Køb af brugt bil og anvendelse af FDM brug~
Fra : Peter eller Line

Dato : 05-06-07 14:54

Hej alle

Aner ikke et dyt om biler, men vil købe mig en alligevel. Derfor tror jeg at
jeg kan drage fordel af at melde mig ind i FDM og gøre anvendelse af en
brugtbilstest. Mit spørgsmål lyder: Hvordan gør jeg det rent
proceduremæssigt? Lad os sige jeg ser en bil hos en forhandler der ligger
200 km væk. Kører jeg derop (i en lånt bil), ser på bilen, og hvis jeg synes
godt om den siger jeg så til sælger at jeg gerne vil bestille tid til en FDM
test? Sådan en skal vel bestilles et stykke tid i forvejen, og hvor lang tid
mon en sådan tager?

Håber nogen ved hvordan jeg lettest ender med at få min nye brugte bil
kvalitetsstemplet hos FDM

Venligst
Peter

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-06-07 15:25

> [...]
> hvor lang tid mon en sådan tager?
>
> Håber nogen ved hvordan jeg lettest ender med at få min nye brugte bil

Jeg ville ringe til forhandleren og forklare situationen. Normalt betaler
man selv for den attest og man aftaler forhandleren udbedrer visse fejl. Et
alternativ til FDM er Applus som også har en brugtbilattest, som også
inkluderer visse garantier så vidt jeg husker. Endelig kan du jo prøve om
forhandleren vil give 6 måneders garanti, så er du godt stillet.

Hvis jeg fik 6 måneders garanti gad jeg personligt ikke få en FDM attest.

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 05-06-07 15:40

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhandleren vil give 6 måneders garanti, så er du godt stillet.
>
> Hvis jeg fik 6 måneders garanti gad jeg personligt ikke få en FDM attest.

hmm, hvis man tænker tilbage på alle de folk her som har købt biler ved div.
suspekte forhandlere gennem tiderne, så tror jeg nu at det er en god idé at
få lavet tingene INDEN man køber noget. Det lyder som om at forhandlerne har
er lidt løst forhold til købeloven og udbedring af div. mangler. Pengene vil
jeg tro er givet godt ud da man ALTID kan finde fejl på brugte biler (ikke
kun ved Ford)

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 05-06-07 15:52

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> idé at få lavet tingene INDEN man køber noget. Det lyder som om at
> forhandlerne har er lidt løst forhold til købeloven og udbedring af div.
Sludder - de følger alle købeloven til punkt og prikke - ihvertfald deres
egen tolkning af købeloven

> Pengene vil jeg tro er givet godt ud da man ALTID kan finde fejl på brugte
> biler (ikke kun ved Ford)

Enig!

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 15:30

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor lang tid mon en sådan tager?
>
> Håber nogen ved hvordan jeg lettest ender med at få min nye brugte bil

Hej

Hvis du vil købe bilen ved forhandler, så behøver du ikke få en test lavet
INDEN du køber. Prøv bilen og hvis ikke der er mislyde og/eller andet du
studser over, så køb den. Men vælg nu en forhandler i nærheden, så er det
ikke så besværligt at få lavet rep, hvis noget skulle gå i stykker under
reklamationsperioden.
Når så der er gået 5 måneder, melder du dig ind i FDM og bestiller tid til
en brugtbiltest. På den måde for du samlet op på alle de fejl der måtte
være, således kører du med attesten til forhandleren og beder ham udbedre de
nævnte fejl.

Du kan selvfølgelig også alliere dig med en bilkyndig. Der er mange af dem
rundt omkring, og de penge han skal have for hjælpen kan være givet godt ud

Mvh Tommy

Fra : Kent Nielsen

Dato : 05-06-07 16:25

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse
> [...]

> en brugtbiltest. På den måde for du samlet op på alle de fejl der måtte
> være, således kører du med attesten til forhandleren og beder ham udbedre

Ikke smart.
Hvis han får brug for mere end juridisk "råd og vejledning" kræves det at
man er medlem på tidspunktet hvor man har den begivenhed der skal hjælpes
med. (Købet)
(Logisk nok, det ville også være smart at kunne tegne kasko på bilen EFTER
den var parkeret i et vejtræ.)

Så meld dig ind dagen før du køber.
Testen kan du godt vente med til der er gået 5 måneder. (Hvis der er 6
måneders garanti)

Kent Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-06-07 07:00

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse news:46657338$0$851

> Hvis du vil købe bilen ved forhandler, så behøver du ikke få en test lavet
> INDEN du køber.

Direkte dumt, hvor mange gang er der ikke lavet indlæg af nogen som er
blevet tørret i r.. af en forhandler, som ikke vil stå ved det lovet?. Og
hvor mange gange er det blevet tilrådet at undersøge INDEN købet, af dem som
har prøvet "turen" :(. Hvis man vil undgå flest mulig bekymringer og
nedsætte risikoen for mavesår, økonomisk ruin: Brug en uvildig mekaniker
man stoler på, evt. medbragt, FDM el. Applus til test FØR køb. Det koster
>20kkr at føre en sag til doms. Vi lever ikke på Frode Fredgods tid, og
brugtvognshandlere er kendt som det mest uvederhæftig folkefærd, der
tit&ofte bøjer loven til egen fordel.