Erfaringer med Fords nye DuraTorq motorer?
Fra : Steen Schmidt

Dato : 28-05-07 09:37

Hejsa.

Hvordan er økonomien i Fords PSA-udviklede DuraTorq dieseler? 1,8 og
2,0 minder jo meget om hinanden på papiret, rent ydelsesmæssigt. Er der
stor forskel i praksis? Her tænker jeg på 125 og 130 hk udgaverne. I
første omgang kommer 2,0'eren vist ikke med 140 hk i den nye Mondeo
eksempelvis, kun 130 hk...

Mvh
Steen

Fra : KASO

Dato : 28-05-07 18:01

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stor forskel i praksis? Her tænker jeg på 125 og 130 hk udgaverne. I
> første omgang kommer 2,0'eren vist ikke med 140 hk i den nye Mondeo

1.8 har intet med PSA at gøre - og den er ingen fornøjelse. Jeg har prøvet
den i S-max, hvor den ikke kunne trække under 16-1700rpm, hvorefter
"ketchuppen" kom for fulde gardiner. Den var støjende og ukultiveret.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 28-05-07 21:06

KASO wrote:

> [...]
> prøvet den i S-max, hvor den ikke kunne trække under 16-1700rpm,
> hvorefter "ketchuppen" kom for fulde gardiner. Den var støjende og

Hmm, er det kun 2,0 i 140 hk udgave samt den 2,2 der kommer senere på
året der er fra PSA-samarbejdet så? Hvorhenne passer 130 hk versionen
af 2,0 TDCi?

Mvh
Steen

Fra : OK

Dato : 28-05-07 18:38

> [...]
> stor forskel i praksis? Her tænker jeg på 125 og 130 hk udgaverne. I
> første omgang kommer 2,0'eren vist ikke med 140 hk i den nye Mondeo

Har en 2,0 130 hk der har kørt 130.000 km.
I det daglige (småture) går den omkring 14-15 km/L.
På længere ture ad landeveje går den omkring 18 km/L
Ad længere motorvejsture går den ca 16 km/L.
Med 1100 kg campingvogn på krogen til sydeuropa (omkring 85-90 km/T, går den
11 km/l.

Jeg syntes at brændstoføkonomien er helt okay.
Den trække formidabelt, og har faktisk ret let ved at sætte hjulene rundt i
vådt føre....

Men......
...... den har et irriterende problem: omkring 18-1900 omdr. begynder den at
hugge helt vildt hvis der ikke accelereres. D.v.s. hvis man ud ad lige vej
kører i et gear der passer til 18-1900 omdr. virker det som om den udpiner
sig selv brændstofmæssigt, og begynder at hugge i motoren.

Ford har set på det. Deres eneste kommentar var at "vi har opdateret
softwaren, det hjælper somme tider lidt..."
Det hjalp ikke en sk..
Problemet er kendt for denne motor. Der har været skrevet indlæg om
problemet i dette forum, men endnu er ingen kommet med løsningen.

Til gengæld gav softwareopdateringen en mere nøjagtig hastighed når jeg
kører med "autopilot".

mvh Ole

Fra : Steen Schmidt

Dato : 28-05-07 21:05

OK wrote:

> Har en 2,0 130 hk der har kørt 130.000 km.
> I det daglige (småture) går den omkring 14-15 km/L.
> På længere ture ad landeveje går den omkring 18 km/L
> Ad længere motorvejsture går den ca 16 km/L.

Hmm, det lyder da ikke specielt imponerende vil jeg sige. En 2-liters
Octavia (ca. samme vægt) går ca. 2 km længere pr liter?

Ok, dét kan til gengæld bekymre mig.

Mvh
Steen