Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Bedste Makro - 28-105 eller Reverse Adapte~
Fra : H.S.

Dato : 22-05-07 09:04

Jeg har pt. bestilt et canon 28-105 USM objektiv, og jeg kan se at det
har makro funktion.

Men jeg kan samtidig se at man kan købe en Reverse Adapter ring så man
kan sætte original objektivet 'omvendt' på, og bruge dette som makro.

Hvilken af disse to muligheder giver den bedste makro hhv kvalitet og
forstørrelse ?

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-05-07 09:11

H.S. skrev i 1179821044.901213.238010@u30g2000hsc.googlegroups.com
dette:
> [...]
> kan sætte original objektivet 'omvendt' på, og bruge dette som makro.
>
> Hvilken af disse to muligheder giver den bedste makro hhv kvalitet og

Hvis du med originalobjektivet mener et 50 mm fast brændvidde, så vil det
imo lang slå zoomen på billedkvalitet - men næppe i komfort. Jeg synes
aldrig jeg har set zooms med makrofunktion lave noget specielt seværdigt.

vh

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : H.S.

Dato : 22-05-07 09:17

On 22 Maj, 10:11, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Hvis du med originalobjektivet mener et 50 mm fast brændvidde, så vil det
> imo lang slå zoomen på billedkvalitet - men næppe i komfort. Jeg synes
> aldrig jeg har set zooms med makrofunktion lave noget specielt seværdigt.

Ak ja.. det var jo ikke nemt at vide... Mit original objektiv er 18-55
EF II

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-05-07 18:19

H.S. skrev i 1179821808.855514.13260@o5g2000hsb.googlegroups.com dette:

> Ak ja.. det var jo ikke nemt at vide... Mit original objektiv er 18-55
> EF II

Jeg ville næppe satse alverden på det, du har. Jeg ved ikke hvordan det er
med Canon, men til Nikon kan f.eks. et 50/1.8 fås meget billigt. Sammen med
et sæt mellemringe er det nok den billigste vej til fornuftig makro. Men
ellers hedder det vel et dedikeret makroobjektiv. F.eks. et Tamron SP
90/2.8, der vel er noget nær den billigste pris/kvalitetskombination og som
skule være relativt let at finde som brugt. Ikke verdens hurtigste
autofokus, men en fremragende optisk kvalitet. Mit gæt: Omkring 1500 på
eBay.

vh
Jan