WIN98 & X-cable (direkte forbundet) : Kan ~
Fra : Preben Kruse

Dato : 11-01-01 00:02

Hej ,

jeg har læst en del i denne gruppe her på det sidste,
da jeg har forsøgt at koble 2 PC'er sammen direkte m
et krydset kabel.
Det har drillet mig a H til..(også andre har jeg set) ....og jeg har
forsøgt mange af
de gode råd her fra gruppen (og fra andre sites).
Jeg har bare aldrig læst at "WIN98/directe x-cabling" slet ikke kan lade
sig gøre !!!!

Jeg har det fra
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q192/5/34.asp

citat :
"if the network cabling is twisted-pair (RJ-45), you must use a hub or
concentrator. Windows 98 does not support direct connections of RJ-45 cable
between computers"

Så den løsning kan jeg vel godt glemme alt om................ikke !! ??

Måske kan andre spare en del timer, også derfor, denne post.

Mvh Preben

Fra : Christian Mygind

Dato : 11-01-01 00:09

> "if the network cabling is twisted-pair (RJ-45), you must use a hub or
> concentrator. Windows 98 does not support direct connections of RJ-45
cable
> between computers"

Understøtter ikke DIREKTE forbindelser. Men understøtter sandelig Cross-Over
kabler. Formuleringen er ikke så heldig i en verden, hvor utrolig mange
mennesker forveksler twisted-pair (snoede ledninger i kablet) med cross-over
(krydsfeltkabler).

> Så den løsning kan jeg vel godt glemme alt om................ikke !!
??

Nej. Den skal du ikke glemme. Den fungerer nemlig!

/Chr

Fra : Preben Kruse

Dato : 11-01-01 22:33

Hej igen,

tak for svaret Christian.

Ja, der et vist noget jeg har forvekslet, kan jeg godt se nu.
Jeg er helt ny mht ethernet, som du måske har gættet.

Nu har jeg prøvet igen, uden held

Jeg har 2 pc's som begge kører win98 (4-10) og realtek8139 fast ethernetkort
i.
Forbinder dem direkte med et krydset kabel (cat.5patch x-cable stp shielded
2xrj45)
en rød sag.
Jeg har installeret de 3 protokoller, deling osv , men det er kun
masteren der
kan se begge pc's, clienten ser kun sig selv (og som regel skal den ha hjælp
til dette).
Der er blot ikke 'hul igennem' fra nogen af PC's.

Det er samme problem ligemeget hvilken pc der får lov at være master.
Har kørt rset8139, og der går det fint med transmit & receive, i DOS.
Ping (win-dos) kun ok intern på hver PC, ved ping til den anden = timeout !!

Har også prøvet at flytte netkort til anden PCI, hjalp heller ikke.

Så nu er jeg snart tom for ideer ........

Kan nogen hjælpe ??

Mvh Preben

Fra : Christian Mygind

Dato : 12-01-01 00:52

> [...]
skal den ha hjælp
> til dette). Der er blot ikke 'hul igennem' fra nogen af PC's.

Hvis den ene kan se begge, er der et "hul igennem".
Har du,
1) udover protokollerne, installeret "Klientprogram til MS-Netværk" og
serviceprogrammet "Fil og udskriftsdeling til MS-Netværk" på begge maskiner?
2) Givet maskiner 2 forskellige computernavne og ens arbejdsgruppe?
3) Placeret dem i samme netværksklasse, idet du under egenskaber for
TCP/IP->"Navn på netværkskort" (Realtek8139?) giver den ene maskine adressen
192.168.1.100 og den anden 192.168.1.101 (SKAL ikke nødvendigvis være de
konkrete adresser, men disse vil fungere.)

Så burde de være på samme net, være i stand til at se hinanden, og dele
ressourcer (medmindre der er noget jeg har glemt, halvtræt kl. 00:45)

> Det er samme problem ligemeget hvilken pc der får lov at være master.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du mener med master. Prøver du at lave en
forbindlese med "direkte kabeltilslutning"? Hvis ja, så er dette program til
at 2 maskiner kan kommunikere med et SERIELT kabel, fra com-port til
com-port. (Kan igen ikke lige huske om ikke også paralelle kabler virker
hér).
Den forbindelse DU skal have, er en "rigtig" netværksforbindelse. Den ser du
under "Andre Computere", når du har konfigureret det hele.

> Har kørt rset8139, og der går det fint med transmit & receive, i DOS.
> Ping (win-dos) kun ok intern på hver PC, ved ping til den anden = timeout
!!

OK. TCP/IP har så ikke være konfigureret ordenligt.

> Har også prøvet at flytte netkort til anden PCI, hjalp heller ikke.

Jeg tror, at dine kort sidder godt nok. Du mangler vist bare noget af
ovenstående punkter 1-3.
Hjælper dette ikke, så brok dig bare igen!

/Chr

Fra : Preben Kruse

Dato : 13-01-01 05:42

Hej Christian,

ok så 'brokker' jeg mig lige lidt videre

> Hvis den ene kan se begge, er der et "hul igennem".

Ja browse master ser client (det var det jeg mente med master),
så vi siger at 'der er hul igennem' !

> [...]
> 192.168.1.100 og den anden 192.168.1.101 (SKAL ikke nødvendigvis være de
> konkrete adresser, men disse vil fungere.)

Ja til alle 3 punkter........ desværre !

> [...]
du
> under "Andre Computere", når du har konfigureret det hele.

Det jeg mente med direkte forbundet var blot,
at der ikke er en HUB eller Switch imelllem;
men det er en fast ethernet forbindelse jeg taler om.

> Jeg tror, at dine kort sidder godt nok. Du mangler vist bare noget af
> ovenstående punkter 1-3.
> Hjælper dette ikke, så brok dig bare igen!

Fint så sidder kort da ok, men de 3 punkter er
(med mindre jeg er blevet halvblind) altså ok.
Brok brok )

> /Chr

Takker for svar & forslag, modtager meget gerne andre !

Mvh Preben

Fra : Preben Kruse

Dato : 13-01-01 13:18

Hej igen,

så kommer succeshistorien det VIRKER !!!

Men hvorfor !!!!!

Der skete det at i PC2, den som jeg ikke tidligere hacde prøvet at flytte
netkortet til anden SCI, der sad netkortet lidt skævt således at jeg ikke
kunne sætte skruen i uden at kortet blev trukket lidt ud. Derfor var det
monteret uden skruefæstning.
Netkortet blev ved et uheld (sikkert konen der havde sparket lidt til
kablet )
trukket helt ud af PCI slottet, så da jeg alligevel skulle ha skilt dyret
ad,
så skiftede jeg PCIslot og fik fæstnet med skrue også.
Så ville PC2 jo have driver installeret igen + WIN98 CD'en isat,
altså som en ny install.
Da dette var gjort og den var booted helt op, ja så var det at
underet skete : PC2 kunne se både sig selv & PC1 (browse masteren)
HURRA...................men hvorfor mon !!!!!!!!!!

I hvert fald takker jeg for jeres svar, nu må jeg så se at få mit
lille netværk brugt til noget fornuftigt og også lidt spil,
men det kan jo også være ret fornuftigt

Hej igen fra
Preben

Fra : Claus Larsen

Dato : 11-01-01 23:56

Jeg har haft det samme problem med min egen maskine. Den kunne ikke se mine
2 andre maskiner, men de kunne godt se den og hinanden.

Prøv det her:

Andre computere > egenskaber > Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
> egenskaber > sæt "Browse Master" til aktiveret.

Der må kun være en maskine på netværket der har Browse Master aktiveret, og
da du har problemer med din klient, vil jeg foreslå at du prøver det på den.

Håber det løser dit problem.

Med venlig hilsen/Best regards

Claus Larsen, Hvidovre
c.l@cool.dk

Netværksteder

Fra : Christian Mygind

Dato : 12-01-01 16:28

> Andre computere > egenskaber > Fil- og udskriftsdeling til
Microsoft-netværk

Jeg tror ikke, at dette løser deres problemer. Browse Master'en er den
maskine i et peer-to-peer netværk, der opretholder listen over, hvilken
maskiner og ressourcer, der er til rådighed på lokalnettet. Vælges værdien
"automatisk" styrer maskinerne det automatisk, idet den maskine med den
højeste version af Windows bliver browse master. Jeg vil nærmere anbefale,
at man slår den fra (eller vælger automatisk) idet den lejlighedsvist giver
problemer, når man lukker Windows. Funktionen kan på nogle maskiner få
Windows til at stå og hænge i "lukker Windows" billedet, uden at lukke ned,
idet maskinen prøver at melde af til en Browse Master, der måske lige er
slukket.

/Chr

Fra : Preben Kruse

Dato : 13-01-01 05:55

> [...]
ned,
> idet maskinen prøver at melde af til en Browse Master, der måske lige er

Hej igen.. svarer lige her også.

nej det hjalp mig ikke at styre 'browse master' manuelt.

Da det er samme win98 (Eng. 4-10) så er det ved auto-browse-master
den der booter først op der bliver master. Men problem = samme.

Ja pt står PC1 til browse master slået til
og PC2 har det slået fra,
og de er godt nok 7 lange & brede om at lukke ned !

Hilsen Preben

Fra : Preben Kruse

Dato : 13-01-01 05:28

Hej Claus,

PC1 kører faktisk pt med browse master enabled (engelsk win98 (4-10))
og PC2 har det slået fra. Men det virker jo altså ikke.
Auto gør bare at den der booter først (samme win98) bliver browse master,
men problemet er det samme.

Tak for forslaget,
hilsen Preben

Fra : Jesper S. Knudsen

Dato : 12-01-01 00:26

Hej Christian

Kan du ikke fortælle lidt om, hvordan du har sat dine maskiner op.

Jeg sidder med samme problem som Preben

Jeg har installeret TCP/IP og NETBIOS, men de to maskiner kan kun se sig
selv i workgroup, selvom den hedder det samme på de to maskiner.

Venlig hilsen

Jesper

Fra : Christian Mygind

Dato : 12-01-01 00:54

Hej Jesper,

Check lige om mit svar til Preben hjælper - hvis ikke, så vend bare tilbage!

/Chr

Fra : Claus Larsen

Dato : 12-01-01 04:06