Gitte Seeberg
Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 19:29

Jeg har netop set et interview med Gitte Seeberg på tv2, og det
klargjorde nogle ting:

NA ønsker en stram men human udlændingepolitik, og man vil fastholde
såvel 24-års grænsen som tilknytningskravet, men undgå de mange
enkeltsager. Man vil ikke tilbage til situationen før regeringsskiftet i
2001 - så her adskiller NA sig som forventet kraftigt fra Det radikale
Venstre.

Man ønsker skattenedsættelser, men nedsættelserne skal ikke ske i
boligskatterne. Man har nok en forestilling om at man kan komme igennem
skattenedsættelser 'i det omfang der er et rådighedsrum til det', og det
skal der nok kunne komme efter valget til næste år.

Man vil ikke tage stilling til hvem man vil pege på, og selv om man ikke
er begejstrede for Dansk Folkeparti, vil man ikke afvise at samarbejde
med noget som helst parti i folketinget. Jeg tror dog nok at en Naser
Khader har det lidt lettere med en Pia Kjærsgaard og Kristian Thulesen
Dahl end med med en næsten chador-klædt Asmaa.

Og forespurgt om Freverts svada mod Pia Kjærsgaard op topstyringen i
Dansk Folkeparti, så mente hun hverken af topstyring var godt eller
dårligt; det måtte afhænge af omstændighederne [og der er i øvrigt lagt
op til topstyring i NA; det er i hvert fald de tre stiftere der
bestemmer indtil efter næste valg]. DFs top betegnede hun som knaldgode
politikere, som regeringen da også havde kunnet arbejde med stabilt i nu
snart seks år.

Kort sagt, jeg gætter stadig på at valget ender med forhandlinger, der
resulterer i dannelsen af en trekantregering med Anders Fogh Rasmussen
som statsminister, og hvor der foruden ministrene fra V og K vil være
ministreposter til Naser Khader, Anders Samuelsen og Gitte Seeberg. Da
ingen af dem har tidligere ministererfaring, eller i øvrigt fagligt når
op på Per Stig Møllers niveau som udenrigsminister, kunne det være
integrationsminister [Naser Khader], økonomi- eller finansminister
[Anders Samuelsen] - og så ved jeg ikke hvor Gitte Seebergs styrke
ligger.

Dansk Folkeparti vil stadig være regeringens støtteparti, men med en
lidt stækket indflydelse. En Connie Hedegaard vil kunne arbejde hen over
midten, uden at få forbud mod det fra DF.

Regeringen skal arbejde for skattelettelser 'i det omfang der er et
råderum for det', og den stramme udlændingepolitik opretholdes 'med
enkelte humane tiltag'.

Jeg ser det ikke indlysende at sådan en politik vil virke tillokkende
for hverken en Marianne Jelved eller hendes sandsynligvis snarlige
afløser: klonen Margrethe Vestager, for slet ikke at tale om at et
flertal 'til venstre' også skulle omfatte en Asmaa fra Enhedslisten, som
med et folkeligt udtryk 'giver Naser Khader spat'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-05-07 19:57

Per Rønne skrev:
> [...]

> skattenedsættelser 'i det omfang der er et rådighedsrum til det', og det
> skal der nok kunne komme efter valget til næste år.

Præcist som både V og K?

> [...]
> Khader har det lidt lettere med en Pia Kjærsgaard og Kristian Thulesen
> Dahl end med med en næsten chador-klædt Asmaa.

Du "tror" ...

> [...]

> lidt stækket indflydelse. En Connie Hedegaard vil kunne arbejde hen over
> midten, uden at få forbud mod det fra DF.

Enten samarbejder VK med NA eller DF, ikke begge.

> Regeringen skal arbejde for skattelettelser 'i det omfang der er et
> råderum for det', og den stramme udlændingepolitik opretholdes 'med
> enkelte humane tiltag'.

Præcist som de radikale?

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 20:42

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Enten samarbejder VK med NA eller DF, ikke begge.

Gitte Seeberg kunne sagtens samarbejde med DF - så du ikke programmet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-05-07 20:57

Per Rønne skrev:

> Gitte Seeberg kunne sagtens samarbejde med DF - så du ikke programmet?

Nej, jeg så ikke programmet.

Ja, jeg tror godt Gitte Seeberg kan samarbejde med DF, selv
om hun har været en af de mest fremtrædende kritikere af
de konservatives samarbejde med DF.

Men at NA, som bl.a. blev oprettet for at undgå at
DF skal fortsætte med at have indflydelse på regerings
politik, skulle samarbejde med DF anser jeg for at være
usandsynligt og selvmord.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-07 21:43

> [...]

> DF skal fortsætte med at have indflydelse på regerings
> politik, skulle samarbejde med DF anser jeg for at være

Hele din præmis er forkert. NA er især blevet oprettet i opposition til
Det radikale Venstres udlændingepolitik, heri i opposition til Rs
holdning til islamisterne. Husk på at den aktuelle anledning til bruddet
var Gerners mediestunt med Jelveds støtte.

Og så er alle diskussionenrne naturligvis med visse forudsætninger. Her
er de aktuelle:

VKO-flertallet er væk. Der er heller ikke noget VK-NA flertal, men der
er et nyt flertal mellem VKO og NA.

DFerne anses stadig ikke for regeringsmodne, men det anses Ny Alliance.

Alternativt kan indgås en alliance til den anden side, men den alliance
vil også omfatte R, som på udlændingepolitikkens område område vil det
stik modsatte af Ny Alliance. Og den vil omfatte et Enhedslisten, som
vil have en arg islamist i en chador-lignendende dragt i sin
folketingsgruppe. Det er ikke en alliance jeg kan forestille mig.

Og så er der den tredie mulighed, over midten. Tror du virkelig på en
VSK-regering? Hvor Ny Alliance i øvrigt slet ikke er relevant?
Politikere vil gerne have indflydelse, og det får Ny Alliance mest af i
et regeringssamarbejde med VK, hvor DF agerer støtteparti. Ny Alliance
er jo stort set tilfreds med den eksisterende udlændingelovgivning, og
ønsker blot nogle 'humaniseringer' indført.

Det havde du nok fattet hvis du havde set interviewet på tv2. Mon ikke
det genudsendes? Eller kan ses på nettet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : hanzen

Dato : 14-05-07 08:46

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du "tror" ...

Selvfølgelig kan de ikke samarbejde med en kludeindpakket muhamedansk
fanatiker.
I samme øjeblik vil Naser Khader miste al tillid og *man* vil ikke længere
omtale ham som demokratisk muslim.
--
hilzen
hanzen

Villy Søvndal (SF):
»Vil statsministeren redegøre uddybende for
specialstyrkebasen Fort Bragg, der angiveligt
er placeret under den grønlandske indlandsis?«

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-05-07 22:50

"Per Rønne" wrote:

(snip!)

> [...]
> integrationsminister [Naser Khader], økonomi- eller finansminister
> [Anders Samuelsen] - og så ved jeg ikke hvor Gitte Seebergs styrke

Jeg ville - og dèt direkte trods at manden ellers hidtil har været "erklæret
radikal"! - AFSINDIGT gerne (med tiden?) se den ifølge undertegnedes måske
nok ellers ret hullede hukommelse virkeligt respektabelt intelligente og
politisk-ideologiske seriøse Anders Samuelsen som dansk Udenrigsminister!

Nok har manden altså tidligere været radikal, men han har ikke desto mindre
været een af de faretruende få radikale, som jeg ikke blot har kunnet
respektere, men faktisk mener at kunne identificere mig ret direkte med
politisk...

(Og hvis jeg nogensinde skulle driste mig til at stemme på "hans" parti,
ville det således udelukkende være for hans skyld!)

Som jeg ser det, er Gitte Seeberg "skroget", Anders Samuelsen "stormasten"
og Naser Khader såvel "storsejlet" som "det lille, flabet-blafrende Jolly
Roger" i toppen af dèn "politiske piratskude" de lige i fællesskab har
skruet sammen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-07 03:23

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
> og Naser Khader såvel "storsejlet" som "det lille, flabet-blafrende Jolly
> Roger" i toppen af dèn "politiske piratskude" de lige i fællesskab har

Der er ingen af os der er i stand til at bedømme deres
ministerkvalifikationer, men det er deres politikerkolleger nok. Der er
dog ingen tvivl om at de nok skal få en ministerpost alle tre efter et
valg.

Og så er det afgørende hvilke valgmuligheder der er:

1. Samlingsregering. Kunne i og for sig klares med en VS-regering. Hvem
skal være statsminister? Ingen ministerposter til Ny Alliance. Ikke
tiltrækkende.

2. Venstrefløj. Kan man forestille sig R sammen med ND, når de nu vil
den stik modsatte udlændingepolitik? Når ND grundlæggende er tilfreds
med den nuværende politik, og blot ønsker at give den en lidt mere human
- facade? Og hvad mon de ville sige til at være afhængige af
Enhedslisten, og Naser Khader til at skulle samarbejde en Asmaa der med
sin beklædning signalerer salafisme /en masse/ ?

3. VK. Her vil Ny Alliance få tildelt ministerposter, og der vil ikke
være nogen grundlæggende uenighed om udlændingepolitikken. DF har vist
sig som et stabilt samarbejdsparti, og en Kristian Thulesen Dahl har
senest i går i tv signaleret samarbejde med Ny Alliance. Gitte Seeberg
har karakteriseret DFs top som knalddygtige politikere, som der kan
indgås et stabilt samarbejde med, og DF ved naturligvis godt, at med et
NA i regering og med DF som støtteparti, vil støttepartiet skulle give
mere for at opnå de nødvendige kompromis'er.

Faktisk er det i en sådan konstellation mere Ny Alliances stabilitet man
må se på, end DFs. Men der er lagt op til en lige så stærk topstyring i
NA som i DF, hvor grundlæggertrojkaen vil blive den, der bestemmer. Og
det er ikke her problemerne komme.

Men hvad med de mere menige folketingsmedlemmer i en NA-gruppe? De skal
i hvert fald udvælges nøje ... og Gitte Seeberg lagde da også op til, at
det var trojkaen der bestemte hvem der stillede op, og hvor, ikke lokale
partimedlemmer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk