/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
jihad - før og nu
Fra : Knud Larsen


Dato : 02-05-07 08:28

For dem der er trætte af AHWs løgnehistorier om hvad "jihad" betyder, så
kommer der fire artikler på Opendemocracy, af en islamforsker, om jihad i
historisk kontekst og - fjerde artikel - hvad jihad betyder i dag.

Mere relevant end AHWs forsøg på historieforfalskning, er det naturligvis,
at også en EU-kommissær forsøger at sælge løgnen om jihad, som åndelige
sysler hjemme ved spisebordet. OG denne løgn vil kommissæren have til at
være officiel EU-kultur-politik.


Første artikel findes her:

http://www.opendemocracy.net/faith-europe_islam/jihad_4579.jsp


En bid:


So first, just what is jihad?

Well, actually there are two kinds, depending on whether the Muslims are
politically strong or weak. I shall start with the type associated with
political strength, because that's the normal type in Islamic history. I
shall get to the second in connection with the question of modern relevance.

The normal type of jihad is missionary warfare. That's how you'll find it
described in the classical law-books, from about 800 to about 1800. What the
Quran has to say on the subject is a different question: the rules it
presupposes seem to be a good deal more pacifist than those developed by the
jurists and exegetes. But it is the work of the latter which came to form
the sharia - the huge mass of precepts on which the public and private lives
of Muslims were based (at least in theory), down to the coming of modernity,
which still regulates their devotional lives today, and on which Islamists
(or "fundamentalists") would like once more to base the entire arena of
public life.

The scholars said that jihad consisted in backing the call to Islam with
violence, where necessary. It was "the forcible mission assisted by the
unsheathed sword against wrongheaded people who arrogantly refuse to accept
the plain truth after it has become clear": thus a scholar who died in 1085.
The idea was that God was the only ruler of the universe. Humans who refused
to acknowledge this were in the nature of rebels, who had to be brought to
heel. At the very least, they had to submit to God politically, by being
brought under Muslim government. But ideally, they would submit to him in
religious terms as well, by converting.

Holy warriors worked by making regular incursions into the lands of the
infidels in order to call them to Islam. Normally, they would do so as part
of an official expedition launched by the state, but they might also operate
on their own.

....



 
 
Arne H. Wilstrup (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 02-05-07 10:16

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
news:46383d8a$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> For dem der er trætte af AHWs løgnehistorier om hvad "jihad"
> betyder, så kommer der fire artikler på Opendemocracy, af en
> islamforsker, om jihad i historisk kontekst og - fjerde
> artikel - hvad jihad betyder i dag.
>
> Mere relevant end AHWs forsøg på historieforfalskning, er det
> naturligvis, at også en EU-kommissær forsøger at sælge løgnen
> om jihad, som åndelige sysler hjemme ved spisebordet. OG denne
> løgn vil kommissæren have til at være officiel
> EU-kultur-politik.

Det er ikke løgn - og det er ikke historieforfalskning. Jihad
åbner også mulighed for Hellig krig, men ordet betyder - som jeg
skrev -anstrengelse.

og SDE giver mig ret:


"
ji'had, [dJI-] (arab. 'anstrengelse, kamp, strid'), bestræbelse
for at sikre islams udbredelse, evt. ved krig. Muslimers
definition af jihad tager udgangspunkt i Koranens opfordringer
til kamp for at sikre islams eksistens; de åbenbaringer, som
Muhammed modtog i de første år efter udvandringen til Medina,
præges af sådanne opfordringer. Målet med jihad er at gøre det
muligt for den islamiske stat at etablere sig. Det ligger
derimod ikke i begrebet, at ikke-muslimer ved tvang skal gøres
til muslimer; mod betaling af en særlig skat, jizya, garanteres
fx jøder og kristne fuld religiøs autonomi af den islamiske
øvrighed (se ahl al-dhimma). I islamisk ret (sharia) defineres
jihad som en kollektiv pligt, der påhviler hele det islamiske
samfund, til forskel fra fx fasten (ramadan) og de daglige
bønner, der er individuelle religiøse pligter. Muslimske
retslærde har gennem tiderne været indbyrdes uenige om, under
hvilke omstændigheder der kan opfordres til jihad.
I den islamiske mystik og hos en række muslimske filosoffer
skelnes der mellem den store jihad og den lille jihad. Målet for
den store jihad er at gøre den enkelte muslim fuldkommen i
religiøs og moralsk henseende, mens den lille jihad udtrykker
den kollektive pligt, nemlig at hver enkelt muslim må påtage sig
sin del af forsvaret af det islamiske område i tilfælde af
trussel eller aggression udefra."

Så kan du forsøger at kalde det historieforfalskning en gang
til. Det vil ikke lykkes dig at overbevise folk, der kan læse
indenad om dette.





Knud Larsen (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Knud Larsen


Dato : 02-05-07 10:48


"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message
news:46385713$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> news:46383d8a$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> For dem der er trætte af AHWs løgnehistorier om hvad "jihad" betyder, så
>> kommer der fire artikler på Opendemocracy, af en islamforsker, om jihad i
>> historisk kontekst og - fjerde artikel - hvad jihad betyder i dag.
>>
>> Mere relevant end AHWs forsøg på historieforfalskning, er det
>> naturligvis, at også en EU-kommissær forsøger at sælge løgnen om jihad,
>> som åndelige sysler hjemme ved spisebordet. OG denne løgn vil kommissæren
>> have til at være officiel EU-kultur-politik.
>
> Det er ikke løgn - og det er ikke historieforfalskning. Jihad åbner også
> mulighed for Hellig krig, men ordet betyder - som jeg skrev -anstrengelse.

Vist betyder det "anstrengelse for at tilfredsstille Allah" - det har jeg
skrevet mange gange, MEN du har hævdet at det IKKE betyder hellig krig, -
læs dog hvad islamforskerne siger om jihads historie, og ikke havde danske
apologeter siger om sagen.


Første verdenskrig blev af kalifatet kaldt: "Den Store Jihad" - men det jo
bare empiri og ikke teori, så det kan "vi" ikke bruge til noget.


>
> og SDE giver mig ret:
>
>
> "
> ji'had, [dJI-] (arab. 'anstrengelse, kamp, strid'), bestræbelse for at
> sikre islams udbredelse, evt. ved krig. Muslimers definition af jihad
> tager udgangspunkt i Koranens opfordringer til kamp for at sikre islams
> eksistens; de åbenbaringer, som Muhammed modtog i de første år efter
> udvandringen til Medina, præges af sådanne opfordringer. Målet med jihad
> er at gøre det muligt for den islamiske stat at etablere sig. Det ligger
> derimod ikke i begrebet, at ikke-muslimer ved tvang skal gøres til
> muslimer; mod betaling af en særlig skat, jizya, garanteres fx jøder og
> kristne fuld religiøs autonomi af den islamiske øvrighed (se ahl
> al-dhimma). I islamisk ret (sharia) defineres jihad som en kollektiv
> pligt, der påhviler hele det islamiske samfund, til forskel fra fx fasten
> (ramadan) og de daglige bønner, der er individuelle religiøse pligter.
> Muslimske retslærde har gennem tiderne været indbyrdes uenige om, under
> hvilke omstændigheder der kan opfordres til jihad.
> I den islamiske mystik og hos en række muslimske filosoffer skelnes der
> mellem den store jihad og den lille jihad. Målet for den store jihad er at
> gøre den enkelte muslim fuldkommen i religiøs og moralsk henseende, mens
> den lille jihad udtrykker den kollektive pligt, nemlig at hver enkelt
> muslim må påtage sig sin del af forsvaret af det islamiske område i
> tilfælde af trussel eller aggression udefra."
>
> Så kan du forsøger at kalde det historieforfalskning en gang til. Det vil
> ikke lykkes dig at overbevise folk, der kan læse indenad om dette.


Så læs dog afsnittet !


"I den islamiske mystik" - det er utroligt så ofte "man" drager sufierne
ind, når man møder ubehagelige kendsgerninger i islams historie. Sufierne
lagde vægten på det åndelige, og nogle kunne endog stille spørgsmålstegn ved
om Allah overhovedet eksisterede, de drak vin og dansede - men det er IKKE
noget der bare ligner mainstream inden for islam. Det må vel selv du
nødtvungent indrømme.

Prøv at nærlæse denne gang undenomssnak:


" Målet med jihad er at gøre det
> muligt for den islamiske stat at etablere sig. Det ligger derimod ikke i
> begrebet, at ikke-muslimer ved tvang skal gøres til muslimer; mod betaling
> af en særlig skat, jizya, garanteres fx jøder og kristne fuld religiøs
> autonomi af den islamiske øvrighed (se ahl al-dhimma)."

"gøre muligt at etablere sig" Det var også derfor vi erobrede
Guldkysten, men vi ville jo aldrig komme med sådan en gang udenomssnak for
at "forklare", at det var helt nødvendigt for os.

Og meget morsomt at jøder og kristne kan slippe med livet i behold (det kan
folk fra andre religioner altså ikke, men det går vi let hen over), OG det
fremstilles som nærmest positivt, at de kan slippe for at få halsen skåret
over, hvis de betaler - en kæmpestor - beskyttelsesskat. Den første
dhimmiskat var på 50% af al indkomst, og den har ofte været på det niveau.

Afsnittet viser, at vi ER på vej til at indrette os på at islam bliver
hovedreligion i Europa, - der kommer flere og flere signaler om at vi
hellere må indrette os på det uundgåelige, - og især fra venstreorienterede.










Arne H. Wilstrup (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 02-05-07 11:33

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
news:46385e80$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> >> Det er ikke løgn - og det er ikke historieforfalskning.
> >> Jihad åbner også
>> mulighed for Hellig krig, men ordet betyder - som jeg
>> skrev -anstrengelse.
>
> Vist betyder det "anstrengelse for at tilfredsstille Allah" -
> det har jeg skrevet mange gange, MEN du har hævdet at det IKKE
> betyder hellig krig, - læs dog hvad islamforskerne siger om
> jihads historie, og ikke havde danske apologeter siger om
> sagen.

At du ikke anerkender SDE er ikke mit problem.

Jihad er arabisk og betyder anstrengelse - det har jeg skrevet
og det står jeg ved. At der findes flere niveauer hvor det til
sidst kan ende med krig, har jeg aldrig bestridt, men jeg
bestrider at det alene betyder hellig krig og at det er den
eneste mulige oversættelse. Du kan ikke være uvidende om at
ordet "krig" har en emotiv betydning og når du alene vælger
dette ord, så skyldes det naturligvis din modvilje mod
muslimerne, som du så på den måde forsøger at dæmonisere. Jeg
har som sagt ikke skrevet at indholdet ikke også kan udlægges om
en slags hellig krig, men det er altså ikke det ordet betyder.
Beklager.
>
> >
>>
>> og SDE giver mig ret:
>>
>>
>> "
>> ji'had, [dJI-] (arab. 'anstrengelse, kamp, strid'),
>> bestræbelse for at sikre islams udbredelse, evt. ved krig.
>> Muslimers definition af jihad tager udgangspunkt i Koranens
>> opfordringer til kamp for at sikre islams eksistens; de
>> åbenbaringer, som Muhammed modtog i de første år efter
>> udvandringen til Medina, præges af sådanne opfordringer.
>> Målet med jihad er at gøre det muligt for den islamiske stat
>> at etablere sig. Det ligger derimod ikke i begrebet, at
>> ikke-muslimer ved tvang skal gøres til muslimer; mod betaling
>> af en særlig skat, jizya, garanteres fx jøder og kristne fuld
>> religiøs autonomi af den islamiske øvrighed (se ahl
>> al-dhimma). I islamisk ret (sharia) defineres jihad som en
>> kollektiv pligt, der påhviler hele det islamiske samfund, til
>> forskel fra fx fasten (ramadan) og de daglige bønner, der er
>> individuelle religiøse pligter. Muslimske retslærde har
>> gennem tiderne været indbyrdes uenige om, under hvilke
>> omstændigheder der kan opfordres til jihad.
>> I den islamiske mystik og hos en række muslimske filosoffer
>> skelnes der mellem den store jihad og den lille jihad. Målet
>> for den store jihad er at gøre den enkelte muslim fuldkommen
>> i religiøs og moralsk henseende, mens den lille jihad
>> udtrykker den kollektive pligt, nemlig at hver enkelt muslim
>> må påtage sig sin del af forsvaret af det islamiske område i
>> tilfælde af trussel eller aggression udefra."
>>
>> Så kan du forsøger at kalde det historieforfalskning en gang
>> til. Det vil ikke lykkes dig at overbevise folk, der kan læse
>> indenad om dette.
>
>
> Så læs dog afsnittet !
> >
> Prøv at nærlæse denne gang undenomssnak:


det er fra SDE - så nej, det er ikke udenomssnak. At du ikke
erkender SDE er dit problem.


>
>
> " Målet med jihad er at gøre det
>> muligt for den islamiske stat at etablere sig. Det ligger
>> derimod ikke i begrebet, at ikke-muslimer ved tvang skal
>> gøres til muslimer; mod betaling af en særlig skat, jizya,
>> garanteres fx jøder og kristne fuld religiøs autonomi af den
>> islamiske øvrighed (se ahl al-dhimma)."
>
> "gøre muligt at etablere sig" Det var også derfor vi
> erobrede Guldkysten, men vi ville jo aldrig komme med sådan en
> gang udenomssnak for at "forklare", at det var helt nødvendigt
> for os.

pladder -det kan ikke sammenlignes- når du spørger om jihad
betyder hellig krig, så må jeg beklageligvis sige at det gør det
ikke, at din påstand er for upræcis til at det kan afgøres alene
med et ja eller nej. Derfor valgte jeg at anvende den korrekte
oversættelse fra arabisk, nemlig "anstrengelse" - det tror du så
ikke på også selvom jeg anvender en autoritativ kilde, og så er
den jo ikke længere.

>
> Og meget morsomt at jøder og kristne kan slippe med livet i
> behold (det kan folk fra andre religioner altså ikke, men det
> går vi let hen over), OG det fremstilles som nærmest positivt,
> at de kan slippe for at få halsen skåret over, hvis de
> betaler - en kæmpestor - beskyttelsesskat. Den første
> dhimmiskat var på 50% af al indkomst, og den har ofte været på
> det niveau.

Du er useriøs her.
>
> Afsnittet viser, at vi ER på vej til at indrette os på at
> islam bliver hovedreligion i Europa, - der kommer flere og
> flere signaler om at vi hellere må indrette os på det
> uundgåelige, - og især fra venstreorienterede.

vås! Og da jeg ikke har tid til disse evindelige fejder med dig
om at "islam er over os" og "flygt for de brølende muslimske
horder, der vil afstrube vore hoveder og indføre sharialove og
undertvinge danskerne" og når du så bliver sat til vægs, så
kalder du det bare bortforklaringer, så ser jeg ingen grund til
at fortsætte denne OT-debat.
Derfor EOD.



Knud Larsen (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Knud Larsen


Dato : 02-05-07 16:08


"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message
news:46386910$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> news:46385e80$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

>> Og meget morsomt at jøder og kristne kan slippe med livet i behold (det
>> kan folk fra andre religioner altså ikke, men det går vi let hen over),
>> OG det fremstilles som nærmest positivt, at de kan slippe for at få
>> halsen skåret over, hvis de betaler - en kæmpestor - beskyttelsesskat.
>> Den første dhimmiskat var på 50% af al indkomst, og den har ofte været på
>> det niveau.
>
> Du er useriøs her.

Det må du gerne dokumentere, eller argumentere for men det kan du jo ikke,
derfor dropper du bekvemt ud af diskussionen.

>>
>> Afsnittet viser, at vi ER på vej til at indrette os på at islam bliver
>> hovedreligion i Europa, - der kommer flere og flere signaler om at vi
>> hellere må indrette os på det uundgåelige, - og især fra
>> venstreorienterede.
>
> vås! Og da jeg ikke har tid til disse evindelige fejder med dig om at
> "islam er over os" og "flygt for de brølende muslimske horder, der vil
> afstrube vore hoveder og indføre sharialove og undertvinge danskerne" og
> når du så bliver sat til vægs, så kalder du det bare bortforklaringer, så
> ser jeg ingen grund til at fortsætte denne OT-debat.

Vi ER naturligvis på vej til at indrette os, og det har INTET med "horder af
muslimer" at gøre. Husk det er kun DIG der har talt om "muslimske horder"
fordi de var imod dine brødre fra Rusland, - muslimske horder i Tjetjenien,
husker du vel.

Du kan godt spare dine overdrivelser og dermed forsøg på at afspore
diskussionen, som du jo altid gør, og som du vel lærte i din ungdom i DKP ?




> Derfor EOD.
>
>



@ (02-05-2007)
Kommentar
Fra : @


Dato : 02-05-07 15:48

On Wed, 2 May 2007 11:16:16 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
>news:46383d8a$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> For dem der er trætte af AHWs løgnehistorier om hvad "jihad"
>> betyder, så kommer der fire artikler på Opendemocracy, af en
>> islamforsker, om jihad i historisk kontekst og - fjerde
>> artikel - hvad jihad betyder i dag.
>>
>> Mere relevant end AHWs forsøg på historieforfalskning, er det
>> naturligvis, at også en EU-kommissær forsøger at sælge løgnen
>> om jihad, som åndelige sysler hjemme ved spisebordet. OG denne
>> løgn vil kommissæren have til at være officiel
>> EU-kultur-politik.
>
>Det er ikke løgn - og det er ikke historieforfalskning. Jihad
>åbner også mulighed for Hellig krig, men ordet betyder - som jeg
>skrev -anstrengelse.

blot er lærde udi muhamedanisme enige om at jihad er 5% indre "kamp"
for at blive en endnu værre muhamedaner

mod 95% aktiv voldelig kamp for at udbrede muhamedanismen


>Så kan du forsøger at kalde det historieforfalskning

Wilstrup du er selv en omvandrende forfalskning


--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/

Knud Larsen (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Knud Larsen


Dato : 02-05-07 16:02


"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message
news:46385713$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> news:46383d8a$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> For dem der er trætte af AHWs løgnehistorier om hvad "jihad" betyder, så
>> kommer der fire artikler på Opendemocracy, af en islamforsker, om jihad i
>> historisk kontekst og - fjerde artikel - hvad jihad betyder i dag.
>>
>> Mere relevant end AHWs forsøg på historieforfalskning, er det
>> naturligvis, at også en EU-kommissær forsøger at sælge løgnen om jihad,
>> som åndelige sysler hjemme ved spisebordet. OG denne løgn vil kommissæren
>> have til at være officiel EU-kultur-politik.
>
> Det er ikke løgn - og det er ikke historieforfalskning. Jihad åbner også
> mulighed for Hellig krig, men ordet betyder - som jeg skrev -anstrengelse.
>
> og SDE giver mig ret:

Hvad kommer etymologien sagen ved, kan du ikke læse "bestræbelse for at
sikre islams udbredelse, evt ved krig" - at det hovedsagelig var med krig,
er så en anden sag, MEN det er altså IKKE åndelig personlig anstrengelse,
der fører til udbredelse af islam. Det kan vel selv du indse, nej? Det
tænktejeg nok.

Hvorfor tør du ikke læse en islamforsker, som er specialist i jihad?





>
>



@ (02-05-2007)
Kommentar
Fra : @


Dato : 02-05-07 20:22

On Wed, 2 May 2007 17:02:01 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

>
>"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message
>news:46385713$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
>> news:46383d8a$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> For dem der er trætte af AHWs løgnehistorier om hvad "jihad" betyder, så
>>> kommer der fire artikler på Opendemocracy, af en islamforsker, om jihad i
>>> historisk kontekst og - fjerde artikel - hvad jihad betyder i dag.
>>>
>>> Mere relevant end AHWs forsøg på historieforfalskning, er det
>>> naturligvis, at også en EU-kommissær forsøger at sælge løgnen om jihad,
>>> som åndelige sysler hjemme ved spisebordet. OG denne løgn vil kommissæren
>>> have til at være officiel EU-kultur-politik.
>>
>> Det er ikke løgn - og det er ikke historieforfalskning. Jihad åbner også
>> mulighed for Hellig krig, men ordet betyder - som jeg skrev -anstrengelse.
>>
>> og SDE giver mig ret:
>
>Hvad kommer etymologien sagen ved, kan du ikke læse "bestræbelse for at
>sikre islams udbredelse, evt ved krig" - at det hovedsagelig var med krig,
>er så en anden sag, MEN det er altså IKKE åndelig personlig anstrengelse,
>der fører til udbredelse af islam. Det kan vel selv du indse, nej? Det
>tænktejeg nok.
>
>Hvorfor tør du ikke læse en islamforsker, som er specialist i jihad?

fordi Wilstrup ikke ønsker at ting som fakta skal forstyrre hans
drømmeverden


--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/

Per Hagemann (02-05-2007)
Kommentar
Fra : Per Hagemann


Dato : 02-05-07 19:49


"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen
news:46385713$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> og SDE giver mig ret:
> I den islamiske mystik og hos en række muslimske filosoffer
> skelnes der mellem den store jihad og den lille jihad. Målet for den store
> jihad er at gøre den enkelte muslim fuldkommen i religiøs og moralsk
> henseende, mens den lille jihad udtrykker den kollektive pligt, nemlig at
> hver enkelt muslim må påtage sig sin del af forsvaret af det islamiske
> område i tilfælde af trussel eller aggression udefra."
>

Haditten om den store og den lille djihad er ikke med i de autoritative
haditsamlinger. I stedet bruger encyklopædi-skribenten altså mystikere og
filosoffer som ophavet, men spørgsmålet er om disse læremestre overhovedet
har proselytter blandt de danskboende muhamedanere. Normalt argumenterer
apologeterne jo med at den gennemsnitlige muhamedaner i Danmark ikke føler
sig forpligtet på den allermest fundamentalistiske udlægning af Koranen, men
afvigende sufiholdninger fremdrages gladeligt af samme apologeter uden at
disse retninger kendes organiseret i Danmark.

Den tyrkiske sufiretning, som faktisk er repræsenteret med egen dansksproget
hjemmeside, www.islamidag.dk , tolker så sandelig hovedbetydningen af djihad
som krig. Det er der flere eksempler på fra deres hjemmeside, f.eks.
følgende passus fra artiklenen Kalifatets Genrejsning,
http://islamidag.dk/0khforord.html :

citat start

En jihad-orienteret hær måtte tilsidesættes for at bane vej for en finans-
orienteret hær, som simpelthen ville dræbe efter ordre, uden moralsk
overvejelse og uden ret til at tage del i krigsbyttet (ghanam). Så
Janissarkorpset blev afskaffet sammen med deres sufiske tariqahs,
Bektashiserne. Det blev ikke reformeret, ejheller renset for fejl - det blev
udslettet og dets ledere blev myrdet. Europa følte allerede trygheden brede
sig - mens det rykkede i stilling til dødstødet.

Nomokrati - islams naturlige lov - som skaber balance mellem mand og kvinde,
soldater og sufier, dommere og guvenører, beskatning og velfærd - blev
splittet ad for at bane vej for det "moderne" - autokrati som selv kalder
sig for demokrati. Med Janissarkorpset opløst og Janitsarerne myrdet,
begyndte Mahmud at oprette en Kongelig Garde efter den europæiske model.
Hærens imamer blev ikke længere udpeget af Sheik al-Islam, men af Direktøren
for det Kongelige Bibliotek.

citat slut

Rolf Slot-Henriksen har i bunden af http://www.dci.dk/?artikel=880 kortlagt
de tyrkiske sufier, specielt Tariqah Jihad med hjemmesiden islamidag.dk.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408602
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste