Routere og switche?
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-01-01 14:19

Hej gruppe

I har nok mere forstand switche og routere og jeg, så her er et par
spørgsmål. Det drejer sig om et netværk der skal sættes op mellem
160 lejligheder. Spørgsmålet handler om produkter og kvalitet.

Cisco c2924.XL 24 port. Er det ordentlig kvalitet? Vi skal have sat otte
styk op i ejendommen.

Cisco 2621 router. Den skal jo binde switchene sammen med fiber (helst),
skal det så ikke være en specifik fiber-router?

Vil vil jo gerne have en fremtidssikret backbone og der bliver trukket
fiber mellem router og switche foruden Cat5E, men fiberen bliver
kun installeret, hvis det senere bliver nødvendigt. Jeg vil insistere
(eller prøve på), at det bliver gjort fra start. Kan det lade sig gøre
med den kombination af router og switche? Routere skal jo have otte
fiberporte eller have nogle adaptere på - hvis man ellers kan det?

Er det hammerdyrt, hvis vi evt. skal have andre routere og switche, der
passer til en fiber-backbone?

Jeg skal til kontraktmøde på onsdag, så jeg vil prøve at insistere på at
vi får en fiber-backbone. Udbyderen er ellers ansvarlige for aktive udstyr,
så det er ikke vores hovedpine, men hvis vi en dag køber dem ud, så
skal det også være værd at købe.

På forhånd tak

Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[About his claws.]
Rogue: When they come out... does it hurt?
Wolverine: Every time.

Fra : Arne Keller

Dato : 11-01-01 22:41

Hej Mark

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> wrote in message
> Hej gruppe

snip

> [...]
> med den kombination af router og switche? Routere skal jo have otte
> fiberporte eller have nogle adaptere på - hvis man ellers kan det?

Hvis du vil have et rimeligt fremtidssikkert net skal du ikke trække Cat
5E.
Cat 5 er 10 år gammel teknik, Cat 5E har fået en nødvendig facelift men
holder max. 5 år ud i fremtiden.

Gå efter en "Cat 6" løsning, den er marginalt dyrere, men med meget
større båndbredde.

Læs evt. mere her:
http://www.kabling.dk/systemer/producenter.htm

Hvis du ikke har behov for fiberen nu, så vent.
Standarden for fiberkabler under 300 meter vil ændre sig over det næste
år.
Der kommer nye bredbånds multimode fibre på markedet.
Sørg for at der er føringsrør til en kommende fiberinstallation.

--
Arne Keller
Kemp & Lauritzen Kommunikation

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-01-01 02:36

> [...]
> holder max. 5 år ud i fremtiden.
>
> Gå efter en "Cat 6" løsning, den er marginalt dyrere, men med meget

Ok, men alle siger at de ikke vil røre ved cat 6 før det er typegodkendt.

> [...]
> Der kommer nye bredbånds multimode fibre på markedet.
> Sørg for at der er føringsrør til en kommende fiberinstallation.

De vil jeg gøre. Hvis du læser et af de andre svar fra mig, ved du
hvilken type bygning det er.

Mark

Fra : Arne Keller

Dato : 12-01-01 09:35

Hej Mark

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> wrote in message

snip

> Ok, men alle siger at de ikke vil røre ved cat 6 før det er
typegodkendt.

Det er ikke rigtigt, alle producenter melder ud at Cat 6 produkterne
udgør en forholdsmæssig stor del af deres kablingsalg.
Jeg vil vurdere at ca. 80-90% af det vi installerer idag er Cat 6
produkter.

Standarden ligger nu i draft version 7 uden væsentlige ændringer fra det
første draft, og forventes endeligt vedtaget her i foråret. Derfor kan
man efter min mening rolig købe Cat 6 produkter fra anerkendte
leverandører.

Hvis man ser tilbage i historien så har vi for ca. 7 år siden
installeret produkter fra Lucent/Avaya som idag overholder karavene til
en Cat 5E link, denne standard blev vedtaget for ca. 1,5 år siden.
De kunder har efter min mening foretaget et fornuftigt valg og fået
valuta for deres investerede penge.

Ligesådan ser det ud med Cat 6, disse produkter har vi installaret i
over 2 år, når standarden er endeligt vedtaget vil det også vise sig at
de kunder har foretaget et fornuftigt valg.
Hvis kunden havde fokuseret alene på standarder haved han været nød til
at købe en ren Cat 5 løsning, og ville idag 2 år efter ikke kunne bruge
de nyeste elektronik produkter.

Derfor er standarder efter min mening en god ide, men tilliden til
enleverandør og hans produktudvikling er mindst lige så vigtig.

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 12-01-01 07:13

"Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> wrote in message
> Hvis du ikke har behov for fiberen nu, så vent.

Hvis man bruger kobber til hele installationen, hvordan så med jording af
switchene og de tilkoblede pc'ere? Som jeg har forstået det skal det hele så
være jordet fælles, og det kan måske godt være et problem med den størrelse
bygning (160 lejligheder).

Jeg har oplevet et kollegienet hvor der blev trukket fiber over alt, hele
vejen ud til de enkelte lejligheder, fordi de tidligere havde haft store
problemer med porte der brændte af. Det har jeg nu bare svært ved at
forestille mig skulle være nødvendigt?

Mvh.,

Kaj

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-01-01 22:42

Hej "Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk>

>Cisco c2924.XL 24 port. Er det ordentlig kvalitet? Vi skal have sat otte
>styk op i ejendommen.

Det er glimrende 100 Mbps switche med en fornuftig port-pris.

>Cisco 2621 router. Den skal jo binde switchene sammen med fiber (helst),
>skal det så ikke være en specifik fiber-router?

Forbinde dine switche i et LAN med en 2621 router? Det du'r ikke, hvad
er det du ønsker at opnå?

> [...]
>med den kombination af router og switche? Routere skal jo have otte
>fiberporte eller have nogle adaptere på - hvis man ellers kan det?

Fiber lyder som en god idé, den aktuelle konstruktion afhænger af de
fysiske forhold.

Men en typisk model (hvis det ikke er i samme rum) vil være at opbygge
et stjerneformet netværk hvor du har en fiber-switch i midten, der
forbinder de enkelte switche.

Hvis det skal være Cisco kunne man basere det på en 3508G i midten og
35xx i krydsfelterne, det giver 100Mbps til slutbrugerne og gigabit
mellem switchene.

Hvis de 8 switche står tæt på hinanden kan du kaskadekoble (stacke)
dem, 35xx med gigabit, 29xx med 100Mbps.

>Er det hammerdyrt, hvis vi evt. skal have andre routere og switche, der
>passer til en fiber-backbone?

Det er noget dyrere end 8 stk 2924XL. Det billigste er at købe 8
2924C-XL og kaskade koble dem med 100baseFX, eller benytter 2912MF-XL
(12 ports fiberswitch) som center i stjerneformen.

En tegning ville hjælpe.

XFUT dk.edb.netvaer.stort

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-01-01 22:49

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
> 160 lejligheder. Spørgsmålet handler om produkter og kvalitet.
>
> Cisco c2924.XL 24 port. Er det ordentlig kvalitet? Vi skal have sat otte

Jeg gætter på, at det er 8 opgange med 20 lejligheder i hver? Er det separate
bygning? Hvor langt er der mellem dem?

> [Fiber]
> Jeg vil insistere (eller prøve på), at det bliver gjort fra start.

Det bliver dyrere, så hvis I insisterer kommer I jo nok også til at betale
ekstra for det. Jeg ville hellere satse på at få lagt nogle rør mellem
bygningerne (hvis der ikke allerede er det), så I senere kan trække alle mulige
andre kabler (evt. fiber, når I en dag får brug for det).

M.v.h.

Jonathan

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-01-01 02:36

Hej og tak for svaret (også til jer andre)

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev:

> Jeg gætter på, at det er 8 opgange med 20 lejligheder i hver? Er det separate
> bygning? Hvor langt er der mellem dem?

Det er én firkantet bygning med fire fløje og gård i midten. Man kan komme
hele vejen rundt på krybeloftet, hvor vi regner med at trække kablerne.

Der er 16 opgange med 10 lejligheder.

> [...]
> bygningerne (hvis der ikke allerede er det), så I senere kan trække alle mulige
> andre kabler (evt. fiber, når I en dag får brug for det).

Det er altså en mulighed vi har senere, så vidt jeg kan regne ud.

Mark

Fra : Arne Keller

Dato : 12-01-01 09:55

Hej Mark

> [...]

komme
> hele vejen rundt på krybeloftet, hvor vi regner med at trække

Der er ikke ummidelbart noget der taler for at fiber er en nødvendighed.

Jeg ville lave en kobber løsning, med hensyn til jording burde det ikke
være et stort problem, hvis man vælger en uskærmet løsning.
Det kan muligvis være en god ide at udligne mellem de forskellige
bygninger når man aligevel skal trække kabler.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-01-01 12:48

> Hej Mark
>
> "Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> wrote in message
..

> [...]
> Det kan muligvis være en god ide at udligne mellem de forskellige
> bygninger når man aligevel skal trække kabler.

Nu har jeg fulgt lidt med fra sidelinjen og det får mig til at tænke på hvor
stort skal netværket være (altså hvor mange forskellige faser , computere ,
switche etc.) skal der være før at man skal begynde at overveje fiber for
ikke at begynde at brænde porte af? - hvor man så self ser bortset fra
belastning osv.

Fordi der er et lokalt Computer party her i byen hvor vi vældigt har
diskuteret frem og tilbage med omkring lige nettop det med at kunne brænde
porte af hvis brugerne er jordet og f.eks switchene ikke er og omvendt.
Men vi er aldrig kommet en enighed - så det ville være rart hvis der var en
havde nogle retningslinjer og/eller noget praktisk erfaring på det punkt :)

/Dennis

Fra : Arne Keller

Dato : 14-01-01 18:08

Hej Dennis

"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> wrote in message

snip

> [...]
var en
> havde nogle retningslinjer og/eller noget praktisk erfaring på det

Jeg tror ikke at der kan findes faste retningslinier udover: jord på
alt.

Det er altid en god ide med jord på alt udstyr, det forhindre
potentialforskelle.

Det er en ofte forekommende misforståelse at strøm fra forskellige faser
eller forskellige transformere brænder udstyr af.
Det er ikke tilfældet, hvis der ikke er potentíalforskelle.

Til et party er det normalt ikke et problem at sikre jord til alt
udstyr.

Netkortet er i indgangen forsynet med en transformer som galvanisk
adskiller PC/netværk derfor overlever netkort og andet udstyr normalt
mindre potentialforskelle.