Hvalpekursus - Lydighedskursus
Fra : Oms

Dato : 05-07-01 19:07

Min Labrador er nu 10 uger, og om 2, 3, 4 uger burde hun være klar til at
begynde at dygtiggøre sig.
Kan nogen anbefale et sted nær Valby.

Fra : Fru Bufas

Dato : 05-07-01 23:20

"Oms" <oomslapogas@hotmail.com> skrev i en > Min Labrador er nu 10 uger, og
om 2, 3, 4 uger burde hun være klar til at
> begynde at dygtiggøre sig.

Hej !

Jeg vil lige spørge om et par ting... Hvilken slags hund vil du have når den
bliver voksen ??? En der er lydig ??? Vil du træne med den ellers ??? I så
fald hvor ??? Kort sagt.... Hva vil du gerne have at din hund skal kunne når
den er 4-5 år gammel ???

Mange sene hilsner

Fru Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Oms

Dato : 06-07-01 07:35

> [...]
> fald hvor ??? Kort sagt.... Hva vil du gerne have at din hund skal kunne

Jeg vil have en glad familiehund, som kan gå og stå på plads, når det
behøves. Den skal kunne dækkes af og kunne bevæge sig mellem andre hunde
uden at lade sig distrahere af det.

Den skal ikke kunne fange en mand og grave ham ned eller springe over
plankeværker eller alle de imponerende ting, man ser, visse hunde bliver
trænet til. Jeg vil gerne give den de positive oplevelser, jeg gav vores
forrige hund på hvalpekursus. Den nød det, den var dygtig, den blev rost til
skyerne, og det var rigtigt dejligt for både mig og hunden. Den gang var det
en ung jurastuderende, der lavede de små uforpligtende kurser på
Damhusengen. Jeg er ikke konkurrencemenneske og har ikke brug for eksaminer
og dokumenter. Min hund er også ligeglad. Den skal bare have det sjovt. Det
har den også, når vi øver os i haven eller på Damhusengen eller i
Søndermarken. Mulighederne er legio.

Det er der, jeg vil hen.

Hvorfor stiller du mig disse spørgsmål? Har du nogen forslag til, hvor det
kan tilbydes. Jeg har fundet www.veh.dk, som er Vestegnens hundeskole.
Kender du andre?

Mvh.

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 06-07-01 16:59

Hej

Du kan også prøve/overveje Balders Hundeskole (har et web-site, har b are
ikke adressen) De holder til i Valbyparken. Ellers er der HundeAkademiet i
Lyngby, www.hundeakademiet.dk

Kæledyrskompaniet også i Lyngby

Alle disse steder træner familiehunde og ikke konkurencehunde.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Lars

Dato : 06-07-01 20:02

Hej "Oms"

Før du vælger plads er her et par ting du bør tænke over.

Punkt 1.
Snak med kontaktpersonen og besøg pladsen før du bestemmer dig.
Det er vigtigt at du føler dig vel tilpas på pladsen.
Det har stor indflydelse for jeres succes.
Drop pladsen og find en anden hvis jeres kemi ikke passer sammen.

Punkt 2.
Hvilke træningsmetoder benytter de på pladsen - er pladsens principper noget
for dig og ikke mindst: er de noget for din hund.
Fravælg med det samme de steder, hvor metoden går på at hunden straffes når
den gør noget forkert.
Find et sted hvor de bruger de metoder, der bygger på at du skal lære at
opføre dig på en måde, så din hund "snydes / lokkes" til at gøre det ønskede
(reelt snydes til at lære sig selv, hvordan den skal opføre sig) - og når
den så gør, som du ønsker, roses den.
Det er en metode, der får hunden til at "arbejde" af lyst og ikke fordi det
er en sur pligt.

Jeg ved at metoden bruges på DKK's pladser og på Vestegnenes.
Mht. til de andre pladser ved jeg det ikke (ikke dermed sagt, at de ikke gør
det)

Punkt 3.
Fru Bufas spørsmål var relevante nok.
Hvid du havde et ønske om at din hund f.eks skulle være redningshund, ville
det være fornuftigt at vælge en træningsplads, der trænede "i den retning".
Tilsvarende hvis du ville have en jagthund osv.
OG DOG: Den helt fundamentale træning bør ikke tage hensyn til hvad hunden
senere skal bruges til.
Den bør netop være så fundamental, at den kan bruges "til det hele" i
hundens fremtidige liv.

God fornøjelse med træningen fra
Lars

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 08-07-01 12:00

Hej

De pladser jeg nævnte arbejder ALLE kun med metoder som bygger på træning
med positiv forstærkning (altså alt straf er bandlyst).

Søs

Lars <vln@post11.tele.dk> skrev i en news:9i51vl$f7$1@sunsite.dk...

Fra : Søren Voigt

Dato : 08-07-01 21:22

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> wrote in message
> Hej
>
> De pladser jeg nævnte arbejder ALLE kun med metoder som bygger på træning
> med positiv forstærkning (altså alt straf er bandlyst).

Jeg bilder mig ind, at jeg straffer mine hunde når jeg undlader at rose dem.
Den værste straf jeg har er at ignorere hunden, og det er da kedeligt at det
kan være nødvendigt, men det er det altså af og til. I disse situationer må
jeg jo først og fremmest bebrejde mig selv for at have skabt en situation
hvor hunden laver en fejl. Der er jo en grund til at det hedder hunde-FØRER.

At sige, at man sværger til træning hvor "alt straf er bandlyst" er efter
min bedste overbevisning en stærk romantisering.

Vi er naturligvis enige om, at fysisk afstraffelse af hunden ikke hører
hjemme i noget hundetræningsprogram (og mig bekendt ikke forekommer i noget
seriøst udbudt træningsforløb), men det er noget helt andet end at sige at
"alt straf er bandlyst".

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-07-01 18:47

Ja ja - Søren. Det har du ret i. Jeg bruger selvfølgelig også positiv
straf - altså udeblivelse af noget, som hunden gerne vil have. Men jeg
brugte nu også ordet straf i den alm. betydning - og ikke i en teknisk
indlæringspsykologisk betydning.

Søs

Søren Voigt <nospam_soren_voigt@hotmail.com> skrev i en

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-07-01 18:48

Eller hedder det nu negativ straf?? Det kan jeg ikke lige huske.

Søs

Fra : Carina Graversen

Dato : 09-07-01 20:14

Hejsa ...

> Eller hedder det nu negativ straf?? Det kan jeg ikke lige huske.

Jeg ville sige negativ forstærkning....

Positiv forstærkning: sid = belønning
Negativ forstærkning: ingen sid = ingen belønning
Positiv straf: ingen sid = ryk i linen
Negativ straf: sid = ingen ryk i linen

Hilsen
Carina

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 09-07-01 19:38

Hej Carina

Nej, det er enten positiv eller negativ straf, når man tager noget væk fra
hunden, eks. godbid eller opmærksomhed.

Nu kigger jeg lige i min bog.

"Negativ straf: Negativ henviser her til, at noget fjernes fra en situation.
Det, som fjernes, må vær noget positivt for individet for, at det skal have
en reduserende effekt. Resultat skal være, at adfærden forekommer sjælderne,
varer kortere, er mindre intens ..."

"Positiv straff: Positiv henviser her til at man aktivt tilføre noget til
en situation i en sammenhæng med brug af straff, et ubehag, som i de fleste
tilfælde er af kropslig eller social karakter ..., for eksempel greb i
nakkeskinnet, vandsprøjte, brug af nej m.m."

"Den negative forstærkning er, når et ubehag bringes til ophør som
konsekvens af en adfærd. For eksempel når vi tager hovedpinepiller, fordi vi
har ondt i hovedet. Når vi undgår en vandpyt for ikke at få våde føder m.m.
Og det er også neg. forstærkning den gammeldags tvangsapportering, hvor
hunden bliver nevet i øret, og i det den holder apporten i munden, holder
smerten op, altså stop med at nive i øret."

Kilde: Hunde og menneske - atfærd, læring og samspill af Per Jostein Matre,
Rune Fjellanger og Rita Kylling samt lidt af mig selv.

Kort sagt, så er det NEGATIV straf, jeg bruger og intet andet.

KH
Søs

Carina Graversen <carina.graversen@mail.dk> skrev i en

Fra : Ann K.

Dato : 09-07-01 20:32

Hejsa.
Søs skrev:
>Kort sagt, så er det NEGATIV straf, jeg bruger og intet andet.
<>Ja, ja, Søs - troede ellers at du stod for noget heeeelt andet!!! Men
okay, nu har du lissom bekendt kulør!!!
Nej undskyld - DRILLE, DRILLE... men sætningen indbød altså til det
Mvh Ann.
Ps; Skal hilse mange gange fra Jan... han er også skuffet over dig ;-D

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 10-07-01 11:38

Hej Ann

UF - endelig kom jeg ud af skabet )

KH
Søs

Ann K. <tsars@os.dk> skrev i en

Fra : Søren Voigt

Dato : 07-07-01 09:06

"Oms" <oomslapogas@hotmail.com> wrote in message
> Min Labrador er nu 10 uger, og om 2, 3, 4 uger burde hun være klar til at
> begynde at dygtiggøre sig.
> Kan nogen anbefale et sted nær Valby.

Dansk Retriever Klub har både hvalpeteoriaften, hvalpemotivation og
Brugsprøvetræning der er lydighedstræning tilrettelagt for retrievere.

Det er et krav at du har en DKK-stambog på lillelab for at du kan deltage.

Du kan se udbuddet af træning i dit område på nettet:

http://www.region-nord.dk/

Her er der også kontaktperson for evt. spørgsmål.

Med venlig hilsen
Søren Voigt