Olietryk på en Ford diesel 2712
Fra : hem

Dato : 19-05-07 20:43

Skulle der være en der kan komme med et kvalificeret bud på følgende
"underlighed"
Min bådmotor, en Ford 2712 E 80 HK diesel maskine, fik idag en trykkende
fejl
Når den går i tomgang, ca 750 rpm, er olietrykket iorden, øger jeg
omdrejningerne forbliver det fint, ca. 5 bar, indtil den når 1100 rpm. Så
kommer der tryk på, olietrykmåleren, der går til 7,5 bar går helt i bund.
Olie & filter er skiftet for 5 driftstimer siden, og med tanke på en evt.
blokering/fejl i det nye filter, blev det skiftet igen idag, uden held.
I området mellem 1000 og 1100 rpm står viseren på trykmåleren og svinger
helt vildt mellem fuldt udslag og 5 bar, men såvidt jeg kan høre, ikke i
takt med omdrejningerne.
Olien er fin lys (frisk) og uden spor af vand etc. Udstødningen er som den
plejer at være, motoren ryster ikke mere end den plejer at gøre eller går
"hårdt".
Der var en på havnen som foreslog at skifte trykføleren, men vil en defekt
giver udvise sådan en fejl?
Et andet foreslag var at der ved filteret sidder en fjerderbelastet ventil
(sikkert inde i oliepumpehuset) som skal åbne hvis trykket bliver for stort
(og åbenbart ikke gør det), kan det være tilfældet?
Jeg har prøvet at give god gas (2200 rpm som er næsten max. rpm) uden at det
ændrede noget, men jeg er jo temmelig usikker på om der er en "klump" et
sted i tryksmøringen som derved forhindrer god smøring, hvorfor jeg helst
ikke vil eksperimenterer for meget.

mvh
HenningM (hem(at)moonsitedotdk)

Fra : Hanne og Hans

Dato : 20-05-07 21:26

Der er en overtryksventil indbygget i smøre systemet.
Det er formentlig den det er galt med.!
Men hvor den er placeret på din motor ved jeg ikke, der må du have fat i et
reservedelskatalog. Men den er som regel placeret lige efter oliepumpen, så
bundkaret skal nok afmonteres og det betyder vel at motoren skal ud.
Hans.

Fra : Lars Schmidt

Dato : 21-05-07 10:59

Hejsa
Jeg fornemmer at din olietryksmåler er elektrisk med giver!
I så fald er det mest sansynligt at giveren er defekt. Mål trykket med et
mekanisk instrument, hvis ok, ny giver.
Det er korrekt at der sidder en overtryksventil i smøresystemet, men
sjældent de giver problemer.
venlig hilsen Lars

Fra : hem

Dato : 21-05-07 18:27

"hem" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> Skulle der være en der kan komme med et kvalificeret bud på følgende
> "underlighed"

Jeg takker for input indtil nu. Idag har jeg skruet Olietrykgiveren ud, men
for lige at checke at det var den 'rigtige' komponent jeg havde fat,
startede jeg motoren efter at have afmonteret ledningerne for at se om det
ændrede udslaget. Og stor var min forbavselse over at nu viste instrumentet
fuldt udslag, uden giver!
Min nautiske pusher forklarede mig at en olietryksgiver virker ved at en
membran påvirkes af olitrykket, der så trykker en fjeder sammen, hvorved en
arm flyttes op/ned ad en trådviklet modstand og at den derved shunter
instrumentet.
Derfor håber jeg nu på at Lars har ret, idet 25 år, med ca. samme visning,
kan have slidt en 'bar' plet på modstanden i olietrykgiveren således at et
område ikke mere giver kontakt og derved får jeg fuldt udslag.

mvh
HenningM

Fra : hem

Dato : 23-05-07 21:17

"hem" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> "hem" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

Blot til orientering:
Det var giveren/transduceren som var fejlbehæftet.

mvh
HenningM

Fra : claus b.p.

Dato : 23-05-07 22:04

"hem" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> "hem" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Blot til orientering:
> Det var giveren/transduceren som var fejlbehæftet.

Det var da den heldigst mulige udgang på den sag.

Mvh. Claus