Hjælp - boligpriserne falder!
Fra : Char Lee

Dato : 05-05-07 07:39

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/05/04/234123.htm

Når jeg læser denne artikkel kan jeg ikke lade være med at tænke på, om ikke
dette stunt bare er et febrilsk forsøg på at holde væksten i de allerede
urealistiske boligpriser i de to byer oppe.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 05-05-07 08:18

On Sat, 5 May 2007 08:38:46 +0200 "Char Lee"
<snuskFJERN76@hotmail.FJERNcom> sent the following smoke signals:

> [...]
>dette stunt bare er et febrilsk forsøg på at holde væksten i de allerede
>urealistiske boligpriser i de to byer oppe.

Som jeg altid siger: "Det eneste gode ved at være i København er, at man
skal hjem igen."

Og så forekommer det mig, at jeg i min bil, kan køre ud i eksempelvis
sommerlandet og se de skønne naturområder, der stadig er
muhamedanerfrie. Jeg kalder det frihed.
I en ejerbolig i 'Byen' er man mere eller mindre fastlåst.

Og så er der en betydeligt større koncentration af perkere i storbyerne
end i de mindre byer, så endnu et plus til landsbyen med gadekærret.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Poul Nielsen

Dato : 05-05-07 08:21

"Char Lee" <snuskFJERN76@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette stunt bare er et febrilsk forsøg på at holde væksten i de allerede
> urealistiske boligpriser i de to byer oppe.

Det er også mit helt klare indtryk.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-05-07 22:40

> Det er også mit helt klare indtryk.

Bolig + 2 biler giver det samme som bolig uden biler til 4,25 - det er godt
nok nogle dyre biler.

På den anden side er det ikke helt forkert, problemet er bare at de
forudsætter 2 biler "på landet" og ingen bil "i byen", men sådan hænger
virkeligheden jo ikke sammen. Nogle skal have bil uanset hvor de bor, mens
andre ikke behøver bil uanset hvor de bor. Det rigtige i artiklen er at man
skal passe på ikke at lave "kasser" i sin økonomi, for tingene hænger
sammen.

Mvh Maria

Fra : Henning

Dato : 06-05-07 07:16

On Sat, 5 May 2007 23:39:32 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Bolig + 2 biler giver det samme som bolig uden biler til 4,25 - det er godt
>nok nogle dyre biler.
En million koster ca. 3.500,- om måneden i lån. En bil koster meget
hurtigt det samme eller mere i drift, forsikring, afskrivning osv. Så
der er såmænd ikke noget specielt dyrt i det.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-07 17:29

> En million koster ca. 3.500,- om måneden i lån. En bil koster meget
> hurtigt det samme eller mere i drift, forsikring, afskrivning osv. Så
> der er såmænd ikke noget specielt dyrt i det.

Du forudsætter to nye biler og i øvrigt skal du huske at man altså også skal
betale for transport selv om man ikke har bil.

Mvh Maria

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-05-07 03:47

Maria Frederiksen wrote:
> Du forudsætter to nye biler og i øvrigt skal du huske at man altså også skal
> betale for transport selv om man ikke har bil.

I visse tilfælde kan man cykle, eller endda gå. Desuden kan transport
hurtigt blive ret billigt, f.eks. 350-450 kroner for et månedskort til
Movia (tidligere HUR) pr person. Med 3 zoner kan man komme stort set
overalt i københavn, fra S over centrum og helt ud til NV.

Det er klart at der er nogle ulemper ved ikke at have bil, bl.a. ved
transport af større indkøb såsom møbler...

Desuden er det spørgsmålet om offentlig transport er specielt
komfortabelt. Omvendt er det måske heller ikke særlig komfortabelt at
sidde og forsøge at køre bil i myldretiden; jeg har ikke selv kørekort,
så jeg skal ikke kunne sige det.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henning

Dato : 09-05-07 13:57

On Wed, 09 May 2007 04:47:11 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det er klart at der er nogle ulemper ved ikke at have bil, bl.a. ved
>transport af større indkøb såsom møbler...
De fleste møbler kan alligevel ikke være i en almindelig bil - men med
3*34 kommer du langt for 300,-!

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-05-07 17:53

Peter Knutsen wrote:
> Det er klart at der er nogle ulemper ved ikke at have bil, bl.a. ved
> transport af større indkøb såsom møbler...

og øl...

Rasmus

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-05-07 17:58

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> Movia (tidligere HUR) pr person. Med 3 zoner kan man komme stort set
> overalt i københavn, fra S over centrum og helt ud til NV.

vi kommer dog ikke uden om at "problemet" også til dels er geografisk
bestemt...
håber ikk jeg træder nogen over tæerne og det er kun venligt ment - men jeg
oplever tit "københavnere" der ikke er klar over hvor langt der kan være
mellem ting i jylland... jeg siger ikke at dem der bor i københavn ikke må
have en bil - men der er altså rigtig mange mennesker der er dybt afhængige
af en bil - ikke bare som luksus men som en nødvendighed...

Rasmus

Fra : N_B_DK

Dato : 09-05-07 18:43

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote in message
> [...]
> håber ikk jeg træder nogen over tæerne og det er kun venligt ment -
> men jeg oplever tit "københavnere" der ikke er klar over hvor langt

Enig mange har det sådan at er der længere end man kan kigge, så er der for
langt, de skulle prøve at bo en uge næsten hvilket som helst andet sed end
kbh, så ville de hurtigt opdage at der ofte er noget længere end det.

--
MVH. N_B_DK
Boykot Berlinske!

Fra : Henning

Dato : 09-05-07 19:29

> [...]
>have en bil - men der er altså rigtig mange mennesker der er dybt afhængige
>af en bil - ikke bare som luksus men som en nødvendighed...
Korrekt - det er netop der diskussionen tager sit udgangspunkt. Flyt
væk fra storbyerne, så koster husene kun det halve. Korrekt, men til
gengæld er man nødt til at have to biler... Jeg kender flere som har
taget vejen, et år efter kan de kigge tilbage på økonomien og ikke få
øje på flere penge på bundlinien alligevel. Til gengæld bruger de ~1
time i transport hver morgen og hver aften - tid man kunne have brugt
på mange andre spændende ting!

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-05-07 19:49

Henning <no.mail@all.invalid> writes:

> øje på flere penge på bundlinien alligevel. Til gengæld bruger de ~1
> time i transport hver morgen og hver aften - tid man kunne have brugt
> på mange andre spændende ting!

Nu er det jo ikke givet at man skal blive ved med at arbejde det
samme sted, når man flytter.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Egon Stich

Dato : 10-05-07 10:50

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse news:m3mz0dq1cy.fsf@obelix.wegge.dk...

> Nu er det jo ikke givet at man skal blive ved med at arbejde det
> samme sted, når man flytter.
>
> --
> // Wegge

Ligesom det er en kendsgerning, at der er langt mellem tingene "på landet". er det også en, overset, kendsgerning af der heller ikke nødvendigvis findes arbejdspladser i tilstrækkeligt omfang.
Så den med "at skifte arbejde" holder næppe for en nærmere prøvelse.

MVH
Egon

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-05-07 20:48

> [...]
> øje på flere penge på bundlinien alligevel. Til gengæld bruger de ~1
> time i transport hver morgen og hver aften - tid man kunne have brugt

Det afhænger af en masse ting. Arbejder du i Herlev, så hjælper det altså
ikke meget at flytte ind til centrum, men arbejder du i Kolding, så er 15 km
langt væk (i pris) - og kræver ikke to biler, men til gengæld et buskort.
Pointen er rigtig god, men selve regnestykket afhænger helt af hvor i
landet, hvilken by, hvilken offentlig transport der er tilgængelig,
børnepasning, job i forhold til hus osv osv.

Mvh Maria

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-05-07 01:27

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> have en bil - men der er altså rigtig mange mennesker der er dybt afhængige
> af en bil - ikke bare som luksus men som en nødvendighed...

Nu går snakken jo netop på, at man kan vælge mellem at købe et billigt
hus ude på bøhlandet samt 2 biler, eller at man kan købe et dyrere hus i
byen og så undvære biler.

Jeg har ingen jydske erfaringer, men som teenager boede jeg mellem
Ringsted og Roskilde, laaangt ude på landet hvor der kun gik bus én gang
i timen, og ja det var godt nok meget, meget ubehageligt. Derfor kan jeg
sagtens forstå at folk der bor på landet har behov for at have bil.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Egon Stich

Dato : 10-05-07 10:53

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse news:464266b9$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> i timen, og ja det var godt nok meget, meget ubehageligt. Derfor kan jeg
> sagtens forstå at folk der bor på landet har behov for at have bil.

Man behøver såmænd ikke engang at fremdrage jylland som exempel.
På Stevns er det faktisk også en uomgængelighed at besidde et køretøj, med motor, for at kunne leve et "normalt" liv.

I denne retning falder alt tilbage på den manglende vilie til at oprette en gennemtænkt og fungerende infrastruktur.

MVH
Egon

Fra : Henning

Dato : 10-05-07 15:42

> [...]
>i timen, og ja det var godt nok meget, meget ubehageligt. Derfor kan jeg
>sagtens forstå at folk der bor på landet har behov for at have bil.

Jeg tror nærmere at de faktiske kendsgerninger går på, at folk
udelukkende kigger på huspriserne. Når de så er flyttet ud i huset
langt ude i skoven langt oppe på bakken... Så er det de opdager at bil
er en nødvendighed, ikke bare een men to! Den kendsgerning overser
udflytterne i alt det rosenrøde

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-05-07 17:36

> [...]
> langt ude i skoven langt oppe på bakken... Så er det de opdager at bil
> er en nødvendighed, ikke bare een men to! Den kendsgerning overser

Det er ikke min erfaring - her på landet
Folk ved godt at det koster at bo mere end 10 km fra arbejdspladsen, hvis
der ikke findes en fornuftig offentlig transport - og hvor gør der det?
Vi har feks. 35 minutter på arbejde i bil. I toge/busser ville det tage knap
2 timer under optimale forhold.

Mvh Maria

Fra : Neuman

Dato : 05-05-07 09:07

> [...]
> dette stunt bare er et febrilsk forsøg på at holde væksten i de allerede
> urealistiske boligpriser i de to byer oppe.

En undersøgelse foretaget af folk som tjener penge på hussalg tillægger jeg
pr. definition ingen vægt. De ligger for mig i kategorien brugtbils- og
hundehandlere