En form uden submit knap, men brug af <ent~
Fra : MipZhaP

Dato : 01-06-07 19:52

Hey NG,

Som overskriften mere eller mindre beskriver så vil jeg gerne
lave en form, med 2 input felter (user, pass), som når man har
curseren i 1 af de følgende felter og trykker på <enter> så
hopper den videre til siden som er angivet i formens action
attribut..

Hvordan kan man lige gøre dette? Sidder i Mozilla Firefox og
tester, og det gør det ikke automatisk i hvert fald.

På forhånd mange tak for hjælpen. :)

-// Marc Poulsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-06-07 23:14

MipZhaP wrote:
> [...]
> curseren i 1 af de følgende felter og trykker på <enter> så
> hopper den videre til siden som er angivet i formens action

Hvorfor vil du ikke have en submit-knap? Folk forventer da, at der er en
sådan at klikke på efter at have intastet brugernavn og adgangskode. Det er
sikkert også fraværet af submitknappen, der er årsagen til, at det ikke
hjælper at trykke på [Enter].

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : MipZhaP

Dato : 01-06-07 23:58

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> sikkert også fraværet af submitknappen, der er årsagen til, at det ikke

Det kan sikkert godt være at det er grunden, men det er til privat login, som
jeg også vil lave fadeable, så skal helst bruge det uden submit knap..
Men mit spørgsmål lød ik på hvorfor jeg ikke ville bruge den, mere om hvordan
jeg kan klare mig uden!

På forhånd tak...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-06-07 00:20

MipZhaP wrote:

> Men mit spørgsmål lød ik på hvorfor jeg ikke ville bruge den, mere om
> hvordan jeg kan klare mig uden!

Hvis du ikke vil have en synlig submit, kan du da bare skjule den med
position:absolute;left:-1000px;

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : MipZhaP

Dato : 02-06-07 00:50

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvis du ikke vil have en synlig submit, kan du da bare skjule den med
> position:absolute;left:-1000px;

Det virker lidt skørt, bare for at få lov til at bruge <enter>, men hvis
det virkelig er den eneste måde så må jeg jo bare bruge den :S

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-06-07 10:41

MipZhaP skrev:
> [...]
>
> Hvordan kan man lige gøre dette? Sidder i Mozilla Firefox og
> tester, og det gør det ikke automatisk i hvert fald.

Det korte var er, det ka' du ikke.
En formular /skal/ afsendes med submit -
*undtagen* hvis formularen kun har ét
felt, hvor ENTER kan substituere submit.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger

Dato : 02-06-07 11:42

"MipZhaP" <mipzhap@mipzhap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan kan man lige gøre dette? Sidder i Mozilla Firefox og
> tester, og det gør det ikke automatisk i hvert fald.

Marc

En metode jeg har brugt er:

javascript :
function NextIn( aNext) {
if ( event.keyCode == 13) {
aNext.focus();
event.cancelBubble = true;
}
}

function KeyIn() {
if ( event.keyCode == 13) { document.getElementById( PForm).submit(); }
}

HTML:
<form id="PForm" action"" method="get">
<input id="Bruger" type="text" onfocus="this.select()" onkeypress="NextIn(
Pass);" value="Bruger" />
<input id="Pass" type="password" onfocus="this.select()"
onkeypress="KeyIn();" value="password" />
</form>

Tast brugernavn. Tastes Enter flyttes cursor til password linien.
Tast password. Tastes Enter, udføres formens action.
Bemærk at der er ikke noget check på hverken navn eller password.

Birger