/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Gulpladebil, privat, moms?
Fra : Leif Neland


Dato : 04-06-07 00:33

Jeg (privatperson) har helt naivt købt en Landcruiser fra 1986 på gule
plader i den den blå avis.
Det var en almindelig "privatannonce", ikke fremhævet eller andet; det
fremgik altså ikke det skulle være et firma.

Jeg hentede bilen på en gård (landbrugsejendom).

Jeg lånte den til at køre til min mekaniker, der vurderede den udbudte pris
for højt, jeg ringede til sælgeren, og foreslog en lavere pris, hvilken han
accepterede, og jeg overførte pengene pr. netbank.

Der blev ikke talt om moms.

På registreringsattesten står der
Art: Varebil
Anvendelse: Godstransport
Indehaver af registreringsattesten: Jens Hansen (eks)

Jeg får (en måned senere) den originale registreringsattest og en faktura,
afsendt fra
Petersen & Hansen
Cvr: 12345678

Vedr salg af toyota landcruiser
Stelnummer : xxxx
Registreringsnummer: AB 12345

Bilen er købt som beset

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu er spørgsmålene:
A: Kan jeg køre privat i den, eller skal der betales moms af et eller andet
beløb?

B: Kan et firma sælge noget "som beset" når firmaet ikke normalt handler med
biler, men er anlægsgartner?

C: Betyder det noget at registreringsattesten siger Jens Hansen, og
fakturaen siger Petersen & Hansen?



 
 
N/A (04-06-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 04-06-07 11:59



Leonard (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 04-06-07 11:59

On Mon, 04 Jun 2007 12:47:37 +0200, Søren wrote:

> Nej. Du skal blot have bilen omregistreret til dit eget navn og betale moms.

Det kan aldrig være købers problem at betale moms.
Når et momsregistreret firma sælger noget skal det opkræve moms og
indbetale den. Er det et momsregistreret firma, der er køber kan dette
firma så trække momsen fra.

Private skal ikke bekymre sig om moms.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Aksel (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 05-06-07 09:49


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:kg5zp5tqtjjf.minylijg8u5w$.dlg@40tude.net...
> On Mon, 04 Jun 2007 12:47:37 +0200, Søren wrote:
>
>> Nej. Du skal blot have bilen omregistreret til dit eget navn og betale
>> moms.
>
> Det kan aldrig være købers problem at betale moms.
> Når et momsregistreret firma sælger noget skal det opkræve moms og
> indbetale den. Er det et momsregistreret firma, der er køber kan dette
> firma så trække momsen fra.
>
> Private skal ikke bekymre sig om moms.
>
> --
> Leonard
> RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
> http://leonard.dk/tilsalg/kh.php



Vrøvl!

Hvis der ikke er betalt moms af bilen ved indregistreringen må den ikke
benyttes til privatkørsel.

Hilsen Aksel



alexbo (05-06-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-06-07 11:17


"Aksel" skrev

> Vrøvl!
>
> Hvis der ikke er betalt moms af bilen ved indregistreringen må den ikke
> benyttes til privatkørsel.

Det rene vås for at blive i dit sprogbrug,
Private kan være fuldstændig ligeglade med moms.

Der er betalt moms af alle biler, men nogle firmaer fradrager momsen i
momsregnskabet, så må de kun bruge den til erhverv.

Hvis en privat køber den bil, kan han køre lige så meget han vil, han har
ikke noget momsregnskab alligevel.

Hvad har du helt præcist forestillet dig en privat skal gøre hvis han køber
en varevogn.
Sende penge til SKAT.
Betale moms på motorkontoret.
Undersøge sælgers momsregnskab.
Spørge i en nyhedsgruppe, og få en bunke sludder af folk der ikke aner noget
om det de skriver om.

Leif har også spurgt i juragruppen og der sidder også een, der svarer helt
hen i vejret.

Jeg vil foreslå Leif at han kører på motorkontoret og spørger om han skal
betale moms når nu han gerne vil reg. denne bil.
Så får de også lidt at grine af.

mvh
Alex Christensen




Mogens (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-06-07 15:29

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:46652acc$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...


> Hvad har du helt præcist forestillet dig en privat skal gøre hvis han
> køber en varevogn. Undersøge sælgers momsregnskab?

Det er næsten rigtigt - han skal undersøge bilen vedr. restgæld.
Er der det, skal han kontakte sælgers bank for at få en ordning
på det - eller selvfølgelig kreditor, som ofte er banken. Når der
er klarhed på gælden, kan han købe bilen.

OG jég ved det, fordi jeg har købt en brugt gulpladet bil, der
forgældet op over begge dørhåndtag, da jeg ville købe den.
Det fortalte sælger mig ikke upfront, men Bilbogen Århus havde
det noteret. Efterfølgende tog jeg kontakt med kreditor, og vi
fik via et møde med sælger, sælgers bankmand, jeg samt min
bank (pr tlf.) ordnet handlen. Bilen var iøvrigt ikke momsfri



alexbo (05-06-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-06-07 16:53


"Mogens" skrev

> Det er næsten rigtigt - han skal undersøge bilen vedr. restgæld.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad restgæld har med moms og privatkørsel at
gøre.
Men det er nok en god ide, en FDM rapport vil også være klogt, men jeg vil
nøjes med at skrive om spørgsmålet, moms og privatkørsel.

Nemlig at køber under ingen omstændigheder kan komme til at hænge på momsen,
uanset om bilen tidligere var privat eller erhverv, uanset om sælger
afregner eller ej.
Og at der ingen moms er at betale ved indreg., uanset hvem og hvordan den
bliver indregistreret.

mvh
Alex Christensen






Mogens (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-06-07 18:00

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4665798e$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Jeg kan ikke helt gennemskue hvad restgæld har med moms og privatkørsel at
> gøre.

Du remser en masse ubrugelig ting op - sikkert ironisk :)

> Men det er nok en god ide, en FDM rapport vil også være klogt, men jeg vil
> nøjes med at skrive om spørgsmålet, moms og privatkørsel.

Det lykkedes dig ikke helt...

> Nemlig at køber under ingen omstændigheder kan komme til at hænge på
> momsen,
> uanset om bilen tidligere var privat eller erhverv, uanset om sælger
> afregner eller ej.

Næh...




alexbo (04-06-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-06-07 01:31


"Leif Neland" skrev

> Nu er spørgsmålene:
> A: Kan jeg køre privat i den, eller skal der betales moms af et eller
> andet beløb?

Ja du kan køre privat, du skal ikke tænke på moms, hvis den skulle momses
ville det have været fra sælger til dig, altså en pris plus moms.

> B: Kan et firma sælge noget "som beset" når firmaet ikke normalt handler
> med biler, men er anlægsgartner?

Nej, ikke ifølge købeloven, men på en 21 år gammel bil du har haft lejlighed
til at undersøge ved mekaniker, skal en fejl være både skjult og alvorlig,
for at du kan reklamere.

> C: Betyder det noget at registreringsattesten siger Jens Hansen, og
> fakturaen siger Petersen & Hansen?

Ingenting, hvordan Hansen ordner det med Petersen er ikke dit problem,
forøvrigt kan Petersen være død for mange år siden.

mvh
Alex Christensen



Allan Soerensen (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 04-06-07 09:27

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:46635e10$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Leif Neland" skrev
>
>> Nu er spørgsmålene:
>> A: Kan jeg køre privat i den, eller skal der betales moms af et eller
>> andet beløb?
>
> Ja du kan køre privat, du skal ikke tænke på moms, hvis den skulle momses
> ville det have været fra sælger til dig, altså en pris plus moms.

Det er muligt du har ret, men ud fra beskrivelsen har jeg svært ved at se at
der nogen siden er betalt moms af bilen, så den også må bruges til privat
kørsel.
Derudover skal der vel også betales det der i folkemunde kaldes
"misundelsesafgift" (vises nu visuelt med et gult klistermærke), hvis man
vil kører privat i i gulpladebil.



Joke (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Joke


Dato : 04-06-07 09:54


"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4663cd18$0$845$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:46635e10$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> "Leif Neland" skrev
>>
>>> Nu er spørgsmålene:
>>> A: Kan jeg køre privat i den, eller skal der betales moms af et eller
>>> andet beløb?
>>
>> Ja du kan køre privat, du skal ikke tænke på moms, hvis den skulle momses
>> ville det have været fra sælger til dig, altså en pris plus moms.
>
> Det er muligt du har ret, men ud fra beskrivelsen har jeg svært ved at se
> at der nogen siden er betalt moms af bilen, så den også må bruges til
> privat kørsel.
> Derudover skal der vel også betales det der i folkemunde kaldes
> "misundelsesafgift" (vises nu visuelt med et gult klistermærke), hvis man
> vil kører privat i i gulpladebil.


Misundelse afgiften er først fra biler fra jeg mener det er 1.juli 1998
ældre biler gammel ordning.

Mit klistermærke er ikke gult men hvidt.

Hilsen

Johnny




alexbo (04-06-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-06-07 10:53


"Allan Soerensen" skrev

> Det er muligt du har ret, men ud fra beskrivelsen har jeg svært ved at se
> at der nogen siden er betalt moms af bilen, så den også må bruges til
> privat kørsel.

Der er altid betalt moms.
Hvis første ejer er et firma der bruger bilen til erhverv har de fradrag for
momsen, det betyder at han så ikke må køre privat, men det har ikke noget
med næste køber at gøre, udover hvis han også er et firma, så kan han gøre
det samme.
Den første private køber bilen enten til en fast pris, eller til en pris
plus moms, i begge tilfælde kan han køre privat.

Nu synes jeg at Jens Hansen lyder mere privat end Hansen & Petersen, men det
har ingen reel betydning.

Det er ikke anderledes end at en støvsuger købt til et firma ikke må bruges
i privaten, men hvis en privat køber støvsugeren af firmaet, kan han
støvsuge hvor han
vil.

> Derudover skal der vel også betales det der i folkemunde kaldes
> "misundelsesafgift" (vises nu visuelt med et gult klistermærke), hvis man
> vil kører privat i i gulpladebil.
Nej, bilen er fra før ordningen med tillægsafgift, men der blev nu ikke
spurgt om vægtafgift eller tillægsafgift.


mvh
Alex Christensen




Allan Soerensen (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 04-06-07 11:19

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4663e1cd$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Allan Soerensen" skrev
>
>> Det er muligt du har ret, men ud fra beskrivelsen har jeg svært ved at se
>> at der nogen siden er betalt moms af bilen, så den også må bruges til
>> privat kørsel.
>
> Der er altid betalt moms.
> Hvis første ejer er et firma der bruger bilen til erhverv har de fradrag
> for
> momsen, det betyder at han så ikke må køre privat, men det har ikke noget
> med næste køber at gøre, udover hvis han også er et firma, så kan han gøre
> det samme.
> Den første private køber bilen enten til en fast pris, eller til en pris
> plus moms, i begge tilfælde kan han køre privat.

Hvordan kan den sælger, der har fradraget moms sælge til det du kalder "fast
pris", altså uden at opkræve moms? Der skal da penge i statskassen i form af
moms når en gulplade bil overgår til privat brug.
Er det fordi du mener bilen er så gammel at den er afskrevet?

>> Derudover skal der vel også betales det der i folkemunde kaldes
>> "misundelsesafgift" (vises nu visuelt med et gult klistermærke), hvis man
>> vil kører privat i i gulpladebil.
> Nej, bilen er fra før ordningen med tillægsafgift, men der blev nu ikke
> spurgt om vægtafgift eller tillægsafgift.

Tak for korrektionen



alexbo (04-06-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-06-07 12:30


"Allan Soerensen" skrev

> Hvordan kan den sælger, der har fradraget moms sælge til det du kalder
> "fast pris", altså uden at opkræve moms? Der skal da penge i statskassen i
> form af moms når en gulplade bil overgår til privat brug.

På samme måde som supermarkedet, de har også faste priser, det betyder ikke
at de ikke opkræver og indbetaler moms, det betyder bare at de ikke skilter
med det.
Hvis du spørger en blikkenslager om du kan købe hans gamle varevogn, kan han
sagtens sige den får du for 50.000 kr.
At hans regnskab udviser et salg af bil på 40.000 kr. plus moms 10.000 kr.,
er dig lige meget.

Det er ikke købers problem om bilen har været reg. som erhverv eller som
sandsynligvis i dette tilfælde privat, han skal bare vælge om han vil købe
til den pris der forlanges.

Om han får en fin faktura med moms og det hele, eller en dags datokvittering
gør heller ingen forskel for køber, han skal ikke bekymre sig om moms eller
ej, det er sælgers ansvar.

mvh
Alex Christensen









































Allan Soerensen (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 04-06-07 13:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4663f82d$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Allan Soerensen" skrev
>
>> Hvordan kan den sælger, der har fradraget moms sælge til det du kalder
>> "fast pris", altså uden at opkræve moms? Der skal da penge i statskassen
>> i
>> form af moms når en gulplade bil overgår til privat brug.
>
> På samme måde som supermarkedet, de har også faste priser, det betyder
> ikke
> at de ikke opkræver og indbetaler moms, det betyder bare at de ikke
> skilter
> med det.

Supermarkedet "skilter" skam med at der er moms på varen. moms-beløbet står
på kassebonen. Det er et fakturakrav at moms-beløbet står på kassebon eller
faktura, derfor undre det mig at det ikke fremgår af den aftale Leif har
fået.

> Hvis du spørger en blikkenslager om du kan købe hans gamle varevogn, kan
> han
> sagtens sige den får du for 50.000 kr.
> At hans regnskab udviser et salg af bil på 40.000 kr. plus moms 10.000
> kr.,
> er dig lige meget.

Han skal stadig lave en faktura, hvor det klart fremgår hvor meget
moms-beløbet udgør.

> Det er ikke købers problem om bilen har været reg. som erhverv eller som
> sandsynligvis i dette tilfælde privat, han skal bare vælge om han vil købe
> til den pris der forlanges.

Er du sikker på at køber ikke risikerer at komme til at hænge på den
manglende moms, når han bruger gulplade-bilen privat?

> Om han får en fin faktura med moms og det hele, eller en dags
> datokvittering
> gør heller ingen forskel for køber, han skal ikke bekymre sig om moms
> eller
> ej, det er sælgers ansvar.

Det kan godt være en dags datokvittering, men iht. moms-loven *skal* bla.
oplysninger om momsbeløb og sælgers momsregistreringsnummer fremgå.



alexbo (05-06-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-06-07 01:12


"Allan Soerensen" skrev

> Er du sikker på at køber ikke risikerer at komme til at hænge på den
> manglende moms, når han bruger gulplade-bilen privat?

Ja, han hæfter heller ikke for sælgers skatteregnskab, både moms og skat er
et anliggende mellem sælger og SKAT.

Der er ingen regnskabskrav til køber, han kan smide fakturaen væk hvis han
vil.
Det vil kun være et problem hvis nogen skulle påstå at han har hugget bilen.

Hvis du mener noget andet hjælper det jo ikke rigtigt at jeg skriver jeg er
sikker,.

Jeg har skrevet at det ingen betydning har for køber.
Nu skriver jeg at jeg er sikker, det ændrer ikke rigtigt noget, jeg har før
været sikker og taget fejl.

mvh
Alex Christensen



claus b. p. (07-06-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 07-06-07 09:58


"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
news:46634fa6$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg (privatperson) har helt naivt købt en Landcruiser fra 1986 på gule
> plader i den den blå avis.
> Det var en almindelig "privatannonce", ikke fremhævet eller andet; det
> fremgik altså ikke det skulle være et firma.
>
> Jeg får (en måned senere) den originale registreringsattest og en
> faktura, - - - - - - - - - - - - - - - - - -
> Nu er spørgsmålene:
> A: Kan jeg køre privat i den, eller skal der betales moms af et eller
> andet beløb?
Når et momsregistreret firma skriver en faktura, uanset om det er til en
forbruger eller til en anden virksomhed, er slutprisen ALTID inclusive moms.
Det kan så være specificeret mere eller mindre ud på fakturaen. Skal en
virksomhed derefter trække momsen ud af en vare eller et køretøj gøres det i
firmaets eget momsregnskab.
>
> B: Kan et firma sælge noget "som beset" når firmaet ikke normalt handler
> med biler, men er anlægsgartner?
Da det ikke er bilhandel der er firmaets forretningsområde vil det
sandsynligvis være ok at fraskrive sig reklamationsret. Man bør også tænke
på at han ikke er fagmand, så det svarer til at købe privat, hvad risiko
angår.
>
> C: Betyder det noget at registreringsattesten siger Jens Hansen, og
> fakturaen siger Petersen & Hansen?
Nej.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408871
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste