IBM 8226-001
Fra : Martin Lock-Andersen

Dato : 09-01-01 20:26

Davs

Jeg har for nylig fået en IBM 8226-001 Hub fra en af mine venner. Jeg
skyndte mig selvfølgelig ind på IBM's hjemmeside for at se hvad den kunne.
Der står at det er en Token-Ring hub...
Er der nogen der gider forklare mig hvad det betyder, og hvad forskellen
mellem det og ethernet er?
Kan jeg bruge den som normal hub? Eller kræver det nogle specielle
protokoller installeret?
Der står den kører 4/16 Mbit, plejer man ikke køre 10/100 Mbit?

På forhånd tak
Martin

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-01-01 20:34

On Tue, 9 Jan 2001 20:26:05 +0100, Martin Lock-Andersen wrote:
> [...]
>Der står at det er en Token-Ring hub...
>Er der nogen der gider forklare mig hvad det betyder, og hvad forskellen

Fundementalt forskellige teknologier.

>Kan jeg bruge den som normal hub?

Nej, i "normal ethernet hub" forstand.

>Eller kræver det nogle specielle protokoller installeret?

Du kan IKKE bruge dit ethernet kort, men skal have et tokenring
ethernet kort, men det er nok billigere/bedre at glemme alt om den.

>Der står den kører 4/16 Mbit, plejer man ikke køre 10/100 Mbit?

Ethernet kører 10 eller 100 Mbps (eller 1000 Mbps), TokenRing er
4 eller 16 Mbps, eller mere sjældent 100 Mbps TokenRing, men igen
det virker ikke med ethernet netkort.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-01-01 20:38

Martin Lock-Andersen wrote:

> Jeg har for nylig fået en IBM 8226-001 Hub fra en af mine venner. Jeg
> skyndte mig selvfølgelig ind på IBM's hjemmeside for at se hvad den kunne.
> Der står at det er en Token-Ring hub...

http://www.net-faq.dk/ er din ven. Jeg håber stadig I er venner, når du har
læst siden... (Hint: Token-Ring er en forældet teknologi, så du har ikke
meget at brugen gaven til, hvis du ikke har noget Token-Ring udstyr i
forvejen).

M.v.h.

Jonathan

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-01-01 21:11

Hej Jonathan Stein <jstein@image.dk>

> [...]
>læst siden... (Hint: Token-Ring er en forældet teknologi, så du har ikke
>meget at brugen gaven til, hvis du ikke har noget Token-Ring udstyr i

Jeg fandt et par BR PCMCIA *) kort som jeg er villig til at forære
bort hvis ikke en af kollegerne allerede har smidt dem i skralderen.

*)
Broken Ring

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 09-01-01 21:24

Hej Martin

"Martin Lock-Andersen" <martin_lock@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> protokoller installeret?
> Der står den kører 4/16 Mbit, plejer man ikke køre 10/100 Mbit?

Det er en Token-Ring MAU og den har i princippet samme funktion som en
hub.

Den kan dog kun anvendes til Token-Ring og ikke til Ethernet.

Hvis du i forvejen har Ethernet udstyr eller ønsker at tilslutte nyt
Ethernet udstyr kan du ikke bruge den.

Så den er i princippet intet værd, med mindre du har en TR installation
som du vil udbygge.

Læs mere på:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=tokenring

> På forhånd tak