Rammeside med opstart af anden rammeside
Fra : Jens

Dato : 06-06-07 08:23

Hej NG

Jeg er ved at lave en hjemmeside i Frontpage/html. Siden er en standard
rammeside
med menuramme, topramme og hovedramme, hvori siderne skifter afhængig af
hvad man vælger i menuen.

Et af menupunkterne hedder billeder. Ved klik på billeder vil jeg have
billednavne i min hoved ramme. Og nu kommer det svære. Ved klik på et af
billednavnene i hovedrammen vil jeg starte en side på hele skærmen. Det side
skal være indeholde en iframe hvori jeg viser billedet.

F.eks. Ved klik på billed27 startes siden billedramme med billedet
"billed27" Hvordan gør jeg det?

Håber I kan hjælpe
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-07 10:52

"Jens" <ingenspam.jens-c@nospam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

Hej

> Jeg er ved at lave en hjemmeside i Frontpage/html. Siden er en standard
> rammeside

Nu hvor du er ved at lave en ny hjemmeside, synes jeg du skulle droppe de
forældede [1] og problematiske rammer. De skaber flere problemer for dig,
end de løser. Se evt.
http://csnet.dk/html/artikler/frames.asp

> [...]
> side
> skal være indeholde en iframe hvori jeg viser billedet.

Det er intet problem i at åbne en ny side, men det vil kræve noget
clientside / serverside sprog for at åbne billedet i iframen

For at åbne det nye vindue skal du bruge target attributten.

eksempel
target="storbillederamme">Billede 27</a>

Bemærk jeg ikke bruger target="_blank", da brugeren ellers vil drukne i nye
vinduer

[1] Frames er stadig en del af standarden, og fuld ud "lovlig" at bruge

Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-06-07 10:53

Jens skrev:
> [...]
> rammeside
> med menuramme, topramme og hovedramme, hvori siderne skifter afhængig af

La' vær.
Tjek http://html-faq.dk/2009.asp

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger

Dato : 06-06-07 11:29

> [...]
> skal være indeholde en iframe hvori jeg viser billedet.
>
> F.eks. Ved klik på billed27 startes siden billedramme med billedet

Hvis du alligevel vil åbne et nyt vindue, hvorfor skal billedet så vises i
en iframe?

Jeg forstår det sådan, at du har en anden html fil der hedder
billedramme.html, og vil have den til at vise det valgte billede.
Det er muligt - men så skal du over i enten php eller asp.

Birger

Fra : Jens

Dato : 06-06-07 12:34

Hej Alle

Tak for Jeres svar.

Hvis man helt skal undgå rammer, hvordan laver man så forskellige sider, der
kan startes fra en menu uden at man skal skrive menuen ind på alle sider?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-06-07 13:15

Den 06-06-07 13.34 skrev Jens følgende:

> Hvis man helt skal undgå rammer, hvordan laver man så forskellige sider, der
> kan startes fra en menu uden at man skal skrive menuen ind på alle sider?

Det kan gøres på forskellige måder, fx med php, asp eller ssi. Tag et
kig på denne side:
http://www.html.dk/tutorials/ssi

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-06-07 14:46

Kim Ludvigsen skrev:

> Det kan gøres på forskellige måder, fx med php, asp eller ssi. Tag et
> kig på denne side:
> http://www.html.dk/tutorials/ssi

Eller ved at kopiere menuen fra side til
side - når man har gjort det et par hundrede
gange er man ekstra motiveret for at sætte sig
ind i SSI.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger

Dato : 06-06-07 17:45

> [...]
>
> Hvis man helt skal undgå rammer, hvordan laver man så forskellige sider,
> der kan startes fra en menu uden at man skal skrive menuen ind på alle

Man kan jo så også bruge javascript, evt. kombineret med AJAX.
Ikke så populært på dk.edb - men det virker faktisk fortrinligt.

Birger