Unge og bolig
Fra : mfn

Dato : 03-05-07 20:30

Hvordan skal vi unge mennesker dog få en chanche på boligmarkedet? I 1974
kunne min far bygge sin egen villa på 140 m2 på 1 år på en lærlingeløn.
omkring 300000 kr har det kostet. Manden er noget så simpelt som mekaniker.
I løbet af årene er det nu blevet til 3 ejendomme de ejer.

Jeg står som 25-årig her i 2007. Jeg har forsøgt alle midler. Jeg har endda
haft nat-arbejde og stadig fået nej til så meget som 1 krone hos
kreditforeningerne. Jeg bor i mine forældres rækkehus, som kostede 650000
kr, og har betalt samtlige udgifter de har ved at eje det. Så det er penge
lige i lommen til deres friværdi!

Og jeg har da en uddannelse som er lige så lang som min fars, men det rækker
ikke til dagens boligmarked.

Den eneste mulighed jeg ser for at blive boligejer er en gammel rønne på
lolland, hov nej den kan jeg ikke engang låne til. Jeg dokumenterede engang
en årsindtøgt på 300000 + konens på omtrent 230000, det kom vi ikke langt
med.

Kan det være fordi de kigger strengt på om man fx har studiegæld? Vi skylder
da 20-30000 på det endnu men det er jo basører i det store spil.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-05-07 20:41

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skylder
> da 20-30000 på det endnu men det er jo basører i det store spil.

Der må være nogle specielle forhold i jeres tilfælde, for jeg kender da en
del, med lavere indkomst, som ikke har haft problemer med at låne hos
kreditforeningerne. Men det handler jo også om, hvordan budgettet i
almindelighed ser ud, og långiver kan se, at der er luft til afdragene. Men
det virker nu ret imponerende, hvis din far har bygge et hus til 300.000 på
en lærlingeløn i 1974. Min bror var mekanikerlærling i samme periode, og
havde på, på første år omkring 4,50 i timen, stigende til 8-9 kroner i timen
på fjerde år. Så din far må have arbejdet utroligt mange timer, hvis han har
finansieret alle de 300.000 af lønnen.

Jan

Fra : qx

Dato : 03-05-07 21:46

> [...]
> Hvordan skal vi unge mennesker dog få en chanche på boligmarkedet? I 1974
> kunne min far bygge sin egen villa på 140 m2 på 1 år på en lærlingeløn.

Det var sandelig en høj lærlingeløn.

>Manden er noget så simpelt som mekaniker.

Så er det endnu mere bemærkelsesværdigt.

Men med en fast bankforbindelse gennem de næste par år, er jeg da sikker på,
at I vil kunne forhandle Jer til et brugbart lån.

qx

Fra : Peter Bang

Dato : 03-05-07 23:17

qx <quade@cafeer.dk> skrev:

>"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>.news.tele.dk...
>
>Det var sandelig en høj lærlingeløn.

Mon ikke manden mener, at hans far fik financieret byggeriet, på
trods af, at han på daværende tidspunkt blot havde en lav løn
som lærling???

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-07 23:04

> Kan det være fordi de kigger strengt på om man fx har studiegæld? Vi
> skylder
> da 20-30000 på det endnu men det er jo basører i det store spil.

Banker har en 'opskrift' på hvem de vil låne penge til - jeg har været ude
for at få nej til lån, til trods for at jeg stod med en ordre på en vare,
som jeg skulle udfylde - ordren faldt naturligvis til jorden, fordi banken
ikke ville hjælpe mig i de par måneder det ville tage at få betaling fra
kunden.

Svinene tjener naturligvis ikke penge på mig længere - ingen grund til at
lade sig behandle sådan og så fortsætte med at lade sig bolle i røven. De
små sparekasser er nu mindst 'mcdonalds banking' agtige.