Ulve eller hunde?
Fra : Brian

Dato : 28-05-07 21:43

Jeg har igennem længere tid, snakket med en frygtelig masse mennesker om
hunde. Jeg har brugt nettet, på diverse fora, og nu er jeg efter en
pause på 3-4 år begyndt at bruge usenet igen.

Jeg synes tit at jeg løber ind i: "den kan klare hvad som helst, sådan
en hundemave - tænk på at ulve æder alt muligt" eller "at den halter
lidt, er ikke et problem, ulve klarer sig jo"

Men er det bare mig, eller ville 99% af alle hunde i DK dø af
sult/infektioner indenfor kort tid, hvis vi ikke fodrede dem og tog os
af dem?

Der er ret langt, for mig at se, fra eksempelvis en Mops og en ulv. Også
store hunde som f.eks. en Rottweiler, har jeg svært ved at se for mig
overleve i den sibirske vinter!

En hund ville nok forsøge at overleve på samme måde, som ulvene. Men den
ville nok ikke overleve længe.

I naturen er det ikke vigtigt om du kan apportere en and eller holde
styr på en flok får. Derimod skal du kunne alle de ting som ulven, fra
naturens side, er special-designet til.

Under fremavlingen af diverse hunderacer har man jo langt hen ad vejen
givet hunden rester fra menneskenes bord. De er dermed ikke blevet
fremavlet til at kunne æde hvad som helst, og har derfor sartere maver
end en ulvs. Deres overlevelses-egenskaber er igennem tiden blevet
nedprioriteret til fordel for de egenskaber vi mennesker syntes hundene
skulle have.

-Brian /som er glad for sin HUND

Fra : jopa

Dato : 28-05-07 21:54

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i meddelelsen

> Der er ret langt, for mig at se, fra eksempelvis en Mops og en ulv. Også
> store hunde som f.eks. en Rottweiler, har jeg svært ved at se for mig
> overleve i den sibirske vinter!

Undskyld men en mops og lignende er så genmanipulerede at der formentlig
ikke er noget ulv at spore i deres gener.
Rotweileren er ikke så hårdfør bla grundet manglende pelslag. Derfor bla
bliver den ikke brugt som tjenestehund så meget "mere"

Tager vi en som min "schæfer" er den nok det tætteste du kommer på ulv, og
jeg vil umiddelbart tro den kunne klare sig i den sibiriske vinter forudsat
at der var byttedyr nok

Min sover for det meste i hundegård sommer som vinter også i frostvejr.
Den ruller sig sammen og sover uforstyrret selvom den kunne gå ind i varmen.
Eneste ulempe for mig er at den til tider vækker mig om natten med sit gøeri
når den bliver obs på et eller andet.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 29-05-07 01:34

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eneste ulempe for mig er at den til tider vækker mig om natten med sit
> gøeri når den bliver obs på et eller andet.

Ja vores vil også helst være ude så meget som muligt ..specielt om vinteren
Også grunden til at vi har en hundelem, Så han selv kan rende ud og ind fra
den indhegnede have

Overleve en sebirsk vinter skulle den også nok såfremt der er bytte at få..
Den har løbet både fasaner og hare op.
Men ok den kommer jo så også oprindeligt fra sebirien :P

Erik

Fra : Brian

Dato : 29-05-07 04:52

jopa skrev:
> [...]
> Rotweileren er ikke så hårdfør bla grundet manglende pelslag. Derfor bla
> bliver den ikke brugt som tjenestehund så meget "mere"

Det skal du skam ikke undskylde - det er helt i orden - for du har jo ret.

> Tager vi en som min "schæfer" er den nok det tætteste du kommer på ulv,
> og jeg vil umiddelbart tro den kunne klare sig i den sibiriske vinter
> forudsat at der var byttedyr nok

At schæferen skulle være blevet manipuleret mere eller mindre end en
mops og en rottweiler har jeg svært ved at tro på. Ja, de er rigtig gode
tjenestehunde og kan bruges til mange ting. Men der er jo også schæfere
der ikke kan komme af med afføring pga. halens placering - det er ikke
et problem, for andre end de schæfere som er blevet fremavlet til det
(ikke at det er målet, der ønskes bare så skrå en hund som muligt)

> [...]
> Eneste ulempe for mig er at den til tider vækker mig om natten med sit
> gøeri når den bliver obs på et eller andet.

Ja, sådan er det. Da jeg var dreng havde vi en blanding af diverse hunde
- der var et par terriere, noget retreiver og lidt blandet i ham. Han
lignede et kastanjedyr med små tynde tændstikben.
Han var udehund, og gøede af ting. Ikke at han ville kunne gøre dem
noget særligt, men gø - DET ku' han!

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-05-07 05:59

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tjenestehunde og kan bruges til mange ting. Men der er jo også schæfere
> der ikke kan komme af med afføring pga. halens placering

hvor har du set/hørt det?? Den har jeg godt nok aldrig hørt før..GG..
Det må da være en deform schæfer, eller en med tilstoppede analkirtler eller
det der er værre..(-;

Mht. maver og hvad de kan tåle, så kan du tage et kik her;
sådan har jeg fodret i flere år, jeg har aldrig i mit liv som hundeejer,
haft hunde med så solide mave/tarmsystem som nu!
http://www.photopassion.dk/barf.htm

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 29-05-07 08:45

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
meddelelsen news:465bb307$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

>. Men der er jo også schæfere
>
> hvor har du set/hørt det?? Den har jeg godt nok aldrig hørt før..GG..
> Det må da være en deform schæfer, eller en med tilstoppede analkirtler
> eller det der er værre..(-;

Jo det er en af de skrøner der ikke har hold i det virkelige men sjovt lyder
det da
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-05-07 09:40

> [...]
> meddelelsen news:465bb307$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jo det er en af de skrøner der ikke har hold i det virkelige men sjovt

meget har jeg da hørt og grinet af mht. de skabede schæfere ((-;
men denne her var da ekstrem!.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 03:51

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Mht. maver og hvad de kan tåle, så kan du tage et kik her;
> sådan har jeg fodret i flere år, jeg har aldrig i mit liv som
> hundeejer, haft hunde med så solide mave/tarmsystem som nu!
> http://www.photopassion.dk/barf.htm

Du kan lige så godt opgive Marie.
Tørfoderne her i gruppen er simpelthen så fastlåste
i ders overbevisning at alle argumenter preller af
har jeg efterhånden fundet ud af.
Jeg har langt bedre respons ude i den virklige verden,
her i gruppen er det sort/hvidt mht fodring

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-05-07 05:42

> [...]
> har jeg efterhånden fundet ud af.
> Jeg har langt bedre respons ude i den virklige verden,
> her i gruppen er det sort/hvidt mht fodring

næ det var såmænd ikke for at pådutte ham noget, mere ment som en
stikpille..GG..

det må vel snart være tid for at jeg kan få lidt historie med fra dig og
dine af?, incl. lidt billeder??

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 09:32

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> næ det var såmænd ikke for at pådutte ham noget, mere ment som en
> stikpille..GG..

Jeg kan heller ikke nærer mig

> det må vel snart være tid for at jeg kan få lidt historie med fra dig
> og dine af?, incl. lidt billeder??

Jeg kommer da jævnligt med røverhistorier
Det med billederne halter lidt efter at hundegalleriet har begrænset
adgangen til kun at værer for medlemmer.
Så gider jeg ikke uploade flere billeder der, kender du nogen gratis
steder hvor man kan uploade billeder som alle så kan se.

OT.
2 små friske pralehistorier kan du da få
1) I mandags var mine hunde en tur i damhussøen, jeg overhørte
så at kvinde sagde til sin mand da de så på mine vuffere
"hvor er den dog bare flot den mørkebrune der", det var self Angel
hun mente, hun ligner på denne årstid også en maghonistatue.
Jeg sagde self pænt tak til damen, selv om det ikke var henvendt til mig

2) Igår skulle vi gennem et trafikeret knudepunkt ved damhussøen,
mine hunde var self "trådløse" som sædvanligt.
Den eneste kommando de fik var et dæmpet"så" og så stoppe de
pænt og ventede ved min side, det overhørte/så en cykelist der skulle forbi.
Han sagde så til mig, de hunde har du sørme styr på, så bliver man lidt stolt

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-05-07 11:06

> [...]
> Så gider jeg ikke uploade flere billeder der, kender du nogen gratis
> steder hvor man kan uploade billeder som alle så kan se.

arhh det var nu til mine sider omkring råfodring på vores hp...((-;
nu har du jo fodret et stykke tid på den måde, og må efterhånden kunne give
nogle erfaringer videre!?
det var det jeg mente..(-;

nææ jeg kender ikke til oploadsider som du efterlyser..jeg bruger jo kun
vores eget til fremvisning..

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 11:28

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> arhh det var nu til mine sider omkring råfodring på vores hp...((-;
> nu har du jo fodret et stykke tid på den måde, og må efterhånden
> kunne give nogle erfaringer videre!?

Det gør jeg da også, her i gruppen og ude i virkligheden,
har da fået en af mine kollager med på barfvognen

> det var det jeg mente..(-;

Ok

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-05-07 13:14

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

https://www.google.com/accounts/ServiceLogin?hl=en_US&continue=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2F%3Futm_source%3Den-cpp-cccbr%26utm_medium%3Dcpp%26utm_campaign%3Den&service=lh2&passive=true

Kræver det en gmail konto så kan du få en af mig

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 30-05-07 12:55

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:465d4c69$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
se.

> nææ jeg kender ikke til oploadsider som du efterlyser..jeg bruger jo kun

hej Marie og Jens

På Googles fotoredigeringsprogram www.Picasa.com - som er gratis og fås i en
dansk udgave - kan man lave sit eget webalbum helt gratis.

Her er der et link til mit

http://picasaweb.google.dk/home

Venlig hilsen, Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 30-05-07 13:10

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> På Googles fotoredigeringsprogram www.Picasa.com - som er gratis og fås i
> en dansk udgave - kan man lave sit eget webalbum helt gratis.

Hej igen

på ovenstående link kan I læse om, hvordan man kan oprette et album - her
kommer så linket til mine albummer:

http://picasaweb.google.dk/Nilleslyst

mvh, Anelise

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 13:19

A. S. Nielsen, skrev:

> [...]
>
> På Googles fotoredigeringsprogram www.Picasa.com - som er gratis og
> fås i en dansk udgave - kan man lave sit eget webalbum helt gratis.

Der var John og du næste lige hurtige
Jeg siger tak.

/Jens

Fra : Ragna

Dato : 31-05-07 08:25

pwh skrev:
>Så gider jeg ikke uploade flere billeder der, kender du nogen gratis
>steder hvor man kan uploade billeder som alle så kan se.

Der er en mulighed mere, som du vist endda selv har brugt før, nemlig
http://www.megapixel.dk/.
De har genindført den gratis adgang, og nu har man rådighed over hele 500
MB - uden at skulle betale for det.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : pwh

Dato : 31-05-07 09:02

Ragna, skrev:

> Der er en mulighed mere, som du vist endda selv har brugt før, nemlig
> http://www.megapixel.dk/.
> De har genindført den gratis adgang, og nu har man rådighed over hele
> 500 MB - uden at skulle betale for det.

Ja indtil de ændrer på det igen, kan godt huske at hele mit album
røg sig en tur den gang de indførte betaling.
Så jeg vil ikke bondefanges af det samme firma 2 gange,
men ellers tak for linket

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 30-05-07 14:01

On Wed, 30 May 2007 10:31:31 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>hun mente, hun ligner på denne årstid også en maghonistatue.
>Jeg sagde self pænt tak til damen, selv om det ikke var henvendt til mig

Jamen så må jeg altså bidrage til historierne....

Jeg har endlig fået hilst på naboen til den anden side (altså ikke ham
med moderen til Oy), og disse naboer har osse hunde. De opdrætter rent
faktisk Labrador. Konen havde så fat i mig forleden, da jeg var ude
med Vaks og Oy. Hun skulle lige fortælle mig at hendes tæve nr. 2 (hun
har, lige som den anden nabo, 2 tæver) nu var ved at komme i løb, go
at nr. 1 lige havde overstået det. Det forklarede hvorfor mine havde
opført sig fuldstændig håbløst det sidste stykke tid.
Nå, men hun fortalte så osse at de skulle til Svaerige for at få tæve
nr. 2 parret, og så måtte jeg jo lige pege på Vaks og gøre opmærksom
på at det havde de da ikke nøde.
Hun gav mig så ret i at Vaks er en meget flot hund, men så skævede hun
til Oy og udbrød :"Men jeg vil jo godt undgå sådan en!"
Stakkels Oy burde have fået traumer nu, for han er godt nok mere
sjælden end køn, men han er heldigvis totalt ligeglad!

Det skal lige tilføjes at det naturligvis var sagt i sjov fra min
side. Denne dame går meget op i sine hunde og stambøgerne, og at der
kommer nyt blod til samtidig med at standarden bliver overholdt, så
det var slet ikke på tale at lade mit gadekryds komme i nærheden af
hendes "damer".
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : C.H

Dato : 31-05-07 10:05

> [...]
> Så gider jeg ikke uploade flere billeder der, kender du nogen gratis
> steder hvor man kan uploade billeder som alle så kan se.

Hejsa Jens!
Download billedebehandlingsprogrammet Picasa - der følger en lille feature
med, hvor man kan uploade sine billeder til web.
Har set, at nogen herinde fra benytter sig af det til at vise hunde frem

Programmet er ganske gratis og kan hentes her:
http://picasa.google.com/download/

I øvrigt også et nemt anvendeligt program, der kan justere billederne så de
værste skønhedsfejl forsvinder...

Connie

Fra : C.H

Dato : 31-05-07 10:06

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://picasa.google.com/download/
>
> I øvrigt også et nemt anvendeligt program, der kan justere billederne så

UUUUPS!
Det havde du så lige fået anbefalet lidt længere nede i tråden....
Nå, men det er også et godt program

Connie

Fra : pwh

Dato : 31-05-07 11:25

C.H, skrev:

> Programmet er ganske gratis og kan hentes her:
> http://picasa.google.com/download/

Tak Connie, jeg har allerede fået linket

> I øvrigt også et nemt anvendeligt program, der kan justere billederne
> så de værste skønhedsfejl forsvinder...

Fjerne jeg skønhedsfejlene, så kan i jo slet ikke se mine hunde

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 30-05-07 08:53

On Wed, 30 May 2007 04:51:04 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>her i gruppen er det sort/hvidt mht fodring

Hallo du!
Den synes jeg bestemt ikke holder vand. Jeg anbefaler varmt at fodre
anderledes end jeg selv fodrer lige pt. så den synes jeg ikke er helt
fair.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 09:41

Leyna, skrev:

> Hallo du!
> Den synes jeg bestemt ikke holder vand. Jeg anbefaler varmt at fodre
> anderledes end jeg selv fodrer lige pt. så den synes jeg ikke er helt
> fair.

Jeg ved da godt at jeg generalicerede lidt groft,
undskyld til dem jeg evnt har fornærmet
Jeg anbefaler da også selv Olivers når talen falder på tørkost,
så det er da heller ikke sort/hvidt for mig selv.
Men jeg synes stadig at der er mange her i gruppen der mener
at tørkost er den eneste rigtige måde at fodrer på,
ja ligfrem naturligt for en hund at æde.
Dem synes jeg slet ikke man kan trænge igennem til,
der møder jeg en helt anden åbenhed overfor barfprincippet
ude i den virkelige verden
Der er faktisk utroligt mange der selv laver deres hundes mad
har jeg fundet ud af, desværrer barfer ikke ret mange af dem.
Men laver en eller andet gang hjemmemiks uden at vide hvad de gør,
de gør det self i en god mening, men optimalt for hunden tror jeg ikke det er.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-05-07 14:38

> Jeg anbefaler da også selv Olivers

Det er vel også det eneste rigtige

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 17:49

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Det er vel også det eneste rigtige

Nemlig... til katte

/Jens (som lige har kylet de sidste 10kg Olivers hundemad ud)

Fra : Hm

Dato : 29-05-07 20:30

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev bl.a.>

> [...]
> problem, for andre end de schæfere som er blevet fremavlet til det (ikke
> at det er målet, der ønskes bare så skrå en hund som muligt)

Brian, hvor i alverden har du det fra, i de 20 år hvor jeg har været i
kontakt med mange schæferhunde, har jeg da aldrig hørt dette, det må da være
en "and" du har været heldig at fange
Hanne/ hvis hunde har haft meget vinklet bagpart bagparter

Fra : jopa

Dato : 29-05-07 20:37

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> være en "and" du har været heldig at fange
> Hanne/ hvis hunde har haft meget vinklet bagpart bagparter

Han har sikkert snakket for meget med Kim

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Brian

Dato : 29-05-07 20:47

jopa skrev:
> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i meddelelsen

> Han har sikkert snakket for meget med Kim

nu ved jeg ikke hvem Kim er - men jeg har hørt det et eller andet sted,
hvis det er en and, må I meget undskylde! Jeg tænkte bare at hvis der
kan komme boxere frem som næsten ikke kan trække vejret pga. deres
snuder.. ja så kunne næsten alt vist forekomme..

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-05-07 20:56

> [...]
> komme boxere frem som næsten ikke kan trække vejret pga. deres snuder.. ja

det vil jeg da ikke håbe at der kommer boxere frem der ikke kan få luft....
alle mine har fint trukket vejret (-;

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 29-05-07 21:08

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
meddelelsen news:465c8534$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> det vil jeg da ikke håbe at der kommer boxere frem der ikke kan få
> luft....
> alle mine har fint trukket vejret (-;

Det har vist været et problem ved Pikinesere
Min salige moder havde et sådant kræ der nærmest gispede som havde den astma

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-05-07 21:12

> [...]
>>

> Det har vist været et problem ved Pikinesere
> Min salige moder havde et sådant kræ der nærmest gispede som havde den

eng. og fransk bulldog, mops har også

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 03:55

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> det vil jeg da ikke håbe at der kommer boxere frem der ikke kan få
> luft.... alle mine har fint trukket vejret (-;

Problemet er at de ikke kan ånde ud igen

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-05-07 05:43

> Problemet er at de ikke kan ånde ud igen

nårhhhh ja... det er vel en detalje..det er derfor de er så oppustede..(-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 09:47

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> nårhhhh ja... det er vel en detalje..det er derfor de er så
> oppustede..(-;

Næh... det er derfor de altid fiser sådan

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-05-07 11:10

> Næh... det er derfor de altid fiser sådan

nu du selv siger det..det er faktisk noget der burde stå i standarden for en
boxer, men ved du hvad?, samtlige af de boxerejere jeg har talt med, som er
gået over til barf, siger enstemmigt, at den del af "fornøjelsen" er pist
væk!, det samme har jeg jo erfaret. Det må altså sige noget omkring
fordøjelsen, tørfoder kontra det rå, at de bedre tåler det rå. ofte har
boxere bøvl i mave/tarmsystemet, jeg synes det er tankevækkende!

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 11:35

> [...]
> altså sige noget omkring fordøjelsen, tørfoder kontra det rå, at de
> bedre tåler det rå. ofte har boxere bøvl i mave/tarmsystemet, jeg

De fleste jeg møder der fodrer med "hjemmestrikket" gør det
også primært fordi deres hunde ikke tåler tørkost,
og det er faktisk ofte pgr fordøjelsen at de ikke gør det.
Mine hunde fordøjelse er da også klart bedre på barf,
speciet Tyson havde tit ½-tynd mave på Olivers.

Ps.
Tysons skelproblem løste sig selv tror jeg, det er væk nu.
Tror simpelthen bare det kom i forbindelse med at han
smed vinterulden, dog satte jeg ham lidt op i olie tilsætning.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 29-05-07 21:01

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i meddelelsen
> nu ved jeg ikke hvem Kim er -

Godt det samme ham skal du ikke minge dig med

>men jeg har hørt det et eller andet sted,

Lad være med at fyre det af hvis du ikke har dokumentationen i orden.

Har arbejdet med schæfere i over 20 år og en del af årene som statsansat
hundefører.
Det er en vandrehistorie du har fået fat i grundet avlsarbejdet på
højavlsschæferen der har gjort den mere harmonisk (min mening) hvor den før
var for kvadratisk og stumpet

Se min her og bedøm om den har problemer med at skide.
http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=50
Den vejer godt nok 55 kg så måske halvdelen er lort

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 03:57

jopa, skrev:

> Lad være med at fyre det af hvis du ikke har dokumentationen i orden.

Nemlig

> Den vejer godt nok 55 kg så måske halvdelen er lort

Kun mellem ørene

/Jens

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 03:54

Brian, skrev:

> [...]
> hvis der kan komme boxere frem som næsten ikke kan trække vejret pga.
> deres snuder.. ja så kunne næsten alt vist forekomme..

Det kan du lige så godt lærer med det samme Brian,
løse påstand falder hurtigt til jorden her i gruppen.
De fleste er så ubehagelige at de vil have den slags
påstande underbygget bedre end at du har "hørt det et sted"

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 30-05-07 19:14

Nu er der jo ikke nogen, der siger, at det er den sibirske vinter, som er
prøven. En prærieulv overlever formodentlig ikke en dansk vinter! En ulv er
jo ikke bare en ulv - Forskerne er vist enige om, at den ulv som tamhunden
nedstammer fra ikke lever længere.

> Undskyld men en mops og lignende er så genmanipulerede at der formentlig
> ikke er noget ulv at spore i deres gener.

Nej! For det første er genmanipulation vist noget ganske andet end målrettet
avlsarbejde, og for det andet er jeg ret sikker på, at man stadig kan parre
en mops og en ulv. Tanken forekommer ganske vist bizar, men det lykkedes
mine forældres nabos gravhund at parre mine forældres rott.

> Rotweileren er ikke så hårdfør bla grundet manglende pelslag. Derfor bla
> bliver den ikke brugt som tjenestehund så meget "mere"

At rottweileren skulle være valgt fra af politiet har jeg aldrig hørt.
Tværtimod går min rott i "hi" om sommeren - finder sig et køligt sted og
kommer først frem om efteråret. Rottweileren binder sig som bekendt til en
fører, hvorfor de ikke er ret hyppige som tjenestehunde.

/K

Fra : jopa

Dato : 30-05-07 21:28

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i meddelelsen

> At rottweileren skulle være valgt fra af politiet har jeg aldrig hørt.

Ser du nogen ?

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 31-05-07 07:44

> "Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i meddelelsen

> Ser du nogen ?

Hej
har også hørt at de ikke bruger dem mere, men det skulle være p.g.a. at en
hanhund ikke er så "lydig" når den bliver de 4-5 år, og derfor voldsom i en
rundering, man må jo ikke "bide" i gerningsmanden.

Hanne/ som nu har en hund som ikke aner hvad en rundering er

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 10-06-07 20:54

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Ja, der er ganske vist langt imellem dem.

> [...]
> hanhund ikke er så "lydig" når den bliver de 4-5 år, og derfor voldsom i
> en rundering, man må jo ikke "bide" i gerningsmanden.

Det er ikke et billede, jeg kan genkende.

/K

Fra : Frostneger

Dato : 28-05-07 22:17

On 28 Maj, 22:54, "jopa" <a...@jp-web.invalid> wrote:
[...]
> Tager vi en som min "schæfer" er den nok det tætteste du kommer på ulv

Jeg tror grønlandsk slædehund er noget af det tætteste du kommer på en
ulv's adfærd, eller en Siberian Huskie og andre slædehunde.

Jeg har oplevet en Huskie tæt på og den's instinkter er noget bedre
end f.eks. min Welsh Springer Spaniel's, og den har også en helt anden
"kamp-vilje". Huskien undersøger hele tiden om det nu er den stærkeste
der faktisk er lederen.

Men jeg tror man kan vænne en hundemave til meget - men løbende over
tid. De er jo fremavlede.

/K.S.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 29-05-07 21:44

"Frostneger" <kschelde@gmail.com> wrote in message
> [...]

der faktisk er lederen.

Men jeg tror man kan vænne en hundemave til meget - men løbende over

Faktisk er der lavet en omfattende DNA analyse, der viser at de forskellige
hunderacer adskiller sig meget fra hinanden - mere end "menneskeracer", hvis
man må sige sådan.

Racerne kan grupperes i 4 grupper - gamle hunderacer (slædehunde, gamle
afrikanske og asiatiske racer som pekingeser, basenji, mynder o.l.),
mastiff-hundene, hyrdehunde (herunder schæfer) og terriere/støvere.

Førstnævnte gruppe er - gisp - den nærmest beslægtede med ulven, da disse
racer er ægte "urracer", der ikke er ændret i mange tusinde år.... så
pekingeseren er faktisk meget nærmere beslægtet med ulven end schæferen!

Ingen af vore hunderacer er dog ulve - lige så lidt som vi er aber, selv om
vores DNA matcher 98 % med chimpansers.....

http://www.bionyt.dk/126hunde/

http://www.hhmi.org/news/kruglyak2.html

Læser man f.eks. Coppingers Dogs, så vil man blive meget overrasket over de
undersøgelser, der er lavet af "vilde" hunde, som de f.eks. findes i flere
øsamfund (f.eks. de græske) Her lever hundene ikke i flokke - dette kan ikke
betale sig, når man er hund! De mødes f.eks. om aftenen på møddinger o.l.
hvor de kan finde (og slås om) potentielle partnere. De jager ikke sammen,
de sørger ikke for mad til hinanden og de lever ofte i en form for symbiose
med de omkringboende mennesker - dette gør fritlevende ulve ikke!!!! De kan,
hvis mennesker rykker for tæt på deres levesteder, samle føde i byer om
natten, men de flygter hellere end de lever side om side med mennesker. De
jager i flok, holder udkig, sørger for "familien" og udskiller af og til
afkom, der så danner nye flokke....

-Trine

Fra : JB

Dato : 30-05-07 07:39

> [...]
>
> Ingen af vore hunderacer er dog ulve - lige så lidt som vi er aber, selv
> om vores DNA matcher 98 % med chimpansers.....

Hunde og ulve kan få fertilt afkom sammen, det kan mennesker og chimpanser
ikke. Hunde og ulve er det samme dyr, de er bare forskellige ligesom en
chihuahua og en sankt bernhard også er forskellige, men de kan få hvalpe med
hinanden, selvom forskellen i størrelse gør det svært.

Mennesker og chimpanser er to forskellige dyr, det er ikke bare forskellige
racer. Alle individer har forskelligt DNA, ellers kunne man jo ikke bruge
DNA analyser til noget.

Hilsen
Jytte

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 30-05-07 19:23

> [...]
> chihuahua og en sankt bernhard også er forskellige, men de kan få hvalpe
> med hinanden, selvom forskellen i størrelse gør det svært.

God pointe!

> Mennesker og chimpanser er to forskellige dyr, det er ikke bare
> forskellige racer. Alle individer har forskelligt DNA, ellers kunne man jo
> ikke bruge DNA analyser til noget.

Vi bør måske lige gøre lidt ud af at skille æbler og pærer i denne
diskussion og indfører nogle taksonomiske begreber:

http://www.baddog.dk/pages/show.asp?ID=1#Anchor-Klassifikationskategorie-21749

/KH

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-05-07 07:36

On 28 Maj, 23:16, Frostneger <ksche...@gmail.com> wrote:

> Jeg tror grønlandsk slædehund er noget af det tætteste du kommer på en
> ulv's adfærd, eller en Siberian Huskie og andre slædehunde.

John er jo så stolt af sin hyænekamel, men hvis der ligger mere end 10
cm sne i Sibirien vil Milo være på r**** bogstaveligt talt, så har han
kun forhjulstræk;)

Det nærmeste man nok kommer på ulv, er den tjekkiske ulvehund, jeg har
klappet en hvor der var 41% ulvegener i, og jeg har alle fingre
endnu.

Visse etologer som f.eks. Roger Abrantes, og Anders Hallgren hænger
sig ikke i bagateller som 10.000 års selektiv avl og socialisering, og
baserer til tider meget kategorisk mange af deres teorier om
hundeadfærd ved at iagttage ulves adfærd. Efter min mening bringer det
dem ind imellem på herrens mark.

Hilsen Kim

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 03:46

Kim Christensen, skrev:

> John er jo så stolt af sin hyænekamel, men hvis der ligger mere end 10
> cm sne i Sibirien vil Milo være på r**** bogstaveligt talt, så har han
> kun forhjulstræk;)

*ROFL*

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-05-07 10:07

> [...]
>
> Men er det bare mig, eller ville 99% af alle hunde i DK dø af
> sult/infektioner indenfor kort tid, hvis vi ikke fodrede dem og tog os

Ja, for ingen natur, ville kunne tåle yderligere 550.000 rovdyr, så sult
ville helt klart, blive et problem.

Infektioner, ja fra sår og lign, som altid er en fare for vildtlevende dyr..

> Der er ret langt, for mig at se, fra eksempelvis en Mops og en ulv. Også
> store hunde som f.eks. en Rottweiler, har jeg svært ved at se for mig
> overleve i den sibirske vinter!

Som udgangspunkt, er de alle... Rovdyr, og derfor er deres kropsfunktioner,
nogenlunde ens.
Men det sidste, hvad snakker du om, en Dansk Rottweiler i Sibirien, eller en
Sibirisk Rottweiler i Sibirien.
En Dansk, ville næppe overleve, men den anden, lever jo bare under normale
omstændigheder.

Sagt på en anden måde... En Tiger, ville have lettere ved at klare livet i
Løveland, end en Løve kunne klare sig i Tigerland.

> En hund ville nok forsøge at overleve på samme måde, som ulvene. Men den
> ville nok ikke overleve længe.

Det er sket op til flere gange, og de er alle døde, men ikke af sult, men de
er blevet skudt, for det gik hårdt ud over Fåreflokkene. ja man har endda
ret mange eksempler på, selv her i DK, at tamhunde listede hjemmefra om
aftenen, og rottede sig sammen med andre tamhunde, og gik på jagt.

> I naturen er det ikke vigtigt om du kan apportere en and eller holde
> styr på en flok får. Derimod skal du kunne alle de ting som ulven, fra
> naturens side, er special-designet til.

Både og.... Ulven kan også, hente en And... Selv flere af tamhunderacer,
spiser først, hvalpenes mad, for så at gylpe den op igen, til hvalpene.
Ulven er IKKE special designet... Det er vore hunde, der er det ...
Ulven er bare, en Ulv.

> [...]
> end en ulvs. Deres overlevelses-egenskaber er igennem tiden blevet
> nedprioriteret til fordel for de egenskaber vi mennesker syntes hundene

Men dog har vi aldrig, fået udryddet dens vaner, med at æde en bævs... Rulle
sig i kokasser, for at gøre sig lækker. De har stadig helt deres egen
opfattelse af, hvad der er lækkert, og hvad Elisabeth Arden, burde dufte af

> -Brian /som er glad for sin HUND

M.V.H....Benny..
Som da vist også er glad for sine.

Fra : Leyna

Dato : 29-05-07 17:46

On Mon, 28 May 2007 22:43:26 +0200, Brian <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk>
wrote:

> [...]
>end en ulvs. Deres overlevelses-egenskaber er igennem tiden blevet
>nedprioriteret til fordel for de egenskaber vi mennesker syntes hundene

Mave og tarm funktion er der vist ikke ligefrem blevet "avlet" på, så
den opfattelse tror jeg du må æde i dig igen.
Udseende og evner der er fremelsket, ændrer ikke ved de basale
funktioner som mave/tarm. Hunde er rovdyr, der har et mave/tarm
system, der er beregnet på rå føde, og dette ændres ikke af om hunden
er en chihuahua eller en broholmer.

At hunden overlever på en kost der ikke er den optimale for dens
system betyder da ikke at dens system har forandret sig, men blot at
det trods alt fungerer, selvom føden ikke er den optimale.
Og sjovt nok kan de fleste godt forholde sig til at katte er et
rovdyr, og det er de færreste der er bekymrede for om deres katte nu
kan tåle at æde en mus eller en fugl. Herregud, det er jo dens natur!
Men det er altså osse hunden natur, da hunden osse er et rovdyr. At
den så ikke ligner ulven mere er en helt anden sag, men det ændrer
ikke på mave/tarm funktionen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 29-05-07 18:29

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men det er altså osse hunden natur, da hunden osse er et rovdyr. At
> den så ikke ligner ulven mere er en helt anden sag, men det ændrer

Du er dejlig rund og fornuftig.
Det er altsammen efter min mening korrekt.
Bare sæt dem på plads Leyna.

Når man påtænker at hundens mavetarmsystem er i stand til at fordøje og
opløse knogler osv skal der vel ikke megen fantasi til at forestille sig at
en pipfugl også ryger igennem.
Evt orm har så vidt jeg er orienteret ingen chancer for at overleve det
syrebad en voksen hund fremstiller.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 29-05-07 19:56

On Tue, 29 May 2007 19:29:04 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>Du er dejlig rund og fornuftig.

Tak tror jeg nok!

>Evt orm har så vidt jeg er orienteret ingen chancer for at overleve det
>syrebad en voksen hund fremstiller.

Det vil jeg så ikke være så sikker på. Jeg ved i hvert fald at kattene
regelmæssigt skal ha' ormekur, fordi de æder mus og fugle, så jeg
kunne godt forestille mig at hunden osse skulle ha' det... Altså når
vi snakker vilde fugle.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anette

Dato : 29-05-07 20:12

Leyna wrote:
> [...]
> regelmæssigt skal ha' ormekur, fordi de æder mus og fugle, så jeg
> kunne godt forestille mig at hunden osse skulle ha' det... Altså når

Og det giver netdyredoktor dig ret i, selvom hunde ikke er helt så
tilbøjlige til at få orm, som katte er.

http://www.netdyredoktor.dk/sw15987.asp

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-07 20:15

On Tue, 29 May 2007 20:56:04 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> [...]
>regelmæssigt skal ha' ormekur, fordi de æder mus og fugle, så jeg
>kunne godt forestille mig at hunden osse skulle ha' det... Altså når

Svenskerne er da også helt hysteriske med ormekur - alle hunde, der
rejser ind i Sverige skal have en attest fra en dyrlæge, på at de har
fået ormekur senest 10 dage før indrejse. Lidt bøvlet ved en ferietur
til Bornholm
Så orm kan også opstå i den voksne hund - ellers var det show vel ikke
nødvendigt.
--
Ivan Madsen
med en OES i huset

Fra : jopa

Dato : 29-05-07 20:15

> [...]
> regelmæssigt skal ha' ormekur, fordi de æder mus og fugle, så jeg
> kunne godt forestille mig at hunden osse skulle ha' det... Altså når

Katte har tit orm i lorten og til tider kravlende ud af røven.
Har aldrig set det ved en hund, men derfor kan det da godt være tilfældet

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 04:07

Leyna, skrev:

> [...]
> regelmæssigt skal ha' ormekur, fordi de æder mus og fugle, så jeg
> kunne godt forestille mig at hunden osse skulle ha' det... Altså når

Helt enig.
Jeg ved ikke om min kat har orm nogensinde, ser aldrig dens afføring
Den får aldrig ormekure, jeg har besluttet at den må lærer at leve
med sine orm hvis den har nogen, det er vel det naturligste

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 30-05-07 08:58

On Wed, 30 May 2007 05:06:39 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om min kat har orm nogensinde, ser aldrig dens afføring
>Den får aldrig ormekure, jeg har besluttet at den må lærer at leve
>med sine orm hvis den har nogen, det er vel det naturligste

Du vil helt sikkert lægge mærke til det når den kommer med en alenlang
hvid orm hængende ud af bagdelen. YUCK!
Og så kaster de osse ofte op, så når der ligger sådan en levende klat
i sin seng, så VED du det er tid til en ormekur. Iøvrigt vil katten
begynde at tabe sig i vægt og generelt få det skidt helbredsmæssigt,
når den har orm, så jeg tror nu alligevel du ville ofre ormekuren på
den hvis du opdager det.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 09:49

Leyna, skrev:

> [...]
> begynde at tabe sig i vægt og generelt få det skidt helbredsmæssigt,
> når den har orm, så jeg tror nu alligevel du ville ofre ormekuren på

Det ville jeg self helt sikkert, hvis jeg fik "mis"tanke om orm.
Men bare rutinemæssigt at fylde gifstoffer i den vil jeg ikke.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 04:04

jopa, skrev:

> [...]
> forestille sig at en pipfugl også ryger igennem.
> Evt orm har så vidt jeg er orienteret ingen chancer for at overleve

Du er naiv, tror du ikke at orm rent genetisk er indrettet på mavesyre.
Vær du sikker på at orm er en naturlig beboer hos en vild hund,
om du så vil have at din egen har det er dit valg.
Hunden kan sikkert leve fint med orm i de fleste tilfælde

/Jens (som aldrig giver ormekure)

Fra : Brian

Dato : 29-05-07 20:52

Leyna skrev:

> [...]
> Men det er altså osse hunden natur, da hunden osse er et rovdyr. At
> den så ikke ligner ulven mere er en helt anden sag, men det ændrer

Hvis du læser den del af mit indlæg som du her så pænt har citeret,
opdager du nok at jeg IKKE har skrevet at der er blevet avlet på
hundenes tarmsystem - snarere tværtimod - mit indlæg lægger op til, at
eftersom der IKKE er blevet taget hensyn til ulve-delen (den er vel
nærmere forsøgt fjernet) er hundens tarmsystem blevet dårligere..

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 04:14

Brian, skrev:

> [...]
> eftersom der IKKE er blevet taget hensyn til ulve-delen (den er vel
> nærmere forsøgt fjernet) er hundens tarmsystem blevet dårligere..

Tror du misforstår Leyna.
Min menig (og nok også Leyna's) er at hunden er blevet
vænnet til dårlig kost, og ikke at den tarmsystem er blevet dårligere.

Mit håb for danske hunde er at folk vågner lidt op og begynder at fodrer
korrekt i fremtiden, tendensen går den vej heldigvis.
Så jeg ville ikke undres hvis man om 20-30 år generelt barfer hunde herhjemme,
det er stadig en smule bøvlet mht indkøb at barfe, men hvis det bliver mere
udbredt vil leverandørene jo også melde sig til hobe.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 30-05-07 09:00

On Wed, 30 May 2007 05:14:26 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Min menig (og nok også Leyna's) er at hunden er blevet
>vænnet til dårlig kost, og ikke at den tarmsystem er blevet dårligere.

Nenlig. At man giver anden kost end den optimale ændrer ikke hundens
mave/tarmsystem, og BARF er stadig det optimale for et rovdyr.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 04:00

Leyna, skrev:

> [...]

> system betyder da ikke at dens system har forandret sig, men blot at
> det trods alt fungerer, selvom føden ikke er den optimale.

Godt skrevet

> [...]
> Men det er altså osse hunden natur, da hunden osse er et rovdyr. At
> den så ikke ligner ulven mere er en helt anden sag, men det ændrer

Kloge ord

/Jens

Fra : Frostneger

Dato : 29-05-07 23:07

On 29 Maj, 22:44, "Trine Dyrgaard" <sneev...@c.dk> wrote:
> http://www.bionyt.dk/126hunde/
>
> http://www.hhmi.org/news/kruglyak2.html

Tusind tak for nogen gode og oplysende links.

/K.S.

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 03:44

Brian, skrev:

> Men er det bare mig, eller ville 99% af alle hunde i DK dø af
> sult/infektioner indenfor kort tid, hvis vi ikke fodrede dem og tog os
> af dem?

Enig.

> Der er ret langt, for mig at se, fra eksempelvis en Mops og en ulv.
> Også store hunde som f.eks. en Rottweiler, har jeg svært ved at se
> for mig overleve i den sibirske vinter!

De ville blive ulveføde

> I naturen er det ikke vigtigt om du kan apportere en and eller holde
> styr på en flok får. Derimod skal du kunne alle de ting som ulven, fra
> naturens side, er special-designet til.

Nu har hundens fordøjelsesorgan altså ikke ændret sig ad åre,
men den er da blevet vænnet til unaturlig føde (tørkost) hen af vejen.

> Under fremavlingen af diverse hunderacer har man jo langt hen ad vejen
> givet hunden rester fra menneskenes bord. De er dermed ikke blevet
> fremavlet til at kunne æde hvad som helst,

Misforståelse fra din side, hunde bør netop værer altædene.

> og har derfor sartere maver
> end en ulvs. Deres overlevelses-egenskaber er igennem tiden blevet
> nedprioriteret til fordel for de egenskaber vi mennesker syntes
> hundene skulle have.

Det problem kan du let løse, du skal bare fodrer din hund
med rigtig hundemad. Og det er ABSOLUT ikke tørkost.

/Jens