styring af en mobiltelefon
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 05-07-01 17:43

jeg tror dette er den rigtige gruppe at sørge i:

kender nogen en mobil som kan håndteres fra en pc via eks. serieporten?

det jeg vil er at skrive modtager og en sms og sende den!

- jeg vil altså ikke bruge en af de talrige gratistjenester

finn

Fra : JKADK

Dato : 05-07-01 18:04

In article <3b44a703$0$477$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
outlook@acnord.SLET.dk says...
> [...]
>
> det jeg vil er at skrive modtager og en sms og sende den!
>
> - jeg vil altså ikke bruge en af de talrige gratistjenester

Tjø .. stort set alle Nokia telefoner .. 6210 er specielt nem at gå til
( min erfaring )
Du skal se så meget på telefonen som på den software du kan få til det,
www.nokia.com er der en nydelig oversigt over telefoner og matchende
software.

men hvad er der galt med de gratis tjenester ?
nå det må selv om hvis du gerne vil betale for det

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 05-07-01 18:13

Tak, men jeg fik vistnok ikke udtrykt mig helt klart:

det ser ud til at styres af 'færdige programmer'. Jeg vil bygge mit eget.
dvs at jeg skal bruge information om hvorledes 'man kommunikerer' med dyret!

finn

Fra : Fischer

Dato : 05-07-01 20:22

> [...]
> det ser ud til at styres af 'færdige programmer'. Jeg vil bygge mit eget.
> dvs at jeg skal bruge information om hvorledes 'man kommunikerer' med

Uden at kunne kalde mig rigtig ekspert, så er her mine input:

Jeg tror du kommer lettest afsted med en mobiltelefon med et rigtigt IrDa
modem. De billigste Nokia modeller har ikke indbygget modem, men dette
emuleres via Nokia's software.
Jeg tror denne emulering er svær at lave selv, så jeg ville vælge en
mobiltelefon med et rigtigt modem.

Jeg føler du er lidt ude på det eksperimentiale område, så hvis du ikke vil
ofre så meget kan du evt. finde en brugt Siemens S25 eller Ericsson SH888.

Jeg vil så tro, at man ved at ringe op til udbyderens beskedcentral og sende
de rigtige data (?) vil kunne sende en SMS.
En måde at finde ud af hvad der sendes kunne være at installere et andet
program der kan sende SMS på en PC (Ericsson har et sådan til SH888) og lave
en seriel data-overvågning (sniffning) så man kan se hvad der sendes af
serielle data. Jeg tror det drejer sig om beskedne datamængder.

Jeg synes dit projekt lyder spændende, så hvis du mangler sparring vil jeg
gerne melde mig på projektet. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der
sendes.
Du må gerne kontakte mig på: express@get2net.dk

*Fischer

Fra : jan steen sørensen

Dato : 06-07-01 07:36

CykelSmeden fra Aalborg skrev i meddelelsen
<3b44ade7$0$492$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
>det ser ud til at styres af 'færdige programmer'. Jeg vil bygge mit eget.
>dvs at jeg skal bruge information om hvorledes 'man kommunikerer' med

Check evt. også for "RTU" på nettet

http://www.micro-technic.dk/rtumodul.htm
Måske lidt inspiration til "CykelSmeden"..

Jan

Fra : Fischer

Dato : 05-07-01 18:20

> men hvad er der galt med de gratis tjenester ?
> nå det må selv om hvis du gerne vil betale for det

For at komme Finn lidt i forkøbet, så kunne det være fordi det let kan være
meget billigere!

Hvis du bruger dial-up til Internettet så kan du, hvis du bare skal sende 1
SMS, hurtigt bruge 50 øre bare for at komme på, finde den "gratis" tjenste,
cut'n'paste din SMS og sende.

Med Telmore og WOL koster det kun 25 øre - altså det samme som blot at ringe
op til nettet.

*Fischer

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 05-07-01 21:27

Det er ikke et økonomisk problem. Jeg har gennem et par år brugt fra mit
postsystem at fwd. vitale mails, eks. alarmer, døde servere etc. Dette har
været via de officielle gateways. Det er bare sådan at disse
'gratis-gateways' ikke mere er til at stole på med eks. Sononote som den
værste, med leveringstider på op til 24 timer, og ingen garanti for
levering. Mobilix er pt udmærket med få min. leveringstid, med INGEN
garanti. Så var det jeg mente at ved at lade en pc være gate, altså modtage
de videresendte mails, læse modtager telefonnummeret og rense subj. for
diverse RE:RE: etc og lægge op til et par hundrede bogstaver af brødteksten
på, så overføre opkald og teksten til en sms og betale de ca. 50 øre pr
gang. Jeg mener det er optimalt i tid, svarende til phone-phone sms.

Jeg har styr på mail-programmeringen, men kender intet til at kommunikere
med porten på mobiler.

finn.

Fra : Fischer

Dato : 05-07-01 21:55

> Det er ikke et økonomisk problem.

Det må da være rart at have det sådan.

> Jeg har styr på mail-programmeringen, men kender intet til at kommunikere
> med porten på mobiler.

Jeg vil stadig fastholde min idé.
Skaf mobil, datakabel og program der kan sende SMS. Og så grabbe (sniffe)
den serielle kommunikation for at se hvilke data der ryger ud på porten.
I næste uge kan jeg evt. stille et forsøg op som indledende undersøgelse.
Jeg har de nødvendige ting, undtaget en seriel sniffer, men den kan måske
findes på nettet.

*Fischer

Fra : Johannes Kristensen

Dato : 06-07-01 14:48

> [...]
> Jeg har de nødvendige ting, undtaget en seriel sniffer, men den kan måske
Tjek Portmon http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/portmon.shtml
Dette er et meget godt program til at logge data på seriel/parallel porten.

Johannes Kristensen

Fra : Tower

Dato : 06-07-01 12:15

> [...]
> værste, med leveringstider på op til 24 timer, og ingen garanti for
> levering. Mobilix er pt udmærket med få min. leveringstid, med INGEN

Kunne du ikke lave et program som benytter en af de websider der er knyttet
til en RIGTIG sms-gateway? Eksempelvis www.telebesked.dk eller
www.besked.dk. Jeg bruger dem ofte og de leverer altid sms'en i løbet af 10
sekunder.

-Tower

Fra : Michael Legart

Dato : 06-07-01 12:30

On Fri, 6 Jul 2001 13:14:51 +0200, Tower <tower@nospam.dk> wrote:

> www.besked.dk. Jeg bruger dem ofte og de leverer altid sms'en i løbet af 10
> sekunder.

Hvor ser du at de giver garanti for det?

--
Michael
Arbejder for Tiscali, men taler for sig selv.

Fra : Tower

Dato : 06-07-01 13:07

Michael Legart:

> Hvor ser du at de giver garanti for det?

Det jeg mente var at i de mange tilfælde hvor JEG har testet dem har de
leveret sms'en i løbet af 10 sekunder. Indrømmet, en ikke uvæsentlig
detalje...

www.telebesked.dk skriver at beskeden er fremme på 5 sekunder. Men da det er
et gratis produkt, er det en garanti der ikke rigtig kan bruges til noget;
at få pengene tilbage er jo en ringe trøst.

Men alligevel ville det ikke undre mig om en løsning baseret på en af disse
gateways ville være mere driftsikker end det projekt CykelSmeden fra Aalborg
har gang i.

-Tower

Fra : Hans-Jacob

Dato : 06-07-01 13:12

> [...]
disse
> gateways ville være mere driftsikker end det projekt CykelSmeden fra

Så vidt som jeg har fulgt med i tråden:
Prøver Cykelsmeden ikke at lave et Program der kører over den serielle til
sin egen telefon for at sende beskeder derfra over sin EGEN regning....

Når du så siger det ovenstående for jeg det til at lyde som om at det er
mere sikkert for ham/mig/alle at bruge www.telebesked.dk end at sende over
sin egen telefon
Eller er det bare mig der har misforstået noget?

--
Mvh.
Hans-Jacob Møgelmose

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 06-07-01 13:19

Tower wrote:
<klip>
> Men alligevel ville det ikke undre mig om en løsning baseret på en af disse
> gateways ville være mere driftsikker end det projekt CykelSmeden fra Aalborg
> har gang i.

Aarhh, det synes jeg ikke holder helt. Jeg har da - på sidelinieniveau - lige
været med til at få et sådant system op og køre.
Altså at sende en SMS når temperaturen i serverrummet bliver for høj.
Og da temp.følerne sidder på en linuxbox, kan man jo lige så godt smide SMS'en
over til en telefon som man kan sende den over internet.
Det er ikke særlig svært at smide noget kode sammen der virker. Det sværeste var
faktisk at sikre at PC'ens port bliver sat korrekt op.

Iøvrigt kan man også se temperaturen via internettet. Lidt smart.....

Mvh, Bo.

P.S. Cykelsmeden gør nok klogt i at vælge en af flg. telefoner:
Nokia 5110, 5130, 6210, 7110, 9110, 9000i eller Siemens TC35.
De understøtter nemlig tekstmode i TA'en, hvilket gør det svært
meget nemmere at lave end hvis det skal laves i PDU mode.

Bo Braendstrup
Oersted.DTU
Electromagnetic Systems
Technical University of Denmark
bbr@oersted.dtu.dk

Fra : Fischer

Dato : 07-07-01 07:08

> [...]
>De understøtter nemlig tekstmode i TA'en, hvilket gør det svært
>meget nemmere at lave end hvis det skal laves i PDU mode.

Hva' med en Ericsson SH888, understøtter den ikke tekstmode?

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 07-07-01 07:37

> Hva' med en Ericsson SH888, understøtter den ikke tekstmode?

Det gør den vist ikke! :-\

at+cmgf=0 -> OK (PDU mode)
at+cmgf=1 -> +CMS ERROR: 303 (Tekst mode)

Hvilket vil sige at jeg har nogle sider teknisk beskrivelse omkring det
binære PDU format foran mig!
Jeg har hentet ETSI standarderne, men hvis nogen har "PDU-format for
dummies", så er jeg interesseret.

*Fischer

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-07-01 12:23

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote:

[snip]
>Hvilket vil sige at jeg har nogle sider teknisk beskrivelse omkring det
>binære PDU format foran mig!
>Jeg har hentet ETSI standarderne, men hvis nogen har "PDU-format for
>dummies", så er jeg interesseret.

PDU mode formatet er ikke helt banalt. Jeg har en beskrivelse fra Siemens (på
engelsk). Ikke helt PDU for dummies, men det er en anden beskrivelse og sammen
med ETSI standarderne kan man komme lidt videre.

Jeg har lagt filen sms_pdumode.pdf i dk.binaer under overskriften: "SMS PDU
mode".

Peter

Fra : Fischer

Dato : 07-07-01 13:49

> Jeg har lagt filen sms_pdumode.pdf i dk.binaer under overskriften:
> "SMS PDU mode".

Mange tak. Så har jeg lidt at hygge mig med.

*Fischer

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 09-07-01 09:21

Fischer wrote:
<klip>
> Hvilket vil sige at jeg har nogle sider teknisk beskrivelse omkring det
> binære PDU format foran mig!
> Jeg har hentet ETSI standarderne, men hvis nogen har "PDU-format for
> dummies", så er jeg interesseret.

Jeg synes denne her er rimelig god:
http://www.dreamfabric.com/sms/

Mvh, Bo.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-07-01 02:02

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> wrote:

> [...]
>
>det jeg vil er at skrive modtager og en sms og sende den!
>
>- jeg vil altså ikke bruge en af de talrige gratistjenester

De fleste mobiltelefoner med modem følger GSM standarderne for AT kommandoer.
www.etsi.org kan du finde standarderne GSM07.05 og GSM07.07. Den første
giver dig kommandoerne til at sende og modtage SMS. Den anden har kommandoerne
til at styre telefonen fx. læse/skrive telefonbogen, indtaste pin kode etc.
Standard GSM03.38 viser de forskellige tegnsæt du kan bruge, og GSM03.40
definerer hvordan et point-to-point SMS system implementeres. Der finder du
også formaterne, så du kan bede om kvitering og angive hvorlænge SMS'en skal
gemmes i SMSC, hvis den ikke kan afleveres.

Hvis du bruger en Nokia telefon, kan du på forum.nokia.com finde et PC
Connectivity SDK. Med det har du et objekt orienteret interface til telefonen,
så du slipper for rode med seriel kommunikation. Du kan bruge det fra Visul
Basic, C++ og andre programmeringssprog.

Begge sites kræver, at du registrerer dig før du kan downloade, men det er
ikke noget problem - og det er gratis.

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 06-07-01 10:02

CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]
>
> det jeg vil er at skrive modtager og en sms og sende den!
>
> - jeg vil altså ikke bruge en af de talrige gratistjenester

Hej,

Du skal finde en mobil med indbygget modem, Nokia 7110 er et eksempel.
En billigere er f.eks. Siemens C35(i) (har ikke selv testet den).
Find så et datakabel, og smid det i serielporten.
Nu skal du sende AT-kommandoer fra et terminalprogram til telefonen.
Find en manual om AT-kommandoer på www, der er mange.

Følgende sender en sms:

atz ;init modem
at+cmgf=1 ;vælg tekstmode
at+csca="+45xxxxxxxx" ; nummer på beskedcentral (måske unødvendig)
at+cmgs="+45xxxxxxxx" ; nummer på sms-modtager
dette er en sms ; besked-tekst
ctrl+z ; afslutningskarakter (#26)
(semikolon med efterflg. tekst er kommentarer, skal ikke sendes med)

Det giver en ægte MO-MT SMS, der er fremme på få sekunder.
(Mobile Originated - Mobile Terminated).

Kører du linux? Så søg efter "gnokii". Kræver ikke indbygget modem.

Fra : Fischer

Dato : 06-07-01 19:44

> [...]
> at+csca="+45xxxxxxxx" ; nummer på beskedcentral (måske unødvendig)
> at+cmgs="+45xxxxxxxx" ; nummer på sms-modtager

Måske OT:
Hvis man selv vil lave et lille stykke software til at sende SMS på denne
måde, hvad er så lettest at gå til? Her tænker jeg især på seriel
kommunikation under Win9x.

"Problemet" er vel at telefonen fysisk sidder på Com1, men modem'et sidder
"for enden" af IrDa driveren - måske på Com4.

*Fischer

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-07-01 01:22

> [...]
>
>"Problemet" er vel at telefonen fysisk sidder på Com1, men modem'et sidder
>"for enden" af IrDa driveren - måske på Com4.

Hvis mobilen er forbundet med kabel - og det vil jeg klart anbefale til et
overvågningssystem - sidder mobilen på en fysisk port. Kun hvis den ikke har
modem, som Nokia 51xx og 61xx, vil porten være noget andet. Men sålænge man
har den rigtige software, som Nokis Data Suite, vil der ikke være noget
problem, med at bruge en virtuel com-port.

Peter

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 09-07-01 09:43

Fischer wrote:

> [...]
>
> "Problemet" er vel at telefonen fysisk sidder på Com1, men modem'et sidder
> "for enden" af IrDa driveren - måske på Com4.

Jeg har kun prøvet under Linux.......
Men! Find nogle biblioteker til Visual Basic/C/whatever.
Der findes med garanti nogle freeware-nogen på nettet.
Biblioteket/erne skal kunne lave serielle services, og kaldes som funktion
eller procedure.

Du skal så have skrevet et program der kan kaldes af et andet
(overvågningsprog.)
med parametre (tlf.nummer på modtager, besked-tekst).
Dit program skal så fange parametrene, sætte serielporten op, kommunikere med
telefonen, og lukke ned igen.

Husk iøvrigt lige kommandoen "AT+CPAS", som fortæller om TA kan snakke med ME,
eller ej (Phone Activity Status). Beskrivelse i 07.07 specifikationen.

Og som Rongsted skriver - brug kabelforbindelse ml. PC og telefon.