esp erfaringer
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-07 11:51

Hej,

Er der nogen der kan fortælle hvordan det føles når sådan noget ESP ( på
aygo'en kalder de det vist VSC) sætter ind ?
Føles det naturligt, således at den hjælper én, eller bliver man noget
overrasket over at ballancen og håndteringen af bilen pludseligt bliver
påvirket ?

Hvis det koster 5-10 tusinde ekstra at få med, er det så pengene værd?

På forhånd tak
tpt

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-05-07 11:58

> [...]
> Føles det naturligt, således at den hjælper én, eller bliver man noget
> overrasket over at ballancen og håndteringen af bilen pludseligt bliver

Du skal ikke være nervøs - det redder dig formentligt inden du ved du er på
vej i uføre. Det føles på ingen måde ubehageligt - men måske en smule sjovt.
Det er lidt en underlig fornemmelse at man kan trykke speederen i bund, uden
at motoren følger med (hvis hjulene spinner, bremser den dem).
Så snart der er glat første gang, drøner du ud på en parkeringsplads og
giver den et par ture rundt -så finder du hurtig ud af hvor meget det
hjælper.

> Hvis det koster 5-10 tusinde ekstra at få med, er det så pengene værd?

Det er videnskabeligt bevist at omkring 30% af alle ulykker kan undgås med
ESP. De penge er ikke værd at spare - du vil få langt de fleste igen, når
bilen skal sælges videre.

/Kasper Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 12:59

> Du skal ikke være nervøs - det redder dig formentligt inden du ved du er
> på vej i uføre.

Det er min erfaring, at det kommer så sent, at den erfarne bilist selv er
ved, at rette op allerede.

Og den uerfarne bilist har allerede skidt i bukserne pga. den kommer så
sent.

Fra : Kent

Dato : 17-05-07 13:11

> Det er min erfaring, at det kommer så sent, at den erfarne bilist selv er
> ved, at rette op allerede.

Det er noget direkte sludder.

> Og den uerfarne bilist har allerede skidt i bukserne pga. den kommer så
> sent.

Også sludder.

ESP redder liv - ingen tvivl om det - og for 5-10.000 ekstra ville det være
aldeles forkasteligt ikke at få det med.

Kent.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 13:20

> Det er noget direkte sludder.

Gu fanden er det da ej... jeg skrev erfaring. Hvad læste du det som??
Antagelser? Gætterier?

> Også sludder.

Nope.

> ESP redder liv - ingen tvivl om det - og for 5-10.000 ekstra ville det
> være
> aldeles forkasteligt ikke at få det med.

Har jeg sagt det modsatte?

Jeg mindes bestemt, at jeg skrev noget helt andet...

Jeg gider ikke gentage hvad jeg skrev. Du kan læse det igen.

Fra : Kent

Dato : 17-05-07 17:02

> Gu fanden er det da ej... jeg skrev erfaring. Hvad læste du det som??
> Antagelser? Gætterier?

> Nope.

Gu' er det så!

Når du skriver, at ESP'er kommer sent, så er det sgu fordi du vrøvler, eller
fordi der er noget i vejen med ESP'en i din bil.

ESP redder menneskeliv. Måske ikke i DIN bil - men ellers - ESP redder
sgu menneskeliv!

At du slår det fra, når det er glat, vidner simpelthen om manglende
intelligens -
eller at du bare accepterer, at din bil har behov for en tur til
mekanikeren.

Kent.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 17:28

> Gu' er det så!

Ikke efter min smag.

> Når du skriver, at ESP'er kommer sent, så er det sgu fordi du vrøvler,
> eller
> fordi der er noget i vejen med ESP'en i din bil.

Næh. Se andetsteds i tråden.

> ESP redder menneskeliv. Måske ikke i DIN bil - men ellers - ESP redder
> sgu menneskeliv!

Hov... nu putter du noget i munden på mig der ikke smager godt... hvor har
jeg skrevet det ikke redder menneskeliv?

> At du slår det fra, når det er glat, vidner simpelthen om manglende
> intelligens -

Næh...

> eller at du bare accepterer, at din bil har behov for en tur til
> mekanikeren.

Det skal den såmend også i morgen. Første service ;)

Fra : TheTransporter

Dato : 18-05-07 05:09

On Thu, 17 May 2007 14:11:28 +0200, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

>Det er noget direkte sludder.

Der er jeg nu uenig. Jeg har allerede været ved at redde taxaen et par
gange, på det punkt hvor at ESP'en griber ind

>Også sludder.
>
>ESP redder liv - ingen tvivl om det - og for 5-10.000 ekstra ville det være
>aldeles forkasteligt ikke at få det med.

Tja, om det redder liv afhænger af hvordan du kører bil ;). Det eneste
jeg rigtigt kan bruge ESP til er det antispin der medfølger :P

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 17-05-07 13:23

> Det er min erfaring, at det kommer så sent, at den erfarne bilist selv er
> ved, at rette op allerede.

Det passer simpelt hen ikke... Hvilken bil er det du refererer til?

> Og den uerfarne bilist har allerede skidt i bukserne pga. den kommer så
> sent.

Den "kommer" overhovedet ikke sent. Specielt i situationer hvor du opnår
overstyring griber systemet ind før du når at reagere.

VH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 13:44

> Det passer simpelt hen ikke...

Selvfølgelig passer det når jeg skriver det.

> Hvilken bil er det du refererer til?

Det er en Hyundai Santa Fe '06

> Den "kommer" overhovedet ikke sent.

Måske er jeg bare hurtigere end ESP'en til, at registerer, at nu skrider
bagenden?

Fra : Brian

Dato : 17-05-07 13:48

> Selvfølgelig passer det når jeg skriver det.

> Det er en Hyundai Santa Fe '06

> Måske er jeg bare hurtigere end ESP'en til, at registerer, at nu skrider
> bagenden?

Det lyder utroligt. Men hvis du virkeligt når at rette op inden, gør ESP'en
så det den troede den skulle gøre? Altså går den ind og bremser de hjul der
skulle til for at rette op, efter du rent faktisk selv har fået skuden på
ret kurs?

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-07 14:02

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjul der skulle til for at rette op, efter du rent faktisk selv har fået

Det lyder faktisk ikke så utroligt. Der er jo f.eks. også kæmpe forskel på,
hvor hurtige ABS-systemer er, alt efter generation. Og på Santa Fe'n kan det
være et spørgsmål om, at det måske ikke er den nyeste generation ESP,
sammenholdt med at det er en stor (tung) bil...

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 14:07

> [...]
> hjul der skulle til for at rette op, efter du rent faktisk selv har fået

Nej jeg begynder, at rette op og så tager den over og "færdiggør" det. Ret
træls...

Dvs. jeg begynder og reagerer før den opfatter, at nu skrider vi.

Jeg ved fra tests og anmeldelser, at der er forskel på bilers ESP opsætning
så måske andre biler er sat op til, at være mere behageligt.

En ting er bare sikkert - i vores Santa Fe er jeg allerede ved, at rette op
før den synes der skal.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 14:11

> En ting er bare sikkert - i vores Santa Fe er jeg allerede ved, at rette
> op
> før den synes der skal.

Tilføjelse:

Er det min kone der sidder i bilen, så skal ESP'en nok redde hendes røv, men
hun når, at skide i bukserne først da udskridningen er godt igang inden den
retter op.

Det er ikke min røv ESP'en redder - den sørger jeg for, at redde selv først,
da jeg ikke synes det er sjovt, at få bilen derud hvor man kunne begynde, at
tænke "ååh fuck".. og det er fakta, at i vores Santa Fe med den ESP
opsætning den har der er man ude og tænke "åhh fuck" før den hjælper en. Og
jeg bryder mig ikke om, at tænke "åhh fuck".

Det er erfaringen i vores bil med det system der sidder på den. Og så skal
folk fanme ikke komme og kalde det jeg skriver for vås, når det er den pure
sandhed, facts og egen-erfaring. Så bliver jeg altså mærkelig i bøtten.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-05-07 15:04

> [...]
> folk fanme ikke komme og kalde det jeg skriver for vås, når det er den
> pure sandhed, facts og egen-erfaring. Så bliver jeg altså mærkelig i

Jammen hvis du siger det, så tror jeg selvfølgelig på dig.
Men jeg føler mig temmelig overbevist om at det skyldes en forældet eller
ringe ESP implementering i din Santa Fe.
Jeg har haft ESP i 3 forskellige biler nu, og i allesammen har det været en
fornøjelse. Især i snevejr er det helt kanon.
Man drejer bare rattet i den retning man vil, og trykker på speederen - så
regulerer den selv det hele, og sørger for at du kommer sikkert afsted. Min
Fiesta ST havde været fuldstændig umulig i glat føre, hvis den ikke havde
ESP. 170 hk på 2 forhjul med vinterdæk er altså ikke den fedeste kombination
fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.

/Kapser Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 16:12

> Jammen hvis du siger det, så tror jeg selvfølgelig på dig.
> Men jeg føler mig temmelig overbevist om at det skyldes en forældet eller
> ringe ESP implementering i din Santa Fe.

Se min post andetsteds. Diverse tests fortæller, at det er perfekt.

Ergo er det min egen smag der siger mig, at jeg ikke kan lide det.

> Jeg har haft ESP i 3 forskellige biler nu, og i allesammen har det været
> en fornøjelse. Især i snevejr er det helt kanon.

Jeg har kun oplevet det i snevejr. Jeg hader det.

> ESP. 170 hk på 2 forhjul med vinterdæk er altså ikke den fedeste
> kombination fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.

Så prøv med 240hk .. det' sjovt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-05-07 18:11

> Se min post andetsteds. Diverse tests fortæller, at det er perfekt.

Jeg har læst det modsatte i en 1-2 år gl. test. At hydraulikken var lidt
svag, når der både skulle styres og bremses. Det gør det ikke bedre , at du
også sidder og river i rat& pedaler ;). ESP er helt MUST på en ny bil, jeg
vil ikke røre en uden, selv om jeg har div. vedligeholdte køre-kurser. Det
eneste som mangler, er at den selv kan holde den rigtige afstand, læs; jeg
kan godt finde den, men ham bagved kan ikke :(.

Fra : Tom

Dato : 17-05-07 18:21

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
> Det eneste som mangler, er at den selv kan holde den rigtige afstand, læs;
> jeg kan godt finde den, men ham bagved kan ikke :(.

Har du ikke vand i dine sprinklere?

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-05-07 18:38

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse news:464c8ef5$0$15876

> Har du ikke vand i dine sprinklere?

Ikke så meget, det ville betyde, der skulle fyldes på hver dag :(.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 18:45

> Jeg har læst det modsatte i en 1-2 år gl. test.

Modellen er 1 år gammel. Så har du læst om den nye eller den gamle?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-05-07 18:59

> Modellen er 1 år gammel. Så har du læst om den nye eller den gamle?

Ved det ikke. Men det var en masse-test jeg læste i JP, hvor flere koreanere
dumpede på at det var let at overbelaste fx. ESP med info. Og så blev den
netop langsom, fordi den ikke kunne holde trykket oppe. Men de har lært
lektien, nye modeller fejler svjv ikke noget, nye Kia Seed skam-roses fx.
alle vegne. Selv om mange point er billigt "købte" med den lange garanti.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 19:04

> Ved det ikke.

Så vent med, at "disse" modellen til du ved noget mere ;)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-05-07 19:45

> Så vent med, at "disse" modellen til du ved noget mere ;)
Så vant med at afskrive ESP, til du ved om din er ikke er en af dem med
"spagetti-arm" ;)). En ny bil i dag, skal have ESP, EOD.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 19:51

> Så vant med at afskrive ESP,

Har jeg gjort det?

> til du ved om din er ikke er en af dem med "spagetti-arm" ;)).

Det er den ikke ;)

>En ny bil i dag, skal have ESP, EOD.

Mener du ikke ESP og EBD ?

Men ja selvfølgelig.. er da helt enig.

Bare fordi der er noget jeg ikke bryder mig om betyder ikke jeg ikke vil
have det. Det er ligesom koner.. det er bare nødvendigt

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 19:57

> Mener du ikke ESP og EBD ?

LOL...

EOD = End Of Discussion.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 17-05-07 14:02

"Martin Johansen skrev

> Det er min erfaring, at det kommer så sent, at den erfarne bilist selv er
> ved, at rette op allerede.

Ja det er ganske fantastisk hvad en erfaren bilist er i stand til, han kan
bremse bedre end ABS og har ikke gavn af ESP.

Det er aldrig helt gået op for mig hvordan man bremser forskelligt på alle
hjul, men jeg er sikkert ikke erfaren nok.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 14:12

> Det er aldrig helt gået op for mig hvordan man bremser forskelligt på alle
> hjul

Det kan man heller ikke.

Men du har vel lært om det der hedder, at styre kontra?

>, men jeg er sikkert ikke erfaren nok.

Det skal jeg ikke kunne sige, men din måde, at provokere folk på er helt i
top ;)

Fra : alexbo

Dato : 17-05-07 14:35

"Martin Johansen skrev i

> Men du har vel lært om det der hedder, at styre kontra?

Jo, der er bare det ved det, at kontra betyder modsat,
mens jeg synes det hjælper at styre samme vej som bilen skrider ud.

ESP'en kan så også bremse et eller flere hjul efter behov, det kan jeg ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 16:09

> Jo, der er bare det ved det, at kontra betyder modsat,

Bravo!

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-05-07 18:39

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Det er min erfaring, at det kommer så sent, at den erfarne bilist selv er
> ved, at rette op allerede.

Han skal godt nok være en dygtig bilist så. Jeg har sgu endnu ikke mødt
nogen der kan bremse et enkelt hjul af gangen for at rette bilen bedst
muligt op.

Du er måske en af dem?

> Og den uerfarne bilist har allerede skidt i bukserne pga. den kommer så
> sent.

Puha da, lad os ikke håbe det kommer til at lugte for slemt

MVH
Anders

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 18:46

> Han skal godt nok være en dygtig bilist så. Jeg har sgu endnu ikke mødt
> nogen der kan bremse et enkelt hjul af gangen for at rette bilen bedst
> muligt op.

Når bagenden skrider ud er en god gammeldaws kontrastyring nu glimrende..
helt endda uden, at røre bremsen

> Du er måske en af dem?

Har jeg måske skrevet det? ;)

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-05-07 18:57

> Når bagenden skrider ud er en god gammeldaws kontrastyring nu glimrende..
> helt endda uden, at røre bremsen

Jeg er helt enig i, at en erfaren bilist vil kunne rette op på mange
sitiuationer, men jeg vil så absolut påstå at ESP kan redde sitiuationer,
som selv den bedste bilist ikke længere har kontrol over.
Det bedste er selvfølgelig ikke at bringe sig selv i sitiuationerne ved at
køre "fornuftigt", men man ved aldrig helt hvad vejen gemmer.

> Har jeg måske skrevet det? ;)

Tjoee

MVH
Anders

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 19:06

> Jeg er helt enig i, at en erfaren bilist vil kunne rette op på mange
> sitiuationer, men jeg vil så absolut påstå at ESP kan redde sitiuationer,
> som selv den bedste bilist ikke længere har kontrol over.

Det er jeg også overbevist om. Har skrevet noget andetsteds med en tur på
motorvejen :)

> Det bedste er selvfølgelig ikke at bringe sig selv i sitiuationerne ved at
> køre "fornuftigt", men man ved aldrig helt hvad vejen gemmer.

Enig.

> Tjoee

Mente nok siden du trækker lidt på det ;)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 17-05-07 12:27

"Troels Thomsen" <nej tak ...> wrote in message

> [...]
> påvirket ?
>
> Hvis det koster 5-10 tusinde ekstra at få med, er det så pengene værd?

Jeg har læst et sted, at det er den største sikkerhedsmæssige landvinding
siden sikkerhedsselen - jeg ville til en hver tid købe det med, og
prioritere det højere end smarte fælge osv....
I min Octavia er det eneste man stort set registrerer, at kontrollampen
blinker op når man leger lidt med det på en glat vinterdag - man kan også
høre lidt på omdrejningerne - men ellers mærker man ikke noget som chokerer
een - ABS virker langt mere dramatiskt
I vinters var vi på ferie i Finland, og da vi tog en taxi fra byen og til
lufthavnen på hjemturen, var der netop et gevaldigt snevejr i gang.
Chaufføren i den splinternye Audi A6'er trådte bare sømmet i bund, og så gik
det ellers ud over stepperne med en 110 stykker på motorvjen - ESP lampen
lyste konstant, men der var ingen slinger i valsen overhovedet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 12:58

> Er der nogen der kan fortælle hvordan det føles når sådan noget ESP ( på
> aygo'en kalder de det vist VSC) sætter ind ?

Jeg har prøvet ESP på glat vej.

For pokker hvor er den træls.

Slår det altid fra når der køres i glat føre. Den er hamrende irriterende
som den hele tiden skal blande sig. Og når den endelig blander sig, så er
det for sent og man er allerede selv i gang med, at rette op.

> Føles det naturligt, således at den hjælper én, eller bliver man noget
> overrasket over at ballancen og håndteringen af bilen pludseligt bliver
> påvirket ?

Overrasket..

> Hvis det koster 5-10 tusinde ekstra at få med, er det så pengene værd?

Hr & Fru Danmark kan ikke undvære.. så tag det med.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 13:40

> Overrasket..

Sjovt nok var det ikke det jeg oplevede da jeg var ude at prøve en Ford
Fiesta ST150 i sin tid, med Fords version af systemet. Endda i regnvejr, og
150 HK i en lille Fiesta burde nok ellers kunne lave ballade på godt fugtig
vej.

Uden systemet gik det hele op i spin, og røven kunne forholdsvis let
provokeres ud, uden brug af håndbremsen. Det fandt jeg umuligt med systemet
slået til. Bilen føltes igen som limet til vejen - omend man ikke kunne
tosse rundt med de samme hastigheder i rundkørsler som i tørvejr, kunne man
stadig bare "floor'e" den hele vejen rundt, uden den lavede narrestreger.

Ingen huggen eller hakken i bilen som ABS gerne præsterer, slet ikke. Lige
så stille og blidt, og man bemærker slet ikke at systemet kører.

Når jeg skal ud og have fabriksny bil - eller brugt bil der faktisk fåes med
systemet - bliver der lagt de ekstra penge oveni, det er HELT sikkert.

Så godt et system der kan undværge rigtig mange ulykker, måske endda med
dødeligt udfald, er man ski et skarn hvis man siger nej til.

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-07 18:15

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg har prøvet ESP på glat vej.

Det har jeg også.

> For pokker hvor er den træls.

Det er langt fra min opfattelse

> Slår det altid fra når der køres i glat føre. Den er hamrende irriterende
> som den hele tiden skal blande sig. Og når den endelig blander sig, så er
> det for sent og man er allerede selv i gang med, at rette op.

Ringe ESP, eller ringe dækvalg.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 18:45

> Ringe ESP, eller ringe dækvalg.

Læs hvad jeg ellers skriver i de andre tråde.

Dækkene er forresten glimrende.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-07 18:44

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Læs hvad jeg ellers skriver i de andre tråde.
>
> Dækkene er forresten glimrende.

Så fejler din ESP noget.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 18:55

> Så fejler din ESP noget.

Det foreslog jeg også.

Så lukkede han bare sludder ud.

Troels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 19:02

> Det foreslog jeg også.
>
> Så lukkede han bare sludder ud.

Jamen.. for pokker da.

Er det 2 eller 3 gange jeg har skrevet, at det er min smag og behag der
fortæller mig det? At hvis I andre hoppede ind i bilen så synes I sikkert
den var glimrende?

Måske derfor jeg lukker lidt sludder ud. Jeg mærker ikke noget unormalt i
bilen, blot, at det ikke lige falder i min smag. Ligesom der er mennesker
der ikke bryder sig om ABS systemer.. er deres systemer dermed også defekte?
Blot fordi deres smag siger noget andet?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-07 19:05

> [...]
> der ikke bryder sig om ABS systemer.. er deres systemer dermed også defekte?
> Blot fordi deres smag siger noget andet?

Du er sikker på at din ESP ikke redder dig fra noget katastrofalt i din
kontrastyring i stedet for det du selv tror at du er på vej væk fra ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 19:08

> Du er sikker på at din ESP ikke redder dig fra noget katastrofalt i din
> kontrastyring i stedet for det du selv tror at du er på vej væk fra ?

Når systemet er slået fra så er jeg rimelig sikker (faktisk meget sikker)
ja.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 19:58

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Når systemet er slået fra så er jeg rimelig sikker (faktisk meget sikker)
> ja.

Hvor sidder knappen du slår det fra på?

Kan ikke finde den i chefens '06 SantaFe - og den er udstyret med det.

Troels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 20:08

> Hvor sidder knappen du slår det fra på?

ESP OFF

Sidder til venstre for rattet.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 20:31

> ESP OFF
>
> Sidder til venstre for rattet.

Den må jeg se efter på mandag.

Troels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 19:01

> Så fejler din ESP noget.

Du glemte lige, at læse ;)

Fra : Tma86

Dato : 17-05-07 13:17

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-07 14:48

Ohh, but you are wrong ...

Toyota i viby sendte dette til mig:
Aygo 1,0 Blue kan leveres primo juni uden VSC
og medio august med VSC

Og fra Toyotas prisliste :
AYGO 1.0 3d 103.142
AYGO 1.0 med VSC og gardinairbags 3d 108.780

mvh
tpt

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-05-07 14:53

On Thu, 17 May 2007 15:47:35 +0200, "Troels Thomsen" <nej tak ...>
wrote:

> [...]
>
>Og fra Toyotas prisliste :
>AYGO 1.0 3d 103.142
>AYGO 1.0 med VSC og gardinairbags 3d 108.780

5.500 kroner for VSC og gardinairbags... Det skal du da ikke fravælge,
både det ene og det andet kan være vældig nyttigt.

Og med en ny bil med seneste generation af ESP kan jeg ikke forestille
mig at du oplever den tøven som Martin nævner. Hverken min forrige
årgang 2002 BMW 5-serie eller nuværende årgang 2007 Skoda Octavia har
nogen som helst tøven i systemet.

ESP'en i Octaviaen er endda udstyret med en facilitet der giver små
impulser i rattet i den retning man bør styre for at rette bilen bedst
muligt op hvis man skrider.

** Lars

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 16:10

> [...]
> mig at du oplever den tøven som Martin nævner. Hverken min forrige
> årgang 2002 BMW 5-serie eller nuværende årgang 2007 Skoda Octavia har

Måske jeg bare er mere sart og ønsker en tidligere indgriben?

De tests jeg har læst omkring bilen siger alle at ESP systemet griber
perfekt ind.

Smag og behag vel?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 16:14

> De tests jeg har læst omkring bilen siger alle at ESP systemet griber
> perfekt ind.

Så kan din jo have en defekt.

Troels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 16:26

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i
meddelelsen news:464c711d$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Så kan din jo have en defekt.

Ja og hjulene kan mangle 80% luft samt motoren mangler olietryk.

Men intet af det er tilfældet.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 16:52

> Men intet af det er tilfældet.

Jeg tvivler på at du nogensinde har fået ESP'en undersøgt.

Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-07 08:53

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:464c7a00$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Jeg tvivler på at du nogensinde har fået ESP'en undersøgt.

Det er da fordi han kører i en skyskraber-høj, koreansk skotøjscontainer....
)

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-05-07 10:38

On Mon, 21 May 2007 09:52:43 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>meddelelse news:464c7a00$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

>Det er da fordi han kører i en skyskraber-høj, koreansk skotøjscontainer....

Tænk jeg mindes bestemt du havde taget din afsked med gruppen - her
var lige så dejligt.. lol

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-07 10:45

> Tænk jeg mindes bestemt du havde taget din afsked med gruppen - her
> var lige så dejligt.. lol

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-07 12:19

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Tænk jeg mindes bestemt du havde taget din afsked med gruppen - her
> var lige så dejligt.. lol

ROFL....

Måske han er blevet tippet om dine manglende evner som SÅBambassadør ?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-07 13:28

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-05-07 16:38

On Thu, 17 May 2007 17:10:00 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Måske jeg bare er mere sart og ønsker en tidligere indgriben?

Det vil jeg da så ikke afvise... Det kan sagtens være! Jeg syntes det
har fungerer rigtig godt i de få tilfælde hvor jeg har haft fornøjelse
af det.

>De tests jeg har læst omkring bilen siger alle at ESP systemet griber
>perfekt ind.
>
>Smag og behag vel?

Ja helt sikkert! Og jeg vil tro at langt de fleste vil være tilfredse
med "standard-justeringen" på dagens ESP systemer i nye biler.

** Lars

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 16:43

> Det vil jeg da så ikke afvise... Det kan sagtens være! Jeg syntes det
> har fungerer rigtig godt i de få tilfælde hvor jeg har haft fornøjelse
> af det.

Jeg er næsten overbevist om, at du (og alle andre i denne her tråd.. hehe)
ville finde det ganske passende.

Min gamle fader fandt ikke noget upassende i det ihvertfald.

> Ja helt sikkert! Og jeg vil tro at langt de fleste vil være tilfredse
> med "standard-justeringen" på dagens ESP systemer i nye biler.

Uden tvivl :)

Bemærk, jeg siger ikke at vi alle bør undvære ESP - det er en god hjælp til
de fleste bilister og hvis jeg kommer på motorvejen med 130 så vil jeg
sikkert være glad for det da jeg nok skider i bukserne uanset hvad. Men inde
i byen slår jeg det gerne fra.

Fra : alexbo

Dato : 17-05-07 16:46

"Martin Johansen skrev

> hvis jeg kommer på motorvejen med 130 så vil jeg sikkert være glad for det
> da jeg nok skider i bukserne uanset hvad.

Få dine forældre til at anskaffe en bagudvendt barnestol, så ser det ikke så
farligt ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 16:57

> Få dine forældre til at anskaffe en bagudvendt barnestol, så ser det ikke
> så farligt ud.

Åh du er lige så uintelligent, at høre på som altid.

Dine indlæg er gennemsyret af, at du er et overmenneske. Klogere end alle os
andre herinde.

Du nedgør ENHVER skribent - ikke åbenlyst altid, men implicit er den hjemme
hver gang.

Du er et sørgeligt individ. Må gud være med dig

Fra : alexbo

Dato : 17-05-07 17:58

"Martin Johansen skrev

> Du nedgør ENHVER skribent -

Når du skriver ENHVER med stort må du konkret mene alle, og det er et
tåbeligt udsagn, jeg svarer ikke engang på alle indlæg.

Det vil du så også kalde at tale ned, men det er svært at gøre anderledes.

Du er nu ikke uden evner i den diciplin.

Fra : Brian

Dato : 17-05-07 16:57

alexbo wrote:
> "Martin Johansen skrev

> Få dine forældre til at anskaffe en bagudvendt barnestol, så ser det
> ikke så farligt ud.

ROFL - klassekommentar!

/Brian

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 16:59

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> ROFL - klassekommentar!

Forklar den lige *pinligt.mp3*, jeg har ikke fanget den...

Troels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 17:02

> Forklar den lige *pinligt.mp3*, jeg har ikke fanget den...

Åh han mener såmend bare, at jeg er et umodent menneske, så umoden, at jeg
minder ham om en på alder med dem der normalt sidder i barnestol.

Fra : Brian

Dato : 17-05-07 17:04

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Forklar den lige *pinligt.mp3*, jeg har ikke fanget den...

Som det er klippet, bliver Martin bange når han drøner på motorvejen med 130
i timen - løsningen er at se væk = bagudvendt barnestol

Jeg ved retfærdigvis heller ikke hvordan Alex mente den skulle læses - jég
kan bare godt se humoren i det.

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 17-05-07 17:11

"Brian" skrev

> Jeg ved retfærdigvis heller ikke hvordan Alex mente den skulle læses - jég
> kan bare godt se humoren i det.

Det var det jeg mente, ingen voksne mennesker skider i bukserne bare fordi
det går lidt stærkt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 17-05-07 17:25

> Det var det jeg mente, ingen voksne mennesker skider i bukserne bare fordi
> det går lidt stærkt.

Haha... Så du dissede hans "trykfejl"

Troels

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-05-07 13:45

On Thu, 17 May 2007 12:50:53 +0200, "Troels Thomsen" <nej tak ...>
wrote:

> [...]
>Føles det naturligt, således at den hjælper én, eller bliver man noget
>overrasket over at ballancen og håndteringen af bilen pludseligt bliver

Midt imellem vil jeg sige - du fornemmer klart at "noget" sætter ind.

Ingen tvivl om at det virker, jeg har på et tidspunkt hvor jeg var på
vej ned af en afkørsel fra motorvejen hvor ham der kørte foran mig i
en gammel Volvo helt sikkert uden ESP pludselig snurrede 180° om sig
selv og stoppede halvt ude på vejen som afkørslen førte ned til med
snuden mod trafikken.

Der var spildt olie eller noget andet glat i svinget... BMW'en gav et
ganske kort ryk da jeg passerede samme sted hvorefter indikatoren for
ESP (DSC hedder det hos BMW) blinkede nogen gange mens bilen fortsatte
rundt i svinget uden den store ballade.

Det eneste tidspunkt hvor det er nyttigt at slå fra - vil jeg sige -
er ved kørsel med snekæder eller hvis man sidder fast i sne, mudder
eller andet i den stil hvor man skal "rokke" sig fri.

>Hvis det koster 5-10 tusinde ekstra at få med, er det så pengene værd?

Ja.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-07 14:56

> [...]
> ganske kort ryk da jeg passerede samme sted hvorefter indikatoren for
> ESP (DSC hedder det hos BMW) blinkede nogen gange mens bilen fortsatte

Hmm, et rigtigt godt argument, for mig i det mindste.
Hvis man er ude og køre ræs på en græsmark, er man jo i realiteten i kontrol
hele tiden, selv hvis bilen snurrer rundt ! Man har jo på forhånd sikret sig
at det er ok.
Men i det øjeblik der sker noget pludseligt, f.eks. olie, eller hvis der
står en fodgænger eller cyklist foran snuden af bilen, så er jeg ikke så
skråsikker på hvordan jeg ville reagere.

Mit største problem, der er tilbage, er nok at jeg i princippet er utryk ved
at en software mand hos bosch har fuld kontrol over om f.eks. venstre
forhjul skal dreje rundt eller ej når jeg kører 130 på motorvejen !
Jeg laver nemlig selv software !!

tpt

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-05-07 15:09

> [...]
> ved at en software mand hos bosch har fuld kontrol over om f.eks. venstre
> forhjul skal dreje rundt eller ej når jeg kører 130 på motorvejen !

Jeg er også programmør - og forstår din frygt. Men systemet er efterhånden
temmeligt gennemprøvet, og katastrofale fejl i den kaliber, er for længst
udryddet.
Det er trods alt ca.12 år siden de første systemer af slagsen blev lanceret.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_program

/Kasper Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-05-07 16:55

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udryddet.
> Det er trods alt ca.12 år siden de første systemer af slagsen blev

Du har fire hjul, tre pedaler, som kan bevæge sig i 2 retninger,
hvorsværtkandetvære?. Tror end ikke Bill Gates kunne fu.. det up ;).

Fra : Mogens

Dato : 20-05-07 10:46

> Du har fire hjul, tre pedaler, som kan bevæge sig i 2 retninger,
> hvorsværtkandetvære?. Tror end ikke Bill Gates kunne fu.. det up ;).

Nogle mennesker ser spøgelser alle vegne.

Jeg har haft samme oplevelse med min BMW, som Lars beskriver.
det. ESP (eller hvad man kalder det rundt omkring) ér, som en an-
den skriver det, een af de største sikkerhedsmæssige initiativer si-
den sikkerhedsselen/airbags...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-07 15:39

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse

.. ESP (eller hvad man kalder det rundt omkring) ér, som en an-
> den skriver det, een af de største sikkerhedsmæssige initiativer si-
> den sikkerhedsselen/airbags...
My point, hvis man overvejer at købe en ny bil uden, skal styrebrevet
inddrages omgående! ;).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-05-07 18:30

"Troels Thomsen" <nej tak ...> skrev i en meddelelse news:464c3392$0$52121

> Hvis det koster 5-10 tusinde ekstra at få med, er det så pengene værd?

Du må ikke købe en ny bil uden, det redder dig når du sidder og sover, køre
som du plejer!!!. Koster det en "jetjager" er resten af bilen gjort kunstig,
for, billig. På flere er det std. udstyr, dem vil jeg kigge på først.

Fra : ShutEye

Dato : 17-05-07 20:47

> [...]
> køre som du plejer!!!. Koster det en "jetjager" er resten af bilen gjort
> kunstig, for, billig. På flere er det std. udstyr, dem vil jeg kigge på

Det er da det der bekymrer mig mest efter at have læst denne tråd!
Martin påstår at han kan styre bilen uden esp, det må da være at foretrække?
En fortalte om en oplevelse i Finland i snevejr og 130 i timen ... jaja men
jeg har esp så det går fiiint!
ESP er (forhåbentlig) ikke lavet for at man bare skal ignorere dårligt føre?

"Redde dig når du sidder og sover" - For fanden da!
Aflever kortet mand!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-05-07 20:59

> Martin påstår at han kan styre bilen uden esp, det må da være at
> foretrække?

Jeg ved ikke om jeg ville kunne det med 130 og pludselig glat føre - det er
ikke afprøvet, hverken med eller uden ESP.

Men i bytrafik er det ingen problemer.

> ESP er (forhåbentlig) ikke lavet for at man bare skal ignorere dårligt
> føre?

Jeg kunne desværre fristes til, at tro mange tager det som en gave til, at
være mindre opmærksom.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-05-07 21:15

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> "Redde dig når du sidder og sover" - For fanden da!
> Aflever kortet mand!

Et er teori, noget andet praksis. ESP redder din r.., når du har
overvurderet egne evner ;)). Der bliver GOD plads på vejene, hvis alle
fulgte dit råd..

Fra : ShutEye

Dato : 18-05-07 11:26

> Et er teori, noget andet praksis. ESP redder din r.., når du har
> overvurderet egne evner ;)). Der bliver GOD plads på vejene, hvis alle
> fulgte dit råd..

Godt ord igen :)
Det jeg er bange for er at folk tænker 'jeg har esp så jeg tager bare en
slapper'.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-05-07 16:22

> Godt ord igen :)
> Det jeg er bange for er at folk tænker 'jeg har esp så jeg tager bare en
> slapper'.

Det gør man allerede, "jeg har kørt i XX år og er elitebilist" etc. etc. .
Jeg forstå ikke Martin opponere imod den griber sent ind, den burde faktisk
ikke gribe ind!!!. Gør den det, er du over "kanten" :(((.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-05-07 17:45

> Jeg forstå ikke Martin opponere imod den griber sent ind, den burde
> faktisk ikke gribe ind!!!. Gør den det, er du over "kanten" :(((.

Måske fordi man provokerer den til det?

Fra : ShutEye

Dato : 21-05-07 00:15

> Måske fordi man provokerer den til det?

Næhæ! Kunne aldrig finde på at lege lidt i sneen :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-05-07 00:29

On Mon, 21 May 2007 01:15:09 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Næhæ! Kunne aldrig finde på at lege lidt i sneen :)

Nej fy da

Fra : Erik Schmidt Peterse~

Dato : 18-05-07 10:31

ESP er helt fint for uøvede bilister og mennesker der ikke har føling med
bilen (diverse kørekurser hjælper desværre ikke dem) men sådan ca,100Kkm om
året vil hjælpe og så er ESP overflødig
vh.ESP

Fra : Thostrup

Dato : 18-05-07 11:19

"Erik Schmidt Petersen" <erik@sejs12.invalid> wrote in message
> [...]
> bilen (diverse kørekurser hjælper desværre ikke dem) men sådan ca,100Kkm
> om året vil hjælpe og så er ESP overflødig

*lol* det er utroligt hvor mange F1 kører der er i denne gruppe :)

Fordelen ved ESP er klar, blot se på de 4 bremsepedaler den kan aktivere
samtidig, eller en ad gangen eller hvad den nu når at regne frem er bedst,
inden du når at føle meget i din lave stift opsat bil.

Der er fordele ved at kunne nøjes med at bremse et hjul ned og trække bilen
på plads, det kan en F1 kører ikke engang gøre, for så skulle han pluseligt
have 4 bremsepedaler og 1 en speeder.

Men det kan da være jeg ikke deler din mening pga. jeg ikke helt når op på
de 100.000 Km du omtaler, men kun et sted mellem 65-70.000 Km privat kørsel
i år.

Mvh Thostrup
Der ikke kunne finde på at købe en bil uden ESP, den behøver ikke lyse andre
steder end i karrusellen på Nürburgring, men hvis den en dag skulle lyse
andre steder, vil jeg helt sikker bukke og takke!

Fra : alexbo

Dato : 18-05-07 11:44

"Thostrup" skrev

> *lol* det er utroligt hvor mange F1 kører der er i denne gruppe :)

Ja men et kendetegn for F1 kørere er vel også at de har svært ved at holde
sig på vejen,
mange når ikke 200 meter før de er ude i rabbatten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-05-07 16:37

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:464d83f2$0$7603

> Ja men et kendetegn for F1 kørere er vel også at de har svært ved at holde
> sig på vejen,
> mange når ikke 200 meter før de er ude i rabbatten.

Hvis DU stillede op mod hvilken som har nået F1, hvordan tror du ville klare
dig? ;)).

Fra : alexbo

Dato : 18-05-07 18:17

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Hvis DU stillede op mod hvilken som har nået F1, hvordan tror du ville
> klare dig? ;)).

Jeg har i hvert fald ikke kørt så mange gange af vejen som en hvilken som
helst F1 kører.

Ud over det ville jeg nu hellere have en rallykører som chauffør, F1 er en
fast velkendt bane det er kun farten der gør det udfordrende.

Det eneste mere kedeligt end F1 er de amerikanske ovalbaner, det er helt
hjernedødt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-05-07 18:45

alexbo skrev:

> Det eneste mere kedeligt end F1 er de amerikanske ovalbaner, det er
> helt hjernedødt.

Årh, det er da spændende at se om de kører sig ihjel!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : alexbo

Dato : 18-05-07 19:30

"Hans Paulin skrev

> Årh, det er da spændende at se om de kører sig ihjel!

Jeg er overbevist om at der er svindel i foretagenet,
nogle er allerede døde når de starter, der burde være en hjernescanning
inden løbet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-05-07 19:45

alexbo skrev:

> Jeg er overbevist om at der er svindel i foretagenet,
> nogle er allerede døde når de starter, der burde være en
> hjernescanning inden løbet.

LOL

Som Bertel skrev i forbruger:

"Hvis der er penge i lortet, så er der nogen der gør det."
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-05-07 19:51

> Som Bertel skrev i forbruger:
>
> "Hvis der er penge i lortet, så er der nogen der gør det."
> --
Det har han ret i, men afogtil kunne man mistænke ham for ikke at være rask
i roen, læs; han udtaler sig om noget han ikke har forstand på, kun en
mening om.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-05-07 19:55

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> afogtil kunne man mistænke ham for ikke at
> være rask i roen, læs; han udtaler sig om noget han ikke har forstand
> på, kun en mening om.

Jeg har meget respekt for Bertel - han er ikke "søvngænger"

Også *dine* meninger læser jeg altid med interesse!

De færreste mennesker er dog - endnu! - fuldkomne!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-05-07 20:06

> Jeg har meget respekt for Bertel - han er ikke "søvngænger"

Nej, årene har givet ham lidt "erfaring", jeg har været her i ~10år- Bertel
længere.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-05-07 19:47

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:464de2d6$1$21926

> Jeg har i hvert fald ikke kørt så mange gange af vejen som en hvilken som
> helst F1 kører.

Jeg vil vove at påstå du lider af storhedvanvid. En som ESP netop vil
hjælpe hjem.

> Det eneste mere kedeligt end F1 er de amerikanske ovalbaner, det er helt
> hjernedødt.

Fu.. up med hvad du oplever bag Tv. . Det er den virkelige verden det
handler om.

PS. Er du klar over en F1-pilot trækker 3G bare ved at slippe speederen, på
motorbremsen?.

Fra : alexbo

Dato : 18-05-07 20:28

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Jeg vil vove at påstå du lider af storhedvanvid. En som ESP netop vil
> hjælpe hjem.

Jeg kan tælle de gange jeg er røget af vejen på een hånd.
Der er næppe nogen der har så mange hænder som man skal bruge for at tælle
de gange en hvilken som helst F1 kører er kørt af banen.

>PS. Er du klar over en F1-pilot trækker 3G bare ved at slippe speederen, på
motorbremsen?.

Næh det var jeg ikke, men det skyldes nok det ikke er rigtigt.

Ifølge nedenstående side er downforcen ca. 3,5 G
det betyder at selv med hjælp af slicks er den højst opnåelige bremsevne
4-5 G, med fuld bremse på alle fire hjul.

Motorbremsen der naturligvis kun virker på et sæt hjul er måske 5% af dette.
Jeg kan heller se nogen grund til at der skulle være særlig meget
motorbremse i en F1 motor, 3,5 l bensin med kort slaglængde.
Der formentlig mere i min gamle Mitsubishi.

http://www.formula1.com/insight/technicalinfo/11/468.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Holst

Dato : 18-05-07 21:14

"alexbo" <alexbo@email.dk> said in

> [...]
> meget motorbremse i en F1 motor, 3,5 l bensin med kort slaglængde.
> Der formentlig mere i min gamle Mitsubishi.

Det bemærkelsesværdige er at du faktisk _er_ røget af vejen siden du
skriver det på den måde.
Jeg er aldrig røget af.
Hvorfor ryger man af.
Er det når man kører stærkt eller er det når man kører dårligt?

Jeg tror egentlig ikke det er når man kører stærkt. Jeg har kørt
roadracing og det går stærkt. Dette til trods er jeg som skrevet aldrig
røget af.

--
Lars Holst

Fra : alexbo

Dato : 18-05-07 21:27

"Lars Holst" skrev

> Er det når man kører stærkt eller er det når man kører dårligt?

Jeg synes ikke valget er mellem de to ting, de er nærmest ens,
at køre for stærkt efter forholdene, er at køre dårligt.

Fejlbedømmelse af forholdene, altså at køre dårligt, må være svaret på de
uheld jeg har forårsaget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Holst

Dato : 18-05-07 21:50

> [...]
> at køre for stærkt efter forholdene, er at køre dårligt.
>
> Fejlbedømmelse af forholdene, altså at køre dårligt, må være svaret på

Der er forskel på at køre stærkt og at køre for stærk.

--
Lars Holst

Fra : alexbo

Dato : 18-05-07 22:41

"Lars Holst" skrev

> Der er forskel på at køre stærkt og at køre for stærk.

Ja der er også forskel på hvad at køre stærkt er.

Men for at svare på om man ryger af vejen fordi man kører stærkt, så er
svaret nej.
Man ryger heller ikke nødvendigvis af vejen fordi man kører dårligt, man
kan sagtens køre dårligt og holde sig på vejen.

Jeg synes ikke rigtigt det fører nogen steder, uanset hastigheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 19-05-07 09:14

On 18 May 2007 20:13:37 GMT, Lars Holst wrote:

> Jeg tror egentlig ikke det er når man kører stærkt. Jeg har kørt
> roadracing og det går stærkt. Dette til trods er jeg som skrevet aldrig
> røget af.

Kylling!

Du minder lidt om de yngste juniorer i vandskiklubben, der mener det er
succes når de ikke falder på en vandskitur. Hvis ikke man søger efter
grænserne, så er risikoen for at falde lille. Til gengæld bliver man
heller ikke rigtig god, når man ikke kommer ud til grænsen, og man kan
først vide hvor grænsen er når man har overskredet den - og så falder
man.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Lars Holst

Dato : 19-05-07 10:31

Leonard <piper28a@gmail.invalid> said in news:1smn000mw61pc
$.ijoy6jzfzt9u.dlg@40tude.net:

> [...]
> heller ikke rigtig god, når man ikke kommer ud til grænsen, og man kan
> først vide hvor grænsen er når man har overskredet den - og så falder

Du tager ganske fejl.
Jeg har været igennem faldteknik kurser hvor man med vilje lader sig falde
af for bl.a. at lære at få cyklen væk fra en selv.

Jeg er jo ikke, som du, stadig teenager.
Grænser er på plads her.
Men det fremgår jo tydeligt at det er de ikke hos dig.

--
Lars Holst

Fra : Leonard

Dato : 19-05-07 11:58

On 19 May 2007 09:30:55 GMT, Lars Holst wrote:

> Du tager ganske fejl.
> Jeg har været igennem faldteknik kurser hvor man med vilje lader sig falde
> af for bl.a. at lære at få cyklen væk fra en selv.

Det er helt sikkert smart at lære at falde inden man afprøver grænserne,
men det har intet at gøre med at finde grænserne.
Og du har ikke fundet grænsen før du har overskredet den, så at køre RR
uden at vælte til træning, så har man bare ikke kørt stærkt.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Møller

Dato : 19-05-07 13:14

Leonard skrev:
> On 19 May 2007 09:30:55 GMT,

Det har da intet med at optimere i forhold til grænse, man falder jo
kontrolleret af, og det er der da intet grænseoverskridende i

> [...]
> Og du har ikke fundet grænsen før du har overskredet den, så at køre RR
> uden at vælte til træning, så har man bare ikke kørt stærkt.

Hvis man ikke en gang i mellem står af, så kører man ikke hurtigt nok.

Møller

Fra : Lars Holst

Dato : 20-05-07 01:04

Møller <eamz@get2net.dk> said in

> [...]
> kontrolleret af, og det er der da intet grænseoverskridende i

> Hvis man ikke en gang i mellem står af, så kører man ikke hurtigt

Det afhænger vel af om man vinder eller ej.
Kvajet holdning fra en flok trafikanter som sig selv for de bedste.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 20-05-07 01:55

> [...]

> nok.
>
> Møller

Det afhænger vel af om man vinder eller ej.
Kvajet holdning fra en flok trafikanter som anser sig selv for de bedste.

--
Lars Holst

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-05-07 08:44

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:464dfed3$0$7608

> Jeg kan tælle de gange jeg er røget af vejen på een hånd.

UHU du er en helt, hvorfor kæmpe imod eksra sikkerhed?. Slås du også for at
få en bil uden sikkerhedsseler, "kollisionssikre"zoner,ABS etc.?. Hver gang
at sådant er kommet på markedet, er der nogen som har kæmpet imod, "hvad
skal det nymodens skrammel til for?". Svaret er det hedder "udvikling". Du
kan sgu' lade være med at køre så den går i aktion, så mærker du den ikke,
før end du fejlbedømmer situationen, bliver tvunget til en undvigemanøvre.

> Der er næppe nogen der har så mange hænder som man skal bruge for at tælle
> de gange en hvilken som helst F1 kører er kørt af banen.

Det er en del af gamet, der bliver gået til stålet. Der er ikke meget
sportsmand i dig ;)).

> motorbremsen?.
>
> Næh det var jeg ikke, men det skyldes nok det ikke er rigtigt.

Det er citeret af Niclas Kiesa , han ved nok mere end du om F1.

Fra : alexbo

Dato : 19-05-07 09:15

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> UHU du er en helt, hvorfor kæmpe imod eksra sikkerhed?.

Det gør jeg jo heller ikke, synes du virkelig at hvad jeg skrevet er imod
teknisk sikkerhed.

> [...]

hjul, men jeg er sikkert ikke erfaren nok."

> Det er citeret af Niclas Kiesa , han ved nok mere end du om F1.

Han gør nok bare som dig, citerer noget han har hørt.
Når nu jeg har imødegået din påstand, hvorfor prøver du så ikke at finde ud
af om den er rigtig, i stedet for at fremture med vrøvlet.

Det er da fuldstændig ligegyldigt hvem der har sagt hvad, bremseevne er ren
matematik.

Vil du holde fast i påstanden om at en F 1 kan motorbremse med G3,
Altså 3-4 gange så meget som en alm. bil kan med fodbremsen?

Jeg har lige været med i en lang tråd med nogle andre gulvstampere, nogle
der bare stamper i gulvet og siger de har ret, selvfølgelig uden at vide
noget om emnet.
Det gider jeg ikke en gang til.

Men du skal da lige have min forklaring.
Man kan ikke bremse bedre end bilens vedhæftning i vejen.
Den er som standard tæt på 1G
Slicks kan hæve det 20-40%.
Downforcen kan ved høj hastighed give 3,5 G,
Det vil sige at bilen ved høj hastighed holder fast i vejen med 4-5 G.
Det er så største bremseevne der overhovedet er mulig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-05-07 09:55

> [...]
> Det vil sige at bilen ved høj hastighed holder fast i vejen med 4-5 G.
> Det er så største bremseevne der overhovedet er mulig.

Om igen.

"A driver can experience as much as 4 to 5 g-forces (g) through corners;
under straightline braking as much as 6 g. At 5 g a 150 pound person weighs
750 pounds, with the head alone weighing 50 pounds. A reasonably fit person
will experience loss of vision and difficulty breathing at around 5 g. "

Kilde: http://shor.ter.dk/756369282

Troels

Fra : alexbo

Dato : 19-05-07 10:25

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

> Om igen.

> "A driver can experience as much as 4 to 5 g-forces (g) through corners;
> under straightline braking as much as 6 g.

Så sætte vi slicksne til +50 %, og downforcen til 4G
Så får vi, det vil sige at bilen ved høj hastighed holder fast i vejen med 6
G.

Det er slicks evne til at klistre til vejen, og downforcens styrke der
bestemmer bremseevnen

Jeg har klippet fra "din" side

F1 cars can go from 0 to 100 and back to 0 miles per hour (mph) in under 7
seconds. This is currently faster than any commercially available sports car
can go from 0 to 100 mph. Acceleration is obviously a significant
contributor, but braking even more so. F1 brake discs are made of carbon
fiber, which is much lighter than steel and capable of sustaining
temperatures up to 750 degrees Celsius (1382 degrees Fahrenheit). In the
"under 7 seconds" performance metric mentioned above, fewer than 3 seconds
of that is braking.

0-160km/t -0 på under 7 sekunder.
Det kunne være 0,8 G op og 3G ned, d.v.s 5,5 s op og 1,5 s ned.
Men de skriver at mindre end 3 s. er bremsning, så hvis vi regner med 2,6 s
er bremsningen kun 1,7 G
mens op er 1G.

Alle tallene er langt fra 6G

Jeg synes ikke tallene på siden hænger sammen.
På den ene side kan F1 bremse med 6G, det er160-0 på 0,7 s.
På den anden side bruger den næsten 3 s på det.

Nu er det også en privat side, så mon ikke han bare har samlet forskelligt
sammen hist og her, uden at sikre sig det kan passe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 19-05-07 11:02

<Klip - en masse text>

Motorbremsen i en Formel 1 er som du selv er inde på, ikke ret meget større
end på en helt almindelig personbil. Det der menes er at en Formel 1 bremser
med ca. 2-3G hvis man slipper speederen ved høj hastighed fx. 300km/t. Dette
er naturligvis ikke pga. motorbremsen, men derimod pga.
vindmodstanden/downforcen.
Yderligere ca. 3G kan opnås ved også at bruge bremserne, da dækkenes
vedhæftning er meget stor pga. downforcen der trykker. Jo længere bilen
kommer ned i hastighed, jo dårligere vil den bremse, målt i G.

MVH
Anders

Fra : alexbo

Dato : 19-05-07 11:19

"Anders Thorup" skrev

> [...]
> 1 bremser med ca. 2-3G hvis man slipper speederen ved høj hastighed fx.
> 300km/t. Dette er naturligvis ikke pga. motorbremsen, men derimod pga.

Det giver mere mening,
vindmodstanden er stor og rullemodstanden må også være stor med en sådan
downforce, bilen bliver nærmest maset ned i vejbanen.

Jeg skulle nok have nærmere overvejet om der med motorbremse i virkeligheden
mentes noget andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Holst

Dato : 19-05-07 11:05

> [...]
>
> Nu er det også en privat side, så mon ikke han bare har samlet
> forskelligt sammen hist og her, uden at sikre sig det kan passe.

Det er åbenbart lige meget hvilket emne og hvilken tråd du ikke får din
vilje i, så fremturer du med diverse taber beregninger fyldt med
usikkerhed og fejl.

Det kan godt være at du har taget et matematik kursus på 10. klasse
niveau.

Det går bare ikke i længden.
Man gider ikke engang at spilde tid på at finde de rette formler og sætte
beregningerne korrekt op for dig.
Det er spild af tid med din stædighed, påståelighed og manglende
erkendelse.

--
Lars Holst

Fra : alexbo

Dato : 19-05-07 11:42

"Lars Holst" skrev

> Man gider ikke engang at spilde tid på at finde de rette formler og sætte
> beregningerne korrekt op for dig.

Næh ikke for mig, jeg ville nok ikke kunne forstå det, jeg har en smule
svært ved at finde mening i dine skriverier.

Men du kunne måske gøre det for de andre læsere, de vil sikkert sætte pris
på noget kvalitetsinformation.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 19-05-07 13:09

alexbo skrev:
> [...]
> svært ved at finde mening i dine skriverier.
>
> Men du kunne måske gøre det for de andre læsere, de vil sikkert sætte pris

Nu skal du ikke blive ked af det

Jeg har siddet med undren og set alle de tal og "fatcs" der er kommet
væltende ud på min skærm.

Som du siger, så er det jo et sammensurium af sammenglip af fakta,
personlige meninger, klip fra div. hjemmesider o.s.v.

Jeg komme til at tænke på den gamle redaktør på en provinsavis der ikke
kunne få ret i en diskussion med konen, så han gik over på bladet lige
før deadline og fik trykt en kort artikel, hvori hans mening stod.

Dagen kom konen: "det må du altså undskylde, du har ret, jeg har lige
set det sort på hvidt". jo papir og hjemmesider er taknemmelig, og
er de så på udenbys med mange tekniske begreber m.v. så er det jo
sandheden. og en fejl kan jo gentages så mange gange, mage tror, at det
er sandheden. Set mange gange i NG'en.

De mere tekniske forklaringer med kraft, gnidningsmodstand,
"tandhjulseffekt" Cv-værdi o.s.v lader jeg andre om at komme med bud på,
teorien har jeg ikke præsent.

Men jeg håber, at Lars vil komme med dem, det kunne da være interessant
at se hvilke forudsætninger der er for formlernes gyldighed, for
formlerne kommer jo selvsagt også med, så er det jo kun at efterprøve
formlernes rigtighed ved kontrollerede forsøg, ellers er de jo lige så
meget værd, som dengang en kongres i USA vedtog at pi skulle være lig 4,
det var meget lettere at regne med, de har vist slettet loven, da
virkeligheden ikke svarede til formlernes resultat

Møller

Fra : alexbo

Dato : 19-05-07 13:51

"Møller" skrev i

> Jeg har siddet med undren og set alle de tal og "fatcs" der er kommet
> væltende ud på min skærm.

Ja det tager nemt overhånd, faktisk havde jeg skrevet noget om esp og i den
anledning om at køre af vejen, bla.a. at F1 kørere har svært ved at holde
sig på banen.

Så kommer der pludselig en bemærkning om hvorvidt jeg vidste at en F1
motorbremsede med 3G.
Det vidste jeg jo så ikke, og kunne ikke få det til at passe, derefter tog
nummertastaturet magten.

Jeg skal prøve at lægge en dæmper på det.
Vi har jo også dk.teknik.bil til det mere tekniske.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 19-05-07 16:00

alexbo wrote:

> Jeg skal prøve at lægge en dæmper på det.
> Vi har jo også dk.teknik.bil til det mere tekniske.

Jeg må indrømme at jeg nyder din måde at skære tingene ud i pap, så selv jeg
kan forstå det.

Men jeg forstår så udemærket godt at du ikke gider forklare dig, når det
konstant går over i noget personfnidder, og gamle regnskaber der skal gøres
op.

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 19-05-07 16:41

"Brian" skrev

> Jeg må indrømme at jeg nyder din måde at skære tingene ud i pap, så selv
> jeg kan forstå det.

Tak, det skyldes sådan set at jeg ikke bryder mig om bare at skrive at jeg
ikke er eing med en skribent, uden at forklare hvorfor.

Jeg kunne med hensyn til motorbremsen bare have skrevet at "det tror jeg
ikke på", men det er efter min mening ikke godt nok.

Det er så ofte de argumenter jeg får i hovedet, at "det kan ikke passe", "
jeg ved bedre".
Hvis det var en tomandskommunikation kunne jeg bare lade som ingenting, men
jeg skriver også for de læsere der ikke deltager.

Nu skal der selvfølgelig være plads til alle synspunkter, jeg siger heller
ikke meget når bilsnakken går over middagsbordene, der er meget vrøvl jeg
bider i mig.

Men så begynder jeg til gengæld at tale politik, så enhver der har forstand
på det må krumme tæerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 19-05-07 20:24

alexbo skrev:
> "Møller" skrev i

> Jeg skal prøve at lægge en dæmper på det.
> Vi har jo også dk.teknik.bil til det mere tekniske.

Hvorfor skulle du dog det
Der er vist andre der har fået fysikens love lidt galt i halsen ;-(

Jeg forstår heller ikke de argumenter der kom, så der kommer nok en
forklaring.

Møller

Fra : Lars [6710]

Dato : 19-05-07 12:28

Lars Holst skrev:
> [...]
> beregningerne korrekt op for dig.
> Det er spild af tid med din stædighed, påståelighed og manglende

Alexbo's beregninger lyder da ikke helt ved siden af, hvis

formlen u = v + a*t anvendes.....

Men den er måske ikke brugbar her ?

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 18-05-07 11:37

"Erik Schmidt Petersen" skrev

> ESP er helt fint for uøvede bilister og mennesker der ikke har føling med
> bilen (diverse kørekurser hjælper desværre ikke dem) men sådan ca,100Kkm
> om året vil hjælpe og så er ESP overflødig

Ja det synspunkt har vi hørt før, erfaring er bedre end teknik.

Hvad skal man med ESP, når man har lært at styre.
Hvad skal man med ABS, når man har lært at bremse.

Det er så ærgeligt at nye bilister uden erfaring som regel køber de biler
med mindst teknik.
Det er svært at gøre alle tilfredse, så bilfabrikkerne må gå efter laveste
fællesnævner, nemlig hr & fru Danmark, de smådumme ægtepar, der har brug for
al den hjælp de kan få.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-05-07 16:43

"Erik Schmidt Petersen" <erik@sejs12.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilen (diverse kørekurser hjælper desværre ikke dem) men sådan ca,100Kkm
> om året vil hjælpe og så er ESP overflødig

Du er da for dum :(, ESP er også for den son har for høje tanker om egne
evner, den som lige skal nå en kunde inden weekenden etc. etc. .

Fra : KASO

Dato : 19-05-07 10:26

> [...]
> påvirket ?
>
> Hvis det koster 5-10 tusinde ekstra at få med, er det så pengene værd?

Jeg har en Renault Grand Scénic med en af de nyeste generationer ESP, der
angiveligt modvirker understyring (Bosch). Hvordan det fungerer er ikke godt
at vide - men det virker hurtigt, effektivt og uden panik. Jeg har dog ikke
mærket meget til det - men det er vel også meningen. Jeg har set lampen lyse
nogle gange mens bilen kører snorlige gennem sne og sjap, men kun en enkelt
gang har jeg decideret kunne mærke funktionen. Det var, da jeg kom lidt
hurtigt rundt på en parkeringsplads, der normalt var saltet - men den dag
var saltet sluppet op, og det var rent is, hvilket ikke umiddelbart kunne
ses. Jeg var derfor ikke forberedt, da bagenden slap, men ESP'en rettede
problemfrit bilen op, så jeg blot kørte videre uden problemer.

Et klart "must" i en ny bil. Det kan desuden være svært senerehen at sælge
bilen uden - bl.a. fordi FDM m.fl. prædiker om at man ikke må købe bil uden.

Fra : Tom

Dato : 19-05-07 17:44

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Et klart "must" i en ny bil. Det kan desuden være svært senerehen at sælge
> bilen uden - bl.a. fordi FDM m.fl. prædiker om at man ikke må købe bil
> uden.

Jeg mener da ikke at ophugger kun tager imod biler MED abs når man sælger
til ham efter endt brug

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 20-05-07 20:30

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener da ikke at ophugger kun tager imod biler MED abs når man sælger
> til ham efter endt brug

Jo-da - han skal jo have nogle værdifulde stumper at sælge af

Får han f.eks. en Ford ind, er der jo intet karosseri tilbage - og hvad skal
han så leve af?

Fra : KASO

Dato : 20-05-07 20:31

> [...]
>
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener da ikke at ophugger kun tager imod biler MED abs når man sælger

PS. Du har da ret - gensalgsværdi har kun interesse, hvis man agter at sælge
_før_ bilen er slidt/rustet op....