MS Windows
briani 27239
Gode oplevelser med Vista ?
Fra : Mort1s1

Dato : 28-05-07 10:29

Jeg har en skive med Win. Vista liggende, det var meningen, at den skulle
installeres på min PC, som er helt klar til Vista, men - når man læser de
forskellige indlæg her i NG ser det unægteligt ud, som om Vista er et rigtig
dårligt styresystem - mange fejl, vanskeligheder med selv nyere programmer,
mangel på drivere osv, osv - er der slet ingen som har gode og positive
oplevelser med Vista?

Mort1s1

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-07 10:46

On Mon, 28 May 2007 11:29:09 +0200, "Mort1s1"
<fjernmortensens@mailxx.dk> wrote:

>Jeg har en skive med Win. Vista liggende

Impulskøb?

> [...]
>mangel på drivere osv, osv - er der slet ingen som har gode og positive

Vista er generelt en fornøjelse.

nVidia's driver er stadig lidt buggy, men klart til, at leve med.

Programmer? De meste virker. Der er med garanti et alternativt hvis et
af dine programmer ikke virker. Det er klart, hvis du er typen der
forventer, at kunne bruge slægtsforskningsprogrammet fra 1998 samt
Privatpenge anno 1994 så er det nok ikke sagen for dig.. men ærligt
talt..who needs old stuff? Move on!

Spil? Ældre spil kan være noget hø, men spil hører også til på konsol
så ingen problemer der :)

Med seneste nVidia driver og alle updates fra WU så har jeg et rigtig
stabilt system her.

Vista på mindre end 2GB ram kan ikke anbefales.

Nu skal du tænke på, at de problemer du læser om herinde er fra folk
som tit og ofte knap nok ved hvordan man tænder en computer - hvordan
kan man/de så forvente, at kunne tæmme et spritnyt styresystem?

Yderligere så skriver man jo ikke om de gode oplevelser.. det er
ligesom at sidde hos lægen i venteværelset... puha hvor er der mange
syge folk for tiden - de er jo syge alle dem der sidder her!

Hvis din computer er klar til Vista (Læs= 2GB ram eller mere) så synes
jeg da du skal bruge din nyindkøbte licens.

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-05-07 11:09

> Vista er generelt en fornøjelse.

...at afinstallere.

> nVidia's driver er stadig lidt buggy, men klart til, at leve med.

Går ud fra vi snakker om nvidias gpu her, og ja der er driveren så afgjort
stadigvæk noget juks.

Snakker vi nForce chipsæt drivere, så er der ikke umiddelbart nogen
problemer med nforce4 driveren.. nForce2 chipsæt drive..nåeh nej, nvidia
eller vista understøtter ikke nforce 2.... hvordan de kan undgå at
understøtte et af de mest solgte og stabile chipset ever er mig en gåde!?
( De undgik også at supportere Soundblaster Live! kort, så de må have lidt
rutine i det)

> [...]
> forventer, at kunne bruge slægtsforskningsprogrammet fra 1998 samt
> Privatpenge anno 1994 så er det nok ikke sagen for dig.. men ærligt

Du har ret, kombatibilitets tilstanden er ikke mange potter pis værd.

> Spil? Ældre spil kan være noget hø, men spil hører også til på konsol
> så ingen problemer der :)

Det har M$ ihvertfald sørget for, efter som at man er tvunget til at køre
60Hz i spil, er det ikke til at holde ud at se på. -Med mindre
spiludvikleren direkte har taget højde og kompenseret for den brøler. Kan
dog se at nVidia har kompenseret for det i de senere drivere. -og ja, fejlen
er i vistas driver model.

> Med seneste nVidia driver og alle updates fra WU så har jeg et rigtig
> stabilt system her.

> Vista på mindre end 2GB ram kan ikke anbefales.

Afhænger af brug naturligvis, men til almen kontorbrug, office og surferi
osv kan 1½ nu nemt gøre det. 1GB kan også gå... men hvad fanden et
styresystem skal bruge 1GB til er mig en gåde ??? XP på 512MB er så alt
rigeligt, den bruger ca 256 Selv, og så er der 256 til resten.. men vista
napper lige en solid bid af kagen selv. Der må være nogle ram producenter
der har haft en finger med i spillet, eller også er der virkeligt tale om et
resource spild af karakter. Ser intet i vista der kan retfærdiggøre det. At
slå aero fra gør faktisk ikke den store forskel.

> Nu skal du tænke på, at de problemer du læser om herinde er fra folk
> som tit og ofte knap nok ved hvordan man tænder en computer - hvordan
> kan man/de så forvente, at kunne tæmme et spritnyt styresystem?

Der sidder faktisk også folk der har 15 år erfaring med windows her, som
ikke just er imponeret.

> [...]
>
> Hvis din computer er klar til Vista (Læs= 2GB ram eller mere) så synes
> jeg da du skal bruge din nyindkøbte licens.

Jeg ville forelå at installere den på en virtual pc, og bruge den i 30 dage
og se om det er noget bras eller hvad før man tager en licens i brug.
Til min overraskelse så kører vista OK på M$'s virtual på 2007. Jeg kunne
ganske enkelt ikke holde ud at bruge vista dagligt, og måtte afinstallere
den igen, bruger den dog i et virtuelt miljø når man er tvunget til det. Det
koster ihvertfald ikke noget at prøve.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-05-07 11:20

>..at afinstallere.

Nej det må være noget hø kan jeg forestille mig. Så er en formattering
nok nemmere..

>Går ud fra vi snakker om nvidias gpu her, og ja der er driveren så afgjort
>stadigvæk noget juks.

Yeps. Den kunne være bedre. Men det kommer.

>( De undgik også at supportere Soundblaster Live! kort, så de må have lidt
>rutine i det)

SBLive kort er da også det værste skrammel...

>Du har ret, kombatibilitets tilstanden er ikke mange potter pis værd.

Åh har det ikke haft problemer her...

>Der sidder faktisk også folk der har 15 år erfaring med windows her, som
>ikke just er imponeret.

Ikke-imponeret er ikke det samme som, at have problemer.

> [...]
>den igen, bruger den dog i et virtuelt miljø når man er tvunget til det. Det

Der er jo folk som foretrækker Win95 stadig... ;)

Jeg nyder, at bruge Vista i det daglige. Men jeg nyder alt nyt. Jeg er
ikke så gammel endnu, at jeg ikke kan omstille mig til noget nyt ;)

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-05-07 11:45

"Mort1s1" <fjernmortensens@mailxx.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> rigtig dårligt styresystem - mange fejl, vanskeligheder med selv nyere
> programmer, mangel på drivere osv, osv - er der slet ingen som har gode og

Jeg har Vista og kørte før med XP, hvis man begynder med install af Vista er
det nok det næmeste system at installere, og her ved mig og mange af mine
venner ja der virker det hele med det samme.
Lyd virker- netkort - grafikkort- printer ja alt, det er man jo ikke vant
til med XP, det eneste program jeg har der ikke virker med Vista er et
gammel beta cove program fra 1997. Nye spil kører her ved mig bedre end
under XP, og driver alle de driver jeg skal bruge er klar til Vista, Java
var der problemer med til at begynde med men ikke nu, SB lydkort tjae de må
jo se at vågne ved Creative men der findes bedre lydkort end deres. Jeg går
ikke tilbage til XP fordi Vista er mere sikker og kører hurtigere og
håndtere flere programmer på 1 gang bedre end XP " her ved mig og dem eg
kender"

Mvh
Kurt

Fra : Tomas Jensen

Dato : 28-05-07 12:25

Mort1s1 skrev:
er der slet ingen som har gode og positive
> oplevelser med Vista?
>
> Mort1s1

Melder mig under fanen hos dem, der er ok tilfreds med Vista. Alt kører
fint, og som en tidligere har nævnt: Man kan have utroligt mange ting
kørende på een gang uden at maskinen går i knæ.
Man skal lige lære de nye funktioner at kende og dele filer mv.
Eneste minus hos mig er den lange opstartstid - hænger måske sammen med
at jeg kun har 1 Gb ram? Jeg har tidligere spurgt, om der er nogen, der
har erfaring med at at sætte et hurtigt hukommelseskort (SD x 150 eller
lign.) i som suplement til den ene Gb ram (ReadyBoost) - men det var der
vist ingen, der havde erfaring med.

Men opstartstiden er ikke længere end den er til at leve med - og med
tiden lærer jeg måske at slå unødige tjenester fra.

Aero har jeg slået fra... dén gjorde meget ved opstartstiden.

Tomas

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-05-07 12:52

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tiden lærer jeg måske at slå unødige tjenester fra.
>
> Aero har jeg slået fra... dén gjorde meget ved opstartstiden.

Prøv at køre ned i dvale istedet, hjælper gevaldigt på starttiden, sd
x150 er ikke til at finde, for mig ihverttilfælde, så hvis du falder
over et sted giv et praj, men bortset fra det kan jeg kun være tilfreds
med vistas opførsel meeeen 1Gb ram er i underkanten så håber lidt på at
readyboost kan løfte den lidt op.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Tomas Jensen

Dato : 28-05-07 13:46

Paul Østerby Sørensen skrev:

sd x150 er ikke til at finde, for mig ihverttilfælde, så hvis du falder
> over et sted giv et praj,

Praj:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=854070&GroupGuid=4030&SelectedGroup=4030

men bortset fra det kan jeg kun være tilfreds
> med vistas opførsel meeeen 1Gb ram er i underkanten så håber lidt på at
> readyboost kan løfte den lidt op.

Lad mig endelig høre, hvis du får det prøvet

Tomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-05-07 12:59

Mort1s1 skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> men - når man læser de forskellige indlæg her i NG ser det
> unægteligt ud, som om Vista er et rigtig dårligt styresystem

Nej da - Vista er absolut ikke dårligt - måske lidt for meget
lir, men når først det er slået fra, så kører den OK.

Og for de rigtigt mange, der "kun" kører de mere almindelige
programmer, der er det OK.

Men hvis du er den mere "nørdede" type, der "leger" med alle
mulige og umulige programmer, som du falder over, så ville jeg
nok holde mig til XP - eller endnu bedre 2000.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-05-07 13:06

Jan Vestergaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Men hvis du er den mere "nørdede" type, der "leger" med alle
> mulige og umulige programmer, som du falder over, så ville jeg
> nok holde mig til XP - eller endnu bedre 2000.

- og det samme gælder med ældre og/eller langsom hardware......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : JMJ

Dato : 28-05-07 15:59

Den 28-05-2007, skrev Mort1s1:
> [...]
> mangel på drivere osv, osv - er der slet ingen som har gode og positive

Vista kører som en kniv i et stykke smør her.
Installerede uden problemer, den fandt alt, selv min digitizer.
Eneste der ikke virker er Adobe Acrobat Pro og MesNews. Alternativer
fundet, så jeg er tilfreds.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-05-07 18:24

JMJ skrev:

> Eneste der ikke virker er Adobe Acrobat Pro og MesNews.

Acrobat 8 Pro kører fint på min Vista Ultimate 64.

--
Hilsen
Madsen