Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysende Natskyer
Fra : Brian Nilsson

Dato : 05-07-01 19:53

Hej.

Så fik jeg taget nogen billeder af det man kalder for lysende natskyer
Hvad det er kan læses på denne hjemme side af Ole Skov Hansen:
http://go.to/nlc

Billederne kan ses på news:dk.binaer

--
Clear Sky
Brian Nilsson - gamle(a)indbakke.dk

Fra : Brian Nilsson

Dato : 05-07-01 20:04

Genvej:

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-01 23:52

"Brian Nilsson" <gamle@indbake.dk> wrote in message
> Genvej:
> --

Meget flot,, tillykke med det

dog lykkedes sammensætning af billedet ikke så godt...!

måske nok, fordi du ikke har taget de tre billeder med samme lukkertid, og
blænde...

Men hvad er de tekniske data...

belydningstid, objektiv blænde kamera osv`?

Fra : Brian Nilsson

Dato : 06-07-01 10:43

Bjarke Hansen skrev:
> Meget flot,, tillykke med det

Tak

> Men hvad er de tekniske data...
> belydningstid, objektiv blænde kamera osv`?

Det er en 400 ASA film, mere kan jeg ikke fortælle! Grunden er at billederne
er taget med et ... øh ... halvt digital kamera, dvs. at det er gode gamle
400 ASA film der sidder i kameraet, men det er kameraet der aflæser filmens
følesomhed og måler hvor meget lys der er, og der ud fra tager kameraet
billedet. Så jeg ved ikke hvad de tekniske data er, men jeg ved at jeg skal
stillede kameraet op og trykke på en knap

Billederne er nu på en web-side:
http://dk.photos.yahoo.com/astrobln
Klik på "Lysende Natskyer"

Fra : Bernd Möller

Dato : 06-07-01 11:47

Hej,

> Så jeg ved ikke hvad de tekniske data er, men jeg ved at jeg skal
> stillede kameraet op og trykke på en knap

Aha. Et såkaldt PhD-kamera*

> Billederne er nu på en web-side:
> http://dk.photos.yahoo.com/astrobln
> Klik på "Lysende Natskyer"

Flotte billeder ellers. Har du prøvet at tage dias? Det kunne være gavnligt
for himlens fine farver en sådan sommernat.

Med venlig hilsen

Bernd Möller

(* Push here, Dummy!)

Fra : Brian Nilsson

Dato : 06-07-01 12:07

> Flotte billeder ellers. Har du prøvet at tage dias? Det kunne være
gavnligt
> for himlens fine farver en sådan sommernat.

Nej, det har jeg ikke, jeg holder mig mest til film jeg kender. Inden for
astronomien er det svært at få nogen til at udtale sig om hvilken film der
er best, da de fleste amatørastronomer jeg kender er gået over til
CCD-kamera :-/

> (* Push here, Dummy!)

*GG* Det lød ellers flot (PhD-kamera). )

Fra : Bernd Möller

Dato : 06-07-01 12:58

Hej igen,

> [...]
> astronomien er det svært at få nogen til at udtale sig om hvilken film der
> er best, da de fleste amatørastronomer jeg kender er gået over til

Hvad med at bruge 100 Asa film? Så får du mindre korn og eventuelle planeter
eller stjerner kommer bedre frem, fordi du får mindre overstråling i filmens
emulsion. Prøv at læse tråden om fyrværkeri for nogle uger siden, der står
en bedre forklaring end den jeg kan give.

Der findes sikkert nyhedsgrupper inden for astrofotografi, som stadig
beskæftiger sig med celluloid.

Jeg har gjort rigtig gode erfaringer med Fuji Provia 100, en professionel
diasfilm. Og så mit gamle Olympus OM2 spejlrefleks, som kan klare automatisk
eksponering i flere minutter. De fleste gode SLR i dag kan klare 30
sekunder, måske et minut.

Der er også noget der hedder Schwartzschild-effekt, som ved lange
lukkertider får filmen at give forfalskede farver. Provia er efter min
mening ikke så følsom over for denne effekt, men det kan jeg ikke bevise.

Venlig hilsen

Bernd Möller