/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ang øko kørsel
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-07 20:03

Efter at have læst en del indlæg omkring brændstofbesparende kørsel. Det
være sig op ad bakke eller nedaf igen, så slår det mig hvor meget vi
egentlig hænger os i de små besparelser.
Om man kan spare X-antal kroner på årsbasis ved at køre den tur man måske
plejer, ved at koble ud ned af bakke eller motorbremse- eller før en
stigning accelere lidt for at bilen ikke skal trække så hårdt opad ved jeg
ikke.

Det undrer mig at vi ikke bare sparker staten i kug..... da de tager ca.
6kr. i afgift pr. liter(givet at listeprisen er ca10kr/l.)
Skal nok finde det link som beviser det (det var vist her i gruppen for
noget tid siden)

Selvom man prøøver at køre økonomisk på en given strækning er min erfaring
at man også skal hjem igen (kloge mig!).
Når man så gerne vil hjem er der altid én der ligger og kører 75 hvor der må
køres 80 og så skal der overhales... og så liige de 4 traktorer og 5 andre
man mener der kører for langsomt, så skal der overhales .. måske er
accelerationen lidt hård da der kommer modkørende, så har man smidt de 0,5
øre/km man har sparet den ene vej, og mangedobblet udgiften den anden
vej.... man har måske glemt at man gerne ville spare lidt.

Eller er det bare mig der får den tanke? Det er sku lidt kedeligt at tænke i
ører syns jeg

/HB


 
 
Leonard (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-05-07 20:15

On Thu, 24 May 2007 21:03:22 +0200, HB wrote:

> Eller er det bare mig der får den tanke? Det er sku lidt kedeligt at tænke i
> ører syns jeg

Når du ser det isoleret på din egen lille køretur til og fra arbejde, så
ja, der kan det faktisk være ret ligegyldigt. Der kan spares flere penge
ved at køre 1.000 km længere mellem service eller ved at handle i Netto
fremfor i Brugsen.

Ser du på det i det samlede miljøregnskab, så vil det betyde ret meget,
hvis vi alle sparede lidt brændstof hver eneste dag. Men det ville spare
rigtig meget mere, hvis vi kune finde ud af at køre sammen med ham, der
kører i bilen foran os eller måske ligefrem være 3 eller 4 i bilen på
vej til arbejde. Så ville der også blive plads til at køre med næsten
den tilladte hastighed på motorvejene, selvom det er i myldretiden og
mange kunne spare 1-2 timer hverdag. Måske ville de så blive nødt til at
bruge 30 min på at vente på hinanden og køre lidt rundt og samle op, men
alt i alt ville vi spare tid, penge og masser af brændstof. Måske ville
vejene endda blive lidt sikrere at køre på, så vi også kunne spare nogle
ulykker.

Men vi vil jo hellere hjem i en fart ...

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Ukendt (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-07 21:25


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen
news:153slhkd8fm7r.qnhdjq65dapq.dlg@40tude.net...
> On Thu, 24 May 2007 21:03:22 +0200, HB wrote:
>
>> Eller er det bare mig der får den tanke? Det er sku lidt kedeligt at
>> tænke i
>> ører syns jeg
>
> Når du ser det isoleret på din egen lille køretur til og fra arbejde, så
> ja, der kan det faktisk være ret ligegyldigt. Der kan spares flere penge
> ved at køre 1.000 km længere mellem service eller ved at handle i Netto
> fremfor i Brugsen.

Jeg har pt. 125km til arbejde, og tænker skam også på at køre
økonomisk...indimellem.. Har 6 fremadgående gear og bruger dem flittigt

> Ser du på det i det samlede miljøregnskab, så vil det betyde ret meget,
> hvis vi alle sparede lidt brændstof hver eneste dag. Men det ville spare
> rigtig meget mere, hvis vi kune finde ud af at køre sammen med ham, der
> kører i bilen foran os eller måske ligefrem være 3 eller 4 i bilen på
> vej til arbejde. Så ville der også blive plads til at køre med næsten
> den tilladte hastighed på motorvejene, selvom det er i myldretiden og
> mange kunne spare 1-2 timer hverdag. Måske ville de så blive nødt til at
> bruge 30 min på at vente på hinanden og køre lidt rundt og samle op, men
> alt i alt ville vi spare tid, penge og masser af brændstof. Måske ville
> vejene endda blive lidt sikrere at køre på, så vi også kunne spare nogle
> ulykker.
>
> Men vi vil jo hellere hjem i en fart ...
>
> --
> Leonard

DET er jeg slet ikke uenig i. Det jeg kommer til at tænke på ved disse
indlæg ang. økokørsel er at der snakkes om bakker og motorbremse osv.. og så
det at der måske går et stykke tid så er samme person på vej hjem i en
hulens fart, og ligger og overhaler. Der skal ikke megen acceleration til
før at tidligere økokørsel på bakker bliver slået i stykker. Hvis du har en
kørecomputer så kan du se det.

Forurening og mindre kødannelse er jo et kapitel for sig selv


Ukendt (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-07 20:24

On Thu, 24 May 2007 21:03:22 +0200, "HB" <hbsnabela.dk> wrote:

>Efter at have læst en del indlæg omkring brændstofbesparende kørsel. Det
>være sig op ad bakke eller nedaf igen, så slår det mig hvor meget vi
>egentlig hænger os i de små besparelser.
>Om man kan spare X-antal kroner på årsbasis ved at køre den tur man måske
>plejer, ved at koble ud ned af bakke eller motorbremse- eller før en
>stigning accelere lidt for at bilen ikke skal trække så hårdt opad ved jeg
>ikke.
>
>Det undrer mig at vi ikke bare sparker staten i kug..... da de tager ca.
>6kr. i afgift pr. liter(givet at listeprisen er ca10kr/l.)
>Skal nok finde det link som beviser det (det var vist her i gruppen for
>noget tid siden)
>
>Selvom man prøøver at køre økonomisk på en given strækning er min erfaring
>at man også skal hjem igen (kloge mig!).
>Når man så gerne vil hjem er der altid én der ligger og kører 75 hvor der må
>køres 80 og så skal der overhales... og så liige de 4 traktorer og 5 andre
>man mener der kører for langsomt, så skal der overhales .. måske er
>accelerationen lidt hård da der kommer modkørende, så har man smidt de 0,5
>øre/km man har sparet den ene vej, og mangedobblet udgiften den anden
>vej.... man har måske glemt at man gerne ville spare lidt.
>
>Eller er det bare mig der får den tanke? Det er sku lidt kedeligt at tænke i
>ører syns jeg
>
Eller tåbeligt at tænke i sekunder? Hvad er den egentlige besparelse i
tid ved at overhale ham der kører lige under 80 egentlig? (traktoren
vil jeg også selv overhale, der kan jeg godt se tidsgevinsten) Jeg ser
ofte mere eller mindre vanvittige overhalinger mellem Jyllinge og
Roskilde (op på 130+ de korte stræk med to spor i "vores" retning) -
og hvem holder pænt og venter ved lyset nede ved Himmelev?
For mig bliver det hele lidt mere afslappet, hvis jeg kan få det til
at glide stille og roligt - jeg fatter ikke de førere, der når der
bliver fri bane på Køge Bugt om morgenen ter sig som om det var
starten på et Formel 1 løb - fuld gas og gerne langt over 110 og
katastrofeopbremsning ved næste kø.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

tp (24-05-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 24-05-07 22:15

> Efter at have læst en del indlæg omkring brændstofbesparende kørsel. Det
> være sig op ad bakke eller nedaf igen, så slår det mig hvor meget vi
> egentlig hænger os i de små besparelser.
> Om man kan spare X-antal kroner på årsbasis ved at køre den tur man måske
> plejer, ved at koble ud ned af bakke eller motorbremse- eller før en
> stigning accelere lidt for at bilen ikke skal trække så hårdt opad ved jeg
> ikke.
>

Det er en mærkelig en, ikke Jeg har en meget økonomisk diesel bil
(21-23 i praksis) og en mc (opgivet til 20)
Bilen kører jeg altid økonomisk i. MCen.. tjae når jeg tager den er det vel
for at mærke livet. Faktum er ihvertilfælde at den ligger på 13-16km/l.
Altså IKKE økonomisk kørsel. Totalt ulogisk...

Men det handler vel om man vil. Jeg havde indtil for nyligt 100km på
arbejde. Om jeg kørte 159,99 km/t på motorvej hvor det var muligt, eller
kørte 110km/t.. Det betød max 10 mins forskel på den samlede tur af 5
kvarters varighed, så at køre økonomisk behøver ikke koste meget tid, så at
tiden er afgørende - den holder ikke rigtigt.

Jeg kan ikke komme den nærmere end, man ved godt hvad man bør, og man gør
hvad man føler for....


Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 22:18

HB skriver:
>
> Selvom man prøøver at køre økonomisk på en given strækning er min erfaring
> at man også skal hjem igen (kloge mig!).

Sjovt nok så sagde turen ud (Hammmel til Hadsten - ingen trafik) ca 24
km/l og retur 3 timer senere 20,5 km/l. Begge dele med fartpiloten på 90
km/t på landevejen.

> Eller er det bare mig der får den tanke? Det er sku lidt kedeligt at tænke i
> ører syns jeg

Tænker ikke så meget i ører at jeg gider at koble ud osv, men bare det
at man nedsætter hastigheden med 10 km/t giver meget.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-07 17:17


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:465600F5.BCB04806@du.kan.finde.den...
> HB skriver:
>>
>> Selvom man prøøver at køre økonomisk på en given strækning er min
>> erfaring
>> at man også skal hjem igen (kloge mig!).
>
> Sjovt nok så sagde turen ud (Hammmel til Hadsten - ingen trafik) ca 24
> km/l og retur 3 timer senere 20,5 km/l. Begge dele med fartpiloten på 90
> km/t på landevejen.
>
>> Eller er det bare mig der får den tanke? Det er sku lidt kedeligt at
>> tænke i
>> ører syns jeg
>
> Tænker ikke så meget i ører at jeg gider at koble ud osv, men bare det
> at man nedsætter hastigheden med 10 km/t giver meget.

Kan jeg også se på computeren. Der er meget forskel på at køre 100 eller om
man kører 90 eks.
Hård modvind/medvind betyder også en del.
Kørte fra Aalborg til Frederikshavn i kraftig blæst en strækning på godt 65
Km motorvej og hele vejen 130 km/t.
Derop 7L/100km - hjem igen 8,1/100km.

/HB


Per Henneberg Kriste~ (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-05-07 03:50

HB wrote:

> Selvom man prøøver at køre økonomisk på en given strækning er min
> erfaring at man også skal hjem igen (kloge mig!).
> Når man så gerne vil hjem er der altid én der ligger og kører 75 hvor
> der må køres 80 og så skal der overhales... og så liige de 4
> traktorer og 5 andre man mener der kører for langsomt, så skal der
> overhales .. måske er accelerationen lidt hård da der kommer
> modkørende, så har man smidt de 0,5 øre/km man har sparet den ene
> vej, og mangedobblet udgiften den anden vej.... man har måske glemt
> at man gerne ville spare lidt.

Hvis man vil køre økonomisk, så ligger man da ikke og overhaler!

Jeg kører en strækning, hvor jeg sommetider kommer til at køre bag en
lastbil på en omfartsvej til Varde. Det er en strækning med 80 km/t, men
lastbiler kører sommetider kun 60 der. Jeg bliver pænt bagved og kan læse
den direkte besparelse - for at køre 60 rundt om Varde frem for 80 - når jeg
kommer frem til bestemmelsesstedet. 4 liter pr. 100 (korigeret for
fejlvisning) inkl. koldstart på 12 km´s kørsel er slet ikke ringe :) Men når
der ingen lastbiler er til at sinke mig, er jeg sommetider helt oppe på 4,5
per 100.

Så kan man næsten mærke vacuumet fra tanken ind i kabinen :)

> Eller er det bare mig der får den tanke? Det er sku lidt kedeligt at
> tænke i ører syns jeg

Jeg kan sagtens undvære 20% af min brændstofregning hver måned, så det
forsøger jeg :)

--
Per, Esbjerg


>
> /HB



Anders Majland (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 25-05-07 10:13

> Jeg bliver pænt bagved og kan læse den direkte besparelse - for at køre 60
> rundt om Varde frem for 80 - når jeg kommer frem til bestemmelsesstedet. 4
> liter pr. 100 (korigeret for fejlvisning) inkl. koldstart på 12 km´s
> kørsel er slet ikke ringe :) Men når der ingen lastbiler er til at sinke
> mig, er jeg sommetider helt oppe på 4,5 per 100.
>
> Så kan man næsten mærke vacuumet fra tanken ind i kabinen :)

Der er også et ikke ubetydelig sug bag lastbilen så det hjælper også
gevaldigt at ligge i læ der ...

Btw kan i huske de billeder af lupoen der kørte superøkonomisk jorden rundt
lige i røven af en stor kassevogn med skumgummi på anhængertrækket ...



Ukendt (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-07 17:09


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i meddelelsen
news:46564ed8$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> HB wrote:
>
>> Selvom man prøøver at køre økonomisk på en given strækning er min
>> erfaring at man også skal hjem igen (kloge mig!).
>> Når man så gerne vil hjem er der altid én der ligger og kører 75 hvor
>> der må køres 80 og så skal der overhales... og så liige de 4
>> traktorer og 5 andre man mener der kører for langsomt, så skal der
>> overhales .. måske er accelerationen lidt hård da der kommer
>> modkørende, så har man smidt de 0,5 øre/km man har sparet den ene
>> vej, og mangedobblet udgiften den anden vej.... man har måske glemt
>> at man gerne ville spare lidt.
>
> Hvis man vil køre økonomisk, så ligger man da ikke og overhaler!

Som jeg skriver kunne man måske have glemt, at man på turen ud kørte
økonomisk. Andre forj´hold kan jo spille ind med traktorer og mejeterskere
osv
Lillemor vil måske give "kaffe" når man kommer hjem, så højre foden er lidt
tung

>
> Jeg kører en strækning, hvor jeg sommetider kommer til at køre bag en
> lastbil på en omfartsvej til Varde. Det er en strækning med 80 km/t, men
> lastbiler kører sommetider kun 60 der. Jeg bliver pænt bagved og kan læse
> den direkte besparelse - for at køre 60 rundt om Varde frem for 80 - når
> jeg kommer frem til bestemmelsesstedet. 4 liter pr. 100 (korigeret for
> fejlvisning) inkl. koldstart på 12 km´s kørsel er slet ikke ringe :) Men
> når der ingen lastbiler er til at sinke mig, er jeg sommetider helt oppe
> på 4,5 per 100.

Det er pæne tal.

> Så kan man næsten mærke vacuumet fra tanken ind i kabinen :)
>
>> Eller er det bare mig der får den tanke? Det er sku lidt kedeligt at
>> tænke i ører syns jeg
>
> Jeg kan sagtens undvære 20% af min brændstofregning hver måned, så det
> forsøger jeg :)

Der er vi jo så forskellige. Jeg kører meget økonomisk til tider, men andre
gange får den en spand kul... jeg skal lige mærke motorens spræl og hyl
omkring de 7000 omdr/min

/HB


Per Henneberg Kriste~ (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-05-07 08:42

HB wrote:

>> Jeg kan sagtens undvære 20% af min brændstofregning hver måned, så
>> det forsøger jeg :)

> Der er vi jo så forskellige. Jeg kører meget økonomisk til tider, men
> andre gange får den en spand kul... jeg skal lige mærke motorens
> spræl og hyl omkring de 7000 omdr/min

Nu kører jeg turbodiesel så motorens spræl og hyl er omkring de 2.000
omdrejninger ;)

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste