iframe scrollbar color css
Fra : Kristine Bangsø

Dato : 22-05-07 13:25

Jeg har en kunde som er meget stædig, han vil have stylet sin
scrollbar med farver, selvom det ikke fungerer i alle browsere.
Nu står jeg så med problemet at jeg ikke kan få koden til at
virke. Jeg har forsøgt mig rundt på google og prøvet de
forskellige muligheder, men den vil simpelthen ikke som jeg vil.

Alt indhold bliver loadet ind i en iframe(og i behøves ikke
fortælle mig at det ikke er en smart idé) ;) - men det er så
scrollbaren på denne iframe der skal have andre farver.

Lige nu har jeg i <head> på den side som loades ind i iframen
skrevet:
<STYLE TYPE="text/css"><!--
BODY {
scrollbar-arrow-color:FFFFFF;
scrollbar-track-color:FFCCCC;
scrollbar-shadow-color:FF3333;
scrollbar-face-color:993333;
scrollbar-highlight-color:FF3333;
scrollbar-darkshadow-color:660000;
scrollbar-3dlight-color:FF9999;
}
//--></STYLE>

men der sker simpelthen intet, og jeg har i mit css ingen andre
ting i body som kan overskrive dette. Scrolling på iframen er sat
til "yes".

Selvom jeg udemærket godt selv er klar over at det er en
forfærdelig løsning, og jeg krummer tæer ved at skulle føje
kunden. Så vil jeg meget gerne have lidt hjælp til at få tingene
sat iorden. :)

/Kristine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-05-07 13:51

Kristine Bangsø wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> <STYLE TYPE="text/css"><!--
&gt; BODY {
&gt; scrollbar-arrow-color:FFFFFF;
&gt; scrollbar-track-color:FFCCCC;
&gt; scrollbar-shadow-color:FF3333;
&gt; scrollbar-face-color:993333;
&gt; scrollbar-highlight-color:FF3333;
&gt; scrollbar-darkshadow-color:660000;
&gt; scrollbar-3dlight-color:FF9999;
&gt; }
&gt; //--></STYLE>

> men der sker simpelthen intet, og jeg har i mit css ingen andre
> ting i body som kan overskrive dette. Scrolling på iframen er sat
> til "yes".

Alle css attributer er tekster.
Der findes ingen farve der hedder 993333
Man kan så anvende hash tegnet - # - til at angive en farve i RGB
format - f.eks. #993333.
Det er så ret vigtigt at huske # ;>)
Ellers kan jeg ikke se noget galt - med mindre du inde i din iframe
har en div eller andet, hvor du har sat overflow, så det er det
element der viser scrollbaren...
Et link ville hjælpe..

I øvrigt ganske enig i, at scrollbaren allerede har den farve
scrollbarer skal have, og det er ganske overflødigt at lave om på
det!
Med mindre formålet er at forvirre den besøgende..

Birger

Fra : Kristine Bangsø

Dato : 22-05-07 14:01

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det er så ret vigtigt at huske # ;>)

Udover at jeg havde stirret mig så blind på koden at jeg havde glemt
det lille, oh så vigtige tegn, så virker det desværre stadig ikke :/

Der er ingen overflow på hverken iframe eller andet og der er slet
ikke brugt div'er. Det er en helt simpel html side, med indhold og
stylen er som skrevet bare smidt ind i head på den side den skal
hente ind i iframen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-05-07 14:23

> [...]
> ikke brugt div'er. Det er en helt simpel html side, med indhold og
> stylen er som skrevet bare smidt ind i head på den side den skal

Det kender jeg godt - man kan ikke se skoven for bar' træer.. ;(

Jeg kan så ikke lige se, hvad det er der gør det...
http://samples.msdn.microsoft.com/workshop/samples/author/dhtml/refs/sc
rollbarcolor.htm
Det burde virke.

Måske er det din udkommentering af stylen : // er ikke en brugbar
kommentar i css, så der står noget "underligt" for dekodningen, og det
kan være derfor din style bliver ignoreret.
Og måske er både style og script efterhånden så kendt af gængse
browsere, at det ikke længere er nødvendigt at skjule indholdet for
HTML - og i øvrigt står det i headeren, så det bør alligevel aldrig
blive vist...

Birger

Fra : Kristine Bangsø

Dato : 22-05-07 14:36

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
http://samples.msdn.microsoft.com/workshop/samples/author/dhtml/refs/sc
> rollbarcolor.htm
> Det burde virke.

Ja, den virker...på et text-area. Men det har jeg ikke forstand på hvordan
jeg bruger i forhold til iframe...så kommer det hele til at stå inde i en
lille boks for sig selv.

Jeg vil bare gerne have scroll'en på iframen til at blive sort, det er
alt. Der burde stå: Advarsel, dette giver grå hår - på samtlige af de
eksempler der er på dette. ;)

Hvis ikke jeg finder en løsning i løbet af en dag, så må jeg nok forklare
sammenhænge til kunden, og så må denne gå et andet hen med hans iframes og
scrollbars.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-05-07 15:33

> [...]
>
> Hvis ikke jeg finder en løsning i løbet af en dag, så må jeg nok forklare
> sammenhænge til kunden, og så må denne gå et andet hen med hans iframes

Meningen med linket var bare at vise, at du gør det præcist magen til.
Og det burde virke lige så godt hos dig som hos M$.

Hvorfor det ikke gør det, kan vi så gætte om, meget længe - al den stund at
du ikke giver et link, så man har mulighed for at se det hele i en
sammenhæng.

Der må jo være et eller andet, der slår browseren ud.
Det er ikke noget i den kode du har præsenteret her, men kan i øvrigt være
alt fra dokumenttypen til fejl i html eller css.

Du kan bare sende kunderne til mig... ;>)

Birger

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 22-05-07 16:59

On Tue, 22 May 2007 14:24:56 +0200, Kristine Bangsø <k.skaar@gmail.com>
wrote:

> Lige nu har jeg i <head> på den side som loades ind i iframen
> skrevet:
> <STYLE TYPE="text/css"><!--
> BODY {
> scrollbar-arrow-color:FFFFFF;
[SNIP}
> men der sker simpelthen intet, og jeg har i mit css ingen andre
> ting i body som kan overskrive dette. Scrolling på iframen er sat
> til "yes".

Hvis du sender et link, til det du laver, så er det lettere at hjælpe.
F.eks. vil man kunne se, om du benytter en standardsættende doctype, der
får IE til at flytte scrollbaren til html-elementet, hvorfor det ikke
hjælper, at ændre på scrollbarfarven ved body.
Prøv i stedet at skrive:
html {

--
Ryan Kristensen

Fra : Kristine Bangsø

Dato : 23-05-07 10:14

Der er desværre en fejl her på siden, så jeg ikke har mulighed for
at besvare direkte. Men jeg vil da lige sige mange tak til Ryan
Kristensen, for det virker perfekt nu ! :)