Batteri fra Bilka
Fra : P3R WlLDAU

Dato : 04-06-07 21:09

Så døde batteriet i Xantia'en.

Smuttede ud i Bilka og købte et nyt, troede egenligt at der var strøm på -
men det var der ikke.

Ok, fik dytten igang med startkabler, kørte en tur på 50 km og lod bilen gå
i tomgang en times tid.

Der er farnerme stadigt ikke strøm på! Sig mig burde der ikke være strøm på
batteriet fra bilka da jeg købte det? Hvor langt ville man skulle køre for
at lade et tomt batteri op?

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 21:14

On Mon, 4 Jun 2007 22:08:40 +0200, "P3R WlLDAU" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>batteriet fra bilka da jeg købte det? Hvor langt ville man skulle køre for

Hmmm........og du er helt sikker på, at det var batteriet, der døde -
og ikke bare blev totalt afladet? For hvis ikke du kan starte efter 50
km kørsel er der noget galt. Nu går jeg ud fra, at væske mv. er OK på
det nye batteri. Ellers ville jeg skule gevaldigt efter generator,
laderelæ og stelforbindelser (og alt det andet, der kan gå galt i et
elektrisk system).
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 04-06-07 21:18

<Ivan Madsen> wrote in message

> [...]
> det nye batteri. Ellers ville jeg skule gevaldigt efter generator,
> laderelæ og stelforbindelser (og alt det andet, der kan gå galt i et

Der er fuldt blus på lamperne og ingen ladelampe der lyser. 'Det gamle
batteri' havde lige præcist så meget energi at hvis ikke bilen startede på
tre forsøg (den starter praktisk taget altid med det samme) så var det slut.

P3R

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 04-06-07 21:28

> [...]
> det nye batteri. Ellers ville jeg skule gevaldigt efter generator,
> laderelæ og stelforbindelser (og alt det andet, der kan gå galt i et

Det ser ud som om jeg har købt et defekt batteri i Bilka ik'?

P3R

Fra : Sidse

Dato : 04-06-07 21:15

"P3R WlLDAU" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på batteriet fra bilka da jeg købte det? Hvor langt ville man skulle køre

Ok, lyder åndsvagt, men tjek lige at du har taget beskyttelshætten af
batteripolen før du monterede batteriskoen.
Min kollega lavede det nummer for et par uger siden.

Køber du et bilbatteri og der er væske på er der også strøm, ellers er det
defekt.

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 04-06-07 21:21

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> wrote in message

> [...]
> Min kollega lavede det nummer for et par uger siden.
>
> Køber du et bilbatteri og der er væske på er der også strøm, ellers er det

Nej nej LOL.... der er ikke plast på polerne...

Jeg har checket at der er vand på batteriet...

Jeg mener også at der bør være strøm på når man køber det.

P3R

Fra : Sidse

Dato : 04-06-07 21:28

> Jeg har checket at der er vand på batteriet...
>
> Jeg mener også at der bør være strøm på når man køber det.
>
> P3R

Så skulle jeg mene der er en af batteriskoene der ikke har ordenligt fat.
Er der ikke engang strøm nok til at kabinelyset kan lyse når du åbner døren?
Har du et volt meter så du kan tjekke batteriet?
Evt. kan du tjekke det med en 12V pære og et stykke ledning.
Kan pæren ikke bringes til at lyse er batteriet defekt.

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 04-06-07 21:30

> [...]
> Evt. kan du tjekke det med en 12V pære og et stykke ledning.
> Kan pæren ikke bringes til at lyse er batteriet defekt.

Der er svagt lys i instrumentbrættet... men fuldstændig død når jeg drejer
nøglen.

P3R

Fra : Tom

Dato : 04-06-07 21:48

> "Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> wrote in message

> Der er svagt lys i instrumentbrættet... men fuldstændig død når jeg drejer
> nøglen.

Enten er der en dårlig forbindelse eller også virker din generator ikke. Jeg
tror mest at det er din generator der ikke virker. Jeg har ca. en million
gange haft mit batteri TOTAL afladet og motoren skal ikke køre mere end 5-10
min i tomgang så er der strøm nok til at man kan starte bilen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 21:55

On Mon, 4 Jun 2007 22:47:50 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>gange haft mit batteri TOTAL afladet og motoren skal ikke køre mere end 5-10
>min i tomgang så er der strøm nok til at man kan starte bilen.

Jeg havde engang en Ascona 1.9, hvor batteriet faldt sammen. Et kort
skub og den kørte - OK.......og 5 min's kørsel gjorde, at den kunne
starte i hvert fald den næste halve time, men derefter?? - et kort
skub ) Så jeg fik liv i dyret og kørte non-stop Vejen-Aalborg...og
mekanikeren mente aldrig at have set et batteri, der boblede så
lystigt ) ....og mente vist, jeg skulle have gjort noget andet, så
som at skifte l......
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : .J.S...

Dato : 04-06-07 22:01

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
> Enten er der en dårlig forbindelse eller også virker din generator ikke.
> Jeg tror mest at det er din generator der ikke virker.

Hvis generatoren var død burde han stadig kunne starte på det nye batteri,
som plejer at at være opladet ?
Jeg tror på en dårlig forbindelse, måske løs/rustet stel forbindelse.

mvh/JS

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 04-06-07 22:19

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> Hvis generatoren var død burde han stadig kunne starte på det nye batteri,
> som plejer at at være opladet ?
> Jeg tror på en dårlig forbindelse, måske løs/rustet stel forbindelse.

Kan næsten ikke passe at det skulle være kabelskoene...

Pokkers mekanikeren har jo nok lukket i morgen, så jeg kan ikke lige få
opklaret mysteriet.

De hentede batteriet på lageret i Bilka, de havde ikke den rigtige på
hylden.

Jeg mener at et batteri kan være så dårligt at man ikke kan få liv i det.
Måske hvis det har fået lov at stå tilstrækkeligt længe.

Ved ikke lige hvad jeg gør, de har jo ikke den rigtige på hylden i Bilka.

Er der andre steder man kan købe et batteri billigt i Århus, måske skulle
jeg bare købe et nyt et andet sted, og så køre ud og aflevere det andet
igen. Hvis ikke Bilka kan finde ud af at sælge et og andet, så er de da i
det mindste flinke til at tage igen. Lagde foresten mærke til at der stod et
på hylden der har været monteret, mærker efter kabelsko osv.

P3R

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-07 22:29

P3R WlLDAU skriver:

> Er der andre steder man kan købe et batteri billigt i Århus

Harald Nyborg.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 06-06-07 07:18

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> P3R WlLDAU skriver:

> Harald Nyborg.
>
> Klaus

I går havde Citroen åbent på reservedelslageret selv om det var
grundlovsdag.

Kørte ud og købte et batteri dér - selv om al den kørsel forurener

Batteriet kostede så 500 kr. mere end i Bilka.

Det batteri var der strøm på, så problemet ser ud til at være klaret.

Iøvrigt mener jeg også at en vekselstrømsgenerator lader en del - selv i
tomgang.

P3R

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-06-07 07:26

P3R WlLDAU wrote:

> Iøvrigt mener jeg også at en vekselstrømsgenerator lader en del -
> selv i tomgang.

Ikke i alle biler, men det er nok mest der ældre der har problemet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-07 07:38

Uffe Ravn wrote:

> Ikke i alle biler, men det er nok mest der ældre der har problemet.

Ja, det er nok et problem på biler der er over 30 år gammel.

--
Per, Esbjerg

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 06-06-07 08:40

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Ja, det er nok et problem på biler der er over 30 år gammel.

Kikkede lige efter en kurve:

http://www.exploroz.com/Images/Articles/356_Image1_SI.jpg

P3R

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-07 09:05

P3R WlLDAU wrote:

> Kikkede lige efter en kurve:
>
> http://www.exploroz.com/Images/Articles/356_Image1_SI.jpg

Nu ved jeg ikke hvor du har billedet fra - om omdrejningstallet kan være
generatorens og den kan være bilens.

Under alle omstændigheder viser den at der er rigelig med strøm til rådighed
ved 1.000 omdrejninger - eller ved 500 ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-06-07 10:51

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Ja, det er nok et problem på biler der er over 30 år gammel.

Det kan det nu også nemt være på en der er 24 år.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-07 16:06

P3R WlLDAU skriver:

> Det batteri var der strøm på, så problemet ser ud til at være klaret.

Så må¨vi se, hvor lang tid det holder....

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 06-06-07 23:04

"Klaus D. Mikkelsen" skrev:
> P3R WlLDAU skriver:

> Så må¨vi se, hvor lang tid det holder....
>
> Klaus

Fandt det her:

"If you increase the engine speed and the alternator light becomes brighter,
then the battery needs to be fully recharged and tested. If the light
becomes dimmer then the problem is most likely in the charging system."

http://www.rpc.com.au/products/batteries/car-deepcycle/carfaq5.htm#test

Vidste det egenligt godt, skulle lige have det genopfrisket.

Jeg har ikke haft andre symptomer end at starteren var 'svag i koderne', og
jeg gik sådan set bare og ventede på at Xantia'en skulle bruge mere en to
forsøg inden den startede (den starter 99% sikkert 1'ste gang). Jeg har
været sikker på at det kunne den nok ikke klare. Forleden, som nævnt,
strandede jeg så på en parkeringsplads i Århus.

P3R

Fra : KASO

Dato : 05-06-07 08:47

> Ok, fik dytten igang med startkabler, kørte en tur på 50 km og lod bilen
> gå i tomgang en times tid.

Det var dog den mest tåbelige idé, jeg længe har hørt!

1: Det er noget forbandet svineri at lade en bil stå i tomgang i en
time!!!!! Desuden forbudt i mange politikredse!
2: En bil lader dårligt i tomgang - køb en lader, hvis du vil lade på et
batteri!
3: Er der ikke strøm på ved anskaffelsen, er det defekt eller fejlmonteret -
prøv igen! (Check evt. stelforbindelsen)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-06-07 15:10

KASO wrote:

> Det var dog den mest tåbelige idé, jeg længe har hørt!

Du har måske bare din bil for sjov? Om den kan starte eller ej er du
ligeglad med? I så fald burde du straks sælge din bil og bruge gåben! Alt
andet er noget forbandet svineri!!

> 2: En bil lader dårligt i tomgang - køb en lader, hvis du vil lade på
> et batteri!

En bil lader ikke dårligt i tomgang - den lader til enhver tid en hel del
mere end en batterioplader købt i hvilket som helst supermarked.

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 05-06-07 15:46

> Du har måske bare din bil for sjov? Om den kan starte eller ej er du
> ligeglad med? I så fald burde du straks sælge din bil og bruge gåben! Alt
> andet er noget forbandet svineri!!

Næ - jeg bruger den til det, den er beregnet til - og fordi den ikke er "for
sjov", har jeg naturligvis sørget for at vedligeholde den for at undgå den
slags situationer, hvilket fungerer fint. Jeg lader den aldrig køre i
tomgang i længere tid - hverken om vinteren (derfor har jeg en motorvarmer)
eller om sommeren. Til gengæld har jeg da både en ordentlig lader og
"booster" (starthjælp) i huset. At lade en bil stå og forpeste luften til
ingen verdens nytte er både ulovligt de fleste steder og noget forfærdeligt
svineri. Han skulle selv have lov til at inhalere al udstødningen!

> En bil lader ikke dårligt i tomgang - den lader til enhver tid en hel del
> mere end en batterioplader købt i hvilket som helst supermarked.

Og det er så noget vrøvl. Mange biler kan faktisk knapt forsyne sig selv i
tomgang - er f.eks. blæseren igang, vil du kunne se, at lyset bliver
kraftigere, når du giver lidt gas - et tegn på at den faktisk ikke lader
tilstrækkeligt. En god 15A hurtiglader fra Harald Nyborg koster 249kr. og
kan så rigeligt løse opgaven hurtigt og mere miljørigtigt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-07 07:47

KASO wrote:

> Næ - jeg bruger den til det, den er beregnet til - og fordi den ikke
> er "for sjov", har jeg naturligvis sørget for at vedligeholde den for
> at undgå den slags situationer, hvilket fungerer fint.

Du er da godt nok frelst. En bil kan være nok så vedligeholdt - der er intet
der bliver gjort ved et eftersyn - eller selvsyn - der kan afsløre at en
battericelle er ved at falde sammen, så stop bare med at være så hellig.

> [...]
> og forpeste luften til ingen verdens nytte er både ulovligt de fleste
> steder og noget forfærdeligt svineri. Han skulle selv have lov til at

Lad os bare skille dit liv ad, så får vi se hvor hellig du er på bunden.

> [...]
> ikke lader tilstrækkeligt. En god 15A hurtiglader fra Harald Nyborg
> koster 249kr. og kan så rigeligt løse opgaven hurtigt og mere

Du tror en 15A lader lader med 15A?? Så synes jeg du skulle prøve at sætte
en måler på, så bliver du klogere!

Jeg har aldrig nogen sinde bemærket at mit lys bliver kraftigere når jeg
giver gas - og jeg har kørt mange km om aftenen, holdt ved mange kryds i
tomgang ...

Prøv at købe et amperemeter og bliv klogere.

Jeg kunne tænke mig at vide hvad det er for en bil du har der lyser mere i
tomgang?

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-07 07:52

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg kunne tænke mig at vide hvad det er for en bil du har der lyser
> mere i tomgang?

Det gik lige for hurtigt dér ... men du ved nok hvad jeg mener :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-06-07 14:46

> Lad os bare skille dit liv ad, så får vi se hvor hellig du er på bunden.

Jeg er enig med KASO, det er noget griseri. Biler har godt af at blive brug,
ikke misbrugt og det er misbrug at lade den stå 1 time i tomgang - olie og
KAT,udst.rør bliver fx fyldt med sod,uforbrændt fuel,kondens/svovlsyre, +
det forurener ad H..... til, fordi motoren ikke forbrænder optimalt :((. 50
Km køretur er rigeligt til at lade et fladt batt. op, hvis ikke, er der
noget andet galt.

Fra : KASO

Dato : 06-06-07 21:47

> [...]
> intet der bliver gjort ved et eftersyn - eller selvsyn - der kan afsløre
> at en battericelle er ved at falde sammen, så stop bare med at være så

Det har intet at gøre med at være hellig - det er almindelig sund fornuft,
at man ikke sviner på den måde. Og for de tungnemme er det desuden en del af
politivedtægten i mange politikredse.

Selvfølgelig kan en fejl opstå - uanset vedligeholdelse, men det berettiger
ikke dumhed. Vil man spare værkstedsregningen, må man investere i en lader -
hvilket jeg også skrev.

> Lad os bare skille dit liv ad, så får vi se hvor hellig du er på bunden.

Jeg har aldrig påstået, at jeg var "hellig". Men jeg foretrækker at såvel
jegselv, mine børn og mine medmennesker kan få rimelig ren luft at trække
vejret i.

> Du tror en 15A lader lader med 15A?? Så synes jeg du skulle prøve at sætte
> en måler på, så bliver du klogere!

Nej - jeg "tror" ikke - jeg _ved_ (der er et glimrende amperemeter på min
lader). Den lader ikke med 15A til batteriet er fuldt opladet - men i de
første timer til batteriet er fyldt rigeligt til at kunne starte bilen.
Langt mere effektivt end en times tomgang!

> [...]
> tomgang ...
>
> Prøv at købe et amperemeter og bliv klogere.

Ikke nødvendigt - jeg har både testet selv + jeg har en mekanikker med mange
års erfarings ord for det.

> Jeg kunne tænke mig at vide hvad det er for en bil du har der lyser mere i
> tomgang?

Mine nuværende biler har ikke dette fænomen - men jeg har da oplevet
adskillige biler med problemet!

Jeg har desuden bilvarmer, som sluger en del strøm med det resultat at jeg
har prøvet at mangle strøm. Et autoriseret værksted
oplyste, at mange moderne biler - f.eks. Volvo - har problemer med at levere
strøm nok til de mange forbrugere - selv ved kørsel. En lang køretur
(40-50km) i en ny Volvo var ikke tilstrækkeligt til at lade den op efter
brug med motorvarmer.

Fra : Tom

Dato : 06-06-07 22:03

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig påstået, at jeg var "hellig". Men jeg foretrækker at såvel
> jegselv, mine børn og mine medmennesker kan få rimelig ren luft at trække
> vejret i.

Den er der vist INGEN der oprigtig og helhjertet forsøger på når det kommer
til stykket. Så skal man ganske simpelt slet ikke eje en bil eller flyve på
charterrejser osv osv. Vores generation er de største miljøsvin denne jord
har haft i milliarder af år. Alene vores globalisering, hvor varene skal
fragtes på kryds og tværs af jorden har aldrig nogensinde gavnet den danske
frø, det er vist kun A Fjog der tror på det.

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-06-07 22:44

On Wed, 6 Jun 2007 23:02:43 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

Alene vores globalisering, hvor varene skal
>fragtes på kryds og tværs af jorden har aldrig nogensinde gavnet den danske
>frø, det er vist kun A Fjog der tror på det.

>--

Naaaarh. .o)

Den virksomhed du arbejder i, har også en afdeling i Rødekro. De varer
der bliver produceret der, bliver da også fragtet over lange afstande.
Jeg véd det, fordi jeg selv har udført nogen af transporterne.

Så foreløbig er der A. Fjog, som du kalder ham, og så din virksomhed
der tror på det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom

Dato : 06-06-07 23:23

> [...]
> Jeg véd det, fordi jeg selv har udført nogen af transporterne.
>
> Så foreløbig er der A. Fjog, som du kalder ham, og så din virksomhed

Det er OS alle, jeg tror hver gang vi penger på en anden, så er der 3 fingre
der peger på en selv

PS: Der bliver ikke produceret noget som helst i Rødekro

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-06-07 20:22

On Thu, 7 Jun 2007 00:23:12 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>Det er OS alle, jeg tror hver gang vi penger på en anden, så er der 3 fingre
>der peger på en selv
>
>PS: Der bliver ikke produceret noget som helst i Rødekro

>--

Altså et rent og skært lager?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom

Dato : 07-06-07 20:40

> Altså et rent og skært lager?

ja, intet andet

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-06-07 21:27

On Thu, 7 Jun 2007 21:40:25 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>ja, intet andet

>--

Vi henter en del pakker der, som vi kører ned i nærheden af Paris.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-06-07 03:36

KASO wrote:

> [...]
> men i de første timer til batteriet er fyldt rigeligt til at kunne
> starte bilen. Langt mere effektivt end en times tomgang!

Du "ved" ikke fordi du kikker på et amperemeter der sidder på en lader. For
det første er det ikke verdens dyreste måler der sidder på en lader - for
det andet er det ikke i producentens interesse at den viser for lidt,
tværtimod.

Jeg har købt ladere, på både 8 og 12A, som ikke kunne holde strøm på et
batteri samtidig med at en en køleboks brugte 4!

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 07-06-07 07:34

> Du "ved" ikke fordi du kikker på et amperemeter der sidder på en lader.
> For det første er det ikke verdens dyreste måler der sidder på en lader

Nu er et amperemeter ikke raketvidenskab - og selv om det ikke kan måle mA,
er det rigeligt præcist til formålet.

> [...]
>
> Jeg har købt ladere, på både 8 og 12A, som ikke kunne holde strøm på et
> batteri samtidig med at en en køleboks brugte 4!

Så er der fejl på enten dine ladere eller din køleboks!

Jeg har en 10A lader, der fint kan holde strøm på batteriet mens
motorvarmeren kører - og den trækker betragteligt mere end 4A!

Fra : MD

Dato : 05-06-07 22:40

> 1: Det er noget forbandet svineri at lade en bil stå i tomgang i en
> time!!!!! Desuden forbudt i mange politikredse!

Det er ikke noget som manden gør til dagligt, dit frelste fjols.

Hids dig dog ned.

MD

Fra : KASO

Dato : 06-06-07 21:49

"MD" <MD2000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke noget som manden gør til dagligt, dit frelste fjols.
>
> Hids dig dog ned.

At manden ikke gør det dagligt er ingen undskyldning - det er en tåbelig og
unødvendig forurening. Det er almindelig sund fornuft, noget din tiltaleform
indikerer, at du ikke er bekendt med....

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 06-06-07 22:41

"KASO" brak:

> [...]
> og unødvendig forurening. Det er almindelig sund fornuft, noget din
> tiltaleform indikerer, at du ikke er bekendt med....

Egentligt en interessant moralfilosofisk diskussion, som kan give anledning
til overvejelser over hvad der ellers er 'tåbelig og unødvendig forurening'.

Hvad med de som kommer til at køre en omvej, de som kører en søndagstur,
eller de som giver mellemgas?

P3R

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-06-07 03:37

P3R WlLDAU wrote:

> [...]
> unødvendig forurening'.
> Hvad med de som kommer til at køre en omvej, de som kører en
> søndagstur, eller de som giver mellemgas?

.... hvad med de som tager på chartertur?

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-06-07 10:59

On Thu, 7 Jun 2007 04:36:44 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>... hvad med de som tager på chartertur?

>--

Uhauha.

Jeg gyser ved tanken om dem der slæber campingvogne rundt i Europa,
med halvgamle chip/box-tunede dieselbiler.

Kan vi ikke bare slå fast, at livet er en farlig ting, og at vi alle
bidrager til at gøre det farligere?

Nogen på et mere avanceret plan end andre, selvfølgelig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 07-06-07 16:07

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> bidrager til at gøre det farligere?
>
> Nogen på et mere avanceret plan end andre, selvfølgelig.

Måske man skulle forsøge sig med en definition på 'tåbelig og unødvendig
forurening' (TOUF).
TOUF er at skide i bukserne på en kold vinterdag for at holde varmen.

P3R

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-06-07 20:21

On Thu, 7 Jun 2007 17:06:37 +0200, "P3R WlLDAU" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>forurening' (TOUF).
>TOUF er at skide i bukserne på en kold vinterdag for at holde varmen.

Er det ikke nærmere en definition på vulgaritet?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-06-07 22:19

"P3R WlLDAU" <no@mail.com> skrev i en meddelelse news:46681f00$0$21930

> Måske man skulle forsøge sig med en definition på 'tåbelig og unødvendig
> forurening' (TOUF).

Det er tåbeligt, skadeligt for bilen& omgivelser at lade den stå 1 time i
tomgang, og derfor unødvendigt. Heldigvis er det dig og din bil det
umiddelbart har størst konsekvens for. En katalysator koster ~5 kkr ;)).

Fra : KASO

Dato : 08-06-07 06:25

> [...]
> forurening'.
>
> Hvad med de som kommer til at køre en omvej, de som kører en søndagstur,

Ahh - er vi ude i noget "når de andre må, må jeg også"-argumentation?

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 08-06-07 09:53

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> "P3R WlLDAU" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Ahh - er vi ude i noget "når de andre må, må jeg også"-argumentation?

Nææ, men man kan ikke sådan filosofisk sige, at man ikke bør gøre et eller
andet - uden at man må argumentere for det.

En måde at gøre det på, er at finde andre situationer frem som ligner.

En situation som kunne ligne situationen hvor man har købt et nyt batteri og
der ikke er strøm på det, dagen før en helligdag, kunne måske være hvor man
kommer til at køre en omvej.

Så er det at køre en omvej også 'tåbelig og unødvendig forurening', og hvis
det ikke er det, så er det første det heller ikke.

Personligt ville jeg mene at hvis nogen kom og sagde, at han var kommet til
at køre en omvej, og en anden kaldte det 'tåbelig og unødvendig
forurening' - så er der et eller andet galt.

P3R

Fra : KASO

Dato : 09-06-07 12:38

> "KASO" <a@b.dk> wrote in message

> Nææ, men man kan ikke sådan filosofisk sige, at man ikke bør gøre et eller
> andet - uden at man må argumentere for det.

At det forurener hele nabolaget, er ulovligt mange steder og ødelægger din
bil burde vel være rigeligt med argumenter?

> [...]
> til at køre en omvej, og en anden kaldte det 'tåbelig og unødvendig
> forurening' - så er der et eller andet galt.

Det var da en værre gang sludder!

At man kommer til at køre en omvej ved en fejl er da beklageligt. At man
bevidst vælger at forurene hele nabolaget med en bil i tomgang er en tåbelig
handling - det kan da ikke sammenlignes! Du havde et (eller flere) valg, der
kunne undgå den unødige forurening - men du valgte bevidst at forpeste
luften for andre. Mere "filosofisk" er det s'mænd ikke...

Fra : P3R WlLDAU

Dato : 09-06-07 22:18

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
> valg, der kunne undgå den unødige forurening - men du valgte bevidst at
> forpeste luften for andre. Mere "filosofisk" er det s'mænd ikke...

Jaaa, jeg er enig i det umoralske i at "man bevidst vælger at forurene *hele
nabolaget* med en bil i tomgang."

Jeg tror vi skal stoppe her - lad mig foreslå lidt moro, Nobody expects the
Spanish Inquisition!

http://www.youtube.com/watch?v=zO68fUMWx3g&mode=related&search=

P3R