Padding-problem
Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 16:00

Hej.

Jeg har en boks, der er 140px bred.

Mellem den venstre kant og boksens teksts begyndelse ønsker jeg, at der skal
være 3 px mellemrum. Derfor har jeg lavet følgende css.

..box {
width: 140px;
background: gray;
color: white;
padding-top: 3px;
padding-bottom: 10px;
paddin-left: 3px;
}

Denne boks er inden i en anden boks (en søjle) der har følgende css

#soejle {
float: left;
width: 140px;
margin-top: 5px;
text-align: left;
vertical-align: top;
border-right: 1px solid black;
}

Problemet er bare, at de to ting ikke hænger sammen.

Når jeg indsætter den øverste boks i den nederste søjle, så vises min
border-right ikke længere - formentligt da .box har en bredde på 140 + 3 i
padding og overskrider søjlens 140px.

Løsningen er nok bare at ændre .box's bredde til 137, men...

har jeg misforstået det, når padding ikke burde have indflydelse på boksens
bredde, men udelukkende gøre, at der er mellemrum mellem teksten og kanten.

Fra : Birger

Dato : 05-06-07 16:21

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> har jeg misforstået det, når padding ikke burde have indflydelse på
> boksens bredde, men udelukkende gøre, at der er mellemrum mellem teksten

padding skal ikke have indflydelse på bredden.

Men begge dine boxe er 140px - og box vil dække hele soejle.
Lav box 139 eller soejle 141, så skulle du kunne se stregen til højre.

Birger

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 16:21

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> Hej.

Hej

> har jeg misforstået det, når padding ikke burde have indflydelse på
> boksens bredde, men udelukkende gøre, at der er mellemrum mellem teksten
> og kanten.

Både ja og nej. Padding (fyld) befinder sig indeni en boks. Så har man en
boks på 140px i bredden, og en padding-left på 3px, ja så er bredden man har
til rådighed indeni boksen 137 px. Paddingen båvirker ikke den ydre bredde
som stadig vil være 140px

En forudsætning er dog at browseren sættes i standardmode

Se evt denne
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp

Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Peter Vesth

Dato : 05-06-07 16:52

Carsten Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
Hej

Jeg vil bare lige tilføje, at man nok lige skal kikke på html tutorial, og
bemærke sig emnet margin og padding.

Med venlig hilsen

Peter Vesth

> http://www.html.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 21:08

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> [...]
> bredde som stadig vil være 140px
>
> En forudsætning er dog at browseren sættes i standardmode

Tak for begge jeres svar, det hjalp på forståelsen.