Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder ændrer farvetoning ved upload til~
Fra : Jakob

Dato : 17-05-07 20:26

Hej

Jeg er netop blevet opmærksom på at temmeligt irreterende problem. Jeg
har lige siddet og arbejdet med et billede jeg ville smide i
billedgruppen. Derfor har jeg uploadet det til mit galleri (minigal) men
når jeg ser det der er farverne meget udvandede i forhold til når jeg
åbner min jpeg fil.

De er mere udvasket og mere grønne. Hvad dælen skyldes det ? Jeg har
gemt fra photoshop i jpeg. Som sagt så ser selve jpegen fin ud på min
skærm, men ikkenår det først er røget på nettet. Hvad sker der ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-05-07 21:03

"Jakob" <nono@ni.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> De er mere udvasket og mere grønne. Hvad dælen skyldes det ?

Formodentlig at din browser ikke har farvestyrring.

Er din skærm kalibreret ?
Hvilket farverum gemmer du filen med ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 17-05-07 21:44

In article <464cb4fd$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>, mogens_h@dk-
online.dk says...

> "Jakob" <nono@ni.invalid> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Formodentlig at din browser ikke har farvestyrring.

Jeg har prøvet med både firefox og IE.

> Er din skærm kalibreret ?

Nej, men det er vel ligemeget. Det væssentlige er vel at der er forskel
mellem de to filer når de vises på samme skærm, eller er der noget jeg
har mis`forstået ?

> Hvilket farverum gemmer du filen med ?

Det aner jeg helt ærligt ikke, det er ikke noget jeg har dyrket. Altså
billedet er RGB 8 bit, men jeg har på fornemmelsen at det er mere
krøllet end som så ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-05-07 23:03

On Thu, 17 May 2007 22:43:43 +0200, Jakob wrote:

> Det aner jeg helt ærligt ikke, det er ikke noget jeg har dyrket. Altså
> billedet er RGB 8 bit, men jeg har på fornemmelsen at det er mere
> krøllet end som så ?

Der findes mere end et RGB farverum. Konverter til sRGB inden du uploader.
Pt redigerer jeg billeder i ProPhoto RGB eller Adobe RGB men inden upload
konverterer jeg til sRGB da windows bruger dette farverum.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : Jakob

Dato : 18-05-07 18:37

In article <1jiu6gbkuhzfh$.1ml0wbe4xx8sl.dlg@40tude.net>,
jensstadsgaaard@post.invalid says...
> Der findes mere end et RGB farverum. Konverter til sRGB inden du uploader..
> Pt redigerer jeg billeder i ProPhoto RGB eller Adobe RGB men inden upload
> konverterer jeg til sRGB da windows bruger dette farverum.

OK men hvordan er det lige jeg gør det ? Jeg har prøvet at lede efter
farverum når jeg bruger "gem som" men det ser ikke ud til at være der.
JEg kan heller ikke finde det i de generelle indstillinger så et råd
tager jeg gerne imod

Tak for hjælpen indtil videre.

Hygge

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-05-07 21:21

"Jakob" <nono@ni.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> OK men hvordan er det lige jeg gør det ?

I Photoshop CS vælger man menuen "Image | Mode | Convert to Profile..."

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 19-05-07 08:19

On Fri, 18 May 2007 22:21:22 +0200, Mogens Hansen wrote:

> "Jakob" <nono@ni.invalid> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> I Photoshop CS vælger man menuen "Image | Mode | Convert to Profile..."

Og I PS CS2 & 3 er det i Edit | Convert to profile.

Fra : Jakob

Dato : 19-05-07 17:30

In article <jndqrqvgdsxl.4iq9gtqzgsft.dlg@40tude.net>,
jensstadsgaaard@post.invalid says...

> Og I PS CS2 & 3 er det i Edit | Convert to profile.

Yeahhhh der var den sgu :0). Nøden er knækket og det havde sandelig den
ønskede effekt. Her er den første version

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=405

Og den anden http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=406

tak for hjælpen til alle.

Hygge

Jakob

Fra : Ole Christiansen

Dato : 19-05-07 07:39

"Jakob" <nono@ni.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

farverum når jeg bruger "gem som" men det ser ikke ud til at være der.
JEg kan heller ikke finde det i de generelle indstillinger så et råd

Funktionen "gem som" er jo bare "et andet navn" - og viser IKKE farverum, du
kan vælge.

Det er grundlæggende PC kendskab.

/Ole

Fra : Jakob

Dato : 19-05-07 17:26

In article <BYw3i.445$S6.282@news.get2net.dk>, ofc@mail.tele.dk says...
> Funktionen "gem som" er jo bare "et andet navn" - og viser IKKE farverum, du
> kan vælg

Næ der tager du fejl. I photoshop er det et spørgsmål om at gemme som
andre filtyper. Afhængig af hvilken man vælger er der en masse options
at vælge, eks grad af komprimering i jpeg, icc profil og en masse andet.
Så jeg mener ikke det er helt skævt at det kunne være her.

At du konstaterer at det IKKE er her man kan vælge farverum, er så lidt
meningsløst eftersom det var det jeg selv konstaterede.

> Det er grundlæggende PC kendskab.

Det tager du nu fejl. Funktionen "gem som" indeholder programspecifikke
funktioner. Måske det var en ide at du kiggede lidt på photoshop hvis du
havde intentioner om at hjælpe.

Men det virker ikke som om det var det der var dit ærinde.

Jakob

Fra : Ole Christiansen

Dato : 20-05-07 07:42

> [...]

havde intentioner om at hjælpe.

Men det virker ikke som om det var det der var dit ærinde.

Jeg var nok lidt hurtig. Det beklager jeg. Nu har jeg kun element2, og der
kan du vælge icc profil.
Iøvrigt følger jeg med i de andre ting, du bringer på banen her på usenet.
Jeg har lige anskaffet mig mit første DSLR:
D80 kit + SB600.

/Ole

Fra : Jakob

Dato : 21-05-07 06:52

In article <z4S3i.25$eM1.8@news.get2net.dk>, ofc@mail.tele.dk says...
> Jeg har lige anskaffet mig mit første DSLR:
> D80 kit + SB600.

Held og lykke med det, det er jo en ret god kombo.

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-05-07 07:06

"Jakob"
> Jeg har lige anskaffet mig mit første DSLR:
> D80 kit + SB600.

Held og lykke med det, det er jo en ret god kombo.

Jakob

Og med objektiv, blir det bare så meget bedre.. -max-

Fra : Ole Christiansen

Dato : 21-05-07 07:28

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "Jakob"
>
> Held og lykke med det, det er jo en ret god kombo.
>
> Jakob
>
> Og med objektiv, blir det bare så meget bedre.. -max-

D80 kit = D80hus +18-135mm. Kan du ikke lide 18-135?

Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-05-07 07:46

"Ole Christiansen"

> "-max-"

> D80 kit = D80hus +18-135mm. Kan du ikke lide 18-135?
>
> Ole

Jow da - men Jakobs indlæg havde ikke noget objektiv
på kameraet, åså kommer man ikke så langt.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-07 23:13

Jakob wrote:
> In article <464cb4fd$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>, mogens_h@dk-
> online.dk says...

> Jeg har prøvet med både firefox og IE.

Der er ingen af dem, der har farvestyring.

> Nej, men det er vel ligemeget. Det væssentlige er vel at der er
> forskel mellem de to filer når de vises på samme skærm, eller er der
> noget jeg har mis`forstået ?

Nej, det er ikke ligemeget og afhænger af om du ser billeder i et
farvestyret program i det ene tilfælde og i browseren i det andet tilfælde.

> Det aner jeg helt ærligt ikke, det er ikke noget jeg har dyrket. Altså
> billedet er RGB 8 bit, men jeg har på fornemmelsen at det er mere
> krøllet end som så ?

Den helt store forskel du kan komme ud for er selvfølgelig, hvis du har et
billeder i f.eks. Adobe RGB og viser den med et ikke farvestyret program, så
ser det meget kedeligt ud. Men selvom du bruger sRGB i begge tilfælde kan
det se forskelligt ud, hvis det ene program er farvestyret, som f.eks.
Photoshop ift. IE browser. Der er enkelte programmer, som tager højde for
icc profilen f.eks. Adobe RGB og konverterer til sRGB, men ikke tager hensyn
til din skærmprofil, så det alligevel ikke ser helt korrekt ud. Den populære
Faststone er én af dem. Det er noget rod.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 18-05-07 18:38

> Den helt store forskel du kan komme ud for er selvfølgelig, hvis du har et
> billeder i f.eks. Adobe RGB og viser den med et ikke farvestyret program, så
> ser det meget kedeligt ud.

OK det er sikkert det der sker.

> Men selvom du bruger sRGB i begge tilfælde kan
> det se forskelligt ud, hvis det ene program er farvestyret, som f.eks.
> Photoshop ift. IE browser.

OK jeg vil prøve at se og finde ud af hvordan jeg konverterer til sRGB
og se om det har en effekt overhovedet.

tak for hjælpen hans

Venlig hilsen

Jakob