Holde Apporten
Fra : Kasper

Dato : 22-05-07 18:16

Hej

Siden vi ikke kan komme til trænning ved DRK, pga de ikke har lavet brugs
prøve træning her i foråret, bliver jeg nød til at thy til lidt hjælp
herinde :)

Hvordan får jeg ham til at holde apporten i munden når han kommer hen til
mig ?

på hvalpe trænning blev vi fortalt vi skulle give ham godbidder når han
først rørte det med næsen, næste step var når han bed om det, og så når han
holdt det...
Men jeg tror det har ødelagt det af, da han regner med han skal have noget
den vej ned i halsen når han kommer...

Hvad gør man ?

Kasper

Fra : R Ilsøe

Dato : 22-05-07 19:05

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> [...]
> han holdt det...
> Men jeg tror det har ødelagt det af, da han regner med han skal have noget

Start med at stryg guf i forbindelse med apport-træning! Har aldrig før hørt
at det er blevet brugt i DRK, snarre tværtimod!!

Vigtigst er at det bliver sjovt for hunden og at "guf-koden" bliver afkodet!
Når du har kastet genstanden og hunden er ude og har fat i den, så vend
ryggen til hunden og begynd at gå, imens du motiverer den til at følge med.
gå ikke for langt, målet er at nå at få genstanden inden hunde smidder den
og så rose "dygtiiig" er ganske fint, så kast igen. Lad gufferne ligge inde
når i går ud og træner det, for hunden skal slet ikke forbinde det med
guffer!

Belønningen for at hente og aflevere en apport er t den får lov at apportere
igen. Stop mens legen er god... Stop med succes. I starten er 2-3 apporter
måske nok og selvom det går forrygende og man får lyst til en 4. så skal man
stoppe, for den sidste følelse hunden havde, er efter al sandsynlighed den
den vil starte med gangen efter.

Har du undersøgt om en af de omkringliggende regioner måske har noget
brugsprøvetræning?

R. Ilsøe

Fra : Kasper

Dato : 22-05-07 19:47

"R Ilsøe" <rinnie@FrJiEnRnNie.dk> wrote in message

> [...]
> sandsynlighed den den vil starte med gangen efter.
>
> Har du undersøgt om en af de omkringliggende regioner måske har noget

det bliver bare fandens langt at køre, kører allerede ca 30km nu...

Så det er meget surt han snart bliver 1år uden at være startet på det :(

Kasper

Fra : R Ilsøe

Dato : 22-05-07 20:02

> det bliver bare fandens langt at køre, kører allerede ca 30km nu...
>
> Så det er meget surt han snart bliver 1år uden at være startet på det :(

Øv ja... Hvilken region er du tilknyttet? Prøv evt. at rette henvendelse til
en trænings-koorrdinator, hvis der bliver vist interesse nok for et
brugsprøvehold er det muligt der kan blive sat et hold op...

R. Ilsøe

Fra : Kasper

Dato : 22-05-07 20:11

> [...]
> til en trænings-koorrdinator, hvis der bliver vist interesse nok for et
> brugsprøvehold er det muligt der kan blive sat et hold op...

Har snakket med dem, men der sker intet nu før efter sommerferien

Det er syd øst må det blive

Kasper

Fra : Guerillasmurf

Dato : 23-05-07 09:09

> [...]
>
> Start med at stryg guf i forbindelse med apport-træning! Har aldrig før
> hørt at det er blevet brugt i DRK, snarre tværtimod!!

Det er rigtigt at det ikke bliver brugt i DRK i forbindelse med træning. Jeg
var dog deltager ved et foredrag med Germaine Nielsen der omhandlede
indlæringspsykologi omkring forstærkning af en adfærd, positiv og negativ
straf osv. som man så anvender i forbindelse med træning af sin hund.
Positiv straf er i denne forbindelse ikke noget der kan opfattes positivt da
positiv straf er at tilføre en straf dvs. skælde hunden ud.
Denne træningsform går væk fra den traditionelle træningsform som anvendes i
dag og i stedet at bygge en øvelse op helt fra bunden. Jeg har trænet den
traditionelle apport form med min Golden, hvor jeg startede med kanin
øvelser og efterhånden byggede flere ting på. Det gav et resultat der betød
at hunden smed apporten når den kom tilbage. Jeg startede derfor efter
foredraget med at begynde forfra med apport træning hvor man sætter sig
foran hunden og holder apporten op. Når hunden så bare kigger på apporten
får den en godbid (Forstærkning af adfærd) dette gør man så lidt men
efterhånden "forlanger" man mere dvs. nu får man hunden til at dytte på
apporten altså røre den hvilket så igen udløser en godbid. efterhånden
forlanger man så mere så hunden nu tager om apporten (igen
godbid=forstærkning) og så "forlanger man så at hunden tager apporten. Under
hele forløbet siger man ikke noget andet en "dygtig" samtidig med at
godbidden falder. Man forlanger så igen længere og længere tid for hvor lang
tid hunden skal holde apporten.
Der er forresten en undersøgelse der viser at "dygtig" er et godt ord at
bruge til ros da de to vokaler I og Y er nogle som hunden opfatter godt og
som værende positivt.
Du kan læse mere her:
http://www.hundelivet.dk/artikler/indlaeringspsyk.html
eller
http://www.charmaines.dk/INTrainenter.htm

Hilsen Tommy

Fra : Anette

Dato : 22-05-07 19:03

Kasper wrote:
> Men jeg tror det har ødelagt det af, da han regner med han skal have
> noget den vej ned i halsen når han kommer...
>
> Hvad gør man ?

Du skal starte helt forfra, med at belønne ham for at vise interesse for
apporten...og så videre frem.
Ikke sende ham ud efter den, men han skal bare sidde stille på sin mås og
holde den i munden ( skynd dig at tage den fra ham -bede ham aflevere, inden
han tyggerr i den
Forlæng langsomt tiden han sidder med den i munden. Først når han kan sidde
helt roligt med apporten og vente til du beder om den , må du begynde at
kaste den igen.

Det er i hvertfald den metode jeg/vi har lært.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Is

Dato : 22-05-07 21:16

> [...]
når han
> holdt det...
> Men jeg tror det har ødelagt det af, da han regner med han skal have

Hvad med "trække leg" ???

Når han kommer for at aflevere, tager du fat i begge ender, hunden
holder stadig fat, og så trækker i som om i skal se hvem der er
stærkest, du slipper, og hunden har vundet. Gentag det mange gange. en
gang i mellem skal han aflevere, hvorefter starks gir eller kaster den
igen. Og selvfølgelig ros, når hunden udføre det ønskede.

På den måde kan du måske få hunden til at sidde med apporten, og bare
vente på du tager fat i den.

Erik Isager

Fra : The MANN

Dato : 22-05-07 21:46

> [...]
> gang i mellem skal han aflevere, hvorefter starks gir eller kaster den
> igen. Og selvfølgelig ros, når hunden udføre det ønskede.

og måske få en hund som ikke slipper før I har "trukket" lidt om Bukken

> På den måde kan du måske få hunden til at sidde med apporten, og bare
> vente på du tager fat i den.

jep for at lege

> --
> mvh
> Erik Isager

The Mann

Fra : Is

Dato : 22-05-07 21:55

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> og måske få en hund som ikke slipper før I har "trukket" lidt om
Bukken

Så kan man jo træne "aflever" bagefter

> jep for at lege

Man kan vel også blande leg og arbejde ??

Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 22-05-07 23:31

Is skrev:
> [...]
>

> Så kan man jo træne "aflever" bagefter

> bare

> Man kan vel også blande leg og arbejde ??

Præcis som Erik beskriver det har vi haft stor succes med alle 3 hunde...

Fra : The MANN

Dato : 23-05-07 21:13

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> gange. en
> den

> Bukken
>

> Så kan man jo træne "aflever" bagefter

Ja nemlig, mere arbejde ! og har lagt mærke til at min hund ikke vil
aflevere første gang ! men alle gange derefter er bare helt OK!!!! MEN
hvormange forsøg får man lige til en konkurance ??

> bare

> Man kan vel også blande leg og arbejde ??

man ikke kan man skal blande !! men ikke ligefrem blandet det sammen man
gerne vil have hunden til at udføre og det den ikke må !!forstå som : den
ene gang må hunden trække om apporten , næste gang skal den slippe !!
det kan den ikke forstå !!!har også set folk lade hunden løbe rundt med
apportbukken for at den skulle blive glad for den !! det virkede ! de
tager lige en æresomgang eller 5 før hundeføreren får hunden på plads ,og så
er det ikke sikkert at hunden vil slippe !!

Jeg legede med apporten som et byttedyr og gav rigelig belønning når den så
afleverede! det tog cirka 2-3 måneder for at lære hunden det !

> --
> mvh
> Erik Isager

The Mann

Fra : Is

Dato : 24-05-07 20:19

> [...]
MEN
> hvormange forsøg får man lige til en konkurance ??

Er det kun til konkurrence den ikke vil aflevere første gang, eller er
det også til træning ??

> [...]
: den
> ene gang må hunden trække om apporten , næste gang skal den slippe

Hvorfor kan den ikke det ??? når i skal lege trække leg, gir du den
en kommando (holdfast eller træk, brug hvad du vil) skal den aflevere
er det slipkommandoen den adlyder ???

> [...]
> tager lige en æresomgang eller 5 før hundeføreren får hunden på
plads ,og så
> er det ikke sikkert at hunden vil slippe !!

Mon ikke det er fordi legen plejer at slutte når apporten er afleveret
???

Erik Isager