3 børn i bil - fortsættelse!
Fra : Torben

Dato : 29-05-07 09:11

Hej,

jeg har tidligere brugt denne gruppe til at få lidt hjælp til bilkøb hvor
det er muligt at få tre unger (inkl. stole) proppet ind i en bil

Mit budget siger 200-300.000.- og jeg vil absolut foretrække at ligge et
sted mellem 200 og 250, de 300K er absolut sidste udvej.

1. screeningsrunde har udelukket følgende biler:
Citroen Berlingo:
Konen var solgt da hun så pladsen - på en måde var jeg også positivt
overrasket, så vi besluttede at trille en tur. Turen blev dog rimelig kort.
Jeg vil bruge udtrykket manglende køreglæde som årsag til udelukkelsen.

Citroen Xsara Picasso:
Ekstremt kedeligt interiør, og bilen er i mine øjne grim. Desuden er jeg
ikke helt tryg ved den bil.

Vi har afprøvet en ny Skoda Octavia Combi hos den lokale Skoda-pusher.
Konklusionen er, at det godt kan være tre børn (2 i stole samt én på
selepude). En Octavia er mit absolutte første valg, men den trange plads har
fået mig til at tvivle på om det er det rigtige. På den baggrund er jeg nu
begyndt at kigge efter brugte biler med megen plads, og umiddelbart synes
jeg at en Opel Zafira appellere en del til vores behov.

Her er én i den billige ende:
http://kortlink.dk/3w9n

Hvad siger I til sådan en fætter? Og I må meget gerne komme med andre brugte
alternativer?

mvh
Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-07 09:26

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Her er én i den billige ende:
> http://kortlink.dk/3w9n
>
> Hvad siger I til sådan en fætter? Og I må meget gerne komme med andre
> brugte alternativer?

Det er vel en ok bil. Jeg ville personligt foretrække den frem for en
"Bingo-bil".

Men vil stadig hellere have sådan én:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=483601184&source=1

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : OK

Dato : 29-05-07 15:40

> "Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er vel en ok bil. Jeg ville personligt foretrække den frem for en
> [...]
Mondeo er nok noget af det der er mest plads i (når vi ikke taler om MPV).
Passat har også god plads.

mvh Ole

Fra : Benny

Dato : 30-05-07 09:37

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mondeo er nok noget af det der er mest plads i (når vi ikke taler om MPV).
> Passat har også god plads.
>
> mvh Ole

Hej

Det med Deo'en var også mine ord. Jeg er absolut ikke Ford fan, men pladsen
må man give den.
Her falder Pasaten helt igennem. Bagagerummet (stationcar for mit
vedkommende) i Pasat'en er 20 cm korter og 10 smallere, og så kan der ikke
være en barnevogn og en klapvogn side by side bagi.

Desuden er Deo'en også en typisk flådevogn og derfor er brugt prisen i bund.

Benny

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-07 11:11

> Desuden er Deo'en også en typisk flådevogn og derfor er brugt prisen i
> bund.

Vægtigste grunde til at vi ikke købte en deo var rust og rust.. Det burde
være løst fra 2005, men alligevel havde synligt rustne kanter på bagskærmene
og næsten alle -2004 har fået nye døre eller skal have det ...

Den usikkerhed gjorde at vi fandt en c5 for et sikrere køb ... (Ja verden er
af lave

Fra : Kasper Christensen

Dato : 29-05-07 09:34

http://www.bilzonen.dk/find-din-bil?body_type_id=7&fuel_id=1&make_name=Mazda&model_name=5&model_year_from=2002&altTemplate=bilzonen.dk+-+search+detail&ad_car_id=165272&ad_number=11&dt=201&tab=

Ved godt den er i absolut toppen af budget, men måske kan den fåes
billigere. Det er en virkelig en bil med plads.

Mvh

Kasper

(Skal sige at jeg ikke er tilhængere af SUV, så at jeg giver ros her
siger meget)

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-07 10:02

> Mit budget siger 200-300.000.- og jeg vil absolut foretrække at ligge et
> sted mellem 200 og 250, de 300K er absolut sidste udvej.
>
> 1. screeningsrunde har udelukket følgende biler:
> Citroen Berlingo:

Hvis Citroen mærket ikke afskrækker dig så se lige også lige på en C5
stationcar.

En ny 1,6diesel stationcar med elegance udstyr skal incl levering kunne fåes
lige under 300kkr (træk, ræling, 3dmåtter og metallak) og som benziner er
den billigere. Der er dog kun 2isofix beslag men der er fint plads til 3
Recaro Start børnesæder (Et par venner var forbi i weekenden med deres
c5-5dørs og 2 børn/barnestole - Thomas var så med dem, derfor er de 3 stole
testet fornyligt.

http://www.bilrabat.dk/lagersalg.htm 285101kr << så det kan den lokale
forhandler også ...

> [...]
> selepude). En Octavia er mit absolutte første valg, men den trange plads
> har fået mig til at tvivle på om det er det rigtige.

Vi troede også at fabia'en skulle udskiftes med en octavia, til vi
konstaterede at den ikke var ret meget større og at afgangen til
bagagerummet var tememligt trængt.

> På den baggrund er jeg nu begyndt at kigge efter brugte biler med megen
> plads, og umiddelbart synes jeg at en Opel Zafira appellere en del til
> vores behov.

Zafira'en er heller ikke ret stor - den kan ikke tage vores barnevogn i
bredden.

Tag en tur i en c5 med hele familien - i det mindste inden du udelukker den
(En par venner fravalgte c5'en fordi hun synes den er for vuggende - De
købte en avensis istedet)

Vi har kørt 5000km i vores, og har opdaget et problem med kondensvand fra
aircon'en vi lige skal have løst.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Kasper Christensen

Dato : 29-05-07 13:23

> Vi troede også at fabia'en skulle udskiftes med en octavia, til vi
> konstaterede at den ikke var ret meget større og at afgangen til
> bagagerummet var tememligt trængt.

Vi har gjort skiftet fra Fabia til Octavia. Der er meget stor forskel på
størrelsen. Der er plads til 3 voksne bagi, det var der ikke i fabiaen.
Om der kan være 3 barnestole tvivler jeg dog på.

Baggagerummet lærer man hurtigt at kende og vi har præsteret at have:
Klapvogn, barnekuffert, 3 x kufferter til voksne og "dækkenet" kunne
stadig køres over.

Vores Odder går uden problemer ind i dybet. Jeg er fuldt tilfreds; også
med kvaliteten og så er det jo en sjov bil i de store motor.

Mvh

Kasper

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-07 15:46

> [...]
>
> Vores Odder går uden problemer ind i dybet. Jeg er fuldt tilfreds; også
> med kvaliteten og så er det jo en sjov bil i de store motor.

Uden problemer er det "let" ind i et stykke uden at tage kassen eller hjul
af stellet. Vores skandia er måske lidt større end odder - men octavia'ens
læssehul er ikke ret bredt, der er en høj læssekant og skærmene gørt det
også mindre regulært end de andre i klassen (c5, passat, mazda6 og mondeo) -
Men målt på volumen er der da masser af plads.

Jeg kan kun lige kante vores barnevogn i en octavia uden at skulle tage
kassen af, men jeg let kan smide den i c5'en

Under dækkenet har jeg "kun" haft 16rammer dåser, 24x1,5liter, en 4liter øl
plus diverser indkøb og barnevognen samt weekendbagage til 4.

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-07 16:37

Anders Majland skriver:

> Jeg kan kun lige kante vores barnevogn i en octavia uden at skulle tage
> kassen af, men jeg let kan smide den i c5'en

Octavia er og en bil i klassen mindre.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-07 18:56

> Octavia er og en bil i klassen mindre.

Ikke når du sammenligner bagagerumsvolumen og pris - så er de meget
sammenlignelige med en pris for diesel tæt på 300kkr.

/A

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 29-05-07 19:42

> Ikke når du sammenligner bagagerumsvolumen og pris - så er de meget
> sammenlignelige med en pris for diesel tæt på 300kkr.

Nu var det jo spørgsmålet om 3 børn (og nogle postulerede at 3 voksne kunne
sidde på bagsædet af en Octavia - hmmm ik til München, måske til bageren) og
ikke kun bagagevolumen. Så ku man jo nøjes med en gulpladevogn. DER er ikke
bagsædeplads i en Octavia som i en C5!

Bilerne skifter heller ikke segment fordi de er sammenlignelige i pris.
Hvilket segment vil du fx smide en passat i med det samme pris/bagagevolumen
argument?

/tue

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-06-07 06:52

Nygaard (4330) wrote:

> [...]
> ikke kun bagagevolumen. Så ku man jo nøjes med en gulpladevogn. DER er ikke

Jeg var en med som passager til Norge fra Aalborg i en Octavia (ok ikke
den nye model) og der er IKKE plads til 3 voksne på bagsædet. Vi var
vinde og skæve i ryggen efter 45 minutters køretur og manden i midten
måtte sidde i underlig stilling før vi andre kunne være der.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-07 19:41

Anders Majland skriver:

> Ikke når du sammenligner bagagerumsvolumen og pris - så er de meget
> sammenlignelige med en pris for diesel tæt på 300kkr.

Kun fordi den ikke fås med flåderabat.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-07 22:46

> Kun fordi den ikke fås med flåderabat.

Så kald rabatten noget andet - På en Octavia 1,9 TDI Ambiente combi er der
ihvertfald 17000 at hente på den nye listepris ifølge det link jeg har smidt
en gang i tråden - Jeg er så ikke sikker på om det kun gælder den
metallgrønne. Det var ihvertfald den som den lokale skodaforhandler meget
gerne ville lave en god pris på ....

> Nu var det jo spørgsmålet om 3 børn (og nogle postulerede at 3 voksne
> kunne
> sidde på bagsædet af en Octavia

Afhænger jo lidt meget af skulderbredde og ditto røv ... Kender et voksent
par der kan være komfortabelt på bagsædet af en Ford Ka. Der kan jeg knapt
foldes om selvom jeg får sædet for mig selv ...

Min pointe var blot at vi har været stort set samme overvejelser igennem som
Torben - og er endt op med at købe en C5 stationcar. En octavia har mange
dyder og da vi var tilfredse med fabiaen kiggede vi den efter i sømmeme.
Det der primært dømte den ude for os var adgangen til bagagerummet. Derfor
jeg fandt fornuft i sammenligninen af de biler på pris og bagage ...

> DER er ikke
> bagsædeplads i en Octavia som i en C5!

Men det er nu tæt på - så det afhænger af dem der skal derom. Torben skrev
noget om at et af børnene skulle på en sidepude og også at de overvejede en
zafira (Den er vist lige så smal som en octavia)

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-05-07 10:53

> Citroen Xsara Picasso:
> Ekstremt kedeligt interiør, og bilen er i mine øjne grim. Desuden er jeg
> ikke helt tryg ved den bil.

Hvorfor ikke tryg? Det er den bil i klassen der er mest problemfri jvf.
ADAC.
Udseenet er selvfølgelig en smagssag.
Hvad med den nye C4 (grand) picasso? Den er da noget pænere, og kan vist
også fåes i dit prisleje.

/Kasper Hansen

Fra : Torben

Dato : 29-05-07 12:15

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> wrote in message

> Hvorfor ikke tryg? Det er den bil i klassen der er mest problemfri jvf.
> ADAC.

Jeg har hørt meget om Citroen, og der har generelt ikke været så mange
positive kommentarer. Men ja, det er naturligvis baseret på rygter!
Min nabo har desuden lige fortalt om en helt horibel byttepris på sin 5 år
gamle C5 - så den manglende tryghed er derfor også baseret på
totaløkonomien, og her har jeg heller ikke hørt mange roser.

mvh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-07 16:22

>så den manglende tryghed er derfor også baseret på
> totaløkonomien, og her har jeg heller ikke hørt mange roser.

Det gælder de fleste biler i firmabilsklassen - har man betalt tæt på
listepris for den er man blevet snydt ...

Citroen satte f.eks listeprisen på C5'en ned med ca 25000kr i januar (den
har så fået over 10 mere i rabat pga afgiftsændringerne) så nu kan man være
tilfreds med en rabat omkring 25000kr - Sidste år var en fair rabat i
omegnen af 50000kr.

Endnu være ser det ud for en Avensis. Der er den rigtige pris 50-80000 kr
under listeprisen men man skal heller ikke give listepris for de andre i
klassen ...

Men selvom jeg synes at jeg købte den til en fair pris irriterer det mig
alligevel at afgifsomlægningen har sænket prisen på den med 11888kr Det
ekstra værditab kunne jeg da godt have undværet ...

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 29-05-07 20:52

> [...]
> gamle C5 - så den manglende tryghed er derfor også baseret på
> totaløkonomien, og her har jeg heller ikke hørt mange roser.

Personligt - skal jeg have fransk igen bliver det ikke i indkørslen....

Havde en citroen xsara vts fra 1999, den gik rigtigt godt bortset fra
gearkassen havde slidte synkromes ringe (vist ikke stavet rigtigt). Det
havde den allerede ved de 29.000 km den havde kørt inden jeg overtog den.

Købte så en xsara stationcar i forbindelse med familieforøgelse og mulighed
for at genbruge vinterdæk. Damn der har været mange ting på den, generator
er strøget 2 gange, forbro smuttet (og der bliver sq kørt pænt i denne her i
modsætning til den gamle).

--
/Steen
Fjern alt til og med sidste underscore i domæne for email

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-05-07 11:23

http://kortlink.dk/3wa3
http://kortlink.dk/3wa5
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 29-05-07 15:54

Torben skrev:
> [...]
> http://kortlink.dk/3w9n
>
> Hvad siger I til sådan en fætter? Og I må meget gerne komme med andre brugte

Jeg så godt din sidste tråd ang. emnet, men nu kan jeg så ikke lige
huske -- Hvor mange km kører I om året ?? Spørgsmålet er relevant i
forhold til, om bilen skal have en benzin eller diesel-motor. Dieselen
er klart mit foretrukne valg ved næste skift, men det er så også grundet
en campingvogn jeg skal have på krogen. De er noget stærkere, og mere
økonomiske, når der skal tankes, men til gengæld en anelse dyrere at
reparere på.

Jesper

Fra : Torben

Dato : 30-05-07 07:01

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg så godt din sidste tråd ang. emnet, men nu kan jeg så ikke lige
> huske -- Hvor mange km kører I om året ??

Hmm, jeg vil gætte på ca. 18.000 km.

> [...]
> det er så også grundet en campingvogn jeg skal have på krogen. De er noget
> stærkere, og mere økonomiske, når der skal tankes, men til gengæld en

Ingen campingvogn - men vi har da en combi-camp med totalvægt på 750 kg.

mvh
Torben

Fra : Lars Holst

Dato : 29-05-07 21:40

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> said in

> [...]
>
> Her er én i den billige ende:
> http://kortlink.dk/3w9n
>
> Hvad siger I til sådan en fætter? Og I må meget gerne komme med andre

Den her er utrolig rummelig.
Betydelig større end Octavis eller C5.
Kvaliteten er langt at foretrække fremfor enhver Citroën og jeg mener at
den også overgår Octavia med flere baner.
Desværre er det kun udgaverne med benzinmotor der ligger inden for dit
budget.

http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=249700148&source=1

I den kan du have alt du har avlet på bagsædet.

--
Lars Holst

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-05-07 23:24

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
1

> I den kan du have alt du har avlet på bagsædet.

Vrøvl - denne her har den plads der skal til :
http://kortlink.dk/3wcu
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Lars Holst

Dato : 29-05-07 23:47

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> said in news:465ca7d2$0
$90270$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
&source=
> 1

> Vrøvl - denne her har den plads der skal til :

Det har den sikkert men det gør ikke min post til noget vrøvl.
Og den du linker til er jo en amerikaner.
Det er jo altid noget lort.

Og umådelig dyr at køre i.

--
Lars Holst

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-05-07 23:51

> $90270$14726298@news.sunsite.dk:

> &source=

> Det har den sikkert men det gør ikke min post til noget vrøvl.

Det er rigtigt - jeg beklager...

> Og den du linker til er jo en amerikaner.
Ja.

> Det er jo altid noget lort.

Godt du huskede smiley'en....

> Og umådelig dyr at køre i.
Nøeh - 7-8Km/l, så ift. V70'eren er det ikke så slemt....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : KASO

Dato : 30-05-07 22:19

> [...]
> Kvaliteten er langt at foretrække fremfor enhver Citroën og jeg mener at
> den også overgår Octavia med flere baner.

Hvilket er det rene gætværk. Fiat har traditionelt ligget i bund i enhver
kvalitetsundersøgelse - og specielt de store modeller har været
problematiske. Der er pt. ingen indikation af, at det skulle være ændret.

> Desværre er det kun udgaverne med benzinmotor der ligger inden for dit
> budget.

Totaløkonomien vil være elendig, da store Fiat'er har astronomiske
værditab - specielt i sammenligning med en Octavia.

Fra : Lars Holst

Dato : 31-05-07 05:29

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
>
> Totaløkonomien vil være elendig, da store Fiat'er har astronomiske
> værditab - specielt i sammenligning med en Octavia.

Eftersom dieselmotor er gennemprøvet og bevist meget pålidelig gennem
brug i Alfa Romeo, Cadilac, Saab og andre biler så skulle den være
hjemme.

Glem nu ikke at Fiat har haft længere tid end nogen anden bilfabrik til
videreudvikling af Common Rail konceptet. De opfandt det.

Benzin maskinerne ligger ligeledes i top.

Platformen er fra Opel Signum. Ingen fejlparadigme her.

Her kan man læse om kvalitetsforbedringerne i forbindelse med den nye
Croma:
http://www.italiaspeed.com/new_models/2005/fiat/croma/technology.html

Her kan man læse om EuroNcap topplacering som danner forbillede for
andre: http://www.euroncap.com/tests/fiat_croma_2005/237.aspx

Her kan man læse om hvordan den nye Croma er med til at redde Fiat
koncernen med høje salgstal på verdensplan:
M:\Dokumenter\Bilkøb\Fiat Croma\Links\om salgstal italiaspeed_com.mht

Fundet i en anmeldelse på nettet: "verdict: 8/10 A shock rival to
Mercedes-Benz's B Class"

"Over a mixture of twisty Lancashire lanes and foot-down Mancunian
motorways, it's an absolute blinder. It's geared to exploit plenty of
overtaking surge from low speed and fitted with a markedly tall sixth
speed for quiet and economical high-speed cruising. The chassis handles
just about anything, the steering's crisp and there's little intrusion
from wind or engine noise (assisted, to some degree, by innovative
sandwich-design glass, which dampens sound transmission). The Croma
thinks it can rival a decent MPV, a seasoned estate or a classic hatch.
And here's the surprise: it can. "

Jeg ved ikke hvorfra du har dine tvivl.
Ifølge foreløbig statistik om fejl på den nye Croma siges det i flere
fora at de eneste fejl, der har været, har handlet om programeringsfejl
som er blevet rettet uden omkostninger for forbrugeren.
Det har været den elektriske åbning af bagsmækken og de elektriske
vinduer bagtil.
Det var den gamle model.
MY modellen, som er den der er på markedet nu, har tilsyneladende
overstået børnesygdomme totalt.

Alle nylancerede modeller fødes med børnesygdomme; inklusiv Mercedes og
VW.

Modellen blev lanceret i 2005.
Flere eksemplarer har allerede kørt flere hundrede tusinde km.
Prototyperne blev kørt mere end 3 millioner km før lancering m.h.p.
kvalitetsforbedring.

Dine fordomme er kommet til skamme her. Du har intet at have det i. Du
aner med andre ord intet om hvad du taler om i dette tilfælde.

Find folk som taler om at de reelt har 1. hånds oplevelser med fejl på
den nye Croma eller drop dine latterlige påstande.

Fiat koncernen er kommet efter tidligere tiders kritik om ringe kvalitet.

Nu mangler kun værkstedernes ry at følge med.

Så køber man en Croma skal man forhøre sig hvilket autoriseret værksted
man bør vælge.

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 31-05-07 07:25

> [...]
>

> Glem nu ikke at Fiat har haft længere tid end nogen anden bilfabrik til
> videreudvikling af Common Rail konceptet. De opfandt det.

Ja - men du skriver selv, at han kun har råd til benzin - så det er ikke så
relevant....

> Benzin maskinerne ligger ligeledes i top.

Iflg. dig.....

> Platformen er fra Opel Signum. Ingen fejlparadigme her.
>
> Her kan man læse om kvalitetsforbedringerne i forbindelse med den nye
> [...]

Det er altsammen teori. Kun tiden kan vise, om det reelt har haft en effekt.
Da Laguna II kom frem, blev den skamros for sin høje kvalitet. Desværre har
tiden vist, at den har haft en del småproblemer siden. Det samme gælder for
VW Passat (netop udgået model), der blev skamrost for sin kvalitet på basis
af kvalitets_indtrykket_ (=fin kabine). FDMs brugttest konkluderer, at det
er en bil med børnesygdomme hele livet. Man kan ikke vurdere kvaliteten før
der er gået nogle år - og Fiat har traditionelt haft meget svært ved denne
disciplin, så der skal mere en formodninger og førstehåndsindtryk til, før
man kan sige, at de har ændret sig radikalt.

> Her kan man læse om EuroNcap topplacering som danner forbillede for
> andre: http://www.euroncap.com/tests/fiat_croma_2005/237.aspx

Jamen - tillykke - endelig er det lykkedes for Fiat at få en 5-stjernet (jeg
kan dog ikke huske, om Punto kom først) - de har godt nok også haltet
længe - og har stadig adskillige "katastrofer" i programmet.

> [...]

> sandwich-design glass, which dampens sound transmission). The Croma
> thinks it can rival a decent MPV, a seasoned estate or a classic hatch.

Ja - den kører fint - det har Fiat altid været gode til!

> Jeg ved ikke hvorfra du har dine tvivl.

Historien taler sit tydelige sprog!

> [...]
> vinduer bagtil.
> Det var den gamle model.
> MY modellen, som er den der er på markedet nu, har tilsyneladende

Lad os se om 5 år!

> Alle nylancerede modeller fødes med børnesygdomme; inklusiv Mercedes og
> VW.

Enig!

> Modellen blev lanceret i 2005.
> Flere eksemplarer har allerede kørt flere hundrede tusinde km.
> Prototyperne blev kørt mere end 3 millioner km før lancering m.h.p.
> kvalitetsforbedring.

Jeps - som de fleste andre nye biler, hvoraf mange alligevel kan præstere
mange problemer.

Octavia og C5, som du sammenligner med, er solgt i mange flere eksemplarer,
er mere gennemprøvede - og C5 har også været igennem facelift med mange
kvalitetsforbedringer. Begge bygger iøvrigt på gennemprøvede
komponenter/platforme. Kan du se - dine argumenter passer lige så flot/bedre
på de biler, du sammenligner med? Prøv f.eks. at tælle, hvor mange biler
VW's TDI motorer ligger i - eller PSA's HDI'ere (i begge tilfælde: Langt
flere end Fiats glimrende JTD'ere).

> Dine fordomme er kommet til skamme her. Du har intet at have det i. Du
> aner med andre ord intet om hvad du taler om i dette tilfælde.

Jeps - jeg indrømmer klart, at det er fordomme! Men dine udtalelser er til
gengæld også baseret på formodninger/forhåbninger og ikke på reel erfaring -
dertil er bilen for ny - og solgt i for få eksemplarer. Historisk set har
Fiat endnu aldrig haft en bil med en kvalitet, der kunne måle sig med f.eks.
en Octavia - som du påstod den var bedre end. Så du aner heller ikke, hvad
du taler om her - du håber bare

> Find folk som taler om at de reelt har 1. hånds oplevelser med fejl på
> den nye Croma eller drop dine latterlige påstande.

Så skal jeg starte med at finde nogle, der reelt har købt den (udover dig) -
og de er få (her i landet ihvertfald). Og at finde en bil med 5 år på bagen
er i sagens natur ikke muligt.

> Fiat koncernen er kommet efter tidligere tiders kritik om ringe kvalitet.

Påstand - kun tiden kan vise det!

> Nu mangler kun værkstedernes ry at følge med.
>
> Så køber man en Croma skal man forhøre sig hvilket autoriseret værksted
> man bør vælge.

Reelt mindre vigtigt imho. Man kan vælge et andet værksted til alt andet end
garantireparationer.

Til gengæld må gensalgværdien som nævnt forventes at være ringe - hvilket
til gengæld kan gøre bilen til et fremragende brugtkøb for den, der ønsker
at beholde bilen til den ikke kan mere.

Fra : Lars Holst

Dato : 31-05-07 08:44

"KASO" <a@b.dk> said in

Klippelippelip

> [...]
> f.eks. at tælle, hvor mange biler VW's TDI motorer ligger i - eller
> PSA's HDI'ere (i begge tilfælde: Langt flere end Fiats glimrende

VW står foran at droppe deres pumpe dyse teknik baserede diesel maskiner og
erstatte den med den, af Fiat opfundne, Common Rail teknisk baserede diesel
maskine.
Ganske givet fordi de larmer som en mejetærsker, er forurenende,
forbrugerne har kritiseret dem ad H...... til og fordi det PD teknikken
ganske simpelt er forældet.
Det er så de diesel maskiner der også kører rundt i Skoda.

Det bliver muligvis en Fiat motor der ryger i motorrummet på VW, Audi,
Skoda og Seat, da de er mest pålidelige.

Her er en film der glimrende beskriver hvordan skoda er skabt:
http://www.youtube.com/watch?v=HLv77vwD2ts

C5 har alle årene været kritiseret for at være upålidelig.
Desuden er dens køreegenskaber lige så træge og usportslige som at betragte
en ko tygge drøv.

Hvordan gik det lige med deres topmodel Xm?

--
Lars Holst

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-07 10:06

> C5 har alle årene været kritiseret for at være upålidelig.

Mit indtryk er at efter faceliftet i 2005 er de ikke meget værre end så
mange andre (jeg har dog den første reklamation kørende med kondensvand fra
klimaanlægget) Jeg ville ikke turde købe en brugt <2005 - og de 2005- vi
kiggede på brugte var alle for dyre i forhold til en ny. Men som diskusionen
om Fiat - Spørg mig igen om 5år

> Desuden er dens køreegenskaber lige så træge og usportslige som at
> betragte
> en ko tygge drøv.

Hehe den må jeg huske - Nu er sportlige køreegenskaber slet ikke på listen
over de kriterier vores er købt efter.

Komfortabel, øknomisk og god plads til 4 (og mulighed for en 5'te sammen med
2 autostole) og bagage var derimod højt på listen. Skal det være sportligt
kører jeg yamaha. Der er alligevel ikke familiebiler der er til at betale
der kan tage 0-100km/t under 5 sekunder.

Den forrige bil var en 1.sløv fabia med 64hk, så de 110 diesel hk passer ok
til c5'en med cruisen sat tæt på lovlige hastigheder.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-05-07 14:33

Lars Holst skriver:

> Det bliver muligvis en Fiat motor der ryger i motorrummet på VW, Audi,
> Skoda og Seat, da de er mest pålidelige.

Du har slet ikke overvejet at VAG har solid erfaring med at bygge CR
motorer og går videre derfra ?

Fra : KASO

Dato : 31-05-07 22:46

> [...]
> Ganske givet fordi de larmer som en mejetærsker, er forurenende,
> forbrugerne har kritiseret dem ad H...... til og fordi det PD teknikken

Jeg ville nok ikke trække det helt så hårdt op, men principielt er vi enige.
Det var bare ikke det, diskussionen gik på, men din udtalelse om en højere
kvalitet på Fiat'en. Kvaliteten af TDI-maskinerne fejler svjv. intet.

> Det er så de diesel maskiner der også kører rundt i Skoda.
>
> Det bliver muligvis en Fiat motor der ryger i motorrummet på VW, Audi,
> Skoda og Seat, da de er mest pålidelige.

Øhh - hvorfra har du, at de skulle være mere pålidelige end andre?
Men derudover producerer VAG allerede CR-motorer, og de er store nok til at
udvikle egne motorer. Jeg tvivler stærkt på, at de køber "ude i byen".

> Her er en film der glimrende beskriver hvordan skoda er skabt:
> http://www.youtube.com/watch?v=HLv77vwD2ts

Den ser da ud til at være skabt af gode, naturlige råvarer af høj
kvalitet

> C5 har alle årene været kritiseret for at være upålidelig.

Nope - kun de første årgange. Herefter har der ikke været kritik af den
længere, hvilket tyder på at børnesygdommene er ryddet af vejen. Det ved vi
til gengæld intet om med Fiat'en - den er solgt i for få eksemplarer og i
for kort tid....

> Desuden er dens køreegenskaber lige så træge og usportslige som at
> betragte
> en ko tygge drøv.

Tjah - men det var vist stadig ikke emnet.....

> Hvordan gik det lige med deres topmodel Xm?

Lidt bedre end for den forrige Croma

Fra : Lars Holst

Dato : 31-05-07 23:10

"KASO" <a@b.dk> said in

> Lidt bedre end for den forrige Croma

Nejnejnejnejnejnejnej..............slet ikke.

--
Lars Holst

Fra : Anders Majland

Dato : 04-06-07 08:25

> Nope - kun de første årgange. Herefter har der ikke været kritik af den
> længere, hvilket tyder på at børnesygdommene er ryddet af vejen.

Ja nu er det så ikke generelle børnsygdomme, men bare almindelige trælse
fejl ...(Men det sker jo også for andre så ...)

Vi har en defekt afløbsslange til kondensvandet fra klimaanlægget så det
lander inde i bunden af bilen - og det er træls at vente på at at værkstedet
for tid. Vi har ellers forsøgt at fange det med papirservietter hvor der
kommer ind men i lørdags tørrede jeg mere end 1/2 liter op med en klud -
altså af flere gange hvor jeg vrider kluden imellem...

Fra : Lars Holst

Dato : 04-06-07 12:15

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> said in

> [...]
> papirservietter hvor der kommer ind men i lørdags tørrede jeg mere end
> 1/2 liter op med en klud - altså af flere gange hvor jeg vrider kluden

Er du sikker på at det er afløbsslangen fra Aircon?

Et pladder vådt gulv kan også i nogle biler skyldes indtørrede gummilister
i tag, en forkert isat forrude, forkert monterede dørtætningslister eller
tilstoppede drænhuller rundt om i karoessens nedre område.

--
Lars Holst

Fra : Anders Majland

Dato : 04-06-07 13:18

> [...]
> i tag, en forkert isat forrude, forkert monterede dørtætningslister eller
> tilstoppede drænhuller rundt om i karoessens nedre område.

Jeg er "temmelig" sikker - jeg har ikke splittet noget ad. Det er trods alt
en ny bil*
Indicier:
- Der kommer også vand ind i tørvejr
- Vandet kommer ind ved ventilationshullerne ved karantunnelen (eller hvad
det hedder der i midten på en forhjulstrækker)
- Vandet smager ikke af noget (første mistanke var efter en tur i
vaskehallen for en måned siden)
- Der kommer ingen vand ind med fuld varme og blæs på i en time (forsøg på
at tørre bilen ud), men der kommer vand igen så snart klimaanlægget sættes
til at køle

* Eller var: På 5000km har vi udover fodbad, fået 2 stenslag i forruden og
en skramme på bagkofangeren (selvfølgelig uden at den formastelige har lagt
et tlfnummer eller noget)