Top-down virker ikke - om Danske Bådejere
Fra : morten.terf.andersen~

Dato : 23-05-07 08:44

"Danske Bådejere godt igang" hedder en artikel af Lars Ove Hansen i
Sejlerbladet nr. 3/2006 - Dansk Sejlunions officielle medlemsblad. Her
står blandt andet om det nye website http://www.danskebaadejere.dk/:

"Baggrunden for etableringen af Danske Bådejere er beslutningen om, at
Dansk Sejlunion skal øge indsatsen overfor bådejere markant. Det er
endvidere målet, at Danske Bådejere skal være med til at fastholde og
tiltrække medlemmer til klubberne ved hjælp af de tilbud og services,
der tilbydes".

Det er klubberne selv, der har ønsket initiativet, og den lokale
opbakning til sitet er vigtig.

Desuden loves der i artiklen, at der vil blive mulighed for, at
"bådejerne kan kommunikere med hinanden i online brugerfora".

Hvordan er det så gået siden - p.t. anno maj 2007?

Ja, som både sejler og kommunikationsmand er jeg slemt skuffet.

For det første lever sitet slet ikke op til internettets fundamentale
natur - at man relaterer og linker til hinanden. Der er tale om et
lukket univers - hvor man ovenikøbet skal logge på med en besværlig
tal- og cifferkode som brugernavn - og én man ikke selv kan bestemme
(= medlemsnummer). Desuden er sitet forbeholdt medlemmer af en klub
under unionen.

Det såkaldte "online brugerfora" er ikke-eksisterende. Den eneste
profil, jeg kan "snakke med", er min egen. Derfor har jeg kun været
logget på sitet nogle få gange siden tilbuddet blev kundgjort.

Det eneste der virker, er information og gode råd om for eksempel el-
installationer og forårsklargøring. Men da dette indhold er
forholdsvis statisk i natur, er det ikke lokkemad nok.

Derudover er der et nyhedsbrev - og det er fornuftigt nok, selvom der
mangler rss-feeds.

For mig er det tydeligt, at sitet er fritidspolitisk og kommercielt
betinget, og selvom intentionerne givetvis er de bedste, så virker top-
down ikke. Sitet er baseret på en old-school markedsføringsidé om
monopolet, der taler til masserne.

Danske Bådejere overser ganske enkelt dem, det hele drejer sig om -
medlemmerne. Og altså også mig, der er medlem af Øresunds Sejlklub
Frem i Svanemøllehavnen.

Jeg er aldrig blevet spurgt om sitet, og så vidt jeg er orienteret, er
der aldrig foretaget en egentlig brugerundersøgelse blandt de menige
medlemmer om sitet. Og jeg kender ingen sejlere, der af sig selv har
omtalt sitet nogensinde. Det siger lidt om gennemslagskraften.

Gennemslagskraften udebliver på grund af lukketheden. Hvis man vil
have fat i brugerne i dag, må man spille med åbne kort.

Jeg ville ønske, at Dansk Sejlunion havde kontaktet én af de mange
dygtige profiler her på Kommunikationsforum. Én der kan etablere den
fornødne brugerkontakt og som tænker i "græsrodsbaner".

Indtil da må jeg konstatere, at unionen er meget langt fra målet om
"at Danske Bådejere skal være det foretrukne medie, når bådejere
fremover søger viden og information om konkrete emner og services
relateret til det at være bådejer". Og også meget langt fra målet om,
at "vi vil i stigende grad i forbrugerrelaterede spørgsmål påtage os
rollen som bådejernes talsmand i lighed med FDM".

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-05-07 09:54

Hej Morten,

Jeg er ret enig med dig. Jeg mener dog det kan siger kortere (og måske lidt
mere spydigt):

"Når man åbner den pæne kasse, er der ingenting inden i...."

Der er efter min vurdering ikke belæg for at konstruktionen. Vi var alle
medlemmer i forvejen og al den information der ligger på sitet havde vi i
forvejen. Hvis man vil blive en success så skal man skabe noget for
mennesker som de ikke havde i forvejen. "Danske bådeejere" giver ikke
bådejerne noget. Det er udelukkende sat i søen fordi dansk sejlunion havde
et behov. Og hvorfor skulle jeg bruge energi på ekstra password for at få en
tom kasse ??

Jeg synes dansk sejlunions hjemme side var (og er) ganske udemærket. De
skulle bare have brugt tid på at lægge lidt mere indhold på siden og ikke
brugt tiden på en helt ny "kasse" uden indhold.

Jeg opfatter det som et fejlslagen marketing fif ....

Hvis jeg skulle være så selvhævdende (beklager, jeg skal ellers nok holde
inde med den slags ...) så kan jeg lige fortælle om mit arbejde med
www.MAXImalt.dk, som jeg får virkelig meget dejlig ros for. Det var noget
jeg satte i søen fordi jeg som maxi ejer selv synes at der manglede noget.
Jeg tænkte "HVis jeg mangler det, så er der også andre der mangler det"...
Og så har jeg skabt www.maximalt.dk: - som ikke er designet for at blære mig
med det jeg kan fra mit job i IT branchen (det synes ret tydeligt på
maximalt's totalt forældede it platform), - som ikke er designet for at løse
et problem i Dansk Maxi Klub (der er nemlig ikke nogen). - og som ikke er
designet for tjene penge. - MEN som er designet til at skabe det der
manglede og som jeg selv følte på egen krop for knap 10 år siden da jeg
købte min første Maxi.... Det tror jeg på er vejen frem. Og når
intentionerne er de rigtige, så er det ikke særlig omkostningskrævende.
www.Maximalt.dk har udover en masse tid kostet mig under 10.000 kr for de
knap 10 år det har været kørende. 1000 unikke besøgende hver uge og en masse
venner nye venner har jeg fået. - og det er meget mere værd ....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-07 13:00

Lad mig tilføje: Stort set alle succesfulde produkter eller ydelser har på
lanceringstidspunktet været i stand til at dække et behov på en unik eller
bedre måde end andre produkter/ydelser ... Og for at blive i citaterne:
"Suppose they gave at party - and nobody came?" ...

Når man har været inde og kigge et par gange, og der stort set ikke sker en
s***, ja, så dropper man det link ... der er jo så mange andre gode og
spændende fora ... dette er et af dem - og for at skifte skal der være en
god grund, f.eks.: Noget nyt, noget bedre, noget nemmere, noget sjovere,
noget billigere (den er svær ... ...), noget hurtigere, noget mere
aktuelt, noget mere præcist rettet mod ens personlige interesser ....

Så måske man heller skulle tænke i baner såsom: "If you can't beat them,
join them" - kort sagt optræde mere i formidlerrollen - end i
formynderrollen, bl.a. med password man ikke kan huske .. -, så man som
sejler kan gå ind og finde alle mulige links, kilder og fora, der seriøst
beskæftiger sig med sejlsport ...

Jeg vil godt benytte lejligheden til at rose bl.a. Bjarkes initiativ,
Hardings om B31 o.m.a. og som tidligere Ballad-sejler, har jeg selv haft
stor glæde af Ballad-klubbens hjemmeside og senere har jeg lært, at der
findes mange rigtig gode sider for forskellige bådtyper ... for ikke at sige
min lokale sejlklub, som sender alle informationer ud til medlemmerne via
mail.

Så tilbage til udgangspunktet: Hvad er det mere præcist for behov, man rent
konkret mener, man vil dække med det nye "lukkede" initivativ "Danske
Bådejere", som ikke dækkes af andre muligheder i øjeblikket? ... Og hvordan
vil man gøre det?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:4654012a$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : HO

Dato : 23-05-07 17:28

> [...]

> maximalt's totalt forældede it platform), - som ikke er designet for at
> løse et problem i Dansk Maxi Klub (der er nemlig ikke nogen).
Hej Bjarke
Ja du laver et KÆMPE arbejde for os Maxi sejlere, og tak for det.
MEN Dansk Maxi Klub har netop et kæmpe problem, nemlig at de ikke kan lave
en brugbar hjemmeside, de har midlerne og mulighederne.
Det er den dårligste officielle klub side, jeg nogen sinde har haft brug
for.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Egon Stich

Dato : 23-05-07 19:00

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse news:46546ba6$0$4156$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> en brugbar hjemmeside, de har midlerne og mulighederne.
> Det er den dårligste officielle klub side, jeg nogen sinde har haft brug

Jeg vil sandelig skynde mig, at fremkomme med nøjagtig det modsatte synspunkt.
Det er da muligt, at den kan laves mere "fancy", men hvorfor skulle man det?
Den er nem at finde rundt i, har mange fine emner under behandling, osv.
Og det sejlere kan have glæde af, er tilgængeligt.
Modsat nogle andre sider, der holder "godteposen" afspærret for ikke medlemmer.
I Maxiklubben er dte kun rent klubrelaterede ting, der kræver password.
Så jeg finder faktisk, at Maximalt er den bedste offentlig tilgængelige side for sejlere

MVH
Egon

Fra : HO

Dato : 23-05-07 19:45

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hej
Jeg tror du blander to sider sammen, den ene som er Bjarkes private, som jeg
siger er KANON fin.
og så maxi klubbens side, som er det værste gang intet sigende pjat.
hilsen
Hans

Fra : Egon Stich

Dato : 23-05-07 21:14

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse news:46548b8b$0$4167$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> siger er KANON fin.
> og så maxi klubbens side, som er det værste gang intet sigende pjat.

Det gør jeg jo nok
Meeen--
Klubbens side har vel, hvad der er nødvendigt?

men det var nok mest Bjarkes side, jeg tænkte på.

MVH
Egon

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-05-07 22:54

Min hjemmeside er www.MAXImalt.dk. Dansk Maxi klubs hjemmeside er
www.danskmaxiklub.dk.

Jeg synes man skal sige til Dansk Maxi klubs undskyldning, at jeg jo (udover
at hjælpe Maxi sejlere) også gør det svært for klubben at drive en
hjemmeside. Jeg har jo ligesom "taget toppen af behovet".

Kommentaren på www.MAXImalt.dk's forside:

"MAXImalt.dk og Dansk MAXI klub??
MAXImalt.dk er en privat hjemme side om og til Maxi sejlere. Dansk MAXI klub
og MAXImalt.dk samarbejder om indholdet på MAXImalt.dk. Du kan få en masse
information ved at læse MAXImalt.dk på web'en, men du vil få et endnu større
udbytte ved også at melde dig ind i Dansk MAXI klub."

- er ikke bare kommunikations-gas. Det er virkelig noget vi mener. Alle de
mange gode ting vi kommunikerere om på MAXImalt er jo arrangementer som
klubben genererer: fællesindkøb af maling, fællesindkøb af "software" og en
masse super gode træf i *hele* landet....

Iøvrigt: Tak for de pæne ord om maximalt.dk.

Bjarke

Fra : HO

Dato : 24-05-07 18:31

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:4654b802$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> (udover at hjælpe Maxi sejlere) også gør det svært for klubben at drive en
> hjemmeside. Jeg har jo ligesom "taget toppen af behovet".

Hejsa
Overhovedet ikke - der findes flere Maxi sider som din Bjarke, men det
fritager ikke den officielle klub at yde en indsats.
Man skal komme med tiltag og debat indlæg på din side, + de andres, og så
håbe bestyrelsen læser dem på de forskellige sider.
Jeg har oprettet og driver flere sites for MC klubber, det første man
opretter er et debat forum og en tilgængelig medlems liste.
Det er også beklagelig at netop denne debat, skal føres i denne NG, men nu
er vi jo kommet igang jeg håber så Maxi klubbens bestyrelse også læser
her.

> [...]
> en masse super gode træf i *hele* landet....
> Iøvrigt: Tak for de pæne ord om maximalt.dk.

Desværre kan jeg ikke give dig ret i dette - det er efterhånden en ren
Sjællands klub - alt foregår på Sjælland, træf - møder - klubaften -
generalforsamling.

> Iøvrigt: Tak for de pæne ord om maximalt.dk.
Velbekomme - og tak for en fin Maxi side, som jeg gerne selv bidrager med
indlæg til..

Mange hilsner
Hans Olsen
( som melder sig ud af Dansk Maxi klub når næste giro opkrævning kommer)

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 24-05-07 20:05

Ja, det er selvfølgelig en vurderingssag. Jeg mindes da der har været flere
arrangementer i det jyske og fynske, men du har da ret i at mit billede af
klubben kan være påvirket af at jeg er bosat på djævleøen ....

Men jeg ved da jeg har været med til at ændre vores fællesindkøb af maling,
så det er lige let for alle danskere at bruge. Tilsvarende har kasseren og
formanden ændret fællesindkøbet af software så det ikke er nogen hindring om
man bor på Thy eller i København.

Bjarke

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 24-05-07 20:06

Og:

Iøvrigt tak for din bidrag til maximalt.dk

Fra : Henning

Dato : 24-05-07 22:18

En klub skaber ikke sig selv, hvis der er flere aktiviteter på Sjælland end
i Jylland, er det fordi medlemmerne i Jylland ikke er aktive.

Jeg har sejlet maxi i 15 år og haft kontakt til "maxisejlerne" i over 20 år.
Aktiviteterne har svinget meget gennem de mange år, men altid båret af få
ildsjæle. Når ildsjælene brænder ud går aktiviteterne ned indtil næste
ildsjæl melder sig.

Nu kender jeg ikke din indsat i lokalområdet og ovenstående er ikke møntet
på dig, men alle os der tror/håber træf, arrangementer o.s.v. kommer af sig
selv.

mvh Henning
Kaløvig

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 24-05-07 23:37

I maxi klubben er sådan noget ikke særlig svært. Man book'er det lokale
klubhus. Ringer til bestyrelsen. Får en blancho check til moleøl, bøffer og
morgenmad. Resten tager vi som det kommer ....

Bjarke

Fra : Henning

Dato : 24-05-07 22:20

Og så glemte jeg: Tak Bjarke for den gode site.

mvh Henning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-07 13:02

Hej Morten,

Dine betragtinger føler jeg også er rigtige.
Dog har DS gennemført en række møder landet over hvor alle
klubberne har været indkaldt.
Her fik vi en præsentation af sitet Danske Bådejere som det så
ud på daværende tidspunkt.
Meningen var at de fremmødte skulle informere tilbage i
klubberne via klubblade og klubhjemmesider.
Under arrangementerne var der en brain-storming, hvor de
fremmødte kunne fremkomme med punkter til yderligere opbygning
af sitet.

Der kom rigtigt mange forslag frem på møderne.

Lars Hansen der på daværende tidspunkt havde en B-31 og derfor
var medlem af B-31 klubben har et dybtgående kendskab til
hvordan vores hjemmesider i B-31 Klubben er påbygget. De er
yderst vedkommende og med aktivt indhold og de medfører at vi
konstant får nye medlemmer ind i Klubben efter at de har besøgt
vores hjemmesider.
På hjemmesiderne er der alt det stof som sejlere ønsker og vi
har selvfølgelig interaktive sider både for oplægning af
artikler/tegninger spørgefora m.m. alle siderne er tilgængelige
for medlemmer. Ikke medlemmer kan se de sider som gør dem
interesseret i at blive medlem.

Det var tilsvarende aktiviteter DS stillede i udsigt for deres
medlemmer, de er langt fra blevet indfriet.
De DS har påbegyndt vil ikke kunne fungere hvis de ikke ændre
policies.
Der er ca 60.000 medlemmer under DS og kun få tusinde har meldt
sig til Danske Bådejere.
Der kan være flere muligheder for at sitet ikke er blevet mere
udbredt, enten kan eksistensen ikke være blevet udbredt gennem
klubbernes repræsentanter eller også har de som har tilsluttet
sig siderne omtalt dem i negative vendinger over for deres
klubkammerater. Det sidste kan også hænge sammen med det der
tidligere er blevet lovet fra DS og som de ikke kan se er blevet
opfyldt.

DS har virkelig en opgave at løfte, om de skal få kontakt til de
mange sejlere, som med rette føler at DS har svigtet opgaven,
der blev dem pålagt på Sejlerdagen/ DS Generalforsamling.

Mvh/Harding

morten.terf.andersen@gmail.com <morten.terf.andersen@gmail.com>

Fra : HO

Dato : 23-05-07 17:21

"Harding E. Larsen (slet 4ZVDE)" <harding@4ZVDElarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11799220590.127282037470401@dtext.news.tele.dk...

> Der er ca 60.000 medlemmer under DS og kun få tusinde har meldt
> sig til Danske Bådejere.

Hejsa
Ja det er muligt DS har 60.000 medlemmer, MEN hvor mange er det frivillig ?
og hvor mange er tvungen med ?
De er nok meget få når man spørger omkring.
Det er simpel hen for dårligt, for at have en havneplads, skal man tvinges i
en klub - som så igen tvinger en i et forsikringsselskab og DS.
Kr. 600,- årlig til ingen gavn.
Det nye site er lavet for at imødegå protester fra folk som ikke ligefrem
dyrker sejlsports ræs.
Bladet de udsender indeholder ikke en halv side som jeg har gavn af.
Det er alt for meget frivillig tvang i sejler miljøet.

Indlægget var ikke speciel til Harding men det var her min "frustration"
passede bedst ind.

mange hilsner
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-07 19:10

Hej Hans og alle andre sejlere,

Der er flere nuancer end du giver udtryk for.

Alle kommunale havne kræver ikke at man er medlem af en sejlklub eller
motorbådsklub.
Det må kun være "private" havne der drives af sejlklubber.
Sejlklubber og motorbådsklubber betegner jeg som sociale klubber, der
ud over undervisning og lign. giver et socialt tilhørsforhold til en
klub på stedet.
Disse klubber kan være medlemmer af DS og derfor betaler de ca 75 kr,-
kr medlem til DS om året.
Desuden findes der specialklubberne under DS de betaler ikke noget for
klubmedlemskabet; men modtager Sejlerbladet.
Medlemmer der alene er meldemmer i en specialklub kan ikke åbne Danske
Bådejere.
Det kan da heller ikke være meningen at fordi man er medlem af en
social klub SKAL lade sig forsikre gennem DS aftaler. Det er op til
den enkelte bådejer
hvor han vil forsikre sin båd.

Bredden i dansk sejlsport krævede af DS at der skulle gøres meget mere
for den og ikke at alle kræfter skulle rettes mod eliten. Selvfølgelig
skal eliten
støttes; men de enkelte "sponsorer" skal også have gavn af
medlemskabet.

Derfor var oplægget til Danske Bådejere et godt skridt i den retning.

Vi stillede nok for store forventninger til at sitet blev en buket af
blomster, der hele tiden blev fornyet og vandet.
Sådan er det desværre ikke gået. Der er kun tilkommet et par "Forglem
mig ej" resten af buketten er næsten visnet.

DS skal derfor have mange input fra sejlerne for at de begynder at
skabe den efterspurgte site, derfor kan jeg kun opfordre alle til at
skrive til Lars
Hansen på: Lars Ove Hansen [lars@sejlsport.dk] og fortælle om de
forventninger der stilles til sitet.
Han kan så vælge at bringe det op i DS ledelse og dermed fortælle hvad
græsrødderne mener.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 23-05-07 14:45

"Begrebet deja-vu (på fransk déjà vu: "allerede set") betegner det
fænomen at man mener at have oplevet den nuværende situation engang
før". (fra Wikipedia)

For små 20 år siden barslede DS med noget de kaldte "Tursejlerhåndbogen".
Da jeg modtog mit bestilte og betalte eksemplar blev jeg fælt skuffet og
skrev et læserbrev/kommentar i Bådnyt.
Essensen var, at man havde lavet et kønsløst, billedløst sammensurium af
hvad nogen i en gruppe under DS synes det var praktisk at have i sin båd
på tur, herunder bl.a. (som et par typiske eksempler) regler for
eskadresejlads(!) og salutering for officielle skibe(!!)
Det eneste brugbare var et par sider med skitser over naturhavne og
ankerpladser, indsamlet hos lokale klubber.
Jeg fik et sludder-for-en-sladder-svar fra H.C. og smed ringbindet ud!

Og nu gør de det så igen!
Jeg er helt enig med de overstående indlæg, og tror Morten har meget ret
når han ser det som en klassisk Top-down-forsyndelse.
Mange gode viljer, men spildte kræfter fordi man ikke tager afsæt i
selve kommunikationsopgaven og i græsrødderne.
Jeg har været på sitet 2 gange med nogle måneders mellemrum og tror ikke
jeg kommer der igen.

Lidt barskt sagt:
Jeg ved at DS gør noget for elitesejlere, men hvad har de nogensinde
gjort for mig?!
Det blad vi modtager nu og da er bladret igennem på et par minutter og
er (for mig) en ren tungen-ud-ad-vinduet oplevelse.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved