Hurra
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-07-01 18:25

Robin har netop lært sin første 100 % "selvopfundne" øvelse v.h.a.
shaping/clicker. Øvelsen er ganske simpel, nemlig "snur rundt", men det gode
er, at han helt selv har regnet ud, hvad han skulle gøre - og han er meget
stolt! Halen vifter hele tiden og han er et stort smil

Tidligere har jeg mest benyttet clickeren til at forstærke øvelser, jeg har
"hjulpet" ham ind i, f.eks. traditionelle lydighedsøvelser, rulle, ligge død
m.m. Men der er ikke nogen tvivl om, hvilken øvelse han foretrækker nu.

Det tog lidt tid, før han fandt ud af at gøre noget selv - i hvert fald
andet en at sætte og lægge sig, men så tog tingene fart. Jeg har leget 100
ting med/uden en kasse, og han kommer nu op med en hel masse ting, når jeg
tager clicker og godbidder frem! Det er som et helt ta'selv bord

--
-Trine

Se Robin på http://knarf.adsl.dk

Fra : Ann K.

Dato : 06-07-01 08:47

Hejsa.
Ja, er det ikke bare sjovt
Da Dise, af sig selv, hittede ud af at vruffe ved døren for at blive lukket
ind fra haven, måtte vi til at lukke hunden ud og ind igen 10 - 12 gange på
1 time! Kun for at hun kunne få sin ros/klik
Ok, hun havde jo set Sif gøre det masser af gange men havde aldrig _selv_
prøvet, så da det skete første gang, stod den jo på megaros, klik og
kæmpeguf... ét eller andet sted har hun jo lige pludselig fattet hvad det
gik ud på, i hvert fald kommer hun stadig lykeligt hoppende ind af døren,
hvis det er hende _selv_ som har bedt om at blive lukket ind
Og vi har alstå heller aldrig ligefrem lært Sif at vruffe... dét kom også
helt af sig selv

Mvh Ann