Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Redigering af billeder
Fra : Ukendt

Dato : 28-05-07 11:56

Hej NG

Jeg er nybegynder indenfor dette (fotografering, redigering, hjemmeside), og
vil lige høre om I har et par gode råd.

Jeg har alle mine billeder fra kameraet i forskellige mapper på pc´en,
samlet i en overordnet mappe som jeg kalder uredigerede originalbilleder.
Jeg sletter ikke billederne i denne mappe, for altid at have dem hvis jeg
laver noget ged i redigeringen - er det dumt at tænke sådan? Derudover har
jeg lavet en mappe til de billeder som skal "trækkes" igennem PS Elements 5
og fungere som et egentligt fotoalbum på pc´en, og til sidst har jeg en
mappe til billeder jeg vil lægge ud på nettet når de er blevet reduceret i
størrelse o.s.v.

Jeg søger gode råd om hvad I gør ved jeres billeder f.eks. til netbrug,
altså hvor hårdt skal de komprimeres o.s.v. så de stadig ser fornuftige
ud..? Og hvad skal der ellers gøres førend de er klar?

Jeg har tænkt på at bruge Jalbum til det praktiske i forb. med at få dem på
nettet - andre gode (OG gratis!) programmer..??

Hvad med de billeder som ligger på pc´en (fotoalbum) - er der nogen grund
til at reducere dem i størrelse? Hvad bør jeg ellers gøre ved dem - jeg har
leget lidt med farver, justering af højlys, og kontrast. Har ikke forsøgt
mig med beskæring endnu - hvad gør I andre ved jeres billeder, henholdsvis
til netbrug/visning på pc´en..???

Med venlig hilsen
Carsten Nielsen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 28-05-07 13:24

"Carsten Nielsen" <carsten77-snabela-mail.dk> wrote in message
> [...]

> mig med beskæring endnu - hvad gør I andre ved jeres billeder, henholdsvis

Hej Carsten.

Først og fremmest synes jeg at det er fint, at du har dine originalbilleder
liggende på computeren, og derudover ikke sletter eller rører dem, andet end
når du skal i gang med at redigere billeder.
Husk at slå autosave fra i dine billedbehandlingsprogrammer, således at du
ikke uden at ville det kommer til at overskrive dine originalbilleder under
bearbejdning.
Dette gøres typisk i "Indstillinger"/"Settings".
Derudover kunne det være en fin ide at lave en sikkerhedskopi af alle dine
billeder, f.eks. på en dvd, så du _har_ dem i originaludgaven, hvis din pc
skulle gå ned, eller du skulle komme til at slette eller gemme et billede,
du har beskåret eller på anden måde ændret i.
Det har jeg været rigtigt glad for mere end een gang.

Hvad angår selve billedredigeringen, så plejer jeg at gøre følgende i
Photoshop:

1. Rotering - hvis linierne i billedet er skævt.
Det ses tydeligt, hvis jeg f.eks. har taget et billede i København, og
bygningerne står skævt, eller horisonten er pilskæv i et solnedgangsbillede.
At rette op - det pynter gevaldigt.
Ved billeder taget af landskaber: Ret ind efter horisonten og tjek efter med
selector værktøjet. Det kan jeg godt lide at bruge for at tjekke, om en
linie i et billede er vandret eller lodret.
Ved billeder taget i byen plejer jeg at rette ind efter de lodrette linier i
bygningerne.
Er der ingen vandrette eller lodrette linier, bliver det efter bedste evne
og beskub, samt hvad mine øjne fortæller mig ser fornuftigt ud.

2. Resize til en passende størrelse til fremvisning på skærmen.
Jeg bruger typisk enten 1024x768, eller - til forum- og blogbrug, 800x600.

3. Evt. Autolevels og ændring af f.eks. kontrast og lysstyrke. Kloning af
mindre fejl kan også komme på tale, ligesom en unsharp mask udført med let
og diskret hånd kan være en positiv ændring - men ikke nødvendigvis er det.
Det kommer an på, hvor meget jeg ønsker at gøre ud af redigeringen i det
pågældende tilfælde. Er det et rigtigt godt billede, jeg vil blære mig med,
bliver der klart gjort mere ud af det, end hvis det bare er et billede jeg
skal bruge for at tydeliggøre eller illustrere en pointe i en tekst, f.eks.

5. Save as, og herunder: Komprimering.
Gem billedet i de relevante mapper, og er det vigtigt, så tag også backup
der en gang imellem.
Ved komprimering synes jeg tit det kan variere en del, alt efter størrelsen
på billedet, og ikke mindst indholdet i billedet. Prøv dig frem og find en
opløsning, du synes er passende.
Jeg jokker som regel et 1024x768 billede ned under 200-250 kb, og 800x600
til under 100 kb, men det er en smagssag og et spørgsmål om båndbredde på
hhv. server og modtagers forbindelse. Prøv dig frem og find den kvalitet og
den størrelse du synes er okay.

God arbejdslyst.

Venlig hilsen

Aragorn_DK