diesel-pest
Fra : Peter D. Mortensen

Dato : 20-05-07 16:46

Hej alle

Jeg skulle i dag nyde sommervejret på storebælt - men ak - efter at have
startet motoren ( og jeg gik og fik de sidste ting på plads) gik lidt op i
omdrejninger og døde så .......
Tanken var halv-fuld så det var ikke diesel der manglede... forsøgte trods
det at lufte systemet ud.... uden det ændrede noget..
Efter et par timer med dybe panderynker kom en meget hjælpsom fyr fra een af
nabo-bådene og kastede sig over mine motorproblemer.....og for at gøre en
lang historie lidt kortere, viste det sig at der i røret fra tanken til
brændstoffiltret sad en stor ulækker "bussemand" som stoppede for
tilførselen.... Han dømte "dieselpest" - og så spørger jeg nu jer......
hva er den bedste måde at undgå gentagelser af dette på - og hvis det er
dieselpest... hvor for jeg så den rette "medicin"?

m.v.h.
peter

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-05-07 20:42

Forebyggelse:
Dieselpest af "organismer" der lever i kondensvandet, af ilten og (på en
eller anden måde) af olien. Eneste middel er at have helt fuld tank om
vinteret, så der ikke er hverken ilt eller kondens i tanken. Derudover kan
man tilsætte noget "ukrudtmiddel" til olien.

Reperation:
Den er værre. Det hele skal renses ud og skylle igennem med frisk olie

Bjarke

Fra : Michael Larsen

Dato : 20-05-07 21:16

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:4650a498$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> vinteret, så der ikke er hverken ilt eller kondens i tanken. Derudover kan
> man tilsætte noget "ukrudtmiddel" til olien.

Ukrudtsmiddel ? Forklar venligst

--
Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
camping@vemmetofte.dk

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-05-07 22:19

Sådan noget "anti diesel pest" middel man køber hos den lokale båd-shop ....
Koster ikke ret meget og flasken holder i mindst 5 år ...

Bjarke

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-05-07 00:11

Hej Bjarke
Jeg er lidt uforstående over for det der Dieselpest, jeg ved godt
hvad det er og at man skal tage sine forholdsregler ved at fylde
tanken op om efteråret, men jeg har aldrig gjort det og aldrig
haft problemer, det kan da godt være jeg skulle prøve i år.!
så slipper jeg om foråret.

Når det er sagt/skrevet så har jeg talt med adskillige landmænd
og spurgt dem om de fylder deres tanke op på mejetærskere,
roeoptagere, traktorer og andre maskiner som står stille i ca.
10 md. om året, svaret var nej, Dieselpest kendte de stort set
ikke til og som en af dem sagde, når jeg skal bruge min mejetærsker
som har stået stille et helt år fylder jeg noget diesel på drejer nøglen
og så starter den og den køre den næste måneds tid uden problemer.
Nu ved jeg godt, at det er ligesom lidt nemmere at tilkalde en mekaniker
på land end til søs ifald der skulle opstå problemer. Det kunne være
interessant at få at vide hvor mange der rent faktisk har fået konstateret
dieselpest, altså af en person der har forstand på slige ting.

Mvh./Torben H.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-05-07 22:45

Meget interessante overvejelser. Jeg er sikker på at der ofte blive dømt
"diesel pest" uden grund.

Hvis det alligevel forekommer så kan det muligvis skyldes at der er større
fugtighed i havne miljøet og måske gør salt diset en forskel ?? Jeg ved det
ikke.... Jeg konstaterer blot at det forekommer fra tid til anden. - men
sikert sjældnere end debatten ....

Bjarke

Fra : Steen Andreasen

Dato : 20-05-07 22:13

Hej
Prøv lige at checke den tråd jeg startede den 8. april. Jeg mener ikke at
jeg havde dieselpest, og det er heller ikke sikkert at du har det. Læg især
mærke til Hardings indlæg som jeg tror er det mest seriøse bud.

mvh Steen Andreasen

Fra : Lennart Sellman

Dato : 22-05-07 18:49

Hej!

"Goggla" ordet Soltron på svenska språket!

SOLTRON är ett unikt enzymtvättmedel som hälls direkt i bränsletanken och
rengör. Du undviker bränsleproblem. .

Dessutom har jag monterat ett magnetfilter omedelbart efter tanken.

Kolla länken!
http://www.drevia.se/index.html och vidare "Produkter/QL
tillbehörssortiment/QL bränslerenare"

Med vänlig hälsning
Lennart Sellman

Fra : Leo John Kramme

Dato : 23-05-07 16:53

Peter D. Mortensen <peter@avidedit.dk> skrev:
> [...]
>"dieselpest" - og så spørger jeg nu jer......
>hva er den bedste måde at undgå
>gentagelser af dette på - og hvis det er

Dieselpest er relativ sjælden og skyldes så vidt jeg ved
bakterier eller enzymer i olien. For mit eget vedkommende har
jeg oplevet, at olien har udskilt parafin, fordi den har været
udsat for frostgrader. Især når det er såkaldt sommerolie. Det
viste sig som et brunt lag på filteret, og hindrer motoren i at
få olie.

Venlig hilsen
Leo

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-07 11:13

Hej Leo,

Forurening i dieselolie i form af partikler og vand er altid
tilstede.
I handelskvalitet af dieselolie tillades op til 1% vand.
Derfor er det altid nødvendigt at forholde sig til denne
forurenings indflydelse på motorernes driftsstabilitet.

Ved tankning af fly bliver der ved enhver påfyldning taget
prøver ligesom tankanlæg og brændstof af hvert luftfartsselskab
der beflyver hver enkelt lufthavn bliver undersøgt og godkende
inden en rute oprettes. Kvaliteten bliver kontinuerlig auditeret.

For tanke til biler og både er standarden langt mindre under
kontrol. Her er det op til den enkelte tankejer at tilsikre at
kvaliteten er tilfredsstillende og det kan desværre svinge en
del.
Den dieselolie som vi fylder i vores bådtanke burde vi ved
påfyldningsstedet filtrere, f.eks. med en gammel nylonstrømpe
trukket over påfyldningspistolens udløb. At prøve på at opsamle
vand ved påfyldningen er ikke relevant, det kræver tid for at
vandet bundfældes.
På tanken skal der være en aftapningshane på det laveste sted og
tanken skal helst have en nedadgående bule på stedet for
opsamling af vandet.
Man bør med mellemrum/årligt dræne for vand og slam.
Det er i zonen/overgangen mellem vand og olie at bakterierne
trives. For de de rette betingelser vokser de og er meget aktive.
Er sugerøret til motoren i netop den højde hvor denne zone står
bliver filteret hurtigt fyldt op med dette fluridum og motoren
vil stoppe.
Forekomsten af parafindannelser er afhængig af parafinindholdet
i olie og den omgivende temperatur. Det har intet med det
ovenfor omtalte fænomen at gøre.
Før i tiden var det meget udbredt at sammensætningen af
dieselolie blev ændret sommer og vinter, deraf sommerolie og
vinterolie. Den ændring af sammensætningen eksisterer nok ikke
mere her i landet.

Det er vigtigt at føre tilsyn med sit tankanlæg og inden
vinteren fylde tanken helt op for at undgå kondensdannelser.
Alle de flop med at tilføre tilsætningsstoffer vil ikke ligefrem
forbedre oliens kvalitet og smøreegenskaber i motorens pumper og
forbrændingskamre.
Desværre tror mange at kommer man et flop i tanken, så pist, så
er problemet borte, det er det ikke.
Tank og rør/slanger skal renses eller udskiftes og det skal
filtrene også.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 24-05-07 23:01

"Harding E. Larsen (slet NZ2TX)" <harding@NZ2TXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11800018890.418800634934396@dtext.news.tele.dk...
....klip
> Før i tiden var det meget udbredt at sammensætningen af
> dieselolie blev ændret sommer og vinter, deraf sommerolie og
> vinterolie. Den ændring af sammensætningen eksisterer nok ikke
> mere her i landet.

Er den olie vi køber nu sommer, vinter eller afhængig af fabrikat, batch
eller andet?

Jeg har sejlet benzin i ca. 15 år. og har derfor ingen nylig erfaring med
diesel. Det skvæt i skriver om hvad er det?

mvh Henning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-07 13:45

Hej Henning,

Jeg tror ikke du skal hænge dig meget i betegnelserne, det kunne
tænkes at leveringsselskaberne ændrede lidt på blandingen til
biltankstationer om man løb ind i en længerevarende periode med
lave minusgrader.
Den dieselolie der leveres til lystbådenes tankanlæg leveres i
sommerhalvåret hvor forbruget er.

Prøv på Google at skrive søgeordet dieselpest og du vil få
produkter med lovprisende bemærkninger.

Her er nogle bemærkninger på klingende norsk:

biocider er ikke tilsetningsstoffer - ihvertfall ikke det folk
flest mener med slikt. Biocid er gift. Den dreper dieseldyrene
(bare ikke dyrevernerne nå kommer for å beskytte faenskapet), og
derved blir det sleipt bunnfall som ender i filtrene. Det
organiske (og ikke giftige) stoffet Hammerdown, og enhver
emulgator, "tryller" vekk vannet ved å sende det inn i
brennoljen hvor det innkapsles og gir opphav til navnet
emulsjon. Derved er dieseldyrene berøvet sitt oppholdssted.

Er ikke sikker på om jeg skal referere ett svar som jeg fikk fra
en kar som drev med å reparere dieselpumper.
Jeg spurte ivertfall hva han syns om dieseltilsettning som tok
knekken på dieseldyr. Joda han syns det var helt topp, fordi det
skaffet han mye arbeid. Hans påstand var at drit i tank, filter
og rør ble løst opp og kom i dieselpumpa med det resultat at
pumpa skar seg. Vannet ble også fraktet videre til pumpa og ble
ikke liggende igjen i vannutskiller.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Andersen

Dato : 30-05-07 16:30

Det LYDER nu godt nok som om du HAR dielsepest! ...Ud fra din beskrivelse af
hvordan motoren reagerer!..

Da JEG i sin tid købte ny båd og løb ind i det problem sloges jeg en hel
sommer med det...
I Masnedø hvor jeg lagde ind på både udtur og hjemtur, diagnosicerede de
klart, at jeg havde dieselpest. Og det passede også på mine egne
observationer, da jeg hørte hvordan det generer og stopper motoren igen
igen...

Jeg fik det råde en anden hér i gruppen også foreslår, at hælde en kemisk
væske i dieselen, og den ville så omdanne Pesten til diesel igen.
Imidlertid viste det sig at den lille flaske kemi kostede en fyrstelig pris,
og da jeg så spurgte om den VIRKEDE!?! Var svaret prompte, at det vidste de
ikke, da der ikke var nogen der havde KØBT den væske!?!?!!...

I stedet kunne jeg (på hjemturen) bruge reservedunken, og trække ren ny
diesel til motoren derfra.
Vel hjemme igen kunne jeg så oprense tanken var svaret...
Imidlertid er min tank en rustfri afslagsen indstøbt i båden. Der var
(Dengang!) kun to "Hårrør" til tanken. En til- og en afgang samt måske en
udluftnng? Så det dér med liige at rense den tank var ikke noget man sådan
"Bare kunne"...!!??

Jeg valgte derfor at købe en MANDEHULS-låg og sejlede hjem for sejl. 31fods
båd... Blev skældt ud for at være uansvarlig på trods af at jeg absolut
ingen ulykker lavede ved manøvrer for sejl i havnene!?!?! ...

Da jeg kom hjem, tømte jeg tanken for diesel, fyldte den med vand, og skar
med en el-stiksav et mandehul. Og monterede det ny låg.

NU kunne jeg tømme tanken og rense den med sprit. og påfylde REN ny diesel
fra en TANKSTATION!!!....
Det var laaaangt billigere end den dér lille kemiflaske.'
Den dieselpestinficerede diesel gik i dumpningstanken på miljøstationen.

Nye filtre i, og udluftning, og problemet var VÆK!...

Det er den bedste løsning! OG...den billigste! ;0)))

mv. sejlerhilsen ;0))

--
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet 12WT7)" <harding@12WT7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11800974260.249383390922127@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-05-07 09:11

Hej Steffen,

Jeg kan kun tilslutte mig din modifikation af tanken med
påmontering af et mandehul når anden mulighed for at komme ned i
tanken ikke er mulig.
Rester af forurening i tanken i form af vand, partikler og
bakterier skal selvfølge lige kunne fjernes fra tanken ved
rengøring. Hokus Pokus løsninger med en tryllestav hører ikke
hjemme her.

Jeg synes absolut ikke at din disposition med at sejle båden
hjem og i havn for sejl er uansvarlig. Tvært imod er det
uansvarligt ikke at kunne gøre det. Det skal alle der har en
sejlbåd kunne gøre.

Mvh/Harding