Send emails via mobil/GPRS...
Fra : Magnus

Dato : 25-05-07 00:40

Jeg bruger min mobil til at læse emails.

Det er en SE K800i og den kan jeg via bluetooth tilslutte min bærbar og med
det lille program kaldet "MyPhoneExplorer" kan jeg sende sms, redigere i
telefonbog osv.

Men hvordan kan jeg tilslutte den sådan at jeg kan sende og modtage emails i
mit emailprogram via GPRS ligesom når jeg gør det fra selve telefonen?

/Magnus

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 25-05-07 05:35

> [...]
> i mit emailprogram via GPRS ligesom når jeg gør det fra selve telefonen?

På den medfølgende CD til telefonen ligger der en modemdriver. Installer
den, og du kan derefter oprette en opkaldsforbindelse der benytter
mobiltelefonen som modem. Nummeret du skal ringe til er i mange tilfælde
*99#, men der kan være operatør-specifikke forskelle.

Hvilken operatør benytter du?

--
Jeppe Vestergaard, København
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Magnus

Dato : 25-05-07 15:12

> [...]
> mobiltelefonen som modem. Nummeret du skal ringe til er i mange tilfælde
> *99#, men der kan være operatør-specifikke forskelle.

Jeg har TDC...

/Magnus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-07 12:09

Magnus skrev:

Modtagelsen er nem nok:
Jeg har en en T610 og en K700. Jeg har sat en konto op til min
mailboks (opskrift til K700).

   Menu - Meddelelser - E-mail - Indstillinger - Ny konto

Så kan man hente mails ved at gå til e-mailens indbakke og vælge
"Afsend og modtag". Hvis der allerede ligger post, skal man dog
omkring "Mere" først - lidt åndssvagt. Det skal man ikke på T610.

Desværre virker afsendelsen ikke, og jeg ved ikke hvorfor. Det er
ligemeget om jeg sender separat eller lægger mailen i udboks i
håbet om at den kan sendes samtidig med en modtagelse.

Når man sætter kontoen op, kan man specificere en udgående
server, men man kan ikke angive brugernavn og kode.

Hvis der er nogen der ved hvordan man får afsendelse til at
fungere, vil jeg gerne vide det.

--
Bertel

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 25-05-07 16:06

> Modtagelsen er nem nok:
> Jeg har en en T610 og en K700. Jeg har sat en konto op til min
> mailboks (opskrift til K700).

Magnus vil vidst have det til at virke på computeren, så han kan tjekke
mails via Outlook.

> Desværre virker afsendelsen ikke, og jeg ved ikke hvorfor. Det er
> ligemeget om jeg sender separat eller lægger mailen i udboks i
> håbet om at den kan sendes samtidig med en modtagelse.

Hvilken mailserver sætter du som udgående post? Hvis du fx har en
mail-adresse i forbindelse med dit domæne kan du ikke bruge den udbyders
mailadresse (fx mail.unoeuro.com eller lignende). Du skal benytte din
mobiloperatørs udgående postserver til at sende mails fra din mobiltelefon.
Ved Sonofon hedder serveren mail.sonofon.dk. Jeg kan ikke huske hvad den
hedder ved TDC.

Der skal ikke benyttes brugernavn/adgangskode for at sende via din
mobiloperatørs mailserver - da den jo blot genkender dig via dit
mobilnummer.

Hvilken operatør benytter du?

Hvis ikke du kan få det til at virke, så skriv her eller send mig en mail.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 25-05-07 19:31

Hej

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvis der er nogen der ved hvordan man får afsendelse til at
> fungere, vil jeg gerne vide det.

Hvis du kan sende mail fra serveren via et andet netværk uden
authentication er serveren åben for relaying og dermed rigtig god til
spam. Derfor er dette sjældent tilfældet og udbyder (dem der sætter
mailserveren op) kan vælge at kræve at brugeren authenticate'r først
(kan nogen gange ordnes vha. pop3-check inden afsendelse) og kan
ligeledes sætte den begrænsning at der kun kan sendes post fra en
computer der befinder sig på mailserverens eget netværk!

Dermed er det ikke altid sikkert at det kan lade sig gøre at sendes mail
via en mobiltelefon selvom den er sat korrekt op - det afhænger af den
aktuelle mailservers konfiguration!

Check evt. med udbyder om de har nogle restriktioner i forbindelse med
afsendelse af post!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-07 19:59

Tommy Ipsen skrev:

> Hvis du kan sende mail fra serveren via et andet netværk uden
> authentication er serveren åben for relaying og dermed rigtig god til
> spam.

Det forhold kender jeg udmærket. Jeg efterlyser skam ikke et
mailrelæ.

Der er to ting der undrer mig:

Jeg kan ikke sende i en session hvor jeg bliver godkendt til
modtagelse af min 'egen' mailserver - en jeg ellers kan hente
post fra fra en vilkårlig opkobling blot jeg angiver brugernavn
og kodeord.

I mobilen kan jeg angive en udgående server, men jeg kan ikke
angive et tilsvarende brugernavn og kodeord. Det er som om
apparatet forventer at jeg har adgang til en udgående mailserver
som ikke kræver autentifikation.

Har man det som kunde hos Telmore (indirekte TDC)? Eller har man
det ved andre udbydere?

--
Bertel

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-05-07 07:56

> Har man det som kunde hos Telmore (indirekte TDC)? Eller har man
> det ved andre udbydere?

Man har ihvertfald ved Sonofon. Jeg tror også man har ved TDC. Såvidt jeg
kan finde frem til hedder deres udgående mailserver asmtp.mail.dk eller bare
smtp.mail.dk.

Prøv lige en af dem, og skriv igen hvis ikke det vil virke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-07 08:06

Jeppe Vestergaard skrev:

> smtp.mail.dk.

Waw! Det virker!

Tak.

--
Bertel

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 26-05-07 09:18

> Tak.

Velbekomme.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-05-07 10:32

Jeppe Vestergaard skrev:

> Man har ihvertfald ved Sonofon. Jeg tror også man har ved TDC. Såvidt
> jeg kan finde frem til hedder deres udgående mailserver asmtp.mail.dk
> eller bare smtp.mail.dk.

Forskellen skulle ligge i at hvis man bruger *asmtp* (på computeren med fx.
OE på ) skal der være flueben i "Min server kræver godkendelse".
Hans

Fra : Claus E Beyer

Dato : 26-05-07 21:36

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i

> Forskellen skulle ligge i at hvis man bruger *asmtp* (på computeren
> med fx. OE på ) skal der være flueben i "Min server kræver
> godkendelse".

Og det betyder vel så også at man kan sende post, selv om man er koblet op
gennem andre internetforbindelser end postudbyderens, ikke?

Claus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-05-07 21:50

Claus E Beyer skrev:

> Og det betyder vel så også at man kan sende post, selv om man er
> koblet op gennem andre internetforbindelser end postudbyderens, ikke?

Jo - alt andet lige - man bruger forskellige konti til de forskellige
udbydere
Hans