MS Windows
briani 27239
Bios kan se HD, men hvorfor kan XP så ikke~
Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 18:07

Jeg gør forsøg på at reparere en HD, hvor XP genstarter hele tiden. (se evt.
tråden 'Hvordan laver man en CDtil at køre XP').
Jeg har monteret en ny HD og installeret XP m.m.
Når jeg installerer den 'gamle' HD, kan jeg se, at den er kendt af BIOS, men
den ses ikke i Explorer eller med TotalCmd.

Hvad kan årsagen være og hvad skal jeg gøre?

Mvh Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-07 18:15

On Wed, 23 May 2007 19:07:18 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

> [...]
>den ses ikke i Explorer eller med TotalCmd.
>
>Hvad kan årsagen være og hvad skal jeg gøre?

Kør programmet DISKMGMT.MSC også kaldet DiskHåndtering.

Måske skal partitionen bare have et drev-bogstav - Men der er også den
mulighed at disken er helt kaput og slet ikke kommer frem i
diskhåndtering...

<mlr>

Fra : Bjarne Chr

Dato : 23-05-07 18:18

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> men den ses ikke i Explorer eller med TotalCmd.
>
> Hvad kan årsagen være og hvad skal jeg gøre?

Prøv i Diskhåndtering i Start / Kør skriv diskmgmt.msc
Bc

Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 18:38

> Prøv i Diskhåndtering i Start / Kør skriv diskmgmt.msc
> --
> mvh
> Bc

Det har jeg nu gjort, og der ses det gamle drev heller ikke.
Jeg må hellere forklare alle symptonerne:
Med den gamle HD bootede XP dertil, hvor XP-logo, 'flag/windows' og den
lille firkant med de løbende prikker kom frem. Efter ca. 30 sek. med disse
kommer der en blå skærm med nogen tekst, som øjeblikkelig bliver afløst af
sort skærm og så starter boot forfra.
Stopper jeg under boot med F2, kan jeg se, at den rette HD er genkendt.
Sætter jeg begge HD i, kan BIOS også se begge!

Hvis den nye HD er monteret som primær disk og den gamle som sekundær disk,
vil systemet imidlertid ikke boote.
Men når først systemet kører efter boot på den nye disk, kan jeg godt
tilslutte den gamle HD uden at systemet går i sta, men den ses ikke.
Hvordan kommer man i kontakt med den gamle HD under de betingelser?

Mvh Kurt

Fra : Bjarne Chr

Dato : 23-05-07 19:01

> [...]
> tilslutte den gamle HD uden at systemet går i sta, men den ses ikke.
> Hvordan kommer man i kontakt med den gamle HD under de betingelser?

Sætter du først den gamle disk til når du er i Windows? Har du sat den nye
Disk til at boote først i bios? Sæt evt. boot rækkefølgen i Bios til CD/DVD
drevet først og så den nye Disk
Bc

Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 19:33

"Bjarne Chr" <bjach@SLETwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Sætter du først den gamle disk til når du er i Windows?
Ja, ellers vil den ikke boote med den nye HD!

> Har du sat den nye Disk til at boote først i bios? Sæt evt. boot
> rækkefølgen i Bios til CD/DVD drevet først og så den nye Disk
> [...]
På disse punkter er den Siemens-maskine mærkelig.
Med F12 kommer man ind i Boot-opsætningen.
Her er alle drev listet, og den der bootes fra har et '+' foran sig. Det er
ikke lykkedes mig at lave om på rækkefølgen, jeg skiftede ved med piletaster
at opmærke CD og derefter trykke på 'ENTER'. Det virker godt nok, da jeg
brugte en almindelige installationscd til XP, startede den op rigtigt.
Men næste gang man kommer ind i bootmenuen er der stadig '+' foran HD-en,
den husker intet. Men uret går godt nok, selv om den er slukket, så det er
ikke batteriet til RAM-en!

Jeg ved ikke om det betyder noget, at det er SATA-diske. Men det gør, at jeg
ikke kan sætte dem i min kasse med USB, hvilket måske kunne klare problemet.

Mvh Kurt

Fra : Bjarne Chr

Dato : 23-05-07 23:30

> [...]
>
> Jeg ved ikke om det betyder noget, at det er SATA-diske. Men det gør, at
> jeg ikke kan sætte dem i min kasse med USB, hvilket måske kunne klare

Bruger du de tynde 7 polede stik? Er det SataI eller II ? Prøv at sætte
kablet fra den nye disk i den gamle disk's stik på bundkortet. Og den gamle
til et andet ledigt stik, hvor mange sata stik har du på bundkortet? Hvis
den gamle disk ikke er sat til når du booter kommer du aldrig i kontakt med
den. Den nye Disk skal stå som systemdisk i Diskhåndteringen. Sørg også for
at begge diske er sat til SataI =1,5 Gb.
Bc

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-07 20:00

On Wed, 23 May 2007 19:38:29 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>Hvordan kommer man i kontakt med den gamle HD under de betingelser?

Lyder som om den gamle disk har alvorlige problemer...

Hent værktøjsdisken fra http://www.ultimatebootcd.com og check disken
med et af diagnostikværktøjerne.

Finder diagnostikværktøjet fejl på disken er den død-og-tabt. Så kan
det ikke betale sig at spilde mere tid på den...

Evt kan du, hvis disken indeholder meget værdifulde data, forsøge at
redde disse med et værktøj som GetDataBack som kan købes her:
http://www.runtime.org

<mlr>

Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 20:07

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Evt kan du, hvis disken indeholder meget værdifulde data, forsøge at
> redde disse med et værktøj som GetDataBack som kan købes her:

Men hvordan kommer jeg i kontakt med den?
Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-07 20:29

On Wed, 23 May 2007 21:06:32 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>Men hvordan kommer jeg i kontakt med den?

Du boot'er ultimate boot cd'en og vælger det diagnostik program der
passer til harddisken...

Hvis det ikke kan finde disken, er den med stor sandsynlighed død..

Det kan selvfølgelig være diskcontrolleren på bundkortet der driller,
så du bør nok lige forsøge at sætte den på en anden computer også...

<mlr>

Fra : Bjarne Chr

Dato : 24-05-07 17:28

> Men hvordan kommer jeg i kontakt med den?
> Kurt

Hvis den gamle disk ikke er sat til når du booter kommer du aldrig i kontakt
med den. Kan du virkelig ikke ændre bootrækkefølgen til den nye disk.
"Normalt" kan man da gemme de ændringer man laver i bios.Er det SATA I eller
II du kører med? Den nye Disk skal stå som systemdisk i Diskhåndteringen Du
kan godt få en ekstern usb boks til SATA
http://www.hk-automation.dk/catalog/product_info.php?products_id=2284 --
http://www.hk-automation.dk/catalog/index.php?cPath=1_40_44
Bc