Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er dette objektiv defekt, og kan det servi~
Fra : Jakob

Dato : 28-05-07 10:50

Hej

En buddy har et 50 mm objektiv hvor den pal der åbner og lukker blænden
går lidt stramt. Når man med hånden fører den frem til helt åben
position falder den ikke selv tilbage. Derudover kunne det se ud som om
at der er antydningen af fugtighed (olie ?) på kanten af blændebladende
når man kigger på oversiden af dem, lige hvor de lapper over hindanden.

Det mærkelige er at objektivet er meget lidt brugt. Derfor vil jeg høre
om det er almindelige "fejl" ? Det tager glimrende billeder men vil det
være at anse som fejl hvis det skal sælges ?

Kan noget sådan serviceres, altså rensning og få blænden til at køre
perfekt igen ? Det er et nikkor, har nogen en ide om hvad service koster
og hvor man kan få det udført ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-05-07 10:56

Jakob wrote:
> [...]
> høre om det er almindelige "fejl" ? Det tager glimrende billeder men
> vil det være at anse som fejl hvis det skal sælges ?

Absolut en fejl. Selvfølgelig hvis sælger fortæller køber om fejlen og den
accepteres er der ikke noget problem, men prisen må gå væsentligt ned.

> Kan noget sådan serviceres, altså rensning og få blænden til at køre
> perfekt igen ? Det er et nikkor, har nogen en ide om hvad service
> koster og hvor man kan få det udført ?

Jeg havde netop dette problem med et Sigma EX 50mm macro objektiv. Jeg fik
det lavet over garantien. Ingen af mine andre objektiver har haft et sådant
problem. Men din ven kan jo få et lavet hos det normale serviceværksted for
det pågældende fabrikat og formentlig få et estimat på hvad det vil koste.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 28-05-07 10:59

In article <465aa72b$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Absolut en fejl.

OK tak for den MEGET hurtige tilbagemelding :0)

> [...]
> det pågældende fabrikat og formentlig få et estimat på hvad det vil koste.

OK takker, jeg vil undersøge hvem der servicerer Nikon i DK.

Tak for den hurtige hjælp Hans

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 28-05-07 14:08

> [...]
>
> Kan noget sådan serviceres, altså rensning og få blænden til at køre
> perfekt igen ? Det er et nikkor, har nogen en ide om hvad service koster

Det er klart en fejl. Jeg havde samme problem men en Nikkor AF 35/2, som
ikke ville gå tilbage når man havde haft det blændet ned. Objektivet så ud
som nyt (på nær modlysblænden). Jeg kontaktede ham jeg havde købt det af,
for jeg vidste det var en fejl de kunne lide af, og han købte det tilbage
til den oprindelige pris. Spørgsmålet er, om det kan betale sig, men hør af,
jeg vil tro, at det ligger omkring en 1000-1500 kr at få fikset.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Jakob

Dato : 28-05-07 22:02

In article <465ad44b$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@mail.tele.dk says...

> [...]
> til den oprindelige pris. Spørgsmålet er, om det kan betale sig, men hør af,
> jeg vil tro, at det ligger omkring en 1000-1500 kr at få fikset.

OK takker, så er det jo ikke sikkert det er det værd, men nu har jeg da
lært lidt mere der skal checkes når man køber brugt :0)

Hygge

Jakob

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 28-05-07 22:13

> [...]

OK takker, så er det jo ikke sikkert det er det værd, men nu har jeg da
lært lidt mere der skal checkes når man køber brugt :0)

Normalt er det ikke et problem, der er enkelte modeller der har problemer,
og oplysninger om dette kan du finde på nettet. Ken Rockwell (belive it or
not) har faktisk skrevet lidt om det

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 28-05-07 22:52

In article <465b45d4$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@mail.tele.dk says...
> Ken Rockwell (belive it or
> not) har faktisk skrevet lidt om det

He he ja blind høne kan også finde korn :0)

Hygge

Jakob