/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Spare drivstof ?
Fra : Martin Andersen


Dato : 24-05-07 09:33

Hej.

Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
og trille ned eller bare slippe speederen ?

Martin.

 
 
Martin Johansen [600~ (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-05-07 09:45

On Thu, 24 May 2007 10:33:15 +0200, Martin Andersen
<andersen.martin@gmail.com> wrote:

>Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
>og trille ned eller bare slippe speederen ?

Det korte svar:

Karburator = koble ud
Indsprøjt = motorbremse

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Martin Andersen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 24-05-07 09:49

Martin Johansen [6000] wrote:

> On Thu, 24 May 2007 10:33:15 +0200, Martin Andersen
> <andersen.martin@gmail.com> wrote:
>
>>Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
>>og trille ned eller bare slippe speederen ?
>
> Det korte svar:
>
> Karburator = koble ud
> Indsprøjt = motorbremse
>
Jamen jeg ved ikke så meget om biler, så det kan
godt være jeg skal bruge det lange svar

Martin.

Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 09:53

Martin Andersen skriver:
>
> Jamen jeg ved ikke så meget om biler, så det kan
> godt være jeg skal bruge det lange svar

Det lange svar er kort:

Det afhænger af situationen.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 09:53

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Det korte svar:
>
> Karburator = koble ud
> Indsprøjt = motorbremse

Forkert.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nicolai (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 24-05-07 09:58

>> Det korte svar:
>>
>> Karburator = koble ud
>> Indsprøjt = motorbremse
>
> Forkert.
>
>
> Klaus

Pragteksempel på total nytteløst indlæg. Satte du dig tilbage i stolen og
var glad for der var noget du vidste?

Så fortæl dog manden (og alle os andre) hvad der er rigtigt.



Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 10:04

Nicolai skriver:
>
> Pragteksempel på total nytteløst indlæg. Satte du dig tilbage i stolen og
> var glad for der var noget du vidste?
>
> Så fortæl dog manden (og alle os andre) hvad der er rigtigt.

Det har jeg gjort. Hvis du gad at bruge 2 sekunder på at læse mit andet
indlæg.

Så lige tilbage igen: Pragteksempel på total nytteløst indlæg.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nicolai (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 24-05-07 10:19

>> Så fortæl dog manden (og alle os andre) hvad der er rigtigt.
>
> Det har jeg gjort. Hvis du gad at bruge 2 sekunder på at læse mit andet
> indlæg.

Er "det afhænger af situationen" bedre end "forkert" ?
'



Ebbe Kristensen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 24-05-07 10:31

Klaus D. Mikkelsen wrote:

>> Så fortæl dog manden (og alle os andre) hvad der er rigtigt.
>
> Det har jeg gjort. Hvis du gad at bruge 2 sekunder på at læse mit
> andet indlæg.

Fra dit andet indlæg:

<citat>
Det lange svar er kort:

Det afhænger af situationen.
</citat>

Underligt. Jeg føler mig ikke klogere efter at have brugt væsentlig mere end
to sekunder. Men der er åbenbart en eller anden dybere mening gemt i
ovenstående citat.

Ebbe



Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 11:28

Ebbe Kristensen skriver:
>
> Underligt. Jeg føler mig ikke klogere efter at have brugt væsentlig mere end
> to sekunder. Men der er åbenbart en eller anden dybere mening gemt i
> ovenstående citat.

Netop.

Hvis man ellers har fulgt med her i gruppen, eller bare gad at bruge 5
minutter med google groups, vil man kende resultatet. Leonard har lige
været så venlig at gentage det endnu en gang.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-05-07 11:00

>Så fortæl dog manden (og alle os andre) hvad der er rigtigt.

Jeg tror Klaus' pointe er, at hvis du triller hurtigt så kan du trille
længere op ad bakken og dermed vente med, at give gas igen.

Men det ændrer bare stadig ikke ved det faktum, at en indsprøjt lukker
af for brændstoffet og dermed sparer man mest ved, at slippe speederen
hvis vi ser bort fra vejforhold mv.

Klaus kan godt lide, at irrettesætte mig, så det skal du/I ikke tage
så tungt ;)

Jeg ved jeg har ret mht til, at koble ud eller slippe speederen. Om
der så er andre forhold man kan tage indover har jeg ikke medbragt i
mit korte svar til manden. Det kan Klaus jo så passende gøre, bare jeg
slipper for, at høre på jeg tager fejl når jeg ved jeg har ret ;)

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 11:30

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Jeg ved jeg har ret mht til, at koble ud eller slippe speederen.

Hvor ved du det fra ?

Den bevægelsesenergi du bremeser ned (ved at motorbremse) skal du bruge
igen senere og den kan du kun få igen ved at bruge brændstof. Sjovt nok
bruger man mere på at trække bilen, end kun motoren i tomgang.

Skal man derimod bremse ned til lavere fart, er det bedst at bruge
motorbremsen, da der lukkes for brænstoffet.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-05-07 11:58


>Den bevægelsesenergi du bremeser ned (ved at motorbremse) skal du bruge
>igen senere og den kan du kun få igen ved at bruge brændstof. Sjovt nok
>bruger man mere på at trække bilen, end kun motoren i tomgang.

Enten kan du ikke forstå mig eller også vil du ikke.

Hvad bruger mest brændstof.. en motor som kører tomgang eller en motor
der har fået cuttet tilførslen.
--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 13:09

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Enten kan du ikke forstå mig eller også vil du ikke.

Jeg fortår dig

> Hvad bruger mest brændstof.. en motor som kører tomgang eller en motor
> der har fået cuttet tilførslen.

Den der har cuttet tilførslen.

Hvad ruller længest, en bil i frigear, eller en med motoren i "fuel cut
off" ?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Tom (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 24-05-07 14:39


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4655805A.228BFA12@du.kan.finde.den...
> "Martin Johansen [6000]" skriver:
>>
>> Enten kan du ikke forstå mig eller også vil du ikke.
>
> Jeg fortår dig
>
>> Hvad bruger mest brændstof.. en motor som kører tomgang eller en motor
>> der har fået cuttet tilførslen.
>
> Den der har cuttet tilførslen.
>
> Hvad ruller længest, en bil i frigear, eller en med motoren i "fuel cut
> off" ?

En i frigear

--
Tom



Martin Johansen [600~ (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-05-07 00:56


>Jeg fortår dig

Det var lige godt s.... ;)

>Den der har cuttet tilførslen.

Tak.

>Hvad ruller længest, en bil i frigear, eller en med motoren i "fuel cut
>off" ?

Frigear.

Men spørger spørger (?) om, hvad der bruger mindst brændstof og lige
her tænker jeg på selve øjeblikket og ikke helheden.

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Klaus D. Mikkelsen (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-05-07 05:36

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Men spørger spørger (?) om, hvad der bruger mindst brændstof og lige
> her tænker jeg på selve øjeblikket og ikke helheden.

Det kan jeg regne ud.

You need to take a look at the bigger picture.....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-05-07 11:31

On Fri, 25 May 2007 06:35:32 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" skriver:
>>
>> Men spørger spørger (?) om, hvad der bruger mindst brændstof og lige
>> her tænker jeg på selve øjeblikket og ikke helheden.
>
>Det kan jeg regne ud.

Så lad være med, at sige det jeg skriver er forkert når du udemærket
godt har regnet den ud...

>You need to take a look at the bigger picture.....

Det gør jeg skam hver gang jeg synes det er relevant.

Så det er intet problem for mig ;)

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Uffe Bærentsen (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-05-07 21:47


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ucoa53hdceccba7ief0mdbqgohkhgcbne7@4ax.com...
> >Så fortæl dog manden (og alle os andre) hvad der er rigtigt.
>
> Jeg tror Klaus' pointe er, at hvis du triller hurtigt så kan du trille
> længere op ad bakken og dermed vente med, at give gas igen.
>
> Men det ændrer bare stadig ikke ved det faktum, at en indsprøjt lukker
> af for brændstoffet og dermed sparer man mest ved, at slippe speederen
> hvis vi ser bort fra vejforhold mv.

Det afhænger af bilen, det er ikke alle der gør det.
Sierra gør, men Mondeo gør ikke.


> Klaus kan godt lide, at irrettesætte mig, så det skal du/I ikke tage
> så tungt ;)
>
> Jeg ved jeg har ret mht til, at koble ud eller slippe speederen. Om
> der så er andre forhold man kan tage indover har jeg ikke medbragt i
> mit korte svar til manden. Det kan Klaus jo så passende gøre, bare jeg
> slipper for, at høre på jeg tager fejl når jeg ved jeg har ret ;)




--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Martin Johansen [600~ (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-05-07 22:48


>Det afhænger af bilen, det er ikke alle der gør det.
>Sierra gør, men Mondeo gør ikke.

Har Mondeo med indsprøjtning ikke fuelcut?

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Uffe Bærentsen (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-05-07 23:15


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:fmah531jh1lg5g6jpp7f7nvf8fglpqr226@4ax.com...
>
>>Det afhænger af bilen, det er ikke alle der gør det.
>>Sierra gør, men Mondeo gør ikke.
>
> Har Mondeo med indsprøjtning ikke fuelcut?

Nope.
I hvertfald ikke en 1,8i fra 1995.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Martin Johansen [600~ (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 27-05-07 00:00


>Nope.
>I hvertfald ikke en 1,8i fra 1995.

Det var ligegodt sewens...

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Martin Johansen [600~ (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-05-07 10:56

On Thu, 24 May 2007 10:52:37 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" skriver:
>>
>> Det korte svar:
>>
>> Karburator = koble ud
>> Indsprøjt = motorbremse
>
>Forkert.

Næh.

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Brian (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 24-05-07 10:43

Det er vidst kun karburatorer i '60'er biler og enkelte fra starten af
70'erne, der ikke lukker af for benzin ved motorbremsning..

--Brian


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:v3ka53d5c1l2k5vg77m2ptkrjtaph6msq1@4ax.com...
> On Thu, 24 May 2007 10:33:15 +0200, Martin Andersen
> <andersen.martin@gmail.com> wrote:
>
>>Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
>>og trille ned eller bare slippe speederen ?
>
> Det korte svar:
>
> Karburator = koble ud
> Indsprøjt = motorbremse
>
> --
> Martin Lind Johansen
> Kolding, DK
> http://martinlj.blogspot.com
> http://picasaweb.google.dk/martinlj



Uffe Ravn (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 24-05-07 12:25

Brian wrote:

> Det er vidst kun karburatorer i '60'er biler og enkelte fra starten af
> 70'erne, der ikke lukker af for benzin ved motorbremsning..

Sammen med rigtig mange fra 80erne.

Mvh. Uffe Ravn



SoL (24-05-2007)
Kommentar
Fra : SoL


Dato : 24-05-07 12:07


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:v3ka53d5c1l2k5vg77m2ptkrjtaph6msq1@4ax.com...
> On Thu, 24 May 2007 10:33:15 +0200, Martin Andersen
> <andersen.martin@gmail.com> wrote:
>
>>Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
>>og trille ned eller bare slippe speederen ?
>
> Det korte svar:
>
> Karburator = koble ud
> Indsprøjt = motorbremse
>

Hvordan kan jeg se om bilen er på karburator eller indsprøjt?
Er motorbremse samme som at slippe speederen - eller skal man bremse?

Knud



Mogens (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 24-05-07 18:25

"SoL" <ssen@bit.lk> skrev i en meddelelse
news:465571c1$0$37734$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvordan kan jeg se om bilen er på karburator eller indsprøjt?

Den korte version: Nævn model og årgang herinde.
Hedder den xxxi er den med indsprøjtning

> Er motorbremse samme som at slippe speederen - eller skal man bremse?

Slip speederen og du motorbremser



Leonard (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-05-07 10:02

On Thu, 24 May 2007 10:33:15 +0200, Martin Andersen wrote:

> Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
> og trille ned eller bare slippe speederen ?

Ja.

Med karburator kan der suges brændstof igennem motoren ved
motorbremsning, så der skal der kobles ud.
Med indsprøjtning bliver der i de fleste motorer lukket for brændstoffet
ved motorbremsning, men hvis der skal køres op af bakke ligeefter, så
kan det stadig være en fordel at koble ud, så mankan trille længere oop
af bakke, før der skal bruges motorkraft igen.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Nicolai (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 24-05-07 10:19

>> Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
>> og trille ned eller bare slippe speederen ?
>
> Ja.
>
> Med karburator kan der suges brændstof igennem motoren ved
> motorbremsning, så der skal der kobles ud.
> Med indsprøjtning bliver der i de fleste motorer lukket for brændstoffet
> ved motorbremsning, men hvis der skal køres op af bakke ligeefter, så
> kan det stadig være en fordel at koble ud, så mankan trille længere oop
> af bakke, før der skal bruges motorkraft igen.

Altså burde man koble ud når man får chancen...



Leonard (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-05-07 10:46

On Thu, 24 May 2007 11:19:22 +0200, Nicolai wrote:

> Altså burde man koble ud når man får chancen...

Ja, hvis man ikke skal standse eller nedsætte farten.
En 3L kobler ud af sig selv, når speederen slippes, den motorbrmser
først når man giver bremsen et kort tryk. Den bil er konstrueret til at
køre så langt som muligt på så lidt brændstof som muligt, så der er nok
tænkt ret meget over, hvordan den opfører sig i forskellige situationer.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Lars Holst (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 24-05-07 11:59

Leonard <piper28a@gmail.invalid> said in news:1jh314mycb2at
$.4tkunde59txz.dlg@40tude.net:

> On Thu, 24 May 2007 11:19:22 +0200, Nicolai wrote:
>
>> Altså burde man koble ud når man får chancen...
>
> Ja, hvis man ikke skal standse eller nedsætte farten.
> En 3L kobler ud af sig selv, når speederen slippes, den motorbrmser
> først når man giver bremsen et kort tryk. Den bil er konstrueret til at
> køre så langt som muligt på så lidt brændstof som muligt, så der er nok
> tænkt ret meget over, hvordan den opfører sig i forskellige situationer.
>

Det er jo en vaskemaskine på hjul.
Godt nok med energimærke AA, men alligevel.........
Vi taler om biler i denne gruppe.


--
Lars Holst

ShutEye (24-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 24-05-07 13:41

Mere OT ...

> Det er jo en vaskemaskine på hjul.
> Godt nok med energimærke AA, men alligevel.........
> Vi taler om biler i denne gruppe.
>

Hehe :)
Men faktisk har jeg transporteret en stor gammel opvaskemaskine i en 3L.
Bevares - sæderne skulle lægges ned, men så var der heller ingen problemer.
Og med de brændstofpriser der er i dag kunne den nu være rar at ha', hvis
altså den gad at lade være med at gå i stykker på så dyr en facon.



Leonard (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-05-07 17:22

On Thu, 24 May 2007 14:41:13 +0200, ShutEye wrote:

> Men faktisk har jeg transporteret en stor gammel opvaskemaskine i en 3L.
> Bevares - sæderne skulle lægges ned, men så var der heller ingen problemer.

Jeg lånte min ud til en der spiller bas, kontrabas!
Han havde lige et sanganlæg, kontrabas, guitar og lidt andre
instrumenter og en passager med i bilen. Kun et spørgsmål om at udnytte
pladsen

> Og med de brændstofpriser der er i dag kunne den nu være rar at ha', hvis
> altså den gad at lade være med at gå i stykker på så dyr en facon.

Min har heldigvis gidet at lade være med at gå i stykker

--
Leonard
http://lupo.leonard.dk/

ShutEye (25-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 25-05-07 08:50

>> Men faktisk har jeg transporteret en stor gammel opvaskemaskine i en 3L.
>> Bevares - sæderne skulle lægges ned, men så var der heller ingen
>> problemer.
>
> Jeg lånte min ud til en der spiller bas, kontrabas!
> Han havde lige et sanganlæg, kontrabas, guitar og lidt andre
> instrumenter og en passager med i bilen. Kun et spørgsmål om at udnytte
> pladsen

En stor lille bil :)

>> Og med de brændstofpriser der er i dag kunne den nu være rar at ha', hvis
>> altså den gad at lade være med at gå i stykker på så dyr en facon.
>
> Min har heldigvis gidet at lade være med at gå i stykker

Dejligt. Svigermors smed gearkassen og andre sjove ting som hjullejer -
pris: 30.000,-



ShutEye (24-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 24-05-07 13:39

>> Altså burde man koble ud når man får chancen...
>
> Ja, hvis man ikke skal standse eller nedsætte farten.
> En 3L kobler ud af sig selv, når speederen slippes, den motorbrmser
> først når man giver bremsen et kort tryk. Den bil er konstrueret til at
> køre så langt som muligt på så lidt brændstof som muligt, så der er nok
> tænkt ret meget over, hvordan den opfører sig i forskellige situationer.

OT:
Den er en spøjs fætter at køre i den 3L.
Første gang mang holder ved et lydskryds ... ja så går den ud???
Hva faen? Har man gjort noget galt?
Og 5. gear er vist allerede ved omkring de 50.



Leonard (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-05-07 17:25

On Thu, 24 May 2007 14:39:05 +0200, ShutEye wrote:

> Den er en spøjs fætter at køre i den 3L.

Du behøver ikke fortælle mig noget om, hvordan den er at køre, jeg har
ejet min i snart 7 år og kørt 151.000 km i den.

> Og 5. gear er vist allerede ved omkring de 50.

Ja, hvis den kan nøjes med at trille i næsten tomgang i 5. gear, så
bruger den også kun en liter på en time

--
Leonard
http://lupo.leonard.dk/

Mogens (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 24-05-07 18:20

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1lwsjhxbtrod8.1le24uzyh90nb.dlg@40tude.net...

> Ja, hvis den kan nøjes med at trille i næsten tomgang i 5. gear, så
> bruger den også kun en liter på en time

Det samme gjorde min Opel Omega 3000 24V !



Leonard (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-05-07 19:54

On Thu, 24 May 2007 17:19:52 GMT, Mogens wrote:

>> Ja, hvis den kan nøjes med at trille i næsten tomgang i 5. gear, så
>> bruger den også kun en liter på en time
>
> Det samme gjorde min Opel Omega 3000 24V !

Hvor hurtigt kørte den i tomgang i 5. gear?

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Mogens (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 24-05-07 20:01

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1sk9mn7jo8u0i$.1djvlwwa5nu1y.dlg@40tude.net...

> Hvor hurtigt kørte den i tomgang i 5. gear?

Husker det ikke - det er jo mange å... biler siden

Iøvrigt har jeg lige været nødtvungent til at køre en strækning på
300 km med 80 km/t - resultat blev 13,7 km/l (420 hk/560 nm)



Leonard (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-05-07 20:21

On Thu, 24 May 2007 19:00:45 GMT, Mogens wrote:

> Iøvrigt har jeg lige været nødtvungent til at køre en strækning på
> 300 km med 80 km/t - resultat blev 13,7 km/l (420 hk/560 nm)

Flot, det er ca. det samme min Transporter kører med minigraveren på
traileren og en samlet vogntogsvægt på lidt over 4 tons Det er så
kun med 105 hk.
Lupo'en kører 3 gange så langt ved den hastighed (40 hk).

Ja, jeg ved det, du er faktisk fløjtende ligeglad og det er jeg egentlig
også

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Mogens (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 24-05-07 21:53

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1cdyulkfm99q3.7ji9xl36p15s$.dlg@40tude.net...

> Ja, jeg ved det, du er faktisk fløjtende ligeglad og det er jeg egentlig
> også

Nej da - det var da helt vildt. Men minigraver? - opererer du med sån een?



Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 22:06

Mogens skriver:
>
> Nej da - det var da helt vildt. Men minigraver? - opererer du med sån een?

Tjek mandens hjemmeside



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-05-07 08:06

On Thu, 24 May 2007 20:52:53 GMT, Mogens wrote:

> Nej da - det var da helt vildt. Men minigraver? - opererer du med sån een?

Jep. Det er faktisk ikke nemt at bo på landet uden at have sådan en og
så kan jeg jo ligeså godt lege lidt i andres haver også
http://leonard.dk/micrograver/

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Klaus D. Mikkelsen (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-05-07 14:03

Leonard skriver:
>
> Jep. Det er faktisk ikke nemt at bo på landet uden at have sådan en og
> så kan jeg jo ligeså godt lege lidt i andres haver også
> http://leonard.dk/micrograver/

Du kommer bare forbi, konen vil have udvidet et bed.....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 26-05-07 12:14

On Fri, 25 May 2007 15:02:38 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Du kommer bare forbi, konen vil have udvidet et bed.....

Jeg minder lige om denne sætning: Der tillægges pris for kørsel ved
opgaver længere end 25 km væk fra firmaets adresse.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Klaus D. Mikkelsen (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 26-05-07 22:00

Leonard skriver:
>
> Jeg minder lige om denne sætning: Der tillægges pris for kørsel ved
> opgaver længere end 25 km væk fra firmaets adresse.

Helt derude på landet hvor du bor er der vel ikke mange kunder der
slipper for transportgebyr......


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-05-07 08:10

On Sat, 26 May 2007 22:59:37 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Helt derude på landet hvor du bor er der vel ikke mange kunder der
> slipper for transportgebyr......

Så bor jeg jo heller ikke længere ude på lnadet. Hele Odense er faktisk
dækket med under 25 km.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Klaus D. Mikkelsen (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-05-07 08:23

Leonard skriver:
>
> Så bor jeg jo heller ikke længere ude på lnadet. Hele Odense er faktisk
> dækket med under 25 km.

Det føles bare sådan


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-05-07 22:11

On Sun, 27 May 2007 09:23:21 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

>> Så bor jeg jo heller ikke længere ude på lnadet. Hele Odense er faktisk
>> dækket med under 25 km.
>
> Det føles bare sådan

Netop og det er det der er dejligt ved at bo her
--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Ukendt (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-07 21:30


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i meddelelsen
news:xhl5i.577$ZA.625@newsb.telia.net...
> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1sk9mn7jo8u0i$.1djvlwwa5nu1y.dlg@40tude.net...
>
>> Hvor hurtigt kørte den i tomgang i 5. gear?
>
> Husker det ikke - det er jo mange å... biler siden
>
> Iøvrigt har jeg lige været nødtvungent til at køre en strækning på
> 300 km med 80 km/t - resultat blev 13,7 km/l (420 hk/560 nm)
>

Damn.. flot!

/HB


ShutEye (25-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 25-05-07 08:51

>> Den er en spøjs fætter at køre i den 3L.
>
> Du behøver ikke fortælle mig noget om, hvordan den er at køre, jeg har
> ejet min i snart 7 år og kørt 151.000 km i den.

Nåhh ja!

>> Og 5. gear er vist allerede ved omkring de 50.
>
> Ja, hvis den kan nøjes med at trille i næsten tomgang i 5. gear, så
> bruger den også kun en liter på en time

Herligt



Martin Johansen [600~ (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-05-07 10:58

>Med karburator kan der suges brændstof igennem motoren ved
>motorbremsning, så der skal der kobles ud.

Enig.

>Med indsprøjtning bliver der i de fleste motorer lukket for brændstoffet
>ved motorbremsning,

Enig.

> men hvis der skal køres op af bakke ligeefter, så
>kan det stadig være en fordel at koble ud, så mankan trille længere oop
>af bakke, før der skal bruges motorkraft igen.

Igen enig.

Men ifølge Klaus er det jo forkert...

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Leonard (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-05-07 11:02

On Thu, 24 May 2007 11:57:43 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Men ifølge Klaus er det jo forkert...

Næh.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Martin Johansen [600~ (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-05-07 11:58

On Thu, 24 May 2007 12:01:46 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>On Thu, 24 May 2007 11:57:43 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:
>
>> Men ifølge Klaus er det jo forkert...
>
>Næh.

Joh.

(se mit svar andetsteds).

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Klaus D. Mikkelsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-05-07 13:10

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> >Næh.
>
> Joh.

Nix, Leonard og jeg er fuldstændigt enige.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-05-07 00:58

On Thu, 24 May 2007 14:10:01 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" skriver:
>>
>> >Næh.
>>
>> Joh.
>
>Nix, Leonard og jeg er fuldstændigt enige.

Det tror jeg da vi alle er... men du vil jo være på tværs over for mig
evig og altid ;)

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Lars Holst (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 24-05-07 11:56

Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> said in news:46554dc8$0$7611
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Hej.
>
> Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
> og trille ned eller bare slippe speederen ?
>
> Martin.

Hvis du ønsker at spare brændstof skal du bare koble ud og slippe speederen
uanset om det er den ene eller anden bil.
Når nogle siger at man skal slippe speederen uden at koble ud, så glemmer
de at tænke på at motorbremsning bremser bilens fart ned og dermed koster
brændstof på den konto.
På moderne biler med indsprøjtning i stedet for karburator lukkes der helt
af for brændstof tilførelsen ved motorbremsning.
Men forskellen på for brug i tomgang og ingen forbrug er mindre end hvad du
vinder i brændstoføkonomi ved ikke at lade motoren nedbremse din bil.

Af sikkerhedsmæssige årsager vil jeg nu ikke anbefale at lade
brændstoføkonomien komme i første række hvis du skal op og ned af Alperne i
din bil eller hvis du på anden vis kører op eller ned af ekstreme
stigninger.
Her skal man køre på en måde som tilsidesætter disse brændstof spareråd.

--
Lars Holst

ShutEye (24-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 24-05-07 13:45

> Af sikkerhedsmæssige årsager vil jeg nu ikke anbefale at lade
> brændstoføkonomien komme i første række hvis du skal op og ned af Alperne
> i
> din bil eller hvis du på anden vis kører op eller ned af ekstreme
> stigninger.
> Her skal man køre på en måde som tilsidesætter disse brændstof spareråd.

Yep. Har været der med med bette civic 1,4is (vejer stadig over 1000kg) :)
2. gear bliver en god ven!



Tom (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 24-05-07 14:37


"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns993A837D8510225689lh236589@62.243.74.162...
> Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> said in news:46554dc8$0$7611
> $157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>
>> Hej.
>>
>> Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
>> og trille ned eller bare slippe speederen ?
>>
>> Martin.
>
> Hvis du ønsker at spare brændstof skal du bare koble ud og slippe
> speederen
> uanset om det er den ene eller anden bil.

Nej det er ikke så enkelt. Hvis man bruger motorbremsen så bruger motoren
ganske vist 0L, men motoren bremser altså også farten mere end hvis bilen
trillede i frigear og motoren med 0.8L/time i forbrug.
Skal man derimod alligevel bremse op, så kan man udmærket bruge motorbremsen
og spare lidt ved det.

--
Tom



Henrik Stidsen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 24-05-07 14:47

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in
news:46559513$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Skal man derimod alligevel bremse op, s† kan man udm‘rket bruge
> motorbremsen og spare lidt ved det.

Så mindsker man jo også sliddet på bremserne ;)

Andreas M. Hansen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 24-05-07 16:27

> Så mindsker man jo også sliddet på bremserne ;)

Og får større udgifter til at få renoverede bremser fordi skiverne er
rustede op, og stemplerne i calibrene groet fast...

mvh

Andreas M. Hansen



Per Henneberg Kriste~ (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-05-07 03:58

Andreas M. Hansen wrote:
>> Så mindsker man jo også sliddet på bremserne ;)

> Og får større udgifter til at få renoverede bremser fordi skiverne er
> rustede op, og stemplerne i calibrene groet fast...

Og årsagen til de udgifter er så at man ikke vedligeholder bremserne en gang
om året (helst efteråret).

--
Per, Esbjerg



Sp@msen (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Sp@msen


Dato : 25-05-07 21:10

"Andreas M. Hansen"
>> Så mindsker man jo også sliddet på bremserne ;)
>
> Og får større udgifter til at få renoverede bremser fordi skiverne er
> rustede op, og stemplerne i calibrene groet fast...

og har nok mere end 80% chance for at blive påkørt bagfra i forhold til at
man bare brugte motorbremse og aktiveret stoplygterne..
så ja det kan altså også blive FOR billigt eller vent.. med udsyn til at
skulle have bilen tømt, på værksted hvor der er mere end normal ventetid nok
af samme grund som du kommer der for, papir fremsendelse, værdi tab pga.
skade som man udemærket godt ved ikke ville være sket hvis man ikke havde
deltaget i brændstof-økonomiræset...
:)

> mvh
>
> Andreas M. Hansen

vh.
Flemming


Lars Holst (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 24-05-07 20:49

"Tom" <christensen@bigfoot.com> said in
news:46559513$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:Xns993A837D8510225689lh236589@62.243.74.162...
>> Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> said in
>> news:46554dc8$0$7611 $157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>>
>>> Hej.
>>>
>>> Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
>>> og trille ned eller bare slippe speederen ?
>>>
>>> Martin.
>>
>> Hvis du ønsker at spare brændstof skal du bare koble ud og slippe
>> speederen
>> uanset om det er den ene eller anden bil.
>
> Nej det er ikke så enkelt. Hvis man bruger motorbremsen så bruger
> motoren ganske vist 0L, men motoren bremser altså også farten mere end
> hvis bilen trillede i frigear og motoren med 0.8L/time i forbrug.
> Skal man derimod alligevel bremse op, så kan man udmærket bruge
> motorbremsen og spare lidt ved det.
>
> --
> Tom
>
>

Ja.......og hvis der er en rundkørsel indenfor 250 meter så sæt farten
ned så du kan motorbremse naturligt i 2. gear så du kan flyde med
trafikken ind i rundkørslen, hvis det er en stillegade med et prlejehjem
så skal du have bilen i frigear så ikke motorbremsen vækker de gamle og
hvis ..................og hvis......................og
hvis.................

Spørgeren gjorde opmærksom på hans manglende viden.
Den bør udmelding respekterer jeg, hvorfor jeg giver ham det lange og
fyldestgørende svar uden at kneppe for mange fluer.


Venligst
--
Lars Holst

Per Henneberg Kriste~ (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-05-07 12:44

Martin Andersen wrote:
> Hej.

> Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
> og trille ned eller bare slippe speederen ?

Det er afhængigt af situationen. Måske kan det endog betale sig at
accellerere bilen op i hastighed og slippe koblingen, da den så vil løbe
længere (afhænger jo så af bakkens længde).

Det afhænger også af dit tomgangsforbrug og af hvor stejl bakken er (vil
motoren eksempelvis lukke helt af for brændstoffet).

Skal man til at bremse alligevel og man er kommet i tanke om dette for sent,
så skal man motorbremse (det gør jo brændstofforbruget 0) - men hvis man har
kørt forudseende som man bør gøre når man vil køre brændstofbesparende, så
sætter man i frigear før man når bakken.

--
Per, Esbjerg



Mogens (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 24-05-07 18:22

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46557a96$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er afhængigt af situationen. Måske kan det endog betale sig at
> accellerere bilen op i hastighed og slippe koblingen, da den så vil løbe
> længere (afhænger jo så af bakkens længde).
> Det afhænger også af dit tomgangsforbrug og af hvor stejl bakken er (vil
> motoren eksempelvis lukke helt af for brændstoffet).
> Skal man til at bremse alligevel og man er kommet i tanke om dette for
> sent, så skal man motorbremse (det gør jo brændstofforbruget 0) - men hvis
> man har kørt forudseende som man bør gøre når man vil køre
> brændstofbesparende, så sætter man i frigear før man når bakken.

Hold da helt kæft dét lyder kedeligt



N/A (24-05-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-05-07 20:02



Mogens (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 24-05-07 20:02

"Møller" <eamz@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4655e00e$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Var du eller arvingen på det gamle KTI i sidste uge?

Jep



Møller (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 24-05-07 20:54

Mogens skrev:
> "Møller" <eamz@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:4655e00e$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Var du eller arvingen på det gamle KTI i sidste uge?
>
> Jep

Så skulle jeg jo været kommet forbi, men jeg måtte melde fra, da min finger (sprunget
sene, under genoptræning) ikke var klar til udfordringen
Møller

Per Henneberg Kriste~ (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-05-07 04:00

Mogens wrote:

>> Det er afhængigt af situationen. Måske kan det endog betale sig at
>> accellerere bilen op i hastighed og slippe koblingen, da den så vil
>> løbe længere (afhænger jo så af bakkens længde).
>> Det afhænger også af dit tomgangsforbrug og af hvor stejl bakken er
>> (vil motoren eksempelvis lukke helt af for brændstoffet).
>> Skal man til at bremse alligevel og man er kommet i tanke om dette
>> for sent, så skal man motorbremse (det gør jo brændstofforbruget 0)
>> - men hvis man har kørt forudseende som man bør gøre når man vil køre
>> brændstofbesparende, så sætter man i frigear før man når bakken.

> Hold da helt kæft dét lyder kedeligt

Der er absolut intet kedeligt ved at køre økonomikørsel. Hastigheden skal
holdes oppe, så man kan blive i højeste rem, og det bevirker hurtig
kurvekørsel :)

--
Per, Esbjerg



Anders Majland (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 24-05-07 15:37


> Skal man til at bremse alligevel og man er kommet i tanke om dette for
> sent,
> så skal man motorbremse (det gør jo brændstofforbruget 0) - men hvis man
> har kørt forudseende som man bør gøre når man vil køre
> brændstofbesparende, så sætter man i frigear før man når bakken.

Hvis man nu ikke har en bil hvor med servstyring (eller hvor den er
elektrisk drevet) må der være yderligere at hente ved helt at stoppe motoren
når det ikke er brug for trækkraft - Lupo'en taget lidt videre. De
superøkomiske "køretøjer" som DTU studerende deltager i løb med køres også
på den måde at motoren arbejder hvor den har maks effektivitet et kort
tidsrum, hvorefter den stoppes og koples fra. Når farten så kommer et stykke
ned startes motoren igen en kort periode..

Det vil være lidt træls at ligge bag en der kører efter det princip på en
dansk landevej ...



Uffe Ravn (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 24-05-07 22:14

Anders Majland wrote:

> De superøkomiske "køretøjer" som DTU studerende deltager i
> løb med køres også på den måde at motoren arbejder hvor den har maks
> effektivitet et kort tidsrum, hvorefter den stoppes og koples fra.
> Når farten så kommer et stykke ned startes motoren igen en kort
> periode..

Princippet kaldes "coast and burn"

Ikke at forveksle med "crash and burn"

Mvh. Uffe Ravn



mfn (25-05-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 25-05-07 10:09



> Hvis man nu ikke har en bil hvor med servstyring (eller hvor den er
> elektrisk drevet) må der være yderligere at hente ved helt at stoppe
motoren
> når det ikke er brug for trækkraft - Lupo'en taget lidt videre.

Skulle nogen få lyst til dette så husk lige at bremseforstærkeren ryger så
der skal trædes meget hårdere på bremsen. Og PAS på nøglen ikke ved et uheld
falder ud af tændingslåsen for så slår ratlåsen til og så er du på skideren
når du skal ned på gulvet og fumle efter nøglen mens du ikke kan styre ;)



Aage Andersen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 24-05-07 13:20


"Martin Andersen"
>
> Når man kører nedad en bakke, skal man koble ud
> og trille ned eller bare slippe speederen ?

Jeg sætter i frigear. Hvis farten bliver for høj, motorbremses. Hvis den
alligevel bliver for høj, almindelig bremsning.

Aage





Troels Plougmann-Ols~ (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 24-05-07 14:02

> Jeg sætter i frigear. Hvis farten bliver for høj, motorbremses. Hvis den
> alligevel bliver for høj, almindelig bremsning.

Du får sguda rørt noget i gryden, så..

Troels



Aage Andersen (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 24-05-07 15:14


"Troels Plougmann-Olsen"
>> Jeg sætter i frigear. Hvis farten bliver for høj, motorbremses. Hvis den
>> alligevel bliver for høj, almindelig bremsning.
>
> Du får sguda rørt noget i gryden, så..

Ja, men det er en vanesag.

Aage



N/A (24-05-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-05-07 13:43



ShutEye (24-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 24-05-07 13:43

> Ned af bakke slipper jeg kun speeder, men sætter i frigear hen til rødt
> lys og holder i frigear

Forskel på kobling ned og frigear - er det ikke kun udrykkerlejets
belastning eller?
Og så den lille bitte sjat der vel bruges for at trække en aksel i
gearkassen eller ej.



N/A (24-05-2007)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-05-07 14:17



ShutEye (24-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 24-05-07 14:17

>>> Ned af bakke slipper jeg kun speeder, men sætter i frigear hen til rødt
>>> lys og holder i frigear
>>
>> Forskel på kobling ned og frigear - er det ikke kun udrykkerlejets
>> belastning eller?
>> Og så den lille bitte sjat der vel bruges for at trække en aksel i
>> gearkassen eller ej.
>
> Jo, men jeg har set kvadrede lejer, og så er der mange der, hvis de ikke
> sætter i frigear, bruger "at holde den på koblingen" i stedet for at bruge
> bremsen.

Heh ... :) Ja den kommer jeg sgu også af ren dovenskab til at bruge en gang
i mellem.
PLEJER at motorbremse hvis det kan nåes, ellers bremse (håndbremse bruges
tit om aftenen når jeg holder, for at skåne dem bagved :) og kobling ned.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste