Hendes Majestæts "fede indforståede fætter~
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-05-07 23:13

Nåja, så falder der da lige ved en ellers på mange måder
"højtidlig-diplomatisk"-middag på Fredensborg et par IMHO i dansk
historieforståelse ganske påfaldende ærlige ord af om at "Svenskekongen"
(det SAGDE Hendes Majestæt sgu'!) i kraft af Øresundsbroen endda nu kan vade
tørskoet til København både sommer og vinter, og som sådan vil være ganske
velkommen, ligesom Carl Gustaf XVI lige her til aften i Operaen måtte stå
tilbørligt ret for vor kongesang, som ellers så vidt jeg ellers som
historiestuderende dansker mener at vide NETOP har rødder i Christian IVs
engagement i Svenskekrigene:

http://www.nomos-dk.dk/skraep/ewald3.htm

Uanset alle de flotte parader lugter det altså eet eller andet sted nærmest
af en slags indforstået-fjernfamiliær "spanking" på en fra dansk side set
næsten helt fornøjelig "Nåja, opkomlinge-svigerfamilien fra /hinsidan/ (i
kraft af den ellers ganske elskelige, nyligt afdøde Dronning Ingrid) kommer
jo på besøg og skal lige belæres tilbørligt om
de-facto-Øresundsoverherredømme"-måde...

Anders Peter Johnsen

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-05-07 05:42

"Anders Peter Johnsen"

> [...]
> som historiestuderende dansker mener at vide NETOP har rødder i Christian

Det var ganske fornøjeligt at se svenskekongen staa ret for en sang, der
fortæller om da vi tævede svenskerne.

Den samme sang burde anvendes ved alle sportslige begivenheder. Melodien er
langt mere sangbar end "Der er et yndigt land" og saa fortæller den om
danskernes store bedrifter til skræk og advarsel for evt. modstandere.

Aage

Fra : El Trabajador

Dato : 11-05-07 07:23

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i

> [...]
> Melodien er langt mere sangbar end "Der er et yndigt land" og saa
> fortæller den om danskernes store bedrifter til skræk og advarsel for

LOL!

Vi var da ikke stærke nok til at kunne beholde Skåne, Halland, og Blegind
som en del af det danske rige.
--
El Trabajador

Fra : Henry Vest

Dato : 11-05-07 10:43

Aage Andersen wrote:

> Det var ganske fornøjeligt at se svenskekongen staa ret for en sang, der
> fortæller om da vi tævede svenskerne.

Sådan i det lange løb var det nærmest omvendt.

--
Henry Vest

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-05-07 11:20

"Henry Vest"

> Sådan i det lange løb var det nærmest omvendt.

Mon ikke! Svenskerne løb ogsaa med Norge. Det staar vist 4-0 til Sverige.
Men vi kan altid styrke selvtilliden ved at synge om fortidens bedrifter og
glemme nederlagene.

Aage