G3 og OSX ?
Fra : Dude

Dato : 27-05-07 13:36

Kan man installere OSX på en gammel G3 bærbar?

John

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-07 14:17

Hej John

Det korte svar er 'ja'... Det lidt længere er flg....

Alle bærbare G3 undtagen den opr. 'PowerBook G3' kan minimum køre med OS
X til og med OS X 10.3.9.

Alle modeller, der kun har USB, kan køre med OS X op til og med 10.3.9,
- fx. Wallstreet, Lombard og de første iBooks G3.
- Alle modeller med både USB og Firewire kan køre med OS X til og med
10.4.9, - Fx. Pismo og de nyeste iBook G3.

Uanset, om det er med både Firewire og USB, bør der være mindst 256mb
fysisk RAM og min. 30-40gb harddisk. Jo mere RAM jo bedre...

Jeg havde selv en Pismo 500mhz med 768mb RAM og en 60gb HD. Den kører
med OS X 10.4.8, og det går forrygende stærkt på selv en 500mhz maskine.
Jeg partitionerede harddisken i 40+20gb til hhv. OS X og OS 9.2, så boot
i både ren OS 9.x og X er muligt, og så kan man jo også køre classic
under OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-05-07 14:38

Dude wrote:
> Kan man installere OSX på en gammel G3 bærbar?
>
> John

Hej John

Inden du dykker ned i efterfølgende, vil jeg klart anbefale dig at købe
en ny Core Duo 2 baseret bærbar.

-

Det vil jeg gætte på, men jeg er ikke sikker og der er ingen garantier,
men den skal have nok RAM - mindst 256MB - gerne mere. Du skal kunne
tilslutte et DVD-drev på en eller anden måde som din bærebare kan boote
fra, hvis G3'en ikke har det.

MacOS 10.4 ligger på en DVD og DVDen skal være en "universal MacOS
10.4". De bundlede fra andre maskiner kan (normalt) ikke anvendes.

-

Muligvis skal du bruge dette hjælperedskab. Den kan være nødvendig for
at kunne boote og installere:

XPostFacto - 4.0
install OS X on unsupported Macs:
http://en.wikipedia.org/wiki/XPostFacto
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11168

May 10, 2005, XPostFacto Compatibility:
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=Compatibility.html

-

PS:

Har selv en kørende PowerMac 7500 med 10.4.9, G3-kort, ATA-kort (SCSI-2
50-pin diske er umuligt at opdrive i betalbar 128GB størrelser),
Asantekort (det indbyggede 10Mbit kort virker ikke mere), USB
2.0/Firewire-kort, USB-mus. Modem-indgangen virker også fint. SCSI-2
porten virker fint og man selvfølgelig også boote fra den.

Jeg vil *ikke* anbefale andre at køre MacOS på 7500 med G3-kort
(400MHz), da den er væsentlig langsommere end f.eks. en Core Duo, både
pga. manglende grafikkort acceleration og CPU-hastighed. Grunden til at
den er opgraderet til næsten "ukendelig" er historiske.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-05-07 14:58

Glenn Møller-Holst wrote:

> Hej John
> Muligvis skal du bruge dette hjælperedskab. Den kan være nødvendig for
> [...]

Lidt mere om XPostFacto brug - hvis XPostFacto ikke kan undværes under
installation.

Hvis/når du opgraderer MacOS X, skal du starte XPostFacto manuelt op og
resynkronisere XPostFacto - gøres ved at vælge den ønskede
boot-partition med MacOS X og vælge boot indefra XPostFacto. Så startes
synking processen inden booten. XPostFacto skal startes op inden
opgraderingen startes.

Boot-skift mellem Mac OS X og MacOS 9 gøres også via XPostFacto.
XPostFacto skal i MacOS 9 ligge i kontrolpaneler så man via XPostFacto
kan boote ind i MacOS X.

-

Glemmer man at anvende XPostFacto ved MacOS X opgraderinger, så vil
maskinen ikke boote ind i MacOS X. Løsning: Lav parameter-RAM sletningen
og boot ind i MacOS 9 og anvend her XPostFacto til at boote ind i MacOS X.

-

Skal du anvende XPostFacto vil jeg klart anbefale at du køber en ny
bærbar. Det er væsentligt lettere end at lave ovenstående krumspring...
Som man af og til glemmer...

/Glenn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-07 16:49

Hej Glenn

Glenn Møller-Holst wrote:

> Inden du dykker ned i efterfølgende, vil jeg klart anbefale dig at købe
> en ny Core Duo 2 baseret bærbar.

Det kan jo være, han allerede har adgang til en bærbar G3....

> [...]
> men den skal have nok RAM - mindst 256MB - gerne mere. Du skal kunne
> tilslutte et DVD-drev på en eller anden måde som din bærebare kan boote

Pismoen og div. iBooks med Firewire har DVD læsedrev.

> MacOS 10.4 ligger på en DVD og DVDen skal være en "universal MacOS
> 10.4". De bundlede fra andre maskiner kan (normalt) ikke anvendes.

Også det, man kalder en 'retail version'.

> Muligvis skal du bruge dette hjælperedskab. Den kan være nødvendig for
> [...]

To ting.... XpoxFacto er ikke nødvendig med native G3 undtagen de gamle
stationære Beige G3 eller CPU opgraderede PCI Powermac (7300-9600). -
XPF vil ikke installerere versioner højere end 10.4.0. XPF er primært
beregnet på 10.2.x og 10.3.x til de Beige G3.

> [...]
> 2.0/Firewire-kort, USB-mus. Modem-indgangen virker også fint. SCSI-2
> porten virker fint og man selvfølgelig også boote fra den.

Hm, underligt dit netkort ikke virker. Jeg véd det virker på fx. en 8600
med G3 kort...

> [...]
> pga. manglende grafikkort acceleration og CPU-hastighed. Grunden til at
> den er opgraderet til næsten "ukendelig" er historiske.

Tja, med et motherboard med 40mhz I/O, vil detselvsagt med en 400mhz G3
være forholdsvis langsom. - En 'native' 350mhz PM 9600 med sit
100mhz/50mhz I/O vil være ca. dobbelt så hurtig. Med fx. en 900mhz G4
vil OS X 10.3.x/10.4.x gå rimeligt stærkt.

Jeg har også gået med tankerne om at opg. min 9600/350 til netop en
G4/900, men af nostalgiske årsager, har jeg hidtil undladt det. Men
ellers er den godt nok peppet op med både ATA og LVD SCSI kontroller,
10k diske, brænder, USB1.1/2.0, Firewire, godt Matrox Millenium
grafikkort. - Det eneste, jeg mangler er en skinne, så jeg kan få
monteret en 120gb IDE disk til lager... - Maskinen har 904mb RAM og
kører med en modificeret OS 9.2.2...

mvh. Erik Richard

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-05-07 17:28

Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Glenn

> Hm, underligt dit netkort ikke virker. Jeg véd det virker på fx. en 8600
> med G3 kort...

Kortet virker sådan set, men når det kobles til en 100Mbit switch kører
linken ned og op hele tiden.

Grunden er et duplex/hastighedsforhandlingsuhensigtsmæssighed i netkort
hardware eller driveren. Har set samme interessante feature på Asante
PDS(Processor Direct Slot) til Macintosh LC/Performa 475 - og
selvfølgelig også på en del 10Mbit netkort i PC'ere.

Opdager man ikke at linken futter rundt, er symptomerne højt pakketab
(10%?) og en hastighed på ca. 30 kbit/kbyte/s.

Låsning af switch-port til 10 Mbit/s halv-duplex løser problemet. PS:
Jeg vil ikke nøjes med 10Mbit/s til intern brug.

-

Iøvrigt kan man købe billige Gbit netkort til Macs med PCI-bus:

D-Link DGE 528T - Network adapter - PCI:
Har auto-krydsning(Auto MDI/MDIX) af PDS-kabel=ingen fumlen med krydsede
kabler.

DGE-528T
Gigabit kobber PCI kort til arbejdsstationer:
http://www.dlink.dk/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZTdvhLPG3yV3oU414hKltbNlwaaFp6DQoHDrpyyVE94kLBdfu
Citat: "...Support for Win98 SE, 2000, ME, NT, XP, NetWare, Linux samt
MacOS X..."

> [...]
> grafikkort. - Det eneste, jeg mangler er en skinne, så jeg kan få
> monteret en 120gb IDE disk til lager... - Maskinen har 904mb RAM og

Glemte lige en ikke indlysende 7500 opgradering:

Da jeg ikke kunne boote via fireware, røg CDROMmen ud og jeg "kastede"
en DVD i 7500, der blev forbundet til ATA-kontrolleren og prøvede at
boote 10.4 DVDen (via XPF) - og det virkede overraskende nok.

> mvh. Erik Richard

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-05-07 17:47

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]

*Kun* MacOS 10.4.x (ikke <10,4 eller =<MacOS 9):

/Glenn

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-07 18:05

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> hastighedsforhandlingsuhensigtsmæssighed

> /Glenn

Fedt ord - du har slået min rekord med fire bogstaver 40 bogstaver -
godt gået

M.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-05-07 18:26

Morten Lind wrote:

> Fedt ord - du har slået min rekord med fire bogstaver 40 bogstaver -
> godt gået
>
> M.

Hej Morten

Det er da ikke noget at tale om - internationalt set:

Walisisk bynavn. Byen kaldes af eller anden grund lokalt "kun" "Llanfair":
http://da.wikipedia.org/wiki/Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Udtales Albin - og skulle have været et svensk drengenavn:
http://da.wikipedia.org/wiki/Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116

Middellangt bakkenavn på New Zealand:
http://da.wikipedia.org/wiki/Taumatawhakatangihangakoauauotamateapokaiwhenuakitanatahu
Kort: Taumata - langt:
Tetaumatawhakatangihangakoauaotamateaurehaeaturipukapihimaungahoronukupokaiwhenuaakitanarahu

Bangkoks formelle navn:
http://da.wikipedia.org/wiki/Krungthepmahanakornamornratanakosinmahintarayutthayamahadilokphopnop-_paratrajathaniburiromudomrajaniwesmahasatharnamornphimarnavatarnsathitsakkattiyavisanukamprasit

/Glenn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-07 18:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg har også gået med tankerne om at opg. min 9600/350 til netop en
> G4/900, men af nostalgiske årsager, har jeg hidtil undladt det. Men

Jeg tror alt andet lige du får mest ydelse pr krone ved at købe nyt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-07 19:21

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror alt andet lige du får mest ydelse pr krone ved at købe nyt.

Tja, både og... Nu er der bare sket det, at Sonnets Encore G4 ikke
længere produceres i en 900mhz udgave - kun 800mhz. - Da jeg sidst havde
bestilling ude hos OWC i dec. kunne jeg få 800mhz udgaven til $169USd -
ca. 1200kr. alt inkl. - også portoandel, så hvis man i forvejen har en
optimeret maskine, véd jeg snart ikke, hvor man får mest. Handelsmæssigt
har en 9600/350 jo ikke den store værdi, men brugsværdien er stadig
rimelig høj i forhold til en investering på 1200kr.... - Det vil
ihvertfald blive svært at købe en native G4/800mhz til 1200kr. med samme
faciliteter som en opg. 9600....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-07 21:03

> [...]

> ca. 1200kr. alt inkl. - også portoandel, så hvis man i forvejen har en
> optimeret maskine, véd jeg snart ikke, hvor man får

Det har vi vist diskuteret tidligere - blev konklusionen ikke at fx
dine disksystemer godt kunne yde mere med lidt RAID på swapdisken fx?

> 1200kr.... - Det vil ihvertfald blive svært at købe en native
> G4/800mhz til 1200kr. med samme faciliteter som en opg. 9600....

Priserne falder ellers godt derned af. Mener de ligger på under 2000
nu. Desuden er det jo også brugt.

Jeg snakker om at købe nyt. Tænk på at de moderne maskiner løber i
cirkler rundt om det du snakker om, men hvis hastighed er ligemeget så
er det jo i orden. Jeg synes det er prisværdigt at du bruger tingene
længst muligt.

Hvorfor ikke bare bruge dem som "dumme terminaler"?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-07 22:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det har vi vist diskuteret tidligere - blev konklusionen ikke at fx
> dine disksystemer godt kunne yde mere med lidt RAID på swapdisken fx?

Det var nu ikke på min PM 9600, men på mine QS Dual 1,8ghz, hvor jeg har
RAID controllere siddende...

> Priserne falder ellers godt derned af. Mener de ligger på under 2000
> nu. Desuden er det jo også brugt.

Tja, en QUickSilver 733mhz ligger pt. mellem ca. 1800kr. og 2900kr.
afhængig af bestykning.

> [...]
> cirkler rundt om det du snakker om, men hvis hastighed er ligemeget så
> er det jo i orden. Jeg synes det er prisværdigt at du bruger tingene

Til nogle ting er høj CPU hastighed en kæmpefordel, men til visse andre
ting spiller det ingen rolle, om det er 350mhz, 800mhz eller dual 1,8ghz
CPU. Her er stabilitet mere afgørende. Og en PM 9600 er en ualmindelig
stabil maskine...

> Hvorfor ikke bare bruge dem som "dumme terminaler"?

Hm, tænker du på filserver? - Det er da en idé, men jeg tænker nu mest
at bruge den som en ren TB maskine og til lidt let layout med et par
gamle Adobe programmer. - Det er så lidt grafisk arbejde, jeg laver, så
jeg ikke vil ofre det store på at opgradere hverken min gamle Photoshop
5.5 eller Home Publisher, - de kan det, jeg har brug for...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-07 19:30

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> En 'native' 350mhz PM 9600 med sit
> 100mhz/50mhz I/O vil være ca. dobbelt så hurtig.

ovenstående har ikke en 100Mhz bus, det er blot interfacet til den
externe L2 cache der er 100MHz. På G3 og G4'ere er L2 caches onchip
og kører derfor ved CPU'ens clock.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-07 21:17

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> ovenstående har ikke en 100Mhz bus, det er blot interfacet til den
> externe L2 cache der er 100MHz. På G3 og G4'ere er L2 caches onchip
> og kører derfor ved CPU'ens clock.

Har du også et bud på størrelsen af cachen - man kan leve med langsom
RAM hvis cachen er meget stor.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-05-07 22:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

En 9600/350 har en 100mhz/50mhz I/O BUS hastighed, og det har INTET med
L2 cachen at gøre. Den sag er blevet diskuteret for år tilbage her i
gruppen! - Alle andre PM 9600 har kun alm. 50/50 I/O BUS.

> Har du også et bud på størrelsen af cachen - man kan leve med langsom
> RAM hvis cachen er meget stor.

Jeg véd, jeg på min 9600/350 har 1mb L2 cache, og at min RAM er FPM
non-EDO DIMM 10ns DRAM interleaved - parret i 2x ens moduler for hhv. A
og B kæden. - Jeg véd godt, den kan speedes en smule mere op, hvis jeg
fx. satte en 256kb/512kb L3 cache i den, men de er umulige at opdrive, -
Jeg har prøvet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-07 07:19

> [...]

> En 9600/350 har en 100mhz/50mhz I/O BUS hastighed, og det har INTET med
> L2 cachen at gøre. Den sag er blevet diskuteret for år tilbage her i

Det gør det ikke mere rigtigt:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112424>

snip fra ovenstående URL: Notes: One PCI slot occupied by video card.
System supports 100 MHz cache bus, and 50 MHz system bus speeds.

> [...]
> og B kæden. - Jeg véd godt, den kan speedes en smule mere op, hvis jeg
> fx. satte en 256kb/512kb L3 cache i den, men de er umulige at opdrive, -

Hvordan vil du sætte den i? der er ingen slot, bus eller CPU som
understøtter L3 cache i den computer.

NB. er det ikke noget pjat at du besvarer mine indlæg gennem andres
qvoteringer? Besvar dem enten direkte eller lad helt være.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-07 22:13

> Har du også et bud på størrelsen af cachen - man kan leve med langsom
> RAM hvis cachen er meget stor.

den er stor.. 1-2MB, men cachen er langsom. (det er præ SDRAM'en
i øvrigt også)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-07 15:07

Dude <post@xxxx_mejlgade.dk> wrote:
> Kan man installere OSX på en gammel G3 bærbar?

hvor gammel?
Hvis den har USB kan du installere 10.3, hvis den har firewire kan du
installere 10.4. Drop tanken hvis du ikke har mindst 384MB ram.