Eliten flygter fra indvandrerskoler
Fra : Tveskaeg

Dato : 05-05-07 21:48

Gad om der er tale om dele af den elite der i mange år har stemt
Radikalt.

---

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4391060/

Eliten flygter fra indvandrerskoler

Af JØRGEN SKADHEDE

Folkeskoler: Højtuddannede danskere vil ikke have deres børn til at gå
i skole sammen med for mange indvandrerbørn.

Ressourcestærke danske forældre med en videregående uddannelse holder
i høj grad deres børn væk fra den lokale folkeskole, hvis den har en
høj andel af elever med indvandrerbaggrund. Det skaber problemer for
både integrationen og sammenhængskraften i det danske samfund, advarer
skolefolk. Men ingen bebrejder forældrene. De ønsker blot det bedste
for deres børn, lyder argumentet.

En ny undersøgelse fra Anvendt Kommunal Forskning (AKF) viser, at
vendepunktet for de danske forældre kommer, når flere end hver tredje
elev på en skole har indvandrerbaggrund.

Kommer andelen over ca. 30 pct., begynder de danske forældre for alvor
at fravælge den lokale folkeskole. Og det er især de højtuddannede
forældre, som finder en anden skole til deres børn. På skoler, som har
omkring 70 pct. tosprogede elever, vælger 93 pct. af de højtuddannede
i distriktet en anden skole til deres børn.

Dermed er folkeskolens adelsmærke som stedet, hvor sociale forskelle
mødes og kommer til en fælles virkelighedsforståelse flere steder
under pres i de store byer.

»Det er et klart sygdomstegn. Folkeskolen ender flere steder med at
være skraldespanden. På længere sigt kan den sammenhængskraft, som
kendetegner det danske samfund, blive svækket. Det kan ende med et A-
og et B-samfund. I de kommuner, hvor 30 pct. af børnene går i
privatskole, har vi allerede fået et sæt A- og et sæt B-skoler,« siger
Niels Egelund, professor ved Danmarks pædagogiske Universitet.
Det faglige niveau falder

Han har dog forståelse for, at de velbjærgede forældre er nervøse for
det faglige niveau. Analyser af PISA-undersøgelser har de senere år
vist, at en høj koncentration af tosprogede elever har en negativ
effekt på undervisningen for både de danske og de tosprogede elever.

»Enhver er sig selv nærmest, og vi vil alle sammen det bedste for
vores børn. Vi er ikke et homogent fællesskab, hvor alle vil bidrage
lige meget til kagen,« siger Niels Egelund.

Heller ikke skoleledernes formand Jens Færk vil bebrejde forældrene.
Men han er enig i, at integrationen lider skade på de ca. 36 skoler i
Danmark, hvor over halvdelen af eleverne har indvandrerbaggrund.

Skolefolkene er enige om, at det er nødvendigt at gå på kompromis med
det frie skolevalg, hvis man for alvor skal sikre en mere jævn etnisk
og social sammensætning af eleverne på landets skoler.

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) mener, at det frie skolevalg
er lige så meget en del af løsningen.

»Det er heldigvis sådan, at indvandrerforældrene meget gerne vil have
deres børn ind på skoler med mange danske elever. Derfor tror jeg
ikke, at vi behøver at ændre på det frie skolevalg.«

Fra : Kim2000

Dato : 05-05-07 22:03

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> skrev i en meddelelse
> Gad om der er tale om dele af den elite der i mange år har stemt
> [...]

Ja selvfølgelig. Igen så er der nogen der vil få det til at handle om race,
nej det er det ikke. Men ønsker du at dit barn skal "hænge på" elever der
ikke kan tale dansk? Ønsker du at din pige skal komme hjem og være blevet
kaldt luder? Ønsker du at undervisningen i klassen skal være tilrettelagt
udfra at 10 elever ikke kan tale ordentlig dansk? Undervisningsniveauet er
ganske enkelt for lavt og uambitiøst på indvandreskoler. Da vi boede i Århus
flyttede vi naturligvis også pigen på privatskole, det kostede godt nok en
del, men alternativet; en klasse med 28 elever, heraf 19 indvandre, der ikke
talte dansk. Det holder jeg altså for meget af mit barn til, at jeg vil
udsætte hende for.
mvh
Kim

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-05-07 00:09

On Sat, 5 May 2007 23:02:33 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>talte dansk. Det holder jeg altså for meget af mit barn til, at jeg vil

Uhyggelig historie. Først skal danskerne betale for uvedkommende
perkere som ikke er modtagelige for lærdom, og dernæst skal de
ruineres fordi de har omsorg for deres egne børn og er nødt til at
sætte dem i privatskole.
Hvor længe finder folk sig i det??

Mvh
Martin

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-05-07 22:43

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> wrote in message
> [...]

> Men han er enig i, at integrationen lider skade på de ca. 36 skoler i
> Danmark, hvor over halvdelen af eleverne har indvandrerbaggrund.

Jeg troede gode mennesker var enige med hinanden i at indvandringen og
indvandrere var en kæmpe ressource?

Måske ender det med at kun børn af Radikale- og Enhedslisteforældre vil have
deres børn i folkeskolerne.

Fra : JBH

Dato : 06-05-07 00:51

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> indvandrere var en kæmpe ressource?
>
> Måske ender det med at kun børn af Radikale- og Enhedslisteforældre vil

Næh, de vælger som de fleste andre politikere også privatskole for deres
børn

http://www.berlingske.dk/kobenhavn/artikel:aid=500542/

mvh
JBH

Fra : Neuman

Dato : 06-05-07 01:35

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næh, de vælger som de fleste andre politikere også privatskole for deres
> børn
>
> http://www.berlingske.dk/kobenhavn/artikel:aid=500542/

Ja det er virkelig ynk på højt plan, når medlemmer af EL og SF sætter deres
børn i privatskoler. De udigiver sig jo ellers for at være så glade for
kulturpaletten og forskelligheden i samfundet hvor der skal være plads til
alle. Bare ikke lige i deres nabokvarter.
Hvor mange af disse eksempler skal venstrefløjsstemmerne se før de finder
det åbenlyst at de skider i egen rede?

Fra : BigBother

Dato : 06-05-07 01:57

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for kulturpaletten og forskelligheden i samfundet hvor der skal være plads
> til alle. Bare ikke lige i deres nabokvarter.

Man mindes den tidligere minister udviklingsminister Anita "Kvajebay"
Bundegaard (R), som boede bag et så vidt jeg husker 2-3 meter højt
festningslignende plankeværk et sted i Whiskeybæltet, mens hun agiterede for
at Danmark skulle åbne grænserne for alverdens fattigdomsflygtninge. Så
bliver det ikke mere radigalt. Meget symptomatisk er hun efterfølgende
blevet ansat af FN.

Fra : @

Dato : 06-05-07 09:27

On Sun, 6 May 2007 02:57:07 +0200, "BigBother" <no@no.no> wrote:

> [...]
>festningslignende plankeværk et sted i Whiskeybæltet, mens hun agiterede for
>at Danmark skulle åbne grænserne for alverdens fattigdomsflygtninge.

og det gjorde hun så retfærdigvis ikke,

men hun forudså for flere år siden at presset på Europas grænser ville
være stærkt stigende efterhånden som forholdene i især Afrika
forværredes, og det hun sagde var at vi enten kunne vælge at lade
flygtningestrømmene komme eller begynde at skyde på flygtningene ved
vore grænser

sådan klar tale fik hun (selvfølgelig) på puklen for

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-05-07 10:10

On Sun, 6 May 2007 02:34:37 +0200, "Neuman" <neuman@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>børn i privatskoler. De udigiver sig jo ellers for at være så glade for

Ynk? - det er moderat sagt grænseløst hykleri!

Mvh
Martin

Fra : Vidal

Dato : 06-05-07 11:26

Knud Larsen wrote:

> "Tveskaeg" <nobody@noone.com> wrote in message

> Jeg troede gode mennesker var enige med hinanden i at indvandringen og
> indvandrere var en kæmpe ressource?

Det kan det jo blive, hvis ikke ignorence og
fordomme forhindrer det.

> Måske ender det med at kun børn af Radikale- og Enhedslisteforældre vil have
> deres børn i folkeskolerne.

Fordi der er et flertal af muslimer i alle danske
skoler? Hvilket årstal bliver det aktuelt efter
din mening?

Men jeg er da enig i synspunktet, at en for høj
koncentration af fremmedsprogede elever i en klsse/
skole ikke er godt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-05-07 16:50

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Det kan det jo blive, hvis ikke ignorence og
> fordomme forhindrer det.

Ja, hvis det ikke kommer til at gå lige så vidunderligt som i Holland,
Tyskland, Frankrig, Belgien, Sverige, Norge, England - hvor det jo går ad
helvede til stort set - SÅ er det naturligvis "vores skyld", det KAN kun
være pga ignorence og fordomme. Og mærkelig nok i England så er det gået
glimrende for indere og kinesere i skolevæsenet og senere hen - men
mulimerne ligger helt i bundet, og det ER naturligvis englændernes skyld

> Fordi der er et flertal af muslimer i alle danske
> skoler? Hvilket årstal bliver det aktuelt efter
> din mening?

Det kommer jo blandt andet an på hvor hurtigt forældre til typedanskere
trækker børnene ud af folkeskolen.
Hvornår tror DU forresten der bliver reelt flertal af muslimske børn i
København?

> Men jeg er da enig i synspunktet, at en for høj
> koncentration af fremmedsprogede elever i en klsse/
> skole ikke er godt.

De burde slet ikke være fremmedsprogede her i tredje generation.