MS Windows
briani 27239
XP og Vista kompatibilitet
Fra : Rado

Dato : 01-06-07 13:59

En af mine venner skal have ny PC og vil gerne have en med XP i
stedet for Vista, hvilket åbenbart er problematisk. Jeg har så sagt
han bare kan købe en maskine med Vista, og så smide den ud og
installere XP i stedet. Men der har han fået noget andet at vide af en
ekspedient i Computercity, da han kiggede på en Acer Aspire T180:

"Yderligere blev jeg oplyst om, at driverne i selve maskinen er
specielt konfigureret til den Windows der fra fabrikkens side er
installeret i maskinen, og at man derfor ikke kunne køre en XP på en
"Vista maskine" eller en Vista på en "XP maskine". Hvis der sad en
Vista i maskinen kunne man altså ikke installere en XP i en oprettet
partition."

Det synes jeg godt nok lyder lidt besynderligt. Er der nogen der kan
bekræfte dette?

--
Rado

"Mind KNOWS. It does not /learn/. All-knowledge is timeless
to an Illuminate." - Lao Russell

Fra : Mads

Dato : 01-06-07 14:05

On Fri, 01 Jun 2007 14:59:00 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>"Vista maskine" eller en Vista på en "XP maskine". Hvis der sad en
>Vista i maskinen kunne man altså ikke installere en XP i en oprettet

Det lyder som noget sludder. Driverne sidder jo ikke i maskinen.
Drivere er software der er installeret på harddisken, så hvis bare
du får fat i XP drivere til det hardware der er i maskinen, så skulle
XP da køre fint. Tit har XP allerede de nødvendige drivere på
installationsCD'en og har den ikke det, så er det jo bare et spørgsmål
om at downloade dem fra de forskellige fabrikanters websites.

Fra : Rado

Dato : 01-06-07 14:38

On Fri, 01 Jun 2007 15:05:26 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Det lyder som noget sludder. Driverne sidder jo ikke i maskinen.

Nej, netop.

> [...]
>installationsCD'en og har den ikke det, så er det jo bare et spørgsmål
>om at downloade dem fra de forskellige fabrikanters websites.

Det ville jeg også mene. Og dags dato kan jeg næppe forestille mig
noget hardware der ikke også leveres med XP drivere.

Jeg vil bare gerne være helt sikker, så han ikke på min anbefaling
køber en maskine der ikke kan køre XP.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-06-07 16:02

Den 01-06-07 14.59 skrev Rado følgende:

> En af mine venner skal have ny PC og vil gerne have en med XP i
> stedet for Vista, hvilket åbenbart er problematisk.

Han kan købe en computer uden styresystem. Det burde også spare ham for
en femhundredkroneseddel eller deromkring. Men han vil måske kun have én
bestemt computer?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Rado

Dato : 01-06-07 16:51

On Fri, 01 Jun 2007 17:02:16 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Han kan købe en computer uden styresystem. Det burde også spare ham for
>en femhundredkroneseddel eller deromkring. Men han vil måske kun have én
>bestemt computer?

Jeg har også foreslået ham at købe en uden styresystem. Men han vil
kun handle i en af de nærliggende detailbutikker, af forskellige
grunde. Og detailbutikker sælger som bekendt sjældent andet end
maskiner med OS inkluderet.

Fra : Snuden

Dato : 01-06-07 16:15

wrote:

> [...]
>partition."
>
>Det synes jeg godt nok lyder lidt besynderligt. Er der nogen der kan

Det er noget ævl. Ekspedienten aner tydeligvis ikke hvad han snakker
om.
--
Snuden

Fra : Hans

Dato : 01-06-07 19:04

Rado wrote:
> [...]
> partition."
>
> Det synes jeg godt nok lyder lidt besynderligt. Er der nogen der kan

XP og Vista har ikke helt de samme ACPI funktioner, så derfor kan der
udmærket være forskel på biosniveau.

Det vil nok også være en god idé at undersøge om der findes XP drivere til
maskinen, da Acer ganske givet ikke vil supportere andet end Vista på
produktet, hvis det er hvad den bliver leveret med.

Hans

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-06-07 20:51

Hans skrev:

> Det vil nok også være en god idé at undersøge om
> der findes XP drivere til maskinen, da Acer ganske
> givet ikke vil supportere andet end Vista på produktet,
> hvis det er hvad den bliver leveret med.

Det lyder også som noget skudder, en Acer er vel en
Acer, og understøtter den ikke XP, ville Acer snart dø

Det er da rigtigt at alle nye maskiner i dag er optimeret
til Vista, men kunden må da helt selv vælge hvilket OS
der skal være på den, om det så er Linux eller en eller
anden form for Windows.

Jeg tror bare at leverandøren vil have solgt nogle flere
Vista-licenser = kraftigere maskiner og mere RAM .

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Hans

Dato : 02-06-07 23:13

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> anden form for Windows.
>
> Jeg tror bare at leverandøren vil have solgt nogle flere
> Vista-licenser = kraftigere maskiner og mere RAM .

'tror'?

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-06-07 00:44

Hans skrev:

> 'tror'?

Ja, hvad tror du?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 03-06-07 16:19

On Sat, 2 Jun 2007 21:50:42 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det lyder også som noget skudder, en Acer er vel en
>Acer, og understøtter den ikke XP, ville Acer snart dø

Ja det tror jeg også. Der er jo også mange der kører XP via Virtual PC
i Vista, eller har den som sekundært OS på anden partition.

Fra : Rado

Dato : 03-06-07 14:10

On Fri, 1 Jun 2007 20:03:46 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>XP og Vista har ikke helt de samme ACPI funktioner, så derfor kan der
>udmærket være forskel på biosniveau.

Hvis det er en standard BIOS er der jo normalt support for alle gængse
operativsystemer, så mon det er et problem?

>Det vil nok også være en god idé at undersøge om der findes XP drivere til
>maskinen, da Acer ganske givet ikke vil supportere andet end Vista på
>produktet, hvis det er hvad den bliver leveret med.

Det jeg tænker mest på at om bundkortet er et standard bundkort, eller
et der er modificeret specielt til Acer.

Jeg er selvbygger og har ikke købt mærkevaremaskiner i nogle år, så
jeg er lidt blank på området og om hvor meget de følger standarderne.
Hvis de gør, burde der ikke være noget problem.

Fra : Hans

Dato : 03-06-07 16:29

Rado wrote:
> On Fri, 1 Jun 2007 20:03:46 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
> wrote:
>
> Hvis det er en standard BIOS er der jo normalt support for alle gængse
> operativsystemer, så mon det er et problem?

Det er ganske givet en standard ACPI Vista compliant bios, men helt sikkert
også med begrænsede funktioner i bios, set i forhold til standardbundkortet
fra HW-Leverandøren, da den medfølgende dokumentation udelukkende er fra
Acer.

Der er nok ingen problemer med at installere XP, men så er man helt på egen
boldgade afskåret fra enhver form for support eller hotline.

> Det jeg tænker mest på at om bundkortet er et standard bundkort, eller
> et der er modificeret specielt til Acer.

Det vil være usædvanligt hvis bundkortet er en standardtype f.eks. fra MSI
eller Asus. Det er helt sikkert fremstillet specielt til Acer med deres krav
om specifikationer. Det er også normalt at bundkortets bios er branded, så
det medfølgende system kun kan genskabes på maskinen, da der kun medfølger
medier fra Acer.

> Jeg er selvbygger og har ikke købt mærkevaremaskiner i nogle år, så
> jeg er lidt blank på området og om hvor meget de følger standarderne.
> Hvis de gør, burde der ikke være noget problem.

Som selvbygger ville jeg ikke røre mærkevarerne med en ildtang, da de store
vendors som Acer, Compaq/HP og Dell leverer maskiner, der med stor
sansynlighed er opbygget af stumper, som specifikt er fremstillet til dem.

Jeg fandt i øvrigt lige lidt om en Linuxoplevelse med T180 her:

http://www.linux.com/article.pl?sid=07/03/14/2016233

Ikke lutter lagkage må man vist sige.

Hans

Fra : Rado

Dato : 04-06-07 14:00

On Sun, 3 Jun 2007 17:29:23 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Der er nok ingen problemer med at installere XP, men så er man helt på egen
>boldgade afskåret fra enhver form for support eller hotline.

Det betyder heller ikke noget, de kan alligevel næppe hjælpe med noget
man ikke selv kan klare.

>Som selvbygger ville jeg ikke røre mærkevarerne med en ildtang, da de store
>vendors som Acer, Compaq/HP og Dell leverer maskiner, der med stor
>sansynlighed er opbygget af stumper, som specifikt er fremstillet til dem.

Det er nu ikke mit indtryk. De 4 mærkevaremaskiner jeg har haft (Acer,
Fujitsu, Dell) var generelt bestykket med standardkomponenter.
Bundkort og kabinet er vist de eneste ting der har været
specialdesignet i nogen af dem (Acer, Dell - Fujitsu maskinerne var
begge med standard MSI kort).

Men nu er det heller ikke til mig selv men til en af mine venner, og
han vil bare have en ekstra disk i hvor han kan køre XP ved siden af
Vista. Det har nu også vist sig at det ikke skulle være noget problem

>Jeg fandt i øvrigt lige lidt om en Linuxoplevelse med T180 her:
>
>http://www.linux.com/article.pl?sid=07/03/14/2016233
>
>Ikke lutter lagkage må man vist sige.

OK, nu er Linux jo heller ikke det bedst understøttede OS m.h.t.
drivere generelt.