Haleknæk kontra avl
Fra : Lise-Lotte

Dato : 17-05-07 11:56

Min veninde har den lækreste tæve med haleknæk. Prima temperament osv.
Flere i familien kunne godt tænke sig en hvalp efter hende.
Hun har dog hørt rygter om, at haleknæk kan give hvalpe med defekte
ryghvirvler, hvorfor hun er meget usikker på, hvor klogt det vil være at
lave et enkelt kuld hvalpe til familiehunde.

Vi har ikke kunne finde nogen dokumentation for rygterne.

Måske nogle herinde kan være behjælpelig med at fortælle, om det er rene
rygter eller, om der er noget om snakken?
Hvis, - hvad er så risici?

Venligst
Lise-Lotte

Fra : Søren LH

Dato : 17-05-07 12:16

"Lise-Lotte" <liselotte@adresse.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Måske nogle herinde kan være behjælpelig med at fortælle, om det er rene
> rygter eller, om der er noget om snakken?

Hej,

Har I prøvet raceklubben?

Mvh
Søren

Fra : Lise-Lotte

Dato : 17-05-07 13:37

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "Lise-Lotte" <liselotte@adresse.invalid> skrev i en meddelelse

<klip>

> Hej,
>
> Har I prøvet raceklubben?
>
> Mvh
> Søren

Hej Søren

Nej, det har hun ikke, for har forstået det således, at det skulle være
generelt, - og altså ikke et racebestemt problem.
Der er iøvrigt tale om en D/S gårdhund.

Venligst
Lise-Lotte

Fra : Søren LH

Dato : 17-05-07 15:32

> [...]
>
> Nej, det har hun ikke, for har forstået det således, at det skulle være
> generelt, - og altså ikke et racebestemt problem.

Hej,

Jeg tænker bare på at ekspertise, erfaring og holdninger på det område må
være samlet i raceklubberne og hos raceklubbernes avlsvejledere. Ligesom med
HD, AA og hvad vore hunde ellers har af gebrækkeligheder, som der skal tages
hensyn til i avlen. Jeg ville prøve at forhøre mig der, hvis det var mig.

Mvh
Søren

Fra : Lise-Lotte

Dato : 17-05-07 16:46

> [...]

> tages hensyn til i avlen. Jeg ville prøve at forhøre mig der, hvis det var

Tak for tippet, Søren

Mvh. Lise-Lotte

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-07 19:24

On Thu, 17 May 2007 17:45:39 +0200, "Lise-Lotte"
<liselotte@adresse.invalid> wrote:

>"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

><klip>

>Tak for tippet, Søren

Ja, snak med raceklubben. Haleknæk er i mange racer en
diskvalificerende fejl fordi den er arvelig...formodentlig også for en
gårdhund. Desværre. Hvis ikke raceklubben er mulig, så tal med Ole
Staunskjær hos DKK - han er en af de personer, der avlsgodkender
gårdhunde og burde vide den slags.
--
Ivan Madsen
med en OES i huset

Fra : Lise-Lotte

Dato : 17-05-07 23:10

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
> [...]

> gårdhund. Desværre. Hvis ikke raceklubben er mulig, så tal med Ole
> Staunskjær hos DKK - han er en af de personer, der avlsgodkender

Min veninde ved allerede, at det er en diskvalificerende fejl, - netop fordi
det er eller kan være arveligt.
Det er også derfor, hun kun ønsker at lave et enkelt kuld, der forlods kun
er afsat til familien og venner, afhængig af antallet selvfølgelig.
Hun har så imidlertidigt hørt, at netop haleknæk på en tæve kan avles videre
til hvalpene, hvor det istedet for evt. haleknæk, så kan sætte sig på
rygraden.
Pludselig drejer det jo sig så ikke så meget om en skønhedsfejl, men kan
resultere i noget fatalt for de evt. kommende hvalpe.

Selv har jeg ingen viden om det, ej heller sat mig ind i sådan noget, da det
aldrig har været eller er aktuelt for mit vedkommende.
Da hun så besøgte mig i dag og vi kom til at snakke om det, så var mit
forslag derfor at smide spørgsmålet ud til jer her for at høre, om nogle
skulle ligge inde med nogle faktuelle oplysninger eller dokumentation for
rygtet.
Taler rygtet sandt, så vil hun under ingen omstændigheder gamble og lave et
kuld.

Ellers må en dyrlæge helt sikkert også kunne be- eller afkræfte rygtet.

Mvh. Lise-Lotte

Fra : Søren LH

Dato : 18-05-07 08:35

> Taler rygtet sandt, så vil hun under ingen omstændigheder gamble og lave
> et kuld.
>
> Ellers må en dyrlæge helt sikkert også kunne be- eller afkræfte rygtet.

Det lyder plausibelt, halen er jo en forlængelse af rygraden, altså i
princippet det samme.

Men det kan vel konstateres på hvalpene hurtigt efter fødslen, så man kan
aflive de hvalpe der har fået fænomenet. Det må en dyrlæge kunne fortælle.

Det var bare lige et par tanker, jeg ved ikke noget om det .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 18-05-07 10:11

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen

> Men det kan vel konstateres på hvalpene hurtigt efter fødslen, så man kan
> aflive de hvalpe der har fået fænomenet.

De andre bærer så måske genet videre.
Nej man avler ikke på defekte hunde som udgangspunkt

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-05-07 10:38

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen

> De andre bærer så måske genet videre.
> Nej man avler ikke på defekte hunde som udgangspunkt

Nej , det er nu også min holdning.
så er det ærgerligt at hunden ellers er en super d/s i alle andre
henseender.

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 18-05-07 15:28

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen

> De andre bærer så måske genet videre.
> Nej man avler ikke på defekte hunde som udgangspunkt

Nu skulle afkommet jo ikke bruges til avl, men for at nærmeste venner og
familie kunne få en hund efter tæven, da denne jo har et prima temperament.

Mvh
Søren

Fra : H. Andersen

Dato : 18-05-07 17:01

> Nu skulle afkommet jo ikke bruges til avl, men for at nærmeste venner og
> familie kunne få en hund efter tæven, da denne jo har et prima
> temperament.

Man kan aldrig vide, hvad folk finder på. Så af princip avler man ikke på en
hund med fejl, det gør ingen forskel om det bare er gamle tante Oda der skal
have en hvalp.

Heidi

Fra : Lise-Lotte

Dato : 19-05-07 06:19

> [...]
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen

> De andre bærer så måske genet videre.
> Nej man avler ikke på defekte hunde som udgangspunkt

Jamen, vi er enige, - dog kan jeg også godt forstå min veninde, og har selv
samtidig også tænkt:
"Herregud, vi taler om et haleknæk."
Det hele bliver dog langt mere seriøst, hvis knækket, som rygtet siger, kan
sætte sig i rygraden på de evt. kommende hvalpe, for så taler vi - som jeg
ser det - ikke længere 'bare' om en skønhedsfejl, men noget direkte
invaliderende.