/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Toyota Aygo - benzin vs diesel - 3 døre vs~
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 28-05-07 09:23

Hej

Regner med at købe en Toyota Aygo, og sidder nu og nærlæser prislisten
over de forskellige varianter.


1. Benzin / Diesel

Jeg har ikke det store kørselsbehov. Mange mindre ture, få større
ture.

Benzin kører 21,7 km/L, diesel kører 24,4 km/L

Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin

Diesel koster 980 kr i ejerafgift mod benzin 260 kr. (halvårlig)

Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen kan
overbevise mig om det modsatte.


2. 3 døre vs 5 døre

Har ikke brug for 5 døre, da jeg sjælden har mere end en passager i
bilen. 5d koster 3 kkr mere end 3d.

Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem
for 3d ?

mvh
Michael Kristensen


 
 
Klaus D. Mikkelsen (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-05-07 09:29

"mbk112@hotmail.com" skriver:
>
> Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen kan
> overbevise mig om det modsatte.

Benzinmotoren er hurtigere til at blive varm. Ved mange småture bliver
dieselen aldrig varm.

Køb benzin.

> Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem
> for 3d ?

Overvej en anden ting: EN 3 dørs har vel større døre, der kan være en
fordel/ulempe (vuder selv). De 3000 kr gør vel hverkan fra elelr til i
købsprisen og de at en 5 dørs måske kan give mere i brugtsalg er nok
alligevel ikek over de 3000 kr i forskel. Tag den du helst vil have og
nyd den så længe du har den. Der er ikek mget ved at have en 5 dørs og
få mere for den, når den skal sælges, hvis fordøren på en 5 dørs model
er "for lille" i hverdagen.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

.J.S... (28-05-2007)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 28-05-07 22:34


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:465A92BD.912CC56F@du.kan.finde.den...
> "mbk112@hotmail.com" skriver:
>>
>> Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen kan
>> overbevise mig om det modsatte.
>
> Benzinmotoren er hurtigere til at blive varm. Ved mange småture bliver
> dieselen aldrig varm.
>
Hvorfor skulle dieslen egentligt blive langsommere varm ??
De kører omtrent lige langt på literen så spildvarmen er vel den samme.
Er der mere gods i diesel motoren som skal varmes op ?



mvh/JS



Klaus D. Mikkelsen (29-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-05-07 05:26

".J.S..." skriver:
>
> Hvorfor skulle dieslen egentligt blive langsommere varm ??

Det gør en diesel

> De kører omtrent lige langt på literen så spildvarmen er vel den samme.

Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.

> Er der mere gods i diesel motoren som skal varmes op ?

Anderledes virkemåde og vægt har en del at sige.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kasper Hansen [8270] (29-05-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 29-05-07 08:22

> Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.

Omvendt... Diesel indeholder små 20% mere energi.
http://auto.howstuffworks.com/diesel3.htm

"Diesel fuel has a higher energy density than gasoline. On average, 1 gallon
(3.8 L) of diesel fuel contains approximately 155x106 joules (147,000 BTU),
while 1 gallon of gasoline contains 132x106 joules (125,000 BTU). This,
combined with the improved efficiency of diesel engines, explains why diesel
engines get better mileage than equivalent gasoline engines. "

>> Er der mere gods i diesel motoren som skal varmes op ?

Der udvikles bare ikke nær så meget spildvarme i en diesel motor. Jeg tror
det skyldes at dieselindsprøjningen er så ultra præcis, at der næsten ikke
er noget i overskud. Mange større dieselmotorer leveres faktisk med
indbygget dieselfyr til at varme motoren op.

/Kasper Hansen



Ukendt (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-05-07 09:58

On 28 May 2007 01:23:13 -0700, "mbk112@hotmail.com"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>Regner med at købe en Toyota Aygo, og sidder nu og nærlæser prislisten
>over de forskellige varianter.
>
>
>1. Benzin / Diesel
>
>Jeg har ikke det store kørselsbehov. Mange mindre ture, få større
>ture.
>
>Benzin kører 21,7 km/L, diesel kører 24,4 km/L
>
>Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin
>
>Diesel koster 980 kr i ejerafgift mod benzin 260 kr. (halvårlig)
>
>Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen kan
>overbevise mig om det modsatte.

Det lyder meget fornuftigt at købe benzinmodellen.


>
>
>2. 3 døre vs 5 døre
>
>Har ikke brug for 5 døre, da jeg sjælden har mere end en passager i
>bilen. 5d koster 3 kkr mere end 3d.
>
>Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem
>for 3d ?
>

Den vil måske være lettere at sælge med 5 døre - men om du får mere
for den som brugt er vanskeligt at afgøre. Måske vil det lette
dagligdagen - lettere adgang til at laste, knap så stort behov for
plads til døren ved parkering osv. Har selv en 3-dørs Punto og ville
af og til ønske, døren var en smule mindre
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

Ukendt (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-05-07 10:14

>>
>>Regner med at købe en Toyota Aygo, og sidder nu og nærlæser prislisten
>>over de forskellige varianter.
>>

Samme her, i benzin , og 5 døre med de allerede nævnte argumenter.

Da Kadytten trods alt stadig slæber mig frem og tilbage på arbejde hver dag,
overvejer jeg at vente til de kommer med VSC (ESP).
Hvis den skal sælges om 5 år er det bedre at "det er en af de nye med vsc"
end én af de gamle.

Toyota i Viby kan levere Aygo Blue med Vsc medio august

tpt



Mogens (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-05-07 10:02

<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180340593.397833.316880@g4g2000hsf.googlegroups.com...

> Regner med at købe en Toyota Aygo, og sidder nu og nærlæser prislisten
> over de forskellige varianter.

Jég ville prøve en Swift

> 1. Benzin / Diesel

> Jeg har ikke det store kørselsbehov. Mange mindre ture, få større
> ture. Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen
> kan overbevise mig om det modsatte.

Prøv de 2 typer og vælg den udgave, du synes om. Det er ret stor
teoretisk forskel på bilerne - se blot drejningsmomentet

> 2. 3 døre vs 5 døre

> Har ikke brug for 5 døre, da jeg sjælden har mere end en passager i
> bilen. 5d koster 3 kkr mere end 3d.
> Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem
> for 3d ?

Køb den udgave _du_ synes om, istedet for forplumre et nykøb med,
hvad den næste ejer synes om!

Kendte engang en gut som bibeholdte plastikken på såvel døre og
sæder, fordi bilen derved ville fremtræda mindre slidt ved gensalget.
Udover at han konstant fik stød under hele ejerskabet, så det Her-
rens ud...



Tom T. (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom T.


Dato : 28-05-07 11:39


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:oUw6i.807$ZA.683@newsb.telia.net...
> <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1180340593.397833.316880@g4g2000hsf.googlegroups.com...
>

> Kendte engang en gut som bibeholdte plastikken på såvel døre og
> sæder, fordi bilen derved ville fremtræda mindre slidt ved gensalget.
> Udover at han konstant fik stød under hele ejerskabet, så det Her-
> rens ud...
>


HAHAHAHAHAHAHAHA !!




Hans Paulin \(6310\) (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 28-05-07 12:19

Mogens skrev:

> Kendte engang en gut som bibeholdte plastikken på såvel døre og
> sæder, fordi bilen derved ville fremtræda mindre slidt ved gensalget.
> Udover at han konstant fik stød under hele ejerskabet, så det Her-
> rens ud...

Flere af dem!

ROFL

Eller dem der sætter skånebetræk til 99,95 kr. på som så sidder i hele
bilens levetid - når den så holder på lossepladsen har den de flotteste
sæder!

Been there - done that.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd




Benny (29-05-2007)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 29-05-07 02:43


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:oUw6i.807$ZA.683@newsb.telia.net...
> <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1180340593.397833.316880@g4g2000hsf.googlegroups.com...
>
>> Regner med at købe en Toyota Aygo, og sidder nu og nærlæser prislisten
>> over de forskellige varianter.
>
> Jég ville prøve en Swift

Hmmm. Svigermekanikken har en sådan.
Den taber værdi hurtigere end den kan køre. Suzuki har ikke Toyota´s ry,
selv om de gerne ville.

Nu kender jeg ikke Aygo's ´samle kvalitet, men tvivler på at Toyota sender
noget lort på markedet.

Benny



Mogens (29-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 29-05-07 05:15

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:465b8532$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hmmm. Svigermekanikken har en sådan. Den taber værdi hurtigere end den kan
> køre.

Hvis jeg skimmer Bilbasen, har du umiddelbart ikke ret. Desuden er der
9 sider med Aygo til salg, hvilket måske signalerer, at bilen eller bilens
motor er for lille. Jég ville aldrig vælge sådan en - aldrig. Merprisen ti
en rigtig bil er overskuelig...



KickAssCowboy (28-05-2007)
Kommentar
Fra : KickAssCowboy


Dato : 28-05-07 19:49


<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180340593.397833.316880@g4g2000hsf.googlegroups.com...
Hej

Regner med at købe en Toyota Aygo, og sidder nu og nærlæser prislisten
over de forskellige varianter.


1. Benzin / Diesel

Jeg har ikke det store kørselsbehov. Mange mindre ture, få større
ture.

Benzin kører 21,7 km/L, diesel kører 24,4 km/L

Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin


Hvor pokker ser du de priser henne??? Så vidt jeg kan se på Toyotas side så
er der 30.000kr i forskel!
Mvh
KaK


Diesel koster 980 kr i ejerafgift mod benzin 260 kr. (halvårlig)

Umidbart hælder jeg mest til at købe benzin, medmindre nogen kan
overbevise mig om det modsatte.


2. 3 døre vs 5 døre

Har ikke brug for 5 døre, da jeg sjælden har mere end en passager i
bilen. 5d koster 3 kkr mere end 3d.

Får man en bedre pris den dag, den skal sælges, hvis den har 5d frem
for 3d ?

mvh
Michael Kristensen



mbk112@hotmail.com (28-05-2007)
Kommentar
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 28-05-07 20:40


> Toyota i Viby kan levere Aygo Blue med Vsc medio august
>
Troede man kunne købe dem allerede nu, da modellerne med VSC står i
prislisten, jeg fik udleveret af forhandler her i Aalborg.



mbk112@hotmail.com (28-05-2007)
Kommentar
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 28-05-07 20:46


> Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin
>
> Hvor pokker ser du de priser henne??? Så vidt jeg kan se på Toyotas side så
> er der 30.000kr i forskel!

Rolig nu.

På prisliste jeg fik fra forhandler
1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 128725 kr
1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 135616 kr

Difference = 6891 kr

mvh
Michael Kristensen




KickAssCowboy (28-05-2007)
Kommentar
Fra : KickAssCowboy


Dato : 28-05-07 21:33


<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180381560.814141.91390@p47g2000hsd.googlegroups.com...

> Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin
>
> Hvor pokker ser du de priser henne??? Så vidt jeg kan se på Toyotas side
> så
> er der 30.000kr i forskel!

Rolig nu.

På prisliste jeg fik fra forhandler
1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 128725 kr
1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 135616 kr

Difference = 6891 kr

Hehe jeg er skam rolig, men det er jo de "gamle" priser du har der. Tjek
lige hjemmesiderne på Toyota eller Peugeot. Peugeot sælger med de "nye"
priser nu. Jeg ved ikke helt med Toyota, men se lige her
http://innovisio.ipaper-cms.dk/Toyota/specs/Prislister/PersonbilerPrisliste

mvh
KaK


mvh
Michael Kristensen





mbk112@hotmail.com (28-05-2007)
Kommentar
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 28-05-07 22:31

On 28 Maj, 22:33, "KickAssCowboy" <K...@ms.com> wrote:
> <mbk...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:1180381560.814141.91390@p47g2000hsd.googlegroups.com...
>
> > Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin
>
> > Hvor pokker ser du de priser henne??? Så vidt jeg kan se på Toyotas side
> > så
> > er der 30.000kr i forskel!
>
> Rolig nu.
>
> På prisliste jeg fik fra forhandler
> 1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 128725 kr
> 1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 135616 kr
>
> Difference = 6891 kr
>
> Hehe jeg er skam rolig, men det er jo de "gamle" priser du har der.

Nej, det er de nye priser jeg har skrevet. De gamle priser var:

1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 154599kr
1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 166288kr

mvh
Michael





KickAssCowboy (29-05-2007)
Kommentar
Fra : KickAssCowboy


Dato : 29-05-07 04:23


<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180387873.364387.150990@k79g2000hse.googlegroups.com...
On 28 Maj, 22:33, "KickAssCowboy" <K...@ms.com> wrote:
> <mbk...@hotmail.com> skrev i en
> meddelelsenews:1180381560.814141.91390@p47g2000hsd.googlegroups.com...
>
> > Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin
>
> > Hvor pokker ser du de priser henne??? Så vidt jeg kan se på Toyotas side
> > så
> > er der 30.000kr i forskel!
>
> Rolig nu.
>
> På prisliste jeg fik fra forhandler
> 1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 128725 kr
> 1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 135616 kr
>
> Difference = 6891 kr
>
> Hehe jeg er skam rolig, men det er jo de "gamle" priser du har der.

Nej, det er de nye priser jeg har skrevet. De gamle priser var:

1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 154599kr
1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 166288kr

mvh
Michael

Du må undskylde mig, men jeg kan slet ikke finde de priser du skriver her på
Toyotas prisliste på deres side. Du kan faktisk slet ikke få diesel i
3-dørsudgaven!?!
Mvh
KaK






mbk112@hotmail.com (29-05-2007)
Kommentar
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 29-05-07 08:15

On May 29, 5:23 am, "KickAssCowboy" <K...@ms.com> wrote:
> <mbk...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:1180387873.364387.150990@k79g2000hse.googlegroups.com...
> On 28 Maj, 22:33, "KickAssCowboy" <K...@ms.com> wrote:
>
>
>
> > <mbk...@hotmail.com> skrev i en
> > meddelelsenews:1180381560.814141.91390@p47g2000hsd.googlegroups.com...
>
> > > Diesel udgave koster 7 kkr mere end benzin
>
> > > Hvor pokker ser du de priser henne??? Så vidt jeg kan se på Toyotas side
> > > så
> > > er der 30.000kr i forskel!
>
> > Rolig nu.
>
> > På prisliste jeg fik fra forhandler
> > 1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 128725 kr
> > 1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 135616 kr
>
> > Difference = 6891 kr
>
> > Hehe jeg er skam rolig, men det er jo de "gamle" priser du har der.
>
> Nej, det er de nye priser jeg har skrevet. De gamle priser var:
>
> 1.0 (benzin) plus med komfortpakke 3d = 154599kr
> 1.4 (diesel) plus med komfortpakke 3d = 166288kr
>
> mvh
> Michael
>
> Du må undskylde mig, men jeg kan slet ikke finde de priser du skriver her på
> Toyotas prisliste på deres side. Du kan faktisk slet ikke få diesel i
> 3-dørsudgaven!?!
> Mvh
> KaK

Kan godt se, at prislisten på Toyotas hjemmeside ikke har nær så mange
kombinationer, som den jeg fik udleveret hos forhandler, da jeg var
henne og få en køretur.

Det ville være meget utroværdigt at have kombinationer med i
prisliste, hvis de ikke kan leveres!

mvh
Michael Kristensen


mbk112@hotmail.com (29-05-2007)
Kommentar
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 29-05-07 08:19


> Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.

Ikke korrekt. Der er 35,52 MJ/liter i diesel mod 33,14 MJ/liter i
benzin (oktan 95).

mvh
Michael Kristensen


Ukendt (29-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-07 18:53


<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180423165.784905.277810@u30g2000hsc.googlegroups.com...

> Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.

Ikke korrekt. Der er 35,52 MJ/liter i diesel mod 33,14 MJ/liter i
benzin (oktan 95).


Hmm, der er 7 % forskel på disse tal. Kasper Hansens tal lidt længere nede
passer bedre med wikipedia:
.. When burnt, diesel typically releases about 40.9 megajoules (MJ) per
liter, whereas gasoline releases 34.8 MJ/L.
Jeg kan ikke lige gætte hvorfor ...

Der er altså 17% mere energi i en liter diesel. Så, hvis en dieselbil kører
17% længere på literen end en benzin, er de lige energi-effektive. Hvis
dieselbilen er bedre end det, er virkningsgraden bedre, og dermed
spildvarmen mindre, og dermed tager den længere tid om at blive varm, som
folk skriver.

Tilbage til Subj,
Aygo diesel og benzin kører (ved blandet kørsel) hhv 24,4 og 21,7 km/l.
Dieselen er altså kun 12% bedre end benzinen. Det er intet mindre end sølle
(som man siger ude vestpå ...)
Den skulle ligge MINDST 17 % over, alene pga det højere energi-indhold.

Ved "landevejskørsel" er tallene 29,4 og 24,4 km/l, en forskel på 20%.
Her viser dieselen altså en anelse bedre energieffektivitet (fordi tallet er
større end 17%).


Men stadig:
Benzinmotoren er et nyt design. Dieselen har nogle år på bagen. Det ses i
tallene.

Kunne de da ikke have købt motordesignet fra Lupo'en, og så skrællet al det
raketteknologi væk: gearkassen og al det magnesium og titanium


tpt




Benny (30-05-2007)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 30-05-07 09:47


"Troels Thomsen" <nej tak ...> skrev i en meddelelse
news:465c688b$0$52160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1180423165.784905.277810@u30g2000hsc.googlegroups.com...
>
>> Nej, energiindholdet i en liter benzin er højere end i en liter diesel.
>
> Ikke korrekt. Der er 35,52 MJ/liter i diesel mod 33,14 MJ/liter i
> benzin (oktan 95).
>
>
> Hmm, der er 7 % forskel på disse tal. Kasper Hansens tal lidt længere nede
> passer bedre med wikipedia:
> . When burnt, diesel typically releases about 40.9 megajoules (MJ) per
> liter, whereas gasoline releases 34.8 MJ/L.
> Jeg kan ikke lige gætte hvorfor ...
>
> Der er altså 17% mere energi i en liter diesel. Så, hvis en dieselbil
> kører 17% længere på literen end en benzin, er de lige energi-effektive.
> Hvis dieselbilen er bedre end det, er virkningsgraden bedre, og dermed
> spildvarmen mindre, og dermed tager den længere tid om at blive varm, som
> folk skriver.
>
> Tilbage til Subj,
> Aygo diesel og benzin kører (ved blandet kørsel) hhv 24,4 og 21,7 km/l.
> Dieselen er altså kun 12% bedre end benzinen. Det er intet mindre end
> sølle (som man siger ude vestpå ...)
> Den skulle ligge MINDST 17 % over, alene pga det højere energi-indhold.
>
> Ved "landevejskørsel" er tallene 29,4 og 24,4 km/l, en forskel på 20%.
> Her viser dieselen altså en anelse bedre energieffektivitet (fordi tallet
> er større end 17%).
>
>
> Men stadig:
> Benzinmotoren er et nyt design. Dieselen har nogle år på bagen. Det ses i
> tallene.
>
> Kunne de da ikke have købt motordesignet fra Lupo'en, og så skrællet al
> det raketteknologi væk: gearkassen og al det magnesium og titanium

Forstår ikke hvorfor at Toyota ikke lavede en ny motor (jo det koster mange
penge), for den nye 2,2l avensis diesel er jo blandt de reneste og det er
den gamle franskmand nok ikke.


Benny



Thomas Jørgensen (30-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jørgensen


Dato : 30-05-07 16:11

Benny wrote:
> ...
>
> Forstår ikke hvorfor at Toyota ikke lavede en ny motor (jo det koster mange
> penge), for den nye 2,2l avensis diesel er jo blandt de reneste og det er
> den gamle franskmand nok ikke.
>
Hvis ikke PSA havde bidraget med en enkelt motor - hvordan skulle de så
kunne påstå at have været med til udviklingen af bilen? :)

-Thomas

mbk112@hotmail.com (29-05-2007)
Kommentar
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 29-05-07 09:23

> Der udvikles bare ikke nær så meget spildvarme i en diesel motor. Jeg tror
> det skyldes at dieselindsprøjningen er så ultra præcis, at der næsten ikke
> er noget i overskud.

Der udvikles i dette tilfælde præcis lige meget spildvarme i
benzinudgaven som i dieseludgaven. Dieseludgaven køre lidt længe (24
km/L) end benzin (22 km/L), men til gengæld er der lidt mere energi i
diesel.

Mener at motorblokken i en diesel som regel er lavet af støbejern,
mens den er af aluminium i en benzinmotor. Da varmekapaciteten er
større i støbejern, tager det længere tid at varme den op og dermed
kølevandet. Til gengæld holder motorblokken sig varm længere tid efter
slukket motor

mvh
Michael Kristensen


mbk112@hotmail.com (29-05-2007)
Kommentar
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 29-05-07 09:32

> Hvis jeg skimmer Bilbasen, har du umiddelbart ikke ret. Desuden er der
> 9 sider med Aygo til salg, hvilket måske signalerer, at bilen eller bilens
> motor er for lille.

Det kunne også anskues sådan her:

Lille bil passer med et lille kørselsbehov

Stor bil kan både bruge til lille som stort kørselsbehov.

Så fordi mange sælger en lille bil, behøver ikke være fordi de er
utilfredse med den, men måske fordi folk har fået ændret deres
kørselsbehov (fx nyt arbejde, hvor de skal pendle længere til).

Dem med den store bil skifter ikke, da den store bil dækker et større
spektrum af kørselsbehov.

mvh
Michael Kristensen


Klaus D. Mikkelsen (29-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-05-07 16:34

"mbk112@hotmail.com" skriver:
>
> Ikke korrekt. Der er 35,52 MJ/liter i diesel mod 33,14 MJ/liter i
> benzin (oktan 95).

Hmm, mente sku at det var omvendt.....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

alexbo (29-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-05-07 18:46


"Klaus D. Mikkelsen" skrev

>> Ikke korrekt. Der er 35,52 MJ/liter i diesel mod 33,14 MJ/liter i
>> benzin (oktan 95).
> Hmm, mente sku at det var omvendt.....

Det afhænger af om man regner med rumfang, eller vægt, efter min mening er
vægt det rigtige, rumfang er en mere diffus størrelse.

Når blandingen luft/bensin skal være ca. 14:1, menes jo ikke 14 l. luft til
1
l. bensin, men 14 kg. luft til 1 kg. bensin.

http://www.minihydrogen.dk/catalog/documents/materials/miniHYDROGEN_hydrogen_fakta_ark.pdf

mvh
Alex Christensen





mbk112@hotmail.com (30-05-2007)
Kommentar
Fra : mbk112@hotmail.com


Dato : 30-05-07 09:16

> Det afhænger af om man regner med rumfang, eller vægt, efter min mening er
> vægt det rigtige, rumfang er en mere diffus størrelse.

Nu er det engang per rumfang man køber brændstof henne på tanken.

Har aldrig hørt nogen sige, at de har fyldt 57 kg diesel på bilen

mvh
Michael Kristensen


alexbo (30-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-05-07 10:25


<mbk112@hotmail.com> skrev i

>Nu er det engang per rumfang man køber brændstof henne på tanken.

Ja, og man køber mælk pr.l. men måler energiindhold pr. 100g.

Mit indlæg var egentlig bare for at forklare hvorfor at bensin både kan have
mere og mindre energiindhold end diesel.

mvh
Alex Christensen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste