Effektiv spam-hindring - foreløbig i hvert~
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 21-05-07 12:50

Hej alle.

Spammerne er i stigende grad begyndt at sætte deres robotter til at
tæppebombe diverse online-formularer med deres junk, hvilket jeg har
mærket på en del af de sites, jeg står for.

Her på det seneste er jeg begyndt at benytte en såre simpel anti-spam
teknik, som mange sikkert kender i forvejen, men som jeg lige vil dele,
da den har været forbavsende effektiv:

I formularen indsætter man et felt, som man skjuler med css, sådan her:

<input maxlength="255" name="etellerandetnavn" style="display: none;">

hvorefter man sætter scriptet, der behandler formular-dataene til at
tjekke, om feltet er udfyldt - her et PHP-eksempel:

if (!empty($_POST['etellerandetnavn'])) {
//Spam-robotter på spil!!!
}

Jeg har brugt metoden i et par uger nu, og indtil videre har den fanget alt.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

www.mzh.dk

Fra : Knud

Dato : 21-05-07 16:26

Den Herold von Mikkel
"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> //Spam-robotter på spil!!!
> }
>
> Jeg har brugt metoden i et par uger nu, og indtil videre har den

Kunne du ikke bruge et par minutter på din signatur?
Den virker urimlig stor.
Man må max have 4 linier a' 72 tegn.
PS. Prøv et par dage mere med PHP, så skal det nok lykkes
Mvh knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-07 16:42

Knud skrev:

> Kunne du ikke bruge et par minutter på din signatur?

Kunne du ikke bruge et par minutter på dine citater?

De virker urimeligt store.

--
Bertel

Fra : Knud

Dato : 21-05-07 18:47

Bertel skrev:
[snip]
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Ironi og fakta er to mærkelige størrelser. Mikkel kunne have skrevet i
PHP-gruppen, og gerne med den rigtige kode, så andre kunne have glæde af
det.
Jeg klippede ikke, mest for at vise at Mikkel kom med noget som ikke
lige kunne bruges i denne gruppe, kan være jeg ikke forstod pointen?
Men Bertel, du plejer at hjælpe folk over i den rigtige gruppe? Hvorfor
ikke denne gang? Var det fordi det var bedre at give mig en lærestreg?
Jeg kan så lige hjælpe dig, prøv at se her
http://www.knuddue.dk/test/bertel1.jpg og denne
http://www.knuddue.dk/test/bertel.jpg brug lige et par minutter på de
sider, det er bare som jeg ser dem i min browser her på Sjælland.
Mvh Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-07 20:25

Knud skrev:

> Jeg klippede ikke, mest for at vise at Mikkel kom med noget som ikke
> lige kunne bruges i denne gruppe, kan være jeg ikke forstod pointen?

Pointen er at vi alle sammen har læst Mikkels indlæg og har det
liggende stadigvæk. Der er ingen grund til at citere det hele.

> Men Bertel, du plejer at hjælpe folk over i den rigtige gruppe? Hvorfor
> ikke denne gang?

Mikkels indlæg hvade primært med CSS at gøre. Hans PHP havde
karakter af en tilføjelse.

> Jeg kan så lige hjælpe dig, prøv at se her

Mange tak for det. Jeg er noget forundret. Både HTML og CSS
validerer og står rigtigt i IE 6, Opera 9 og FF 2.

PHP-fejlen er rettet.

--
Bertel

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 22-05-07 10:08

On 21-05-2007 19:46 Knud wrote:
> Mikkel kunne have skrevet i
> PHP-gruppen, og gerne med den rigtige kode, så andre kunne have glæde af
> det.

Kan du ikke se sammenhængen i de to ting? Jeg postede netop ikke i
PHP-gruppen, da indlægget ikke indeholdt andet end pseudo-PHP-kode.

Mit indlæg gav en generel anvisning på en metode til at undgå eller
minimere formular-spam, og som Bertel skriver (og som jeg selv skrev i
det oprindelige indlæg), så har metoden som sådan ikke noget med PHP at
gøre; jeg gav blot et lille pseudo-eksempel på én måde at behandle
formular-dataene på.

> Jeg klippede ikke, mest for at vise at Mikkel kom med noget som ikke
> lige kunne bruges i denne gruppe, kan være jeg ikke forstod pointen?

Det tror jeg ikke, du gjorde. Det "vigtige" i metoden er, at man skjuler
formular-feltet med css, og dermed er dette den rigtige gruppe.

Mvh. Mikkel

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 22-05-07 09:58

On 21-05-2007 17:25 Knud wrote:
> Kunne du ikke bruge et par minutter på din signatur?
> Den virker urimlig stor.

Det er vel en smagssag. Den indeholder 178 tegn, hvilket jeg personligt
ikke synes er for meget. Hvis den irriterer dig, skal jeg beklage - og
så måske foreslå dig at prøve en newsreader, der visuelt nedtoner
signatur-tekster, f.eks. Thunderbird (http://www.mozilla.com/thunderbird/).

> Man må max have 4 linier a' 72 tegn.

Næ, man "må" skam have alle de tegn man vil - de 4 x 72 tegn er en
"stående retningslinje" (http://usenet.dk/netikette/signatur.html)

> PS. Prøv et par dage mere med PHP, så skal det nok lykkes

Ikke forstået.

Mvh. Mikkel

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-07 20:52

Mikkel Z. Herold wrote:

> I formularen indsætter man et felt, som man skjuler med css, sådan
> her:

Metoden er rimeligt effektiv, men ikke ny. Jeg har omtalt det her:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/nospam.asp?id=nospamphp
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/nospam.asp?id=nospamasp

Metoden vinder i effektivitet, hvis det "forbudte" felt har et engelsk name,
der signalerer, at det skal udfyldes, mens det tilsvarende aktive felt har
et intetsigende name. Eks:

<input type="text" name="subject" ... <!-- forbudt -->
<input type="text name="dethandlerom" ... <!-- obligatorisk -->

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk