Xsara Picasso HDI
Fra : fdhg

Dato : 01-06-07 08:54

Jeg har kig på en Xsara Picasso HDI der er 2 -> 3 år gammel

Så vidt jeg kan se er der 2 forskellige HDI motore en 1.6 med 110HK og 2.0
med 90HK

Hvilken en af dem bør man gå efter, og er der nogle tinge man skal være
opmærksom på får man køber en Picasso.

Mvh

Søren Ravn

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-06-07 09:25

Helt klart 110 ´ern. Det er en helt anderledes moderne motor.

Mvh Jens

Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 01-06-07 10:53

fdhg wrote:

> [...]
> med 90HK
>
> Hvilken en af dem bør man gå efter, og er der nogle tinge man skal være

110'eren. Det er en 16-ventilet 1.6 top-moderne konstruktion der har fået
mange fine anmeldelser. 90'eren er en halvgammel 2.0 sag.

110'eren findes både med og uden partikelfilter - med betyder lidt længere
på literen, men en udgift på nogle tusinde kr for hver 50.000 - 100.000 km
når filteret skal renoveres/påfyldes additiv.

Du skal lige checke om oliefyret (Webasto som std.) virker som det skal. Det
er nogle gange lidt problematisk.

Ellers en fin bil

Mvh
Michael

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 01-06-07 15:53

Michael Thybo Jørgensen wrote:

> 110'eren findes både med og uden partikelfilter - med betyder lidt længere
> på literen, men en udgift på nogle tusinde kr for hver 50.000 - 100.000 km
> når filteret skal renoveres/påfyldes additiv.

Du mener vist: Partikelfilteret betyder lidt KORTERE på literen.

-Thomas (som kommer til at betale over 10000kr bare i grøn ejerafgift
pga. sit partikelfilter i en Avensis - men det er nu herligt at
udstødningen er helt ren ;).

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-07 18:46

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> wrote in message

> Du mener vist: Partikelfilteret betyder lidt KORTERE på literen.

Nej, jeg mener LÆNGERE. F.eks. går en faceliftet Mazda6 2.0 DE 143 HK 16,4
km/l, mens "den gamle" (min model) med 136 HK kun går 15,6.

Det er noget med at man kan tillade sig en lidt mere svinende justering af
indsprøjtningen, som til gengæld giver længere på literen (af en eller anden
finurlig årsag). Partikelfiltret "rydder op", så det alligevel bliver en ren
udstødning.

Men iflg "hvorlangtpaaliteren.dk" går en Picasso med PF ganske rigtigt
kortere. "Kun" 19,6 km/l mod 20,4 uden filter. Så i det tilfælde har du ret.

> -Thomas (som kommer til at betale over 10000kr bare i grøn ejerafgift
> pga. sit partikelfilter i en Avensis - men det er nu herligt at
> udstødningen er helt ren ;).

Jep! Men ærgerligt at det ikke er vedligeholdelsesfrit.

Mvh
Michael

Fra : Lars Holst

Dato : 01-06-07 22:08

"Michael Jørgensen" <spamkiller_snabela_webhiker.dk> said in

> [...]
> du ret.

> Jep! Men ærgerligt at det ikke er vedligeholdelsesfrit.

Mit partikelfilter er da selvrensende.
Men det er også en anden bil end den i diskuterer.

Men bare lige for at sige at det forekommer altså.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-07 22:57

[snip]

> Mit partikelfilter er da selvrensende.

Sikker på der ikke skal et eller andet hundedyrt additiv påfyldes for hver
100.000 km eller deromkring?

> Men det er også en anden bil end den i diskuterer.

Hvad er det da for en knallert?

Mvh
Michael

Fra : Lars Holst

Dato : 01-06-07 23:48

> [...]

> [snip]

> Sikker på der ikke skal et eller andet hundedyrt additiv påfyldes for

Der skal intet gøres ved partikelfilteret.
Det er , ifølge instruktionsbogen, selvrensende.
Knallerten er en Fiat Croma.

--
Lars Holst

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 02-06-07 00:27

> Der skal intet gøres ved partikelfilteret.
> Det er , ifølge instruktionsbogen, selvrensende.
> Knallerten er en Fiat Croma.

Det gælder også for min 320d.
Der står at det er vedligeholdelsesfrit.

/Kasper Hansen

Fra : Anders Thorup

Dato : 02-06-07 08:56

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> wrote in message

> Det gælder også for min 320d.
> Der står at det er vedligeholdelsesfrit.
>
> /Kasper Hansen

Det samme var tilfældet for min Opel Corsa 1,3CDTI med partikelfilter. Der
var heller ikke noget vedligehold med det.

Mvh
Anders

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 02-06-07 14:32

Michael Jørgensen wrote:

> [...]
> kortere. "Kun" 19,6 km/l mod 20,4 uden filter. Så i det tilfælde har du ret.
>
> Jep! Men ærgerligt at det ikke er vedligeholdelsesfrit.

At en bil skulle køre længere MED filter tvivler jeg på. Biler kører da
også kortere pga. katalysatorer, og et DPF giver en del modstand. Men
måske har den pågældende bil fået forbedret motoren samtidig med
filteret blev sat på? ;)

En en ny Avensis regenerer filteret automatisk. Der sidder en
diesel-dyse direkte i udstødningsmanifolden, som sørger for
opvarming/tilstrækkelig varme i filteret til rensningen. Der er intet
vedligehold, bortset fra en eventuel rensning efter 160000km (mener
jeg). Den ekstra dyse er også en mulig årsag/forklaring på merforbruget :)

-Thomas