MS Windows
briani 27239
Hvordan laver man en CD til at køre XP
Fra : Kurt G

Dato : 22-05-07 21:59

For at reparere en harddisk er jeg blevet anbefalet at lave en CD til at
køre XP i stedet for på harddisken.

Kan man det og hvordan laver man CD-en?

Mvh Kurt

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 22-05-07 22:12

Kurt G skrev:
> For at reparere en harddisk er jeg blevet anbefalet at lave en CD til at
> køre XP i stedet for på harddisken.
>
> Kan man det og hvordan laver man CD-en?

BsrtPE er en mulighed - se http://www.nu2.nu/pebuilder/

men hvis det ikke lige behøver at være Windows kan jeg anbefale
sysresccd http://www.sysresccd.org/Main_Page.

/A

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-05-07 22:12

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> For at reparere en harddisk er jeg blevet anbefalet at lave en CD til at
> køre XP i stedet for på harddisken.
>
> Kan man det og hvordan laver man CD-en?
>
> Mvh Kurt

Den henter du bare her:
http://www.ubcd4win.com/

Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 12:03

> "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> Den henter du bare her:
> http://www.ubcd4win.com/
>
> Kurt

Den prøvede jeg, men det lykkedes ikke at lave noget, som virkede.
Der var godt nok en enkelt advarsel med en sti, der var for lang, så det må
jeg se, om det gav fejlen!
Kurt

Fra : Peter

Dato : 22-05-07 23:58

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> For at reparere en harddisk er jeg blevet anbefalet at lave en CD til at
> [...]
Prøv dette link:
http://www.howtohaven.com/system/createwindowssetupdisk.shtml

PeterB

Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 07:54

"Peter" <doc_069@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> Prøv dette link:
> http://www.howtohaven.com/system/createwindowssetupdisk.shtml
>
> PeterB
Tak for hjælpen til jeg alle.
Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 12:05

"Peter" <doc_069@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det kræver vist, at systemet virker og det gør det netop ikke!
Mvh Kurt

Fra : Hagar

Dato : 23-05-07 09:52

Hej

Jeg ville også lave sådan en cd, men, begge de programmer jeg har prøvet
med, de vil have mindst sp1 på install cden, det har jeg ikke. Hvad skal jeg
så gribe og gøre i ?

Hagar

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-07 10:01

On Wed, 23 May 2007 10:52:20 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

>Jeg ville også lave sådan en cd, men, begge de programmer jeg har prøvet
>med, de vil have mindst sp1 på install cden, det har jeg ikke. Hvad skal jeg
>så gribe og gøre i ?

Der findes flere gode sider der beskrive hvordan man opdaterer og og
redigerer windows installations CD'er

Prøv at google på 'slipstream' og/eller 'unattended'

<mlr>

Fra : Bjarne Chr

Dato : 23-05-07 11:05

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ville også lave sådan en cd, men, begge de programmer jeg har prøvet
> med, de vil have mindst sp1 på install cden, det har jeg ikke. Hvad skal

Hej
Her kan du også uden SP1 http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
Bc

Fra : Peter

Dato : 23-05-07 11:57

> [...]
>
> Jeg ville også lave sådan en cd, men, begge de programmer jeg har prøvet
> med, de vil have mindst sp1 på install cden, det har jeg ikke. Hvad skal

SP1 og/eller SP2 kan du hente her:
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

PeterB

Fra : Hagar

Dato : 23-05-07 12:12

> SP1 og/eller SP2 kan du hente her:
> http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
>

> PeterB

Jeg har SP1 og SP2 på maskinen, men ikke på den Windows cd jeg har, det var
en af de første udgaver af XP der kom ud, før SP var kommet, og det kan
programmerne ikke bruge, åbenbart

Hagar

Fra : Ole C

Dato : 23-05-07 12:27

Hagar skrev blandt andet:

> Jeg har SP1 og SP2 på maskinen, men ikke på den Windows cd jeg har,
> det var en af de første udgaver af XP der kom ud, før SP var kommet,
> og det kan programmerne ikke bruge, åbenbart

Du bør kunne "slipstreame" en CD med din originale XP-CD og SP2 ved hjælp af
værktøjet "Autostreamer":
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Autostreamer.shtml

--
vh
Ole C.

Fra : Hagar

Dato : 23-05-07 15:22

> Du bør kunne "slipstreame" en CD med din originale XP-CD og SP2 ved hjælp
> [...]

Takker for hjælpen, skiven er nu lavet

Hagar

Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 16:27

> Takker for hjælpen, skiven er nu lavet
>
> Hagar

Jeg vil da gerne vide, om du får den til at virke.
Det er endnu ikke lykkedes for mig!

Kurt

Fra : Hagar

Dato : 23-05-07 17:51

> Jeg vil da gerne vide, om du får den til at virke.
> Det er endnu ikke lykkedes for mig!
>
> Kurt

Hmmm, nu ved jeg ikke hvordan det er meningen den skal virke, men min
virker, men ikke som ventet. Der bootes fint op på skiven, men det er til
det sædvanlige install system, det er som om det er en kopi af min skive, om
det er det der er meningen, det ved jeg så ikke, i så fald er det ikke hvad
jeg troede det ville ende med.

Hagar

Fra : Kurt G

Dato : 23-05-07 18:01

> [...]
> om det er det der er meningen, det ved jeg så ikke, i så fald er det ikke

Jeg havde en forventning om,at man med en sådan CD kunne starte op på f.eks.
en tom (men formatteret) HD.
Jeg har en vens HD, som nok har virus eller andet djævelskab, Den genstarter
XP hele tiden uden at få det helt op at køre. Der ville det jo være smart,
om man kunne få XP op at køre på en CD og så skanne HD-en for virus.
Men UBCD4WIN, som jeg har prøvet at lave cd med to gange, kan jeg ikke få
til at boote på CD-en, den starter stadig op på HD.

Mvh Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-07 18:29

On Wed, 23 May 2007 19:01:08 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

> [...]
>XP hele tiden uden at få det helt op at køre. Der ville det jo være smart,
>om man kunne få XP op at køre på en CD og så skanne HD-en for virus.

Du kan ** ikke ** afvikle en standard windows fra en optisk drev...

Men der kan laves et såkaldt 'Preinstalled Environment' dvs en windows
med stærkt begrænset funktionalitet. Det er bl.a. det du 'arbejder i'
under installationen af windows

Ideen med at køre virus scan i et PE er vældig god, og der findes
faktisk også flere af den slags CD'er ude på nettet...

Kig f.eks forbi:http://www.nu2.nu/pebuilder/

>Men UBCD4WIN, som jeg har prøvet at lave cd med to gange, kan jeg ikke få
>til at boote på CD-en, den starter stadig op på HD.

Enten har du 'glemt' at opsætte maskinens BIOS til at boot'e fra
CD'en...

eller også har du brændt UBCD4WIN forkert: Du skal brænde ISO-filen,
ikke lave en ny CD'en med alle filerne fra UBCD4WIN...

<mlr>

Fra : Bjarne Chr

Dato : 23-05-07 18:08

> [...]
> om det er det der er meningen, det ved jeg så ikke, i så fald er det ikke

"En kopi af din skive".Det skal det jo også være, du har vel lagt SP2 ind på
den? Så har du en kopi af din Windows XP skive med SP2 Prøv at kigge på
disken med stifinder og kik i mappen I386 om der ikke ligger en SP2 cab det
skulle der gerne gøre.

Bc

Fra : Hagar

Dato : 23-05-07 21:38

> [...]
> disken med stifinder og kik i mappen I386 om der ikke ligger en SP2 cab

Jo, der ligger en SP2.cab fil, men er det en kopi af min skive der er lavet,
hvor der så er "puttet" SP2 ind i systemet, eller kan jeg på en eller anden
måde bruge skiven til at få styr på en eventuel drilsk pc et andet sted ?

Hagar

Fra : Ole C

Dato : 23-05-07 21:50

Hagar skrev blandt andet:

> [...]
> lavet, hvor der så er "puttet" SP2 ind i systemet, eller kan jeg på
> en eller anden måde bruge skiven til at få styr på en eventuel drilsk

Du kan for eksempel lave en reparations-installation, hvor alle dine
indstillinger og programmer bevares, men hvor styresystemet repareres og
bringes "tilbage" til det tidspunkt hvor SP2 blev introduceret.
Det vil ofte være nok til at bringe en problematisk PC køreklar igen, men
kræver at man straks går på Windows Update og henter alle de opdateringer
der er kommet siden.

--
vh
Ole C.