|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Autohel 1000 Fra : Hans-Henrik Andresen
 | 
 Dato :  05-07-01 10:49
 | 
 |  | Hej,
 
 Ja så har jeg fået Leo's selvstyr (Til en fornuftig pris - tak Leo) og nu
 vælter spørgsmålene frem :)
 
 Der er én knap med 4 stillinger.
 
 'Off' - den ved jeg godt hvad skal bruges til,
 og der er en der får 'stemplet' til at køre frem og tilbage og styre båden
 den mener jeg hedder rough' med hvad er de andre 2 til ?,
 
 Der er også en gps-tilslutning, skal den bare have et nmea-signal eller hva
 ??
 
 Er der måske en der har en manual ??
 
 /HHA
 
 
 
 
 |  |  | 
  Gunnar W. Holm. (05-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gunnar W. Holm.
 | 
 Dato :  05-07-01 22:30
 | 
 |  | Hej Hans Henrik !
 
 Tillykke med din selvstyrer !
 
 Jeg tror den er magen til min, eller ihvertfald noget lignende. På min er
 der Off knap, Set knap + plus trin 1,2, & 3. Disse trin regulerer
 følsomheden. Trin 1. bruger jeg når det er næsten fladt vand, trin 2 når der
 er lidt mere sø. Når det bliver nødvendigt med trin 3, går jeg over til
 håndstyring fordi jeg synes ikke, at selvstyreren reagerer hurtigt nok i høj
 sø, for sejl. Når du starter selvstyreren sætter du den på du din knap på
 Set. Derefter justerer du dit kompas så den røde og grønne lysdiode begge
 slukker. Når de er slukket sætter du din knap på trin 1 og sætter derefter
 stemplet på rorpinden. Juster dit kompas ind så du sejler den kurs du
 ønsker. Hvis den kurs du aflæser på henholdsvis dit bådkompas og kompasrosen
 på din selvstyrer ikke stemmer overens, er det sådan på min, at jeg drejer
 kompasrosen på selvstyreren så det passer med båd kompasset. Bådkompasset
 vil så selvfølgelig vise en anden kurs, men derefter kan jeg holde
 selvstyrerens kompasrose fast med tommelfingeren og derefter dreje på
 knappen i midten indtil bådkompasset viser det samme som selvstyreren. Puha-
 håber du kan følge mig.
 
 Med hensyn til sammenkobling med GPSen kan jeg desværre ikke hjælpe dig, da
 jeg personligt aldrig har regeret i dette, da jeg er af den opfattelse, at
 der er fare for, at man kan være uopmærksom, eller i værste fald, falde i
 søvn på en ensom nattevagt hvis man ved, at båden vil dreje selv ved
 Waypointene.
 
 Held og lykke med din selvstyrer.
 
 Mvh.
 Gunnar.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans-Henrik Andresen (06-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Henrik Andresen
 | 
 Dato :  06-07-01 07:21
 | 
 |  | Hej Gunnar,
 
 Tak for svaret, men det er ikke samme model :(,
 
 Jeg har kun én drejeknap, og ingen dioder. Derudover er der et Jack-stik til
 gps'en.
 
 >der er fare for, at man kan være uopmærksom, eller i værste fald, falde i
 > søvn på en ensom nattevagt hvis man ved, at båden vil dreje selv ved
 
 Det er naturligvis meget farligt, man skal jo stadig holde øje med andre -
 selv om man ikke skal hive i rorpinden :)
 
 /HHA
 
 
 
 
 |  |  | 
   Gunnar W. Holm. (09-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gunnar W. Holm.
 | 
 Dato :  09-07-01 08:14
 | 
 |  | Hej Hans Henrik !
 
 Nå- det var ærgeligt, men jeg tror nu at mange af principperne på disse
 selvstyrere er meget ens. Den Roughknap du omtaler er sikkert beregnet til
 dårligt vejr.
 
 Mvh.
 Gunnar.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Bjarke M. Christense~ (10-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~
 | 
 Dato :  10-07-01 18:51
 | 
 |  | Roughknappen bestemmer hvor hurtigt selvstyren reagerer på kursafvigelser
 (for ingeniører: forstærkningen i servo'ens tilbagekoblingen).
 
 Skruer du den helt til den ene side vil den hidsigt står og små regulere
 hele tiden og den vil i bølger forsøge (umuligt) at styre både på ret kurs
 hele tiden, selvom båden glider op og ned af bølger. Det er uproduktivt og
 bruger en masse strøm.
 
 Skruer du den helt til den anden er den meget længe om at reagerer og båden
 skal betragteligt ud af kurs før den forsøger at rette båden. Ofte betyder
 det, at du enten taber for meget vind i sejlene eller at selvstyren ofte
 ikke kan få båden på ret kurs igen.
 
 Som forrige person angiver, skal du skal regulere på knappen så det passer
 til bølger og vind. - og så den ikke æder al dit batteri....
 
 /Bjarke
 
 
 
 "Gunnar W. Holm." <gholm@get2net.dk> wrote in message
 news:_Gq27.417$%i7.18616@news.get2net.dk...
 > Hej Hans Henrik !
 >
 > Nå- det var ærgeligt, men jeg tror nu at mange af principperne på disse
 > selvstyrere er meget ens. Den Roughknap du omtaler er sikkert beregnet til
 > dårligt vejr.
 >
 > Mvh.
 > Gunnar.
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bo Jensen (10-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Jensen
 | 
 Dato :  10-07-01 19:07
 | 
 |  | 
 Hans-Henrik Andresen <hha@unixhaj.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3b443854$0$3240$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
 klip...
 > Der er også en gps-tilslutning, skal den bare have et nmea-signal eller
 hva
 > ??
 klip...
 
 Hej.
 
 Nej, der er ikke GPS-tilslutning på din gamle AH1000. Da den var ny, var der
 knap nok tænkt på AP-navigatoren.
 
 Mvh
 Bo
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans-Henrik Andresen (11-07-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Henrik Andresen
 | 
 Dato :  11-07-01 13:44
 | 
 |  | Hej
 
 Tak for jeres svar.
 
 Jeg kan kun få styremaskinen til at virke når den står på den ene
 posistion, - men der virkern den tilgængæld. :)
 
 /HHA
 
 >
 > Nej, der er ikke GPS-tilslutning på din gamle AH1000. Da den var ny, var
 der
 > knap nok tænkt på AP-navigatoren.
 >
 
 Det var da ærgeligt :(
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |