Nelly Furtado - Say it right forvrænget??
Fra : Jacob

Dato : 28-05-07 22:04

Jeg er faktisk blevet rigtigt pjattet med denne sang.
Men hvergang jeg hører den i radioen, lyder den decideret forvrænget.
Lyder den bare sådan????

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 29-05-07 05:55

Jacob wrote:
> Jeg er faktisk blevet rigtigt pjattet med denne sang.
> Men hvergang jeg hører den i radioen, lyder den decideret
> forvrænget. Lyder den bare sådan????

Kommer an på hvilken radiostation du hører den på..
Enkelte stationer vælger nærmest bevidst at ødelægge lyden med deres
overpumpende lyd.. :-/

Men nej ikke noget jeg har lagt mærke til..

--
Vh. Henrik Sørensen

Fra : Per Jensen

Dato : 29-05-07 06:46

Jacob skrev:
> Jeg er faktisk blevet rigtigt pjattet med denne sang.
> Men hvergang jeg hører den i radioen, lyder den decideret forvrænget.
> Lyder den bare sådan????

Velkommen i klubben for elendigt produceret og overstyret lyd.

Jeg har lyttet på CD'en, og der er tydelig klipning på "Say it right"

Der er også noget helt galt med "Promiscuous", den klipper også.

Det er sørgeligt, at man ikke engang kan købe u-klippet musik idag ;-(

// Per.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 29-05-07 08:01

Per Jensen skrev:

> Jeg har lyttet på CD'en, og der er tydelig klipning på "Say it
> right"

Hvad lægger man i ordet klipning?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Bruno

Dato : 29-05-07 10:04

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Hvad lægger man i ordet klipning?

At 0 db rammes gentagende gange og det er tydeligt der bliver klippet
nogle niveau toppe af, da man ikke kan vidrebringe mere end de 0 db.

Det svare til at man i sin tid på en båndoptager skruee
indspildningsfølsomheden for højt op, så VU-meterne kom for meget op i
det røde område.

Resultatet er musik der lyder højere end tilsvarende musik som er
behnadlet korrekt, noget der måske opleves som en kvalitet på en Ghetto
Blaster.

U2 - How to Dismantle and Atomic Bomb albummet er et godt eksemple på
hvor slemt det kan blive.

Mvh
Bruno

Fra : Peter G

Dato : 29-05-07 13:54

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> writes:

> Hvad lægger man i ordet klipning?

Det har Bruno allerede forklaret teknisk, men for at se det i et historisk
perspektiv kan du evt. læse wikipedia-artiklen om "lydniveau-krigen".

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

--
Med venlig hilsen, Peter.
http://www.last.fm/group/dk-kultur-musik/

Fra : Jacob

Dato : 01-06-07 14:55

"Per Jensen" <per@fjernmigzapro.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lyttet på CD'en, og der er tydelig klipning på "Say it right"
> Det er sørgeligt, at man ikke engang kan købe u-klippet musik idag ;-(

Tak, Per - så er det ikke mine ører, den er gal med!
Og enig, iøvrigt.

Mvh Jacob