Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon, fejlkode 99
Fra : Jens Jensen

Dato : 20-05-07 10:07

Jeg er den lykkelige ejer (håber jeg da) af et ny indkøbt canon eos 400d.
Jeg har en Sigma 28-200 linse fra mit gamle canon spejlrefleks, som jeg godt
kunne tænke mig at bruge.

Nogle gange får jeg fejlkode 99 (skal slukke kameraet og tænde det igen,
står der i manualen) - Jeg mener dog at have fundet ud af, at det sker når
motivet er kraftigt oplyst (alle optagelser udendør i dagslys). Jeg har
prøvet at leje lidt med lukke hastigheden. Når jeg kommer under 1/250 er der
heller ingen problemer, men så kan billederne jo godt gå hen og blive lidt
mørke.

Er der nogen der har en forklaring - eller skal jeg "bare smide ming gamle
linse ad h... til

Jens

Fra : E.M.

Dato : 20-05-07 12:16

"Jens Jensen" <jj@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt mørke.
>
> Er der nogen der har en forklaring - eller skal jeg "bare smide ming gamle

Jeg kan ikke lige huske hvad fejl 99 betyder, men prøv at rense kontakterne
med et viskelæder, kan være det hjælper.
Det kan også være du skal have objektivet re-chippet hos Sigma, det kommer
lidt an på hvor gammelt det er.

Mvh. E.M.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-05-07 14:17

> [...]
> lidt mørke.
>
> Er der nogen der har en forklaring - eller skal jeg "bare smide ming gamle

Tjek lige en ting!

Hvis Sigma'en har en blændering som på Sigma'er til Nikon, så tjek, at den
lille låsetap er i indgreb og blænderingen drejet helt op på F:/22, eller
hvad den nu går til.

På Nikon får du en "error", hvis ringen er drejet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brian Lund

Dato : 21-05-07 15:36

> [...]
> mørke.
>
> Er der nogen der har en forklaring - eller skal jeg "bare smide ming gamle

Prøv at lægge mærke til om det sker når du prøver på at blænde ned!
Evt. stil kameraet over på "Av", hvis fejlen kommer på alt andet end største
blændeåbning så er det objektivet den er gal med.
Nogle gamle Sigma-objektiver er ikke 100% kompatible med nye Canon
spejlreflekser og skal re-chippes hvis de kan, for at spille 100%. Men hvis
du kan leve med det kan du altid bruge objektivet på største blændeåbning.

Brian

Fra : Jens Jensen

Dato : 21-05-07 21:08

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis
> du kan leve med det kan du altid bruge objektivet på største blændeåbning.

Tak for svaret - Jeg prøver at leje lidt videre med det - Nu kan jeg se, at
et par stykker af jer skriver, at det nok skal re.chippes - Er der nogen af
jer der har en fornemmelse af hvad det kan koste. Jeg kan se på
EDBpriser.dk, at nye opjekter kan køber for mellem 1500 og 2500 kr.

Jens

Fra : Brian Lund

Dato : 22-05-07 01:23

> [...]
> jer der har en fornemmelse af hvad det kan koste. Jeg kan se på
> EDBpriser.dk, at nye opjekter kan køber for mellem 1500 og 2500 kr.

De priser jeg har hørt om har alle været under 1000 kr (men over 500).

Brian