El diagram
Fra : Steen Andreasen

Dato : 26-05-07 11:25

Hej

Jeg skal foretaget nogle ændringer i el systemet. Jeg har en traditionel 34
fods sejlbåd, diesel indenbordsmotor og tystor soft lader.

Hvor finder jeg forslag til typiske el diagrammer?

Steen

Fra : SørenH

Dato : 26-05-07 12:02

Steen Andreasen skrev:
> [...]
> fods sejlbåd, diesel indenbordsmotor og tystor soft lader.
>
> Hvor finder jeg forslag til typiske el diagrammer?

Jeg synes du skal tage afsæt i "El om bord", en lille praktisk bog (rigt
illustreret) skrevet af el-fagets uddannelsesudvalg.
Til tider er den en smule nørded, men den giver alle de grundlæggende
ting om strømkilder, ledningsnet (især tilstrækkelig dimensionering) og
strømbrugere.
Den kan købes i DS, bådudstyrspushere eller boghandler, og den kan osse
lånes via bibliotekerne.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

PS. du ka osse få en del viden på Kjøllers hjemmeside
(www.kjoeller.com), - selvfølgelig lidt farvet af hvad de sælger.