MS Windows
briani 27239
Problem med Chkdsk på harddisk
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-05-07 18:58

Min kollega har givet mig en 3,5" harddisk på 250 Gb, som han ikke kan skabe
forbindelse til længere. Det kan jeg nu heller ikke helt. Jeg har koblet den
til med dip-swich sat til "cable-select". Jeg kan nu på min WinXP maskine se
et E-drev, men når jeg klikker på drevet skriver den "Fejl - drev ikke
fundet".

Jeg har prøvet at starte en commandprompt og skrive "chkdsk e:", men så står
der "Fildisktypen er RAW. Chkdsk kan ikke bruges for RAW-drev." Hvad betyder
det? Jeg ved at han har rodet lidt med nogle systemkoder til harddisken, men
jeg aner ikke hvilke. Kan man på nogen måde skabe kontakt til harddisken
uden en genformattering og kan nogen i så fald guide mig lidt på vej?

PS. Hører dette spørgsmål til i dk.edb.hardware?

Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-05-07 19:08

On Tue, 29 May 2007 19:57:30 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> [...]
>uden en genformattering og kan nogen i så fald guide mig lidt på vej?
>
>PS. Hører dette spørgsmål til i dk.edb.hardware?

Nej, du skal nærmere over i dk.edb.hardware.drev.

Men lige et hint inden vi springer derover:

Chkdsk er et usselt program der ikke kan bruges i den aktuelle
situation.

Løsningen er at teste den med et lowlevel diagnostik program fra
harddisk fabrikanten...

Finder det værktøj 'dårlige' sektorer er disken færdig og skal smides
ud....

Er der ingen dårlige sektorer slettes disken med et værktøj der
overskriver samtlige sektorer med nuller.

Herefter kan den igen partitioneres og formatteres...

Værktøjerne finder du bl.a. på http://www.ultimatebootcd.com/.

<mlr>

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-05-07 21:35

> Nej, du skal nærmere over i dk.edb.hardware.drev.

OK tak. FUT den så.

> Men lige et hint inden vi springer derover:
>
> Chkdsk er et usselt program der ikke kan bruges i den aktuelle
> situation.

OK da.

> [...]
> overskriver samtlige sektorer med nuller.
>
> Herefter kan den igen partitioneres og formatteres...

Jeg har prøvet SeaTools, men der er umiddelbart ingen HD-fejl. Men jeg kan
ikke finde de ønskede data på HD før evt. formattering

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-05-07 21:48

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> overskriver samtlige sektorer med nuller.
>
> Herefter kan den igen partitioneres og formatteres...

Nu beskrev han jo, at han ville undgå formattering, så mon ikke forsøget går
ud på at redde data?
www.pcinspector.de
Der kan du hente en gratis dataredningsprogram. Med det kan man ofte få
kontakt og læse data, som ellers umiddelbart er væk.
Så prøv det. Evt andre dataredningsprogrammer, idet de ikke alle virker på
samme måde. Det som det ene ikke kan, kan det andet måske.

Kurt