Autohel 1000
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 05-07-01 10:49

Hej,

Ja så har jeg fået Leo's selvstyr (Til en fornuftig pris - tak Leo) og nu
vælter spørgsmålene frem :)

Der er én knap med 4 stillinger.

'Off' - den ved jeg godt hvad skal bruges til,
og der er en der får 'stemplet' til at køre frem og tilbage og styre båden
den mener jeg hedder rough' med hvad er de andre 2 til ?,

Der er også en gps-tilslutning, skal den bare have et nmea-signal eller hva
??

Er der måske en der har en manual ??

/HHA

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 05-07-01 22:30

Hej Hans Henrik !

Tillykke med din selvstyrer !

Jeg tror den er magen til min, eller ihvertfald noget lignende. På min er
der Off knap, Set knap + plus trin 1,2, & 3. Disse trin regulerer
følsomheden. Trin 1. bruger jeg når det er næsten fladt vand, trin 2 når der
er lidt mere sø. Når det bliver nødvendigt med trin 3, går jeg over til
håndstyring fordi jeg synes ikke, at selvstyreren reagerer hurtigt nok i høj
sø, for sejl. Når du starter selvstyreren sætter du den på du din knap på
Set. Derefter justerer du dit kompas så den røde og grønne lysdiode begge
slukker. Når de er slukket sætter du din knap på trin 1 og sætter derefter
stemplet på rorpinden. Juster dit kompas ind så du sejler den kurs du
ønsker. Hvis den kurs du aflæser på henholdsvis dit bådkompas og kompasrosen
på din selvstyrer ikke stemmer overens, er det sådan på min, at jeg drejer
kompasrosen på selvstyreren så det passer med båd kompasset. Bådkompasset
vil så selvfølgelig vise en anden kurs, men derefter kan jeg holde
selvstyrerens kompasrose fast med tommelfingeren og derefter dreje på
knappen i midten indtil bådkompasset viser det samme som selvstyreren. Puha-
håber du kan følge mig.

Med hensyn til sammenkobling med GPSen kan jeg desværre ikke hjælpe dig, da
jeg personligt aldrig har regeret i dette, da jeg er af den opfattelse, at
der er fare for, at man kan være uopmærksom, eller i værste fald, falde i
søvn på en ensom nattevagt hvis man ved, at båden vil dreje selv ved
Waypointene.

Held og lykke med din selvstyrer.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 06-07-01 07:21

Hej Gunnar,

Tak for svaret, men det er ikke samme model :(,

Jeg har kun én drejeknap, og ingen dioder. Derudover er der et Jack-stik til
gps'en.

>der er fare for, at man kan være uopmærksom, eller i værste fald, falde i
> søvn på en ensom nattevagt hvis man ved, at båden vil dreje selv ved

Det er naturligvis meget farligt, man skal jo stadig holde øje med andre -
selv om man ikke skal hive i rorpinden :)

/HHA

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 09-07-01 08:14

Hej Hans Henrik !

Nå- det var ærgeligt, men jeg tror nu at mange af principperne på disse
selvstyrere er meget ens. Den Roughknap du omtaler er sikkert beregnet til
dårligt vejr.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-07-01 18:51

Roughknappen bestemmer hvor hurtigt selvstyren reagerer på kursafvigelser
(for ingeniører: forstærkningen i servo'ens tilbagekoblingen).

Skruer du den helt til den ene side vil den hidsigt står og små regulere
hele tiden og den vil i bølger forsøge (umuligt) at styre både på ret kurs
hele tiden, selvom båden glider op og ned af bølger. Det er uproduktivt og
bruger en masse strøm.

Skruer du den helt til den anden er den meget længe om at reagerer og båden
skal betragteligt ud af kurs før den forsøger at rette båden. Ofte betyder
det, at du enten taber for meget vind i sejlene eller at selvstyren ofte
ikke kan få båden på ret kurs igen.

Som forrige person angiver, skal du skal regulere på knappen så det passer
til bølger og vind. - og så den ikke æder al dit batteri....

/Bjarke

Fra : Bo Jensen

Dato : 10-07-01 19:07

Hans-Henrik Andresen <hha@unixhaj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b443854$0$3240$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
klip...
> Der er også en gps-tilslutning, skal den bare have et nmea-signal eller
hva
> ??
klip...

Hej.

Nej, der er ikke GPS-tilslutning på din gamle AH1000. Da den var ny, var der
knap nok tænkt på AP-navigatoren.

Mvh
Bo

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 11-07-01 13:44

Hej

Tak for jeres svar.

Jeg kan kun få styremaskinen til at virke når den står på den ene
posistion, - men der virkern den tilgængæld. :)

/HHA

> Nej, der er ikke GPS-tilslutning på din gamle AH1000. Da den var ny, var
der
> knap nok tænkt på AP-navigatoren.

Det var da ærgeligt :(