En varm kartoffel
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-05-07 02:04

Hej NG

Uha, nu fik jeg tid at læse indlægget om Brand i Lynæs havn færdigt, der er
godt nok mange indlæg og næsten ligså mange meninger
og det er jo herligt.

Det viser helt klart at sådanne emner kan vi aldrig blive helt enige om og
det skal vi heler ikke.

Men jeg kom alligevel til at tænke på, der bliver skrevet noget om at flere
havne lukker for strømmen om natten, andre forbyder tilslutning af landstrøm
når der ikke er nogen på båden. og nogle mener vi skal koble alt fra når
båden forlades.

Hvis denne udvikling accepteres, hvor længe tror i så det varer før at alle
havne i DK lukke for strømmen om natten og forbyder landstrøm når ingen er
ombord?

Og endelig, hvis det står så skidt til med de elektriske installetioner,
samlinger og vedligeholdelse m.v. og det bliver stemplet at det er dem der
er årsag til brand og andre dårligdomme... hvornår tror i så det bliver
forbudt at lave installetioner selv, og hvornår tror i så det bliver
lovpligtigt at alle både skal have et pariodisk syn på sin båd hvert andet
år f.eks.

Endelig, hvad tror i det betyder for vores økonomi, hvis vi skal have en
autoriseret til at installere vores udstyr, og en autoriseret til at syne
vores båd hvert andet år? Og hvor sjovt er det lige at have båd, hvis man
ikke må lege med den selv!!!

Tænk lige over, hvilken retning vi bevæger os i, og hvad det betyder for den
enkelte sejler hvis ovenstående bliver til virkelighed, for ikke at tale om
de nye unge sejlere der må opgive fordi de ganske enkelt ikke har råd til at
komme igang...

Jeg synes det er dyrt nok at have båd i forvejen og har ikke behov for flere
udgifter... Så tænk over hvad konsekvensen vil blive...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-05-07 09:17

Hej Jan,

Helt enig. Det er også derfor vi er mange der reagerer aktivt når "Det skal
vi fandme nok selv bestemme..." elementerne argumenterer for total frihed
for alle. Jeg mener vi skal hjælpe hinanden til at være lidt mere
betænksomme og til at acceptere simple og begrænsede regler i havnenne. -
således at vi kan undgå at man bliver nødt til at lukke og slukke helt for
mulighederne. - enten teknisk eller via strenge regler.

Hvis der kun brænder en båd om året, så kan der nok ses gennem fingrene med
det. Men nu er der indtil nu brændt 10 både i år. Nervøse ejere og
forsikringsselskaber vil argumentere for strenge regler, hvis ikke vi ad
frivillighedens vej får stoppet denne udvikling.

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-05-07 10:50

Hej Bjarke

Ja undskyld jeg siger det.... men det hjælper nok ikke så meget med
frivillighedens vej...

Som tendensen er i dag, så er der kun regler og opstramninger det gælder...
og vi almindelige dødeige hopper med på den hver gang...

Med lobbyister, forsikringsselskaber og havne der kan spare penge,
mekanikere og elinstallatører der
kan se en væsentligt forøget indtjening hvis der kommer lov... Tja... så er
det kun et spørgsmål om tid før det er lovpligtigt...
alle presser på, hvorfor skulle de lade være der er jo penge at hente... pyt
da med om det har en effekt eller ej... bare pengene er der...
og det er de så snart det er lov...

Og hvis så en del af sejlerne selv hjælper med at argumentere for dem, ja så
vil jeg tro det kommer langt hurtigere...

Tag bare speedbåds kørekortet som eksempel... se hvor mange udbydere der
ping pong kan lave speedbådskørekort og tilmed på en weekend.
1 2 3 og de har tjent en tusse... ligesom søfartsstyrelse skal have et
gebyr... ja, hvorfor skulle de alle ikke argumentere for at det er en
rigtig god idé...
og hvorfor skulle befolkningen ikke lytte, det er jo dem der er de
professionelle og dem der har forstand på det... om ikke andet, så er det
ihvertfald dem der tjener på det...

Hvis du vil køre med en trailer, ja så skal du have trailer kørekort (uanset
om du har kørt med traileren de sidste 25 år) nu er det lov og dermed
skal der erhverves kørekort... pris ca. 4-5000 kr + lægeattest idet man nok
skal være mere rask for at køre med trailer, og spørg bare de praktiserende
læger om ikke de synes det er en god idé, idet de jo her kan se en
fortjeneste... Ja, hvorfor skulle hele møllen af lobbyister køreskoler og
kørelærer ikke falde over dette
og tale varmt for at det er uundværligt at have sådan et kørekort... igen,
der er rigtigt mange penge at tjene for dem... om det så har en effekt ude i
trafikken...
ja, den er svær at svare på, der må man nok spørge de professionelle...
altså dem der tjener på det... og hvad mon de vil svare!!!!

Så, pointen er.... alting bliver kørt op... og der er masser professionelle
kræfter bagved...

Og nu er jeg måske grov vil nogen mene, men når alt kommer til alt, så er
politikerne, forsikringsselskaberne og mange andre jo i bund og grund totalt
ligeglade med fru Jensen der kommer galt afsted (se bare Seest ulykken ved
Kolding, hvor mange måtte kæmpe med forsikringsselskaberne)... det er jo
ikke derfor de laver loven og opstramningerne... sandheden skal nok findes i
at man bekymrer sig fordi der enten er "stemmer" (politikere og lobbyister)
eller penge at tjene...

Og med den tendens, og vores naivitet og forblændelse... er det kun et
spørgsmål om tid...

Mvh
JR

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:464d60e3$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-05-07 17:21

Det er muligt du har ret. Jeg forbeholder mig dog ret til at være den
"lallende glade optimist" der håber at fornuften sejrer og at det ikke tager
overhånd. Omvendt (det har vi jo diskutteret før) så er jeg jo også af den
opfattelse af mennesker er forpligtet til at gøre deres bedste og ikke skabe
problemer (eller risiko for problemer) for andre mennesker. Det gør man ved
at dygtiggøre sig og tage hensyn til andre mennesker.

Jeg skal til køreprøve på fredag for at få det omtalte trailer kort. Jo, det
er lidt dyrt (4.500) og jeg synes måske også det burde kunne gøres
billigere. Men jeg må også sige at selvom jeg har køret med campingvogn og
hestetrailer i mange år, så har jeg faktisk lært noget. Og fået frisket
noget andet op.

Jeg er også glad for mit duelighedbevis og mit SRC certifikat. Jeg synes det
er ok. Jeg synes bare det er ærgerligt (som du) hvis det eskalerer fordi
nogle få tåber tror de er pissedygtige og kan det hele på den halve tid. Og
dermed er med til at skabe argumenterne for en eskalation af kravene ....

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-05-07 19:35

Tja Bjarke

Jeg har selv taget dueligheds bevis, SRC, speedbådskørekort,
trailerkørekort... fly certifikat, og brugt 5 måneder på søfartsskole for
mange år siden, her
lærte vi mange sjove ting... men reelt er denne skole intet værd hvis man
vil på vandet... og det trods det er en stats anerkendt uddanellse

Nå, men trods alle de der papirer, så har jeg stadig meget at lære...

Det er slet ikke det at tage certifikater jeg klantrer, jeg synes det er
sjovt at lære og vide... og lur mig om jeg ikke tager nogle flere henaf
vejen...
jeg kunne sagtens ønske mig et ROC certifikat, har overvejet et yacht
skipper, og ville også gerne lære at dykke... så man kan svømme ned efter
aftensmaden...
Kommer tid kommer råd..

Jeg synes bare det er ærgerligt med begrænsninger, og tænker ofte på dem der
må undlade at udleve deres drøm grundet økønomi...

Og ja, der vil altid være nogle tosshoveder der ødelægger det for andre...
ibland kan man også selv være en af disse tossehoveder, hvis man
laver en bummert i en havne manøvre eller anden situation... hvilket jeg
tror vi alle har oplevet

Og du har ret i vi har diskuteret det før, men omvendt har vi jo også
diskuteret opstramninger og lovgivning før!!!
derfor synes jeg ikke jeg kan indskærpe nok at man lige tænker sig om et par
gange inden man råber op om stramninger...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-05-07 19:58

Ad ROC: Jeg har forbindelse til en der vil etablere et LRC kursus til
efteråret, hvis det skulle have interesse ....

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-05-07 20:19

Jeg er fra det mørke Jylland Bjarke

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-05-07 20:28

Åhhh hvor dette praktiske kommunikationsredskab dog kan få os til at glemme
tid og sted ....

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-07 11:57

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en meddelelse news:464df742$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ad ROC: Jeg har forbindelse til en der vil etablere et LRC kursus til
> efteråret, hvis det skulle have interesse ....
>
> Bjarke

Hvem, hvad, hvor, og til hvor meget?

MVH
Egon

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-05-07 20:39

Det bliver sandsynligvis to aftener om ugen i oktober eller november samt en
hel fuld week-end med afsluttende eksamen. Totalt ca 40 timers undervisning
på live udstyr. Det er i københavn. Prisen er jeg ikke helt sikker på. Jeg
mener han sagde ca 4000,- plus lidt omkostninger.

Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-07 22:37

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en meddelelse news:464f5255$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> på live udstyr. Det er i københavn. Prisen er jeg ikke helt sikker på. Jeg
> mener han sagde ca 4000,- plus lidt omkostninger.

Af for den
Mange penge.
Men lad os se, når sommertogtet er overstået, hvad kassemesterinden siger--
Håber du giver et bjæf, når sagen er mere afklaret?

MVH
Egon

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-05-07 22:59

Ja, det er dyrt. Men hvis man vil have et certifikat der kan bruges til HF,
så er det enten det eller 3 uger på søfartsskole til det dobbelte.

Jeg skal nok sende en besked, når det er afklaret.

Fra : Møller

Dato : 18-05-07 11:07

Jan Rasmussen skrev:
> [...]
> og det er jo herligt.
>
> Det viser helt klart at sådanne emner kan vi aldrig blive helt enige om og

KLIP

> [...]
>
> Jeg synes det er dyrt nok at have båd i forvejen og har ikke behov for flere
> udgifter... Så tænk over hvad konsekvensen vil blive...

Du har fuldstændig ret.

Det kan være de få der øderlægger det for alle så

Hvis alle

- sørger for at lige at gå deres installationer gennem mindst en gang om
året, f.eks. i forbindelse med at båden skal i vandet.
- kun bruger fællesstrøm i rimelig omfang: Måske skal der små billige
elmålere op (Men det kun et sidste udkald)
- kun bruger forbindelse til land der er beregnet til havnemiljø, altså
ikke bare den tilfældige ledning man nu fik fat i da man skulle af sted
- sikrer vandtætte samlinger.
- sikrer, at der ikke er en ren spagettigryde på broen, som alle kan
snuble i og rive stik mere eller mindre ud af tilslutning/samlinger.

Ellers ender det nok som du siger: autoriseret elgennemgang/installation
som ved installation af gas, men i sidste ende, hvis man har sin
installation i orden, kan det så ikke være i orden for det er jo med til
at sikre investeringen i båden, og der er måske en del der ikke har den
rette forståelse for sikkerhed i al almindelighed.

Prisen kunne jo minimeres, hvis en sejlklub, bådelaug, havne eller lign.
lavede en eller to elgennemgangsdage, så kan det vel holdes på et par
hundrede pr. båd, eller mindre. det er jo en lav pris i forhold til
sikkerheden og sat i forhold til hvad man ellers køber af "guldbelagte"
dimser fra marineshops.

Lige en på falderebet: jeg har flere gange lejet båd til længere ture,
og ingen af den havde elinstallationerne i orden, lige fra ir i
lanterner (manglende eller dårlig lys), delvis overklemte ledninger i
samling med skruemuffe med gennemgang. Samlinger der ikke var tætte for
kondensvand, havvand mmm.

Møller

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-05-07 11:46

Den holder ikke Møller

Hvis og hvis...
Hvis nu alle kørte pænt, og ikke brød loven så kunne vi spare færdsels
politiet....

Du er allerede inde på at man kunne lave det kollektivt på en havn, så ville
det "kun" koste et par hundrde eller minre...
med andre ord... du har allerede accepteret at det.... og lagt stenen til
begyndelsen... men du ved jo godt, er det først startet så slutter det jo
ikke der....

Alting starter i det små... kan man få folk til at acceptere det.... ved at
tale til deres samvittighed... tænk nu hvis!!!! og sætte flere skræk
genarier op...
det plejer at få folk til at klappe i deres små hæner og hoppe med på
vognen... uden at tænke over hvad det koster og hvad man får ud af det...

For lidt tid siden hørte jeg iøvrigt i radioen (i forbindelse med at man har
snakket om at sænke promillen til 0,2) at da man sænkede promille kørslen
fra 0,8 til 0,5 har man ikke kunne måle nogen ændring af trafik uheld...
det har altså ingen effekt haft... men mon ikke køreskolerne har fået et par
gæster mere... og statskassen kunne indkradse et par bøder mere grundet
ændringen....
og sænker man det så yderligere til 0,2... Tja, det vil helt sikkert skæppe
godt i kassen, men ingen effekt have....

Da plastik posen begyndte at koste penge var folk sure.. men købte dem
alligevel... altså de accepterede det... og idag smider de gerne 2,5 - 4 kr
for en pose...

Derimod accepterede folk ikke gebyr på Dankortet og boycottede det....
hvilket resulterede i at det blev taget af bordet igen... den gang var
modstanden altså
større end lobbyisternes...

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-07 17:55

Omtalte skrækscenarie kan man se et forfærdeligt exempel på for tiden i Tyskland.
Tysk sejlunion, der har stor interesse i kurser og andet indtægtsgivende, har i samarbejde med uvidende politikere sat en sand rædselvision i værk.
Den officielle begrundelse: Sikkerhed.
Statistikkerne over uheld med dødelig udgang nævnes som en af grundene.
Man graver man tallet frem, ligger det årlige gennemsnit på under 10..!!

Der tales om pligt til at bære redningsvest.
Udvidelse af kravene til "duelighedsprøven".
Og meget mere.
Een ting, de har "forbedret", er reglerne for VHF radioer.
Med det fine sikkerhedsforbedrende resultat, at folk i stor stil piller radioen ud.
Så nu tales der om muligt krav om sikkerhedsudstyret, herunder radioen.

Jo sandelig, der er ikke noget at sige til, at tyskerne skæver misundelige til det i denne retning frie Danmark.

Alt anført af DSV, der burde varetage sejlernes interesser
Sjovt nok er mange sejlorienterede brancheorganisationer på sejlerfolkets side.

Der kan læses om svineriet på :Yacht.de

MVH
Egon

PS.
Forøvrigt havde jeg den opfattelse, at når nogle havne brokker sig over elforbrug om natten, skyldes det udgifterne hertil.
Noget der kan afhjælpes med elmålere.
Således er det i hvertfald her i Rødvig.

Fra : Henning

Dato : 20-05-07 00:10

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Har du nogensinde hør andre argumenter fra klubbernes side?'

mvh Henning

Fra : Egon Stich

Dato : 21-05-07 10:38

"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse news:464f83b9$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> Noget der kan afhjælpes med elmålere.
> Således er det i hvertfald her i Rødvig.

> Har du nogensinde hør andre argumenter fra klubbernes side?'

Vel egentlig ikke.
De steder, jeg har kendskab til, har spørgsmålet om elektricitet altid gået på økonomien.
Altså "tilbud" om måler eller kortstander.

I denne sommer har man forøvrigt bemærket et ikke lille antal mobilhomes, der har fundet "fidusen" med at overnatte på havnen, og snige sig til gratis el.
Sådant kommer vi´nok til at opleve mere af.

MVH
Egon

Fra : claus b. p.

Dato : 21-05-07 14:26

> [...]

>gratis el.
>Sådant kommer vi´nok til at opleve mere af.

De skal vel betale havneafgift på linie med andre besøgende så? Måske en
ide at udvide forretningsgrundlaget på havnen med en
autocamper-campingplads. Jeg så i weekenden et ikke helt lille antal
autocampere mm. uden for den lokale havn. Det var sikkert deltagerne i enten
et sejljollestævne eller dykningens dag. Men de skulle nu nok have nogle
_meget_ lange ledninger for at kunne "låne" strøm fra havnen. Iøvrigt er
strømmen gratis i havnen (dvs. inkluderet i havneleje) da det anses for at
være dyrere at have målere på og administrere opkrævninger, end det der
faktisk forbruges. Fantastisk ikke?

Mvh. Claus

Fra : Michael Larsen

Dato : 19-05-07 00:20

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Derimod accepterede folk ikke gebyr på Dankortet og boycottede det....
> hvilket resulterede i at det blev taget af bordet igen... den gang var
> modstanden altså
> større end lobbyisternes...

Tja, gebyret blev bare lagt over på lobbyisterne. Læs: forretningerne.
Kortsvingerne, læs masserne, mærker ikke gebyret. Men de, der på
forbrugernes vegne, brokkede sig kom, til at betale for bankernes uhæmmed
jagt på profit .

--
Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
camping@vemmetofte.dk

Fra : lars Andersen

Dato : 24-05-07 19:26

der er vel ikke nogen der ikke har et ordenligt relæ i båden.som slår fra
når der er fejl strøm. og hvis relæet ikke virker eller det sker efter det
er det vel ikke være end det sker i hjemmet ,og der er da nogle simple og
klare regler der skal overholdes af sikkerhedsmæssige grunde. hvis man over
fører de gældende regler til båden er der vel ikk det store problem i at
altid at have landstrøm på .
ja ingen der har tjecket mit hus .

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 19:46

Er der nogen i gruppen her, der har overblik over, hvad der har forårsaget
de mange bådbrande, vi har været vidne til inden for de seneste år?

For hvis alle (som nedenfor antydet) har et ordentligt relæ, er det jo så
ikke dér forklaringen skal søges ... Men hvor så?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 24-05-07 20:08

Hvad mener vi med "relæ" ?? Et hfi (eller hpfi hedder det vist nu) relæ slår
jo kun fra ved fejlstrømme på 230 volt siden. Det sikrer ikke at et defekt
ankerspil på 12 volt siden kortslutter og bryder i brand.

Iøvrigt kan jeg oplyse, at efter at have set den båd der startede branden i
Hundige, så har jeg stor forståelse for at man aldrig finder årsagen. - af
gode grunde ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 22:40

Aner det ikke ... Jeg henviser til tidligere indlæg om relæ ... "der er vel
ikke nogen der ikke har et ordenligt relæ" , som jeg ikke forstod meget af
.... ...

Men jeg har stadig ikke fanget, om "man" har nogen som helst idé om, hvad
der har forårsaget de mange bådbrande ...

Selvom en båd er totalt udbrændt, kan det jo alligevel være at "man" ved, om
der f.eks. var tilsluttet landstrøm, da branden udbrød, om ejeren havde
"problematiske el-installationer", om branden evt. var påsat eller
selvantændt osv. osv.

Er der slet ingen indikationer fra
myndighedernes/forsikringsselskabernes/bådejernes side? ...

I et tilfælde jeg kender til, indrømmede ejeren, at han havde en relativ
stor tromle med forlængerledning tilsluttet et 220V varmeapparat ... Uden
det blev "endeligt bevist", mente "man" (flere) at kunne konkludere, at det
med stor sandsynlighed var brandårsagen ... Men det er jo i virkeligheden
"von hören Sagen" ...

Findes der noget på skrift (udredninger af en eller andet art), forfattet af
troværdige kilder, som vi sejlere kunne få adgang til? Eller må vi fortsat
leve med "gætterier og von hören Sagen"?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

PS - På mit nye ankerspil (med relæ! - sic!) er der en 5A sikring til
betjeningsenhederne og der er såvel en mekanisk afbryder og en 100A
termosikring med afbryder - og begge dele bliver kun slået til, når jeg skal
bruge spillet ... Nu du nævner den med 12V ankerspillet ... ...

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:4655e293$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 24-05-07 23:35

Den i Hundige *var* tilslutte landstrøm og det er klart at der havde været
problemer med ankerspillet på den.... men derfra og så til at træffe en
nogenlunde sikker konklusion det er en lang vej. Se bare billede:
http://www.skb.dk/UserFiles/Image/Webudvalg/2007_0125Brand-frede0012.JPG

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 23:46

Ja, det ser jo håbløst ud, men når jeg så ser brandtomter i TV, hvor
eksperter trods alt finder "et strå" - eller via afhøringer osv. ofte kan
give en brandårsag, bliver man ligegodt forbavset ...

I den case, jeg så, lå der rester af en "åben"motorbåd, der havde en
afbrændt fiberkant et par centimeter over vandlinien ... alt andet var væk

Men måske står udbrændte lystbåde ikke så højt på
politiets/forsikringsselskabernes efterforskningsliste ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46561305$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-05-07 04:26

Flemming Torp formulerede spørgsmålet:

> Men måske står udbrændte lystbåde ikke så højt på
> politiets/forsikringsselskabernes efterforskningsliste ...

Nej, de gør de ikke. I hvert fal ikke så længe der ikke er personskade.
Se evt. mit indlæg fra 15/5 i den anden tråd om branden i Lynæs.
Det er mine egne erfaringer der beskrives der.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)